Selasa, 29 Januari 2013

Jemput-jemput Pisang / Cucur Kodok.. Ong kedek kedek hahahah


Semalam saya ada ceritakan yang hari Ahad tu hari saya ada buat reunion dengan sorang sahabat lama masa sekolah rendah dulu. Yup dengan Azian Omar. Dia salah sorang yang agak rapat dengan saya dulu kat Sekolah Kebangsaan Bukit Merah. Orangnya kecik je kalau nak banding dengan saya yang agak menggalah ni dulu. Dulu la.... Sekarang kembang semangkuk pulak dah tak menggalah dah hahahhah.


Rasanya dah 23 tahun tak jumpa. Lepas saya berpindah ke Sekolah Menengah Gunung Rapat lepas dapat tawaran terus lost contact. Sib baik ada Facebook dapat le jalin ukwah balik. Dulu kalau balik kampung pulak start memerap kat umah tu yang terlost contact tu.


Kalau tak schedule nak jumpa dengan sorang lagi sahabat lama, Cikgu Roziah Mat Sawai tapi tu le dia kena pergi kenduri le pulak. Nak jumpa hari lain pulak dia meeting. Tak pe la may be next time Insyaallah.


Tak sangka dalam lama tak bersua muka pun sekilas pandang dah boleh kenal. Hihhih rupanya tak le berubah sangat yer walau dah tetua bangka ni rupa kita. Tapi tak tahu le pulak kalau berjumpa balik masa umur 50an sebab masa tu kedut mau dah beribu kat muka ni hikhik... Bersembang dan bergossip sikit (sekit je tau sebab kami orang baik heheh) sambil maka-makan tak sedar dah lebih sejam lepak kat Tesco Taiping tu. Anak-anak post masuk tempat main tu yang lagi tak sedarkan diri tu. Sib baik Mr Hb memasing tak songgeh bawa diri masing-masing lega banyak le jugak hihihi.


Masa jumpa tu sempat le dia bagi hadiah untuk anak-anak dare saya dua orang tu botol air tupperware sorang satu. Isk apa lagi suka diarang bukan main. Afif dah bawa ke sekolah pun. Izaz pun mulanya moyok gak nak bawa tapi saya tak bagi. Tapi lepas pujuk lega le sikit hihihi. Pisang pun banyak gak le mak dia kirimkan untuk saya. Hihih agak-agak mak dia ingat tak lagi sejarah budak nakal yang kakinya sangkut pada paku masa mandi kat anak sungai belakang umah dia dulu. Teruk ooo kena. Nampak tulang betis ar. Tapi yang bestnya tak nangis pun. Rasa sakit pun idak. Sib leh kontrol macho bila tengok koyakan tu. First time le tengok isi dalaman kita yang ala-ala berbiji-biji (kan ke cantuman sel-sel). Tapi lepas Allahyarhamah nenek marah baru le meraung dan baru terasa sakit. Tapi tak per baru 9 tahun per... Takat meraung sikit apa nak malu cerita hahahahah. Kena le lebih 20 jahitan dah tidur kat spital 2-3 hari. Keluar spital terus pergi sekolah sambut hari kanak-kanak hahahah... Sakit pun sekolah tetap nak pergi. Agaknya tu yang Afif pun macam tu kot, turun saya hahahah. Perasan kan??? Tapi sampai sekarang walau dah lama berlalu, betis kaki kiri tu tak le sapa pun sentuh terasa ngilu lagi. Dengar kata mak dia yang ambil isi betis yang tertinggal kat paku tu. Buat apa tah le. Tanam ke apa lupa nak tanya. Kakak dia pulak dengar cita pengsan berkali-kali hihihi. Penangan budak nakal ni le tu hahahha.


Pisang memang favorite anak-anak so walaupun banyak dekat separuh gak ar diarang dah makan dalam masa 2 hari. Montel-montel pulak tu pisangnya. Memang asyik makan. Mr Hb pulak pantang nampak pisang yang montel terus minta dibuatkan Cucur Kodok/Jemput-jemput Pisang. Ambil le sikit sebab kang ambil banyak kang ada yang muncung sebab tak puas makan. Tapi tu le sikit pun jadinya banyak sebab montel-montel pisangnya. Tak sangka si kecil Izaz pun suka. Siap pesan buat lagi esok. Insyaallah.... Tapi camner juadah ni leh dapat nama Cucur Kodok yer. Jemput-jemput tu ok le sebab kita nak kena menjemput sikit-skit masuk dalam kuali. Tapi Cucur Kodok macam geli je tapi sedap rasanya hahahah.

Camner ek nak buat bulat yang cun macam ni????

Teringat dulu kalau buat jemput-jemput harus keras macam batu. Tapi lepas kejadian kat rumah mak sedara saya, Norfadzilah K.S Mohamed kat Ipoh nun Alhamdulillah lepas-lepas tu terus menjadi. Sempat le termalu kat diarang. Waktu keras dulu tak le dia ajar cam mana cara yang sebetulnya tapi saya yang nekad lepas kest tu nak kena practise buat. Sib baik sekali try je lepas tu dah menjadi. Rupanya bancuhan tu kena cairkan sikit. Jangan letak tepung banyak sangat. Sukatan air pun tak banyak mana sebab pisang yang dah dilenyek tu kan ker macam berair sikit. Tapi macam biasa le saya ni tak pandai menyukat. Kang kalau nak cuba kang harus tak jadi punya. Tapi sampai sekarang tangan ni masih tak pandai nak buat bagi cantik je bulatnya macam hasil tangan Allahyarhamah nenek. Keras sangat kot tu yang tak jadi-jadi.


Jemput-jemput pisang ni nak sedapnya garing kat belah luar tapi agak-agak berongga kat belah dalamnya. Yang tu memang sedap. Hidang pulak dengan kopi O kawww memang masyuk ar. Hitam lawan hitam heheheh.


JEMPUT-JEMPUT PISANG/CUCUR KODOK

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • Pisang - buang kulit dan lenyekkan
  • Sedikit air - agak-agak 1/3 dari sukatan pisang tu
  • Gula
  • Garam
  • Tepung gandun - lebih kurang 1/3 gak dari jumlah pisang lenyek tu
  • Tepung beras - agak-agak dalam 2 sudu besar le untuk banyak sukatan ni
  • Sesudu kecil soda bicarbonate
  • Minyak untuk menggoreng

Caranya
1. Masukkan air, garam dan gula dalam bekas yang berisi pisang lenyek tadi tu. Sebatikan.

2. Masukkan tepung dan kacau secara kaup balik sebab kang kalau terlebih kacau tepung jadi liat. Kalau nampak cair sangat boleh tambah tepung sikit lagi tapi kalau terpekat pulak boleh tambah sikit lagi airnya.

3. Goreng dalam minyak panas secara terendam atas api yang last pusing (kecik sikit). Jangan letakkan terlalu banyak yer. Bagi ruang sikit dalam kuali tu supaya naiknya bulat sikit. Bila nampak dah gelap dah boleh angkat dan tuang atas tisu dapur tu yer untuk toskan minyaknya yang banyak tu.


Saya sekeluarga suka Jemput-jemput yang banyak rasa pisangnya dan tak gebu macam Apam Pisang. Jadi yang saya kongsi ni memang rasa pior le pisangnya. Bila koyak nampak je rongga-rongga yang cun melecun tu hihih. Penggunaan campuran tepung beras dengan tepung gandum tu pulak sebab kalau guna tepung gandum je akan jadi lembik sikit kulit luarnya kalau sejuk tapi dengan percampuran tepung beras ianya kekal bulat sikit tak benyek dah nanti. Kalau pandai bagi bulat cam bola tu lagiiii cantik. Saya masih kena belajar babtu. Isi dalamnya pulak rasa cam lembut sangat best ar... Ala-ala cair dimulut gitew hahahha. Nak tahu tengok gambar sahabat ni lebih kurang camni le rupa ebntuknya ;) Try le yer kalau ada pisang kat umah tu....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...