Khamis, 20 September 2012

Kuah Durian / Serawa Durian..

Boleh gak kalau tak nak durian. Jadi plain la.... :)


Roti jala berkuahkan serawa biasa

Tadi dah masak roti jala. Resepinya ada saya sertakan semalam. Jadi untuk cicahnya saya suka buat kuah durian. Kalau tak salah ada gak yang kenal dia sebagai Serawa Durian atau bubur durian. Mana pun boleh ler. Kalau tak der durian buat biasa pun sedap gak. Tapi advantagenya kalau ada durian ni rasa lebih umpph la..


Sekarang ni nak buat serawa durian ni tak susah. Tak macam dulu kena tunggu musim durian jer baru dapat merasa buat. Rasanya kat mana-mana pun dah senang nak cari durian. Tak perlu tunggu musimnya sebab kalau tak der local yang best tu boleh ler beli durian siam. Ok ler dari tak der langsung. Tapi kalau mengidam durian local jangan diganti durian siam. Tak dapat compare punya...

Kot malas atau ada lebihan kuah... makan jer dengan roti. Sedap gak tau

Serawa durian ni bukan setakat sedap dimakan dengan roti jala jer tau. Tapi orang dulu-dulu memang hebat. Satu hidangan asas ni dicombinekan dengan lain-lain hidangan. Menjadi jer. Sedap lak tu. Kalau nak tahu serawa ni boleh gak makan dengan pulut tanak, serabai, lempeng dan cicah roti. So kalau rajin tanak ler pulut tu. Kalau semi rajin, buat roti jala atau serabai. Kalau malas sangat makan jer dengan roti yang ada kat rumah tu. Best gak buat hidangan tea time.

Serawa durian putih


Serawa durian perang

Nak buat serawa ni tak susah mana. Tapi ada dua versi satu guna gula putih dan hasilnya serawa durian putih. Satu lagi guna gula perang, gula melaka, gula kabung atau gula merah. Hasilnya pun ikut warna gula tu ler... Perang. Saya suka warna putih tapi Mr Hb suka warna perang. Tu camner agaknya. Isk. Nak buat kita dulu kang untuk dia jadi terlebih manis pulak. Bahaya tu. So agak-agak cam ner yer heheh. Pening gak pikir tapi selalunya saya ler yang mengalah... Sayang suami heheh.


SERAWA DURIAN / KUAH DURIAN

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • Durian - kalau tak der pun ok just tak jadi ler serawa durian heheh
  • Santan/susu cair
  • Gula putih
  • Gula Perang - kalau nak putih, janga masukkan yang ni. Kalau nak warna perang masukkan dua-dua jenis gula
  • Secubit garam
  • Daun pandan - ikat gulung bagi pendek. Carik-carikkan sikit

Caranya

1. Masukkan semua bahan dalam periuk dan masak atas api kecil. Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak.

2. Masak hingga mendidih dan pekat. Boleh ler diangkat.

Dimakan bersama pulut tanak

Serawa dan Serabai... Best sangat

Serawa Vs Lempeng... Sedap gak tau

Pankek diMelayukan... Bersama kuah durian


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...