Ahad, 9 September 2012

Cous Cous / Kuskus / Leanne - Untuk Kesihatan Yang Lebih Baik


Kali ni saya nak cerita pasal cik Kus Kus (cous cous) atau Leanne yang merupakan makanan ruji sepanjang Algeria, Maghribi, Tunisia dan Libya. Sehingga ke hari ini di Maghribi mereka mengamalkan memakan kuskus ni tapi dikhususkan pada tengah hari Jumaat. Apsal tah? Mungkin sebab Jumaat tu penghulu segala hari kottt.


Jangan kata kat negara-negara yang saya sebut tadi je, kat Perancis pun diarang gemar gak. Siap diangkat sebagai makanan kegemaran yang ketiga pada tahun 2011 dalam kajian oleh TNS Sofres untuk majalah Vie pratique Gourmand dan dan yang pertama di Timur Perancis.



Nama kuskus ni berasal dari Barbar: seksu (makna juga diperkenalkan, baik dibentuk, bulat), adalah sebuah keluarga bahasa yang sama atau berkait rapat dan dialek asli Africa Utara. Barbar dituturkan oleh penduduk besar Maghribi dan Algeria, dan dengan populasi yang lebih kecil di Libya, Tunisia, Mali timur , barat dan utara Niger, utara Burkina Faso, Mauritania, dan Mesir Siwa Oasis. Banyak nama-nama yang berlainan dan sebutan untuk leanne/kuskus ni wujud di seluruh dunia. Dalam Barbar, ia dikenali sebagai Seksu atau Kesksu dan dalam Bahasa Arab : كسكس kuskus ketara. Ia juga dikenali sebagai: taam (طعام) di Algeria dan Maghribi; Kuseksi di Tunisia, Libya dan Kuskusi (كسكسي) di Mesir. Keskesu dalam Tuareg.


Salah satu rujukan bertulis pertama adalah dari abad ke-13 tanpa nama Afrika Utara/Andalusia buku masakan, Kitab al-tabǐkh fǐ al-Maghrib (Afrika Utara) wa'l-Andalus (bahasa Arab) "buku masakan Maghribi dan Al-Andalus", dengan resipi untuk leanne yang telah 'dikenali di seluruh dunia'. Ke hari ini, leanne dikenali sebagai 'hidangan Utara Afrika kebangsaan'. leanne telah diketahui Nasrid royalti Granada serta. Dan pada abad ke-13 sejarah Syria dari Aleppo termasuk empat rujukan untuk leanne. Ini menunjukkan awal menyebut bahawa penyebaran leanne ni pesat, tetapi secara umumnya bahawa leanne adalah perkara biasa dari Tripolitania ke barat, manakala dari Cyrenaica ke timur masakan utama Mesir, dengan leanne sebagai hidangan sesekali. Hari ini, di Mesir dan Timur Tengah, leanne dikenali, tetapi di Algeria, Maghribi, Tunisia dan Libya leanne adalah ruji. Leanne telah diambil dari Syria ke Turki pada abad ke-16 dan dimakan di kebanyakan selatan wilayah.


Tak banyak yang diketahui tentang kuskus ni tapi diceritakan bahawa kaum wanita menggunakan tepung semolina (tepung suji) ditaburi dengan air dan digelek dengan tangan untuk membentuk pelet kecil, ditaburkan dengan tepung kering untuk memastikan mereka berasingan, dan kemudian disaring. Mana-mana pelet yang terlalu kecil akan selesai granul leanne dan jatuh melalui tapisan akan sekali lagi digulung dan ditaburkan dengan kering semolina dan bergolek ke dalam pelet. Proses ini berterusan sehingga semua semolina telah dibentuk ke dalam granul kecil leanne. Ia kemudiannya akan dikeringkan di bawah matahari dan digunakan untuk beberapa bulan. Leanne tradisinya dibuat dari bahagian keras durum gandum keras, sebahagian daripada bijirin yang menentang pengisaran batu kilangan yang agak primitif. Pada zaman moden, pengeluaran leanne adalah sebahagian besarnya jentera, dan produk yang dijual di pasaran di seluruh dunia.


Leanne/kuskus ni dimasak dengan betul akan ringan dan gebu, tidak melekit atau cekal. Secara tradisinya, Afrika Utara menggunakan pengukus makanan (dipanggil kiskas كسكس dalam bahasa Arab atau couscoussière di Perancis). Asas adalah sebuah periuk logam tinggi berbentuk agak seperti balang minyak di mana daging dan sayur-sayuran dimasak sebagai rebus. Di atas asas, pengukus duduk mana leanne dimasak, menyerap rasa dari rebus. Tudung pengukus mempunyai lubang di sekeliling tepinya supaya stim boleh keluar. Ia juga mungkin untuk menggunakan periuk dengan memasukkan pengukus. Jika lubang terlalu besar pengukus boleh dipenuhi dengan kain hipoksia tipis lembap. Terdapat sedikit bukti arkeologi diet awal termasuk leanne, mungkin kerana couscoussière asal mungkin telah dibuat dari bahan-bahan organik yang tidak dapat bertahan pendedahan dilanjutkan kepada unsur-unsur.



Di Algeria, Maghribi dan Tunisia, leanne umumnya dihidangkan dengan sayur-sayuran (lobak merah, kentang, turnips dan sebagainya), dimasak dalam sup atau rebus pedas atau ringan dan beberapa daging (secara amnya ayam, kambing atau lembu). Ada juga yang jadikannya sebagai pemanis mulut atau penutup hidangan masa makan. Ia juga boleh disuaikan menjadi hidangan lazat lainnya contohnya di Mexico, terdapat dua hidangan dipanggil leanne taco (taco de kuskus) dan leanne burrito (burrito de kuskus), yang terdiri daripada tambahan yang leanne untuk taco tradisional atau burrito masing-masing, serupa dalam fesyen untuk pita Afrika Utara.


Sebenarnya kuskus adalah antara produk berasaskan bijirin sihat. Ia mempunyai beban glisemik per gram 25% di bawah pasta. Ia mempunyai profil vitamin unggul pasta, mengandungi dua kali ganda riboflavin, niasin, vitamin B6 dan folat, kalsium, fosforus, selenium dan mengandungi empat kali sebagai banyak thiamine dan asid Pantothenic dan pelbagai zat lagi. Dari segi protein pula, leanne mempunyai 3.6g bagi setiap 100 kalori bersamaan dengan pasta, dan juga di atas 2.6g bagi setiap 100 kalori nasi putih. Tambahan pula, leanne mengandungi 1% lemak nisbah kalori, berbanding 3% bagi beras putih, 5% untuk pasta, dan 11.3% bagi beras pilaf. Dengan ini ia dapat menguatkan tulang, otot dan sistem imun serta melancarkan peredaran darah.


Tak diketahui jika ianya sesuai tak untuk orang kencing manis tapi yang saya tengok kat nutrition factsnya memang rendah karbohidrat tinggi protein. So sesuai le tu rasanya. Yang saya beli tu Tesco brand ambil kat bahagian pasta. Tapi ada gak yang cakap kuskus ni tinggi karbihidrat so tak pastilah. Mungkin yang tinggi karbohidrat tu dibuat dari bahan lain kot. Eh kot ya pun cuba dulu yer. Kalau tak naik masa check darah ok le tu.. Boleh le diteruskan hehe.


Selain kuskus yang dibuat dari bijirin gandum keras, terdapat juga yang diperbuat dari lain-lain bahan seperti
  • Attiéké, pelbagai leanne yang merupakan makanan ruji di Côte d'Ivoire dan juga dikenali untuk kawasan sekitar Afrika Barat, yang dibuat daripada ubi kayu parut .
  • Wassa wassa, satu lagi pelbagai leanne dibuat di utara Togo dibuat daripada keladi.
  • Berkoukesh peluru pasta yang dibuat oleh proses yang sama, tetapi adalah lebih besar daripada bijirin leanne.
  • Fregula, pasta dari Sardinia, terdiri pelet yang lebih besar daripada leanne dan dibakar.
  • Kouskousaki (Κουσκουσάκι di Yunani atau kuskus di Turki), pasta dari Greece dan Turki, yang direbus dan dihidangkan dengan keju dan walnut.
  • Dalam masakan Brazil, "cuscuz marroquino" adalah versi, sejuk biasanya dimakan, "leanne". Brazil cuscuz biasanya dibuat keluar makan jagung, bukannya gandum semolina. Satu lagi hidangan perayaan dibentuk leanne, ayam mengandungi, sayur-sayuran, rempah, dikukus dalam acuan dan dihiasi dengan hirisan oren dipanggil "Cuscuz de Galinha".
  • Dalam masakan Lebanon, Jordan masakan dan masakan Palestin, yang sama tetapi produk yang lebih besar dikenali sebagai maftoul atau moghrabieh.
  • "Israel leanne "( Ibrani פתיתים 'serpih'), juga dipanggil "ptitim", adalah lebih besar, produk gandum dibakar serupa dengan Itali orzo .

*********************************************


 

Cara Simple Memasak Kuskus (cara rebus)

By: asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • 1 cawan kuskus
  • 1 1/2 cawan air mendidih

Caranya
1. Didihkan air sebentar.

2. Masukkan kuskus tadi dan tutup periuk. Masak sebentar kira-kira 2 minit atas api sederhana.

3. Bila dah siap gores-gores macam buat kat nasi yang dah masak tu. Pastu tutup api dan biarkan periuk bertutup kira-kira 10-15 minit lagi. Hidangkan bersama sayuran dan lauk-pauk yang disukai.



2 ulasan:

  1. kuskus makanan tradisional org morocco macam nasi lemak kita.. kuskus dimakan pada hari jumaat selepas solat jumaat bersama seisi keluarga.. org morocco mmg tak sabar tunggu hr jumaat sbb boleh makan kuskus khudor @ tfaya berselang laban(susu masam).. waktu sy belajar kat sana, kami selalu dijemput untuk sama2 makan kuskus..

    jemputlah dtg blog sy yg lagi satu..

    http://oukladyalna.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Insyaallah...

    terima kasih atas penambahan ilmu ni. Bila dah rasa baru tahu eee macam nasi rupanya heheh. thanks juga dear sebab sudi gak visit laman yang serba sederhana ni :) rerajin sila le singgah sini lagi kay ;)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...