Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Rabu, 12 September 2012

Pop Corn Sambil Menonton... Memang sesuai sesangat


Dah beberapa hari saya senyap dari berceloteh kat blog nih. Sibuk sikit jadual harian. Paginya pergi berniaga produk Nurellyss. Alhamdulillah sambutannya best. Ramai kalangan yang dah cuba dulu terus continue dengan produk ni. Kata diarang memang ada perubahan sejak guna. Ada yang berjerawat jenis bernanah, tapi lepas guna set untuk jerawat Alhamdulillah dah kering. Tinggal parut je. Dulu ada sorang abang tu teruk nampak muka dia, macam terbakar je kulit dia tapi lepas guna dah cerah dan sekata balik. Syukur sangat. Ada yang berjeragat teruk dah makin pulih. Kulit pun dah nampak makin halus. Heheh Sukanya :). Saya pun berani jual sebab kesannya yang positif tu le. Jual pun itu je sebab saya dah yakin. Tambahan dengan masing-masing sudi cerita kesan kat diarang. Lagi positif la minda ni jadinya. Dulu masa mula-mula berniaga was-was gak sebab risau gak sesetengah kulit kan jenis sensitif macam saya. Tapi beranikan diri gak sebab saya amat yakin dengan keberkesanannya ke atas diri kami sekeluarga. 


Saya tak banyak lagi sentuh bab produk kecantikan Nurellyss ni selain daripada teh D-Tox sebabnya saya takut kesannya kurang baik pada oarang lain. Tapi lepas tengok hasil dari rerakan yang dah try syukurrrr sesangat. Insyaallah nanti-nanti saya celoteh pasal ni kay. Tungguuuuu. Heheh ingat lagi tak perkataan ni untuk salah satu rancangan di TV3.. Alah sebelum diarang nak beriklan tu hehheh. Dalam Melodi kan :)


Balik malamnya pulak lepas melepak makan malam dengan Mr Hb dan layan anak-anak main baru bertolak pulang. Saya cakap dengan Mr Hb je makan sebabnya both of my dear doter memang payah makan. Kalau nak bertekak sambil makan ajak le diarang.. Penuh dengan peel kang. So dari pada jadi camtu baik kitarang je isi perut dulu heheh. Mana tak tembam membam. Sebelum terus balik singgah umah mak ayah jab bagi anak mengaji. Kat umah mak pun dah sampai kul berapa. So balik umah je terus tidor sebab esok nak bangun awal lagi... Camtu le yer nak cari rejeki lebih.


Malam ni je free sikit sebabnya hari ni tak niaga. So layan le anak-anak nonton Princess Frog kat Disney Channel tu. Best gak le walau dah berkali-kali tengok. Berkumpul dengan family sambil menonton dan makan pop corn best ni. Nak keluar pun malas pulak rasanya dah. Eh betul juga... Kalau sebut tengok wayang tak sah kalau tak der pop corn. Rasa masybuk je menonton sambil mengunyah pop corn nih.. Macam acara wajib je heheh.

Ni ler rupa jagung yag nak digunakan untuk buat pop corn tu

Jom lah kita buat pop corn untuk dimakan masa menonton nak? Resepinya???? Ha... Scroll kat bawah Insyaallah ada... :) Resepinya dulu saya ambil dari Aludra dari My Resepi. Dah lama simpan baru nak kongsikan je heheh. Bertih jagung kering ni pun dah lama dalam stok tapi kemalasan yang lama melanda pun baru hilang so baru sekarang ada rasa nak buatkan heheh. Dulu masa tak der tercari-cari, bila dah ada maleh pulak teruk tul kan.


POP CORN

By: Alundra, My Resepi

Bahan-bahan
  • 2 sudu besar butter/marjerin - saya guna margarine je
  • 2 sudu besar minyak masak
  • Jagung kering secukupnya

Bahan salut : Karamel (optional)
  • 1 sudu besar butter/marjerin
  • 5-6 sudu besar gula - sebenarnya gula ni agak-agak la yer, ikut berapa banyak pop corn yang ada
Cara buat Pop Corn
1. Panaskan butter dan minyak sehingga cair di dalam periuk. Waktu ni kuatkan api, bila butter dah mula cair, kecilkan api pada tahap sederhana besar. Guna periuk bertutup yer, sebab bila masak, pop corn ni meletup-letup. Kalau tidak ditutup kang terabur satu dapur.

2. Apabila butter sudah cair, masukkan jagung kering secukupnya sehingga menutupi dasar periuk dan paras minyak dan butter yang telah cair. Tutup periuk. Kemudian akan dengar bunyi meletup-letup. Ni masa ni kalau guna periuk berpenutup kaca, boleh nampak pop corn tu melompat-lompat.

3. Bila bunyi 'pop' dah kurang rancak, terus matikan api untuk mengelakkan hangus di bahagian dasar. Adalah lebih kurang 10 minit macam tu. Waktu ni penuh pop corn satu periuk. Tak perlu kacau sebab kalau buka penutup peiuk, nanti pop corn melompat ke luar.

4. Keluarkan dan tabur dengan garam kalau tak nak letak karamel.
  

Cara nak buat pop corn berkaramel

  • Masak butter dan gula sehingga cair dan keperang-perangan. Guna api sederhana besar dan kacau selalu untuk elak hangus. Kalau guna api terlalu besar, nanti gula akan meletup-letup. Hati-hati sebab sakit kalau terkena gula bila panas, boleh melecur dan berparut. Bila sudah keperangan, tutup api dan masukkan pop corn tadi. Gaul cepat-cepat sebab gula cepat keras.


Cara nak buat pop corn berkaramel coklat

  • Buat macam topping kek coklat, guna kaedah double boil. Bila dah cair, masukkan pop corn yang sudah disalut karamel, so jadilah pop corn karamel bersalut coklat.

Cara nak buat pop corn berwarna warni
  • Masa nak buat karamel tu masukkan sikit pewarna yang digemari. Gaul rata.
 
Tuang dalam mangkuk  besar dan rebut-rebut makan bersama anak dan Mr Hb sambil menonton. Bestnye.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...