Jumaat, 29 Jun 2012

Nasi Impit


Assalamaualkum.


Pagi ni kami sekeluarga makan makanan yang paling mudah dibuat tapi paling mendebarkan, Nasi Impit/Himpit (yang mana satu yer namanya yang betul??). Nak tahu kenapa saya kata mendebarkan? Sebabnya.. Selagi tak potong selagi tu ler saya risau takut nasi yang diimpit tu tak kuat. Silap-silap dah tunggu semalaman, esok masa potong hancus. Langsung apa yang dirancang hancur terbarai. Huuu tak sanggup.


Nasi impit ni enak dimakan bersama kuah lodeh dan diberi nama lontong. Bersama kuah sup diberi nama soto. Soto versi utara paling best bagi saya. Nanti kalau senang saya kongsikan resepinya. Bersama kuah kacang dan rendang. Kiranya dengan satu ni leh dipelbagaikan dengan lain-lain dish.. Nama dia pun otomatik bertukar. Itu ler keistimewaannya. Tapi saya kalau buat pada hari biasa selalunya dengan kuah kacang je. Malas ah nak banyak-banyak kerja heheh.


Nak masak nasi impit ni bukannya susah sangat pun. Macam masak nasi biasa. Cuma dilebihkan airnya sikit. Tak ler sampai macam nak buat porridge tu tapi lebih le bagi lembik. Pastu ditekan-tekan sampai ianya terhimpit heheh. Kay lah jom tengok resepinya.



NASI IMPIT

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • 1 cawan beras
  • 3 cawan air - guna cawan yang sama masa sukat beras tadi
  • Secubit garam
  • Sedikit minyak masak

Caranya

1. Basuh beras seperti biasa dan toskan.

2. Sukat air menggunakan cawan yang sama yang digunakan untuk ambil sukatan beras tadi dan tambah garam. Masak seperti biasa sehingga nasi kering.

3. Sapukan minyak pada loyang yang nak digunakan. Sapu rata-rata.

4. Bila nasi dah kering tutup api dan terus angkat dari periuk. Guna pelenyek pisang untuk lenyek nasi bagi jadi halus.


5. Lepas tu tuang dalam loyang tadi dan tekan bagi rata. Kena tekan padat-padat tau supaya ianya melekat padat antara satu sama lain. Jangan ada rongga dalamnya.

6. Tuangkan sikit minyak ke atas permukaan nasi yang dihimpit tadi. Ianya supaya permukaan tu tak keras dan pecah-pecah. Tutup permukaan nasi dengan plastik. Biarkan semalaman. Dah betul-betul sejuk baru potong.


Petua:
Orang dulu-dulu lepas ratakan padat-padat dalam dulang diarang akan tindih pulak dengan batu giling. Kalau tak salah ler nenek bercerita dodulu. Ha.. Kot nak lebih cantik buat ler.

Lontong

Soto

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...