Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Rabu, 10 Oktober 2012

Lempeng Kelapa / Tempek kata orang Utara


Lempeng kelapa satu hidangan separa berat memang sesuai sesangat untuk breakfast. Kan per kandungan kelapa parut kat dalam adunan tu buatkan kalorinya tinggi sikit. Tapi nak masak tak perlu minyak banyak kalau guna kuali biasa. Kalau guna pan yang tak lekat tu lagi baik. Memang akan bebas minyak le jawabnya.


Biasanya lempeng ni orang makan bercicahkan kari ker apa. Kat rumah ni kalau ada leftover kari Insyaallah kalau tak dibuat Roti Jala, lempeng nih ler yang akan menyusul. Sedap. Tapi kadangkala kalau dah tak der idea nak masak menu apa pepagi pun ini juga yang terhasil. Sebabnya mudah sangat-sangat. Tapi kalau masa tu cicahnya gula merah je la heheh. Tapi jangan silap, sedap gak tau. Nak-nak pulak sekarang sibuk sikit sebab kena gandakan pengeluaran produk Sos Char Kueyteow 2 Puteri dengan Cili Boh Asli 2 Puteri untuk pasaran Tesco lagi le resepi simple ni yang dipilih. Lagi pun makan sikit rasa kenyang tu lama. Dapat le lewatkan makan tengah hari.


Bahan-bahannya pun mudah je jadi memang ini le penyelamat saya dikala otak hilang idea. Tapi yang pastinya kelapa parut kena ada le dalam simpanan sebab kan dah namanya lempeng kelapa hikhik... Kang kalau letak yang lain namanya dah tak lempeng kelapa tapi lempeng lelain la. So kalau agak-agak kabur kala nak masak tapi stok kelapa parut ada dalam peti sejuk... Ha... Cuba le resepi mudah ni.


Mana le saya tak kata mudah, masa mula-mula buat lempeng kelapa ni asalnya macam saya cakap tadi le kala tak der idea nak masak breakfast, tapi stok kelapa parutnya ada. Jadi tangan terus capai tepung, garam, kelapa parut dan air. Campur-campur terus masak. Bila dah makan baru jelas heheh ni le lempeng kelapa yang macam biasa nenek buat. Mudah rupanya. Gitu le ceritanya. Tapi macam biasa la yer... Resepi terus dari saya memang kerapnya tak der sukatan tau sebab main agak je. Sorry le ye kalau terasa sulit sikit nak try. Sebabnya memang saya ni jenis main taruk je. Kalau yang ada sukatan kalau tak saya agak-agak ikut pengalaman adalah yang saya dapat dari rakan-rakan tapi dah dicuba.


LEMPENG KELAPA / TEMPEK

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • Kelapa parut
  • Tepung gandum
  • Garam
  • Air

Caranya
1. Campurkan semua bahan dan sebatikan. Agak-agak lah yer sebab bancuhan ni pekat jadi air tu sikit je. Agak-agak boleh sebatikan dan le. Biasanya saya masukkan lebih kelapa berbanding tepung, baru best.

Agak-agak macam ni pun ok tapi biasanya saya buat agak pekat sedikit lagi. Gambar ni ihsan sweetyatt

2. Panaskan pan atas api sederhana kecil. Kalau pan tak lekat leh le tak guna minyak tapi kalau guna pan/kuali biasa sapu sikit minyak. Tuang agak-agak 2 sudu makan adunan dan ratakan bagi bulat nipis sikit.


3. Alih-alihkan bagi masak ke warna perang keemasan. Jab je dah siap.

Ni tak masak lagi... Perlu diterbalikkan lagi nih :) Bagi dia jadi keperangan kay

Macam saya cakap tadi, lempeng nih leh makan dengan apa-apa sos kecuali sos cili dan sos tomato ahak*. Jangan mare hehe. Cicah je kari ke, sambal tumis ke, kuah sardin ke apa. Semua masuk tapi jangan lak kuah manis. Cuba lah :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...