Khamis, 27 September 2012

Payaz Pakora / Pakora Bawang 2 Puteri. Sedap... Juadah India nih


Kitarang sekarang ni dah cuba kurangkan memasak menggunakan tepung gandum. Sebabnya tepung gandum tu berkarbohidrat so semenjak dua menjak ni belajar le guna tepung kacang dhall/kuda yang disujeskan oleh Mak Long kat maklongsktichen tu. Nak sihat kena le berkorban kan heheh.


Kebetulan pulak tak lama sebelum tu ada le tersengaja beli buku masakan ala mamak ni masa mengantorkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri ke Mydin Subang Jaya tu hari. So masa belek-belek buku tu nampak le resepi yang guna tepung kacang kuda nih. Apa lagi bila dah beli tepung kacang kuda ni terus cuba. Heheh tak sangka sedap gak le pakora bawang nih. Kat India panggil Payaz Pakora. Rupanya lebih kurang jemput-jemput tapi bahan ada yang tak sama. Sikit-sikit macam Vadei pun ada. Isi dalamnya gebu je tapi kat luar rangup. Best! Rasa manis asli dari bawang yang saya dadu halus tu memang best. Akibatnya berkali-kali le saya buat. Sib baik Mr Hb jenis tak kisah so lagi ligat le tangan ni mempakora selalu.


Masa skodeng hal kat internet pasal pakora ni baru tahu yang dia ni ada banyak jenis dan adalah merupakan makanan kegemaran rakyat di India sana nun. Glamer sesangat katanya. Paling terkenal Pakora Palak yang dibuat dari bayam. Ada yang gak jenis Pakora Sayuran, Pakora Cheese (paneer pakora) dan macam-macam lagi le. Nanti-nanti pulak saya kongsi versi yang lain tu. Kali ni saya kongsikan resepi Pakora Bawang dulu ek. Teringin gak nak try pakora cheese heheh.



Di Britain, pakora popular sebagai snek makanan segera, yang boleh didapati di restoran India dan Pakistan  sebagai alternatif kepada kentang goreng atau kebab. Antara Islam Cape Melayu Afrika Selatan, pakora dikenali sebagai dhaltjies, dan biasanya dimakan sebagai pembuka selera semasa berbuka puasa, atau sebagai pembuka selera untuk majlis perkahwinan, kelahiran, atau majlis-majlis yang serupa. Di selatan negeri India, persediaan itu dikenali sebagai bajji bukannya pakora. Pakora nih juga glamer kat seluruh Pakistan. Pakora juga ada dalam masakan Afghanistan. Di China, mereka dipanggil pakoda. Pakora snek penting dari benua kecil India dan biasanya dilengkapi dengan chutney (sayuran segar yang dikisar bersama bahan lain) dan teh asam jawa .



Makan pakora ni tak leh bebanyak sebab cepat kenyang. Agak-agak 3 ketul comel-comel pun dah terasa kat perut ni. So kalau keluarga kecik macam saya ni sebaiknya buat tu sikit-sikit le ek. Biasanya satu adunan ni saya buat separuh-separuh. Masak separuh dulu baki simpan dalam peti sejuk. Kang lapar sambung masak balik heheh. Tapi sejak menjak perasan dah pro ni masak pun dah tak ikut sukatan dah. Main letak je heeh... Nampak, mana le tak susah kalau orang tanya sukatan. Main belasah je. Janji bahan dan syarat betul sudah. Jumlah ikut suka hahah....


PAKORA BAWANG

By: Asamgaram2puteri
Sumber: Chef Sarji, Masakan Mamak

Bahan-bahan
  • 2 sudu teh minyak sapi
  • 1/4 sudu teh tepung naik sendiri
  • 1 cawan tepung kacang kuda
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 3 labu bawang besar - hiris. Saya dadu nipis
  • 1 biji kentang - hiris tapi saya dadukan je
  • 1/2 inci halia - kuas dan hiris
  • 4 biji cili hijau - hiris
  • 1 sudu teh Cili Boh 2 Puteri - resepi asal guna serbuk cili
  • 1 batang daun ketumbar - hiris
  • 1 sudu teh garam
  • 1 1/2 cawan air
  • 2 cawan minyak - untuk menggoreng

Caranya
1. Gaulkan minyak sapi dengan tepung naik sendiri sehingga kembang.

2. Masukkan semua bahan kecuali minyak dan gaul adunan sehingga sebati. Perapkan selama 20 minit.

3. Panaskan minyak dan sudukan aduanan ikut besar mana kita nak. Goreng sehingga masak.

4. Dah siap dah heheh.


Cuba lah. Memang sedap. Sesekali ubah rasa ke menu mamak pulak apa salahnya kan :) Tak yah cicah-cicah... Makan gitu je sedappp.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...