Selasa, 26 Jun 2012

Ais Krim Pelangi... Wooooo Tak Yah Beli Dah


Bismillahirrahmanirrahim.


Hari ni saya nak kongsi resepi ais krim pulak. Selalunya buat ais krim versi coklat je tapi kali ni nak ubah versi pelangi pulak. Lama gak ler dah tak buatnya sebab esbox tu selalu sarat je dengan lauk pauk yang nak masak seminggu. Memang selalunya saya buat stok seminggu-seminggu. Mudah sikit nak reka kalau nak masak nanti.


Kebetulan kali ni dah kosong esboxnya so boleh ler buatkan ais krim buat anak-anak tersayang. Bagi yang kita buat sendiri lagi rasa best berbanding yang beli. Sebabnya anak-anak berlumba nak makan hasil air tangan kita. Sapa tak syokkan??? :)


Jom tengok resepinya yang saya belajar daripada rakan dalam peshbook ehek*.  Tak ingat sapa jadi jangan marah aaa...


AIS KRIM PELANGI

By: Asamgaram2puteri
Sumber Asal: Sahabat Facebook

Bahan-bahan
  • 1 biji telur - jika suka. Tapi saya suka heheh
  • 2 sudu besar ovelett
  • 1/2 tin susu pekat - ikut manis mana yang disukai. Pada saya yang ni dah cukup
  • 1/2 tin susu segar/susu cair - biasanya saya guna susu cair je terjamin ada dalam stok
  • 1 tin air suam - gunakan tin penyukat yang sama yer dengan susu-susu tadi
  • 1 sudu kecil perisa yang digemari
  • Pewarna yang digemari

Caranya

1.   Campurkan kesemua bahan yang ada dan putar sehingga betul-betul kembang. Biasanya step ni saya campur dalam mangkuk dulu bagi rata baru putar sikit-sikit guna blender. Sebabnya kang kalau masuk semua dia akan kembang dan terkeluar pulak dari balang pengisar tu. Putar hingga teksturnya betul-betul halus dan berkrim.

2. Bahagiakan kepada beberapa bahagian dan tambah pewarna dan perisa yang digemari.

3. Tuang dalam bekas berselang seli sehingga selesai. Untuk adunan ni selalunya saya dapat dalam 500g lebih rasanya. Kena guna 2 bekas besar.

4. Simpan dalam peti sejuk beku semalaman. Selalunya ia akan membeku keesokan hainya Insyaallah.


* PETUA:
1) Nak cantik lagi?? Bila dah beku sendukkan dalam pengisar dan kisar ler dalam 2-3 kali lagi sehingga betul-betul halus teksturnya. Biasanya yang ni saya buat kalau jenis plain je.

2) Untuk menghasilkan ais krim coklat, masukkan setiup milo ke dalam resepi.


Dan... Wallah dah siap pun. Hidangkan bersama coklat hersey, badam kisar, kacang kisar, coklat rice, krim putar atau apa-apa sajalah gerenti sedap :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...