Khamis, 7 Jun 2012

Pasta - Tak kenal maka tak cinta


Bismillahirrahmanirrahim.


Pasta. Setiap mendengar kata ini yang terbayang dalam pikiran kita adalah spaghetti, makaroni, fethucini dan pasta-pasta lainnya. Namun, tahukah kita apa itu pasta sebenarnya? Pasta adalah makanan tradisional Italia. Namanya juga diambil dari perkataan Itali iaitu 'Paste' dan ada disebut juga pastasciutta


Sejarah Pasta
Di Eropah, catatan tertulis paling tua tentang makanan serupa mee ini ditemukan pada hiasan makam orang Etruscan di Italia Tengah yang berasal dari tahun 400 SM. Di Tiongkok, mee sudah dikenal sejak tahun 2000 SM berdasarkan hasil penggalian di situs Lajia (Tiongkok barat) yang terletak di tepi Sungai Kuning. Di bawah lapisan tanah jenis tanah loess yang tebal di situ penggalian yang sudah rosak akibat gempa bumi dan banjir ditemukan mee berwarna kuning di dalam panci tanah liat yang terbalik. Panjang mee itu sekitar setengah meter dengan diameter 3 milimeter. Hasil analisis menunjukkan mee dibuat dari tepung biji milet


Pembuatan Pasta


Pasta dibuat dari tepung terigu semolina yang merupakan hasil gilingan biji gandum durum dicampur telur sehingga sedikit berwarna kuning cerah, dan bila dimasak dengan betul akan menghasilkan tekstur sedikit kenyal. Pasta buatan Amerika sering dibuat dari campuran tepung terigu Farina dan Semolina, sehingga mempunyai tekstur yang lebih lembut untuk dijadikan hidangan seperti kaserol.


Di Italia, pasta biasanya dijual di dalam kemasan dalam bentuk kering. Pasta kering dibuat di pabrik dengan menggunakan mesin ekstrusi yang mendorong keluar adunan pasta melalui lubang-lubang saringan. Bentuk-bentuk pasta yang lain diperoleh dengan menggiling adunan pasta menjadi lembaran yang kemudian dipotong-potong atau dicetak.


Pasta segar buatan sendiri dan restoran dibentuk dengan tangan beberapa saat sebelum pasta direbus. Pasta segar memerlukan waktu masak yang singkat, namun pasta segar tidak tahan lama disimpan kerana memiliki kadar air yang tinggi. Pasta kering bisa tahan lama disimpan hingga 3 tahun atau lebih kerana hanya memiliki kandungan air sebanyak 10%. Pasta yang sudah dimasak dan tinggal dipanaskan dengan oven microwave juga sering dijumpai di bahagian makanan beku di pasar.


Aslinya, pasta terbuat dari durum, atau tepung semolina yang dicampur dengan telur dan air, dibentuk menjadi mi dan dimasak menggunakan bumbu sos sebelum akhirnya dihidangkan untuk dinikmati.
Namun, di luar yang kita kenal, pasta ternyata banyak variannya. Tak hanya bentuk dan ukuran, pasta juga dipilih berdasar bahan pembuatnya dan rasanya. Juga, ada pasta kering dan basah, alias segar. Semua, punya keunggulan masing-masing. Jika pasta kering lebih tahan lama, pasta basah atau segar lebih enak rasanya.


Ukuran
Ada ratusan ukuran dan bentuk pasta. Ada yang berbentuk panjang seperti yang kita ketahui, atau berbentuk makaroni, hingga seukuran beras. Beberapa jenis pasta juga diberi nama berdasar bentuknya. Pasta linguine, misalnya, merujuk pada bentuknya yang mirip lidah tapi kecil ukurannya; ouscous, adalah pasta yang dibuat mirip kita membuat cendol; dan gnocchi iaitu pasta yang terbuat dari kentang.


Rasa dan warna
Pasta juga dipilah berdasar varian warna dan rasa. Yang paling terkenal adalah pasta hijau, yang dibuat dengan mencampurkan ekstrak bayam, pasta merah dengan mencampur tomato saat membuatnya, dan pasta hitam yang dibuat dengan mencampurkan 'tinta' cumi-cumi. Ada juga pasta yang dibuat dengan mencampurkan jalapeno, paprika hijau khas Mexico hingga pasta jamur.


Bentuk dan perisanya
Pasta adalah makanan olahan daripada tepung gandum dan air. Telur, garam dan pati sayuran juga turut dimasukkan ke dalam adunan tepung pasta. Tepung ini akan dibentuk dengan pelbagai bentuk, maka timbullah nama seperti makaroni, angel hair, elbow, bow, spageti dan beratus-ratus lagi bentuk dan perisa. 


Pasta non-terigu
Pasta ini khusus diciptakan bagi mereka yang alergi pada gluten, bahan yang ada pada terigu. Pasta buckwheat adalah pasta yang bebas gluten. Ada juga pasta yang terbuat dari beras dan bahan non-terigu lainnya. 


Pasta sihat
Kerana dibuat dari terigu, maka pasta umumnya mengandungi karbohidrat dan memiliki indeks glikemik yang tinggi. Kini, pengeluar pasta membuat varian yang mereka sebut lebih menyihatkan, dibuat dari gandum utuh sehingga lebih kaya serat dan mengandung banyak vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh.




Pasta yang diperkaya
Pasta, kendati nantinya disajikan dengan sos dan biasanya ditambah potongan daging dan keju mozarella, banyak yang diperkaya. Caranya, dalam adunannya ditambahkan keju, herbal, atau bahan-bahan klasik Italia lainnya. Di Italia diketahui ada pasta Agnolotti, iaitu pasta yang diperkaya dengan bahan yang disebut mozzaluna. 



Pasta dalam pasaran
Pasta Kering dibezakan dari bentuknya. Beberapa jenis pasta yang lazim ditemui dipasaran adalah:


1. Spaghetti
Bentuknya panjang ramping seperti lidi. Biasanya dihidangkan bersama sos pasta. Resepi spaghetti tergantung dari jenis sosnya yang berisi daging, sayuran atau bahkan ada juga hanya campuran olive oil, bawang putih, oregano dan irisan cabe atau disebut juga sos olio oglio.


2. Canneloni
Pasta ini berbentuk pipa dengan lubang berdiameter 3cm, panjang kurang lebih 5 cm. Jenis ini dengan ukuran lebih panjang dikenal dengan nama rigatoni, sedangkan yang berujung serong disebuat penne. Cocok diolah menjadi snack panggang atau rebus dengan campuran daging dan keju. Pada bahagian tengahnya yang berlubang boleh diisi dengan daging. Umumnya canneloni dimasak dengan direbus, diberi isian lalu dipanggang. 


3. Penne
Pasta ini mirip dengan Canneloni hanya biasanya berukuran lebih kecil, bergaris dan ujungnya terpotong serong. Penne dihidangkan dengan saus atau dipanggang dengan saus daging, susu dan taburan keju.


4. Lasagna
Pasta lembaran tipis dengan ukuran panjang x lebar 27cm x 5cm. Lasagna biasanya dimasak dengan dipanggang bersama saus daging dan saus keju.


5. Makaroni
Pasta ini memiliki bentuk sperti pipa bengkok yang kecil-kecil dan mempunyai lubang ditengahnya. Ini adalah jenis pasta yang paling akrab dengan kita yang biasa kita temukan di hidangan sup atau bisa diolah menjadi macaroni schootel. Makaroni umum digunakan sebagai campuran sup encer di Indonesia, dibuat skotel atau dimakan bersama sos pasta.


6. Fettucini
Pasta kering yang tipis, pipih dan lebar seperti kwetiau. Dapat dijumpai dengan tiga warna: hijau dari sari bayam, hitam dari tinta cumi-cumi dan kuning dari telur. Sesuai dijadikan hidangan utama dengan daging, sayuran dan seafood. Umum sebagai sajian utama dengan disiram sos daging, keju, sayuran atau seafood.


7. Conchiglioni
Atau disebut juga pasta kerang yang bersaiz agak besar kerana mempunyai bentuk menyerupai cangkang kerang. Lebih umum digunakan sebagai isi sup dan salad.


8. Farfalle
Pasta ini berbentuk dasi kupu-kupu dengan tepi bergerigi. Sesuai dengan hidangan salad atau maincourse dengan sauce yang creamy seperti mornay sauce.


9. Vermicelli 
Pasta bentuk cacing, bulat kecil dan pendek. Ianya lebih nipis berbanding pasta spaghetti.



10. Fusilli 
Kadang-kadang kita menyebutnya dengan macaroni keriting. Bentuknya pendek dan spiral. Bisanya diolah dengan cream sauce bercampur tomato dan kacang polong.

 
Ni saya nak kongsi cara merebus pasta yang biasanya saya amalkan. Tah ler ikut syarat wajib yang biasa orang buat atau tidak tapi memang selama ni tiap kali nak rebus pasta ni ler cara yang saya amalkan. Rasanya ok ler heheh.


Plain Pasta


Bahan-bahan:
  • Pasta - any type/design ok je
  • Garam
  • Air secukupnya
  • Thyme kering
  • 2 sudu besar minyak zaitun

Caranya:

1. Didihkan air dalam periuk. Rebus hingga air benar-benar mendidih sebelum memasukkan pasta.


2. Masukkan garam terlebih dahulu diikuti dengan pasta dan thyme tadi. Biarkan hingga lembut. Boleh test dengan cara cuba potong pasta tu dengan menggunakan sudu atau senduk. Kalau mudah dipotong maknanya ok ler tu. Saya lebih suka test dengan mulut heheh. Kalau rasa ok boleh ler terus tutup api. Kalau tak biarkan dulu sampai ok. Waktu perebusan bervariasi. Jenis pasta basah memerlukan 2-3 minit perebusan sedangkan pasta kering sekitar 8-10 menit.

Ada yang masukkan minyak masa rebus pasta tu tapi pada saya itu satu pembaziran. Sebabnya saya ni suka guna minyak zaitun. Jadi daripada dibuang lebih baik jangan masukkan dalam air rebusan tu. 


3. Tapis keluar airnya dan tuang minyak ke atas pasta tadi supaya ianya tak melekat. Gaul rata. Ada gak yang masukkan air ais untuk bantutkan proses masak pasta tu so tak ler nanti lembik sangat jadinya. Tapi saya tak pernah buat macam tu.


4. Ok dah siap untuk digunakan.

** Jika memasak lebih dari satu jenis pasta kering, rebus terpisah masing-masing pasta kerana setiap jenis mempunyai waktu masak yang berbeza bergantung pada saiz dan ketebalan pasta.


Itu le cara yang biasa saya gunakan. Lain orang lain caranya kan. Lagi pun saya ni tak belajar kat mana pun. Sekadar cuba-cuba je heheh. Tapi nak masak pasta ni bukan le susah mana pun kan so tak ler hebat sangat saya ni heheh.


Kat bawan ni pula gambar bahan-bahan yang biasa digunakan dalam memasak pasta ni

Puree tomato

Cendawan butang

Daging tapi cincang dulu yer

Keju

Thyme

Kay pada yang tak biasa masak pasta boleh le cuba masak pasta kay. Pasta ni pun macam mee gak ler leh dipelbagaigunakan. So maknanya leh ler nak buat apa-apa hidangan guna pasta ni. So selamat menjamu selera :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...