Khamis, 4 Oktober 2012

Apam Balik Pulut Hitam Berkelapa.. Marvellous!


Assalamualaikum.


Ha tu hari masa tulis resepi Apam Balik saya skodeng resepi Apam balik pulut hitam berkelapa pula sebab saya ada cita kan yang saya teringin sangat nak cuba. Ramai orang cakap marvelous sangat rasanya. Skodeng sana skodeng sini sampai saya kat rumah Rhuzzanna di Aneka Cipta. Ha... dapat pun. Siap dia kongsi 2 jenis resepi lagi. Satu yang biasa satu lagi yang berinti pulut hitam dengan kelapa pulak. So cecepat saya salin dan simpan. Nekad yang saya akan buat versi ni pulak nanti.


Alhamdulillah.. Akhirnya hajat tu tercapai ler juga. Saya ambil kesempatan masa buatkan bubur pulut hitam buat Mr Hb. Sebelum masak bubur pulut hitamnya saya cilok sikit untuk saya buatkan apam balik ni. Heheh... Sikit je tak de hal punya heheh. Bahan-bahan utamanya sama macam apam balik biasa. Cuma intinya je tukar kepada pulut hitam bersama kelapa. Jom tengok resepinya. Resepi Bubur Pulut Hitam sok-sok saya kongsi kay :)


APAM BALIK PULUT HITAM BERKELAPA

By: Rhuzzanna, Aneka Cipta


Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 sudu kecil soda bicarbonate
  • 1 sudu kecil pewarna kuning
  • 1 biji telur
  • 1 1/2 cawan air
  • 1/2 sudu kecil baking powder
Bahan tabur
  • 1 cawan pulut hitam yang sudah dimasak
  • 1 cawan kelapa parut putih
  • 1/2 cawan gula 

Caranya

1. Mula-mula sediakan bahan intinya yer. Caranya pulut hitam yang sudah lembut dimasak ditapis lebihan airnya setelah sejuk. Lalu dicampur dengan kelapa parut putih dan gaul juga bersama gula pasir. Bagi rata yer. Ketepikan sebentar.

2. Untuk kulitnya pula, kisar gula bersama telur hingga kembang.

2. Masukkan soda, air, baking powder dan pewarna kuning. Kisar lagi hingga sebati.

3. Masukkan tepung dan kisar lagi hingga ianya tidak bergentel.

4. Ambil satu senduk dan tuangkan pada pan yang telah disapu nipis minyak. Ratakan keseluruh pan. Minyak tu kena sapu rata-rata. Kang melekat pulak. Tutup kuali sebentar.


5. Apabila aduanan dah masak, letakkan pulut kelapa tadi ke atasnya lantas dilipat 2 dan dipotong maka siap la untuk dihidangkan.


3 ulasan:

  1. Assalam

    Pertama kali nampak sini apam balik pulut hitam...sedapnyerrr

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup Mamawana... memang sedap. Memang berbaloi cuba. Beri kelainan. terima kasih banyak-banyak coz sudi singgah sini. nanti kot ada kelapangan singgah le lagi yer :)

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...