Sabtu, 30 Jun 2012

Cucur Udang 2 Puteri


Kat rumah masak udang nyer tak ler terletak cam ni heheh. Jimat kos sikit...

Petang ni saya hidangkan cucur udang je untuk Mr Hb dan anak-anak. Malas dah nak pikir pada dish untuk makan petang ni. Sementelah kuah kacang yang dimasak untuk makan bersama Nasi Impit semalam masih ada so sesuai ler sesangat digandingkan dengan cucur udang pulak. Sebenarnya memang selalunya kalau buah kuah kacang saya akan buat lebih, then simpan dalam freezer. Kalau nak guna keluarkan dah panaskan semula je.


Nak buat cucur udang ni bukannya sudah sangat pun. Main potong je segala bagai apa yang ada kat dapur tu hehe. Saya ni selalunya main letak je apa yang terlintas kat kepala ni. Bukannya apa, asal mula saya buat ni tak der cikgu sebenarnya. Masa tu perut lapar sangat so capai apa yang terlintas kat kepala je. Itu yang sampai sekarang masih macam ni. Main letak ikut suka hati je sesedap rasa. Itu yang  pelbagai rupa yang ada kat dalam cucur udang tu. Tapi paling penting rasanya ok so buat per nak susah-susah hati cari resepi lain hehe.


Ni saja jer nak kongsikan dengan kowang. Mana ler tahu sesuai untuk digunapakai resepi ni dapat gak saya panjangkan pahala heheh. Aaamiin. Lagipun tinggalan untuk anak cucu nanti. Chewahhh pandang kedepan betoi heheh. Resepi ni tak der sukatan yer. Main ikut sesedap rasa tapi Insyaallah menjadi..


CUCUR UDANG 2 PUTERI


By: asamgaram2puteri


Bahan-bahan
  • Udang - bersihkan. Saya suka buang kulitnya dan potong keci-kecil
  • Ubi kentang - potong dadu kecil
  • Daun sup - hiris 
  • Daun kucai - hiris memanjang
  • Tauge
  • Carrot - potong nipis
  • Bawang besar - hiris nipis
  • Sedikit serbuk kunyit - kalau nak letak ler tak letak pun ok
  • Garam secukup rasa
  • Sesudu kecil Cili Boh Asli 2 Puteri
  • Sesudu kecil soda bicarbonate - ikut suka nak letak ke tak. Biasanya untuk makan sendiri saya tak letak pun
  • Air secukupnya
  • Minyak masak

Caranya

1. Masukkan semua bahan kecuali tepung ke dalam bekas. Kacau bagi rata sikit. Maksud saya bagi garam dan soda tu tak ler berkumpul kat satu tempat jer.

2. Masukkan tepung dan kacau secara kaupbalik. Jangan terlebih kacau nanti bila sejuk cucur udang ni jadi liat pulak. Agak-agak yer airnya jangan lembik sangat adunan tu. Insyaallah tahu ler nanti banyak mana nak sesuaikan airnya.

3. Panaskan minyak masak. Apinya sederhana tau. Pastikan jumlahnya agak-agak terendam ler adunan tu nanti.

4. Ambil sikit minyak masak yang tengah panas tadi dan masukkan dalam adunan cucur udang. Kacau bagi rata.

5. Goreng sedikit-sedikit seperti biasa. Ikut suka nak guna apa pun senduk ker apa. Saya guna sudu jer. Kalau nak garing kulit cucur udang tu kuatkan sikit apinya lepas dah separuh masak.


Petua:
1. Untuk lembutkan adunan masukkan minyak masak yang sedang panas ke dalam adunan tepung tadi.

2. Untuk rangupkan kuih masukkan ai sejuk dari peti sejuk. Selalunya saya buat preparation belah malam. Kemudian simpan dalam peti sejuk. Masak keesokan paginya.

3. Tepung tu jangan kacau kuat-kuat yer. Kaup balik je nanti kalau sejuk sikit liat dah tak sedap makan.

4.  Kalau nak rangupkan cucur udang tu masa goreng bagi nipis sikit. Kalau nak macam biasa just letak pun macam biasa ler. Saya guna sudu makan jer untuk sudukan adunan ke dalam minyak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...