Selasa, 28 Ogos 2012

Salad Epal Hijau Bersayuran dan Quinoa


Tu hari saya ada janji nak kongsi resepi salad guna quinoa kan... Salad ni dikatakan sesuai juga untuk orang yang ada kencing manis, darah tinggi dan paling penting untuk orang yang nak berdiet macam akak dikkk. Tapi entah le sebab saya ni main campur je semua yang ada kat dapur. Jadinya salad campur-campur. Tapi tak best lak kan kalau bagi nama cam tu...


Agak-agak nama yang saya bagi tuh ok tak??? Ok jom tengok resepinya kay.... Alah mudah je tapi sesaja nak syok-syok berangan macam chef bagi resepi kat orang tak salah kan ehehhehe...



2 biji epal dan sebatang carrot diracik halus-halus memanjang. Epal hijau elok sangat untuk orang nak berdiet cam saya ni. Lagi satu tu hari ada terbaca, kalau nak elak menopaus cepat makan epal ni sebiji sehari. Wallahualam... Try je la tak salahkan heheh. Cik carrot lak semua orang tahukan baik untuk mata so apa lagi semua salad saya harus ada kedua-dua ni.. Tapi tu le dulu jangan harap makan sayur atau buah ni... Kan dah rabun
  


Sebiji tomato dipotong bersegi-segi. Agak-agak lah yer. Tomato terutama yang mentah baik untuk elak kanser terutama kanser prostat.



Dalam 4 biji jer belimbing buluh yang dipotong menyerong sikit. Kalau nak lebih okk gak kot asalkan tahan dengan kemasamannya heheh. Dikatakan belimbing buluh ni elok sangat untuk orang yang ada kencing manis dan darah tinggi. Saya lak masukkan sebab suka dengan masamnya tu heheh.



1/3 biji capsicum pelbagai warna. Potong 4 segi sama kecil-kecil. Kot rajin sangat potong le 3 segi kalau nak bagi canti lagi salad tu. Heheh saja jer bagi cadangan. Saya maleh nak buat hehehe. Guna 1/3 je pun sebab saya tak gemar baunya yang wangi tu. Tapi gagahkan diri gak ambik sebab dikatakan tinggi kandungan vitamin Cnya. Dengar cita kandungnnya 190% lebih dari apa yang kita perlukan setiap hari.



Bawang besar ni ikut saiz. Kalau besar sangat 1/2 biji udah le. Kalau kecik pulak buat sebiji. Potong dadu nipis-nipis. Kan per saya ni tak gemar sangat baunya tapi sebab dia ni baik gak untuk kesihatan gagahkan jugak le diri ni makan cik wang nih. Kata orang bawang dapat bantu kita lindung pembuluh darah daripada berlakunya pembekuan darah.



Tambah pulak jus limau nipis/limau kasturi dari sebiji limau. Lepas ambik jus, saya akan porong kecil dan nipis-nipis kulitnya. Masukkan sekali dalam salad. Khasiat jusnya dikatakan elok untuk buang toksin. Terbesar dan terbaik katanya dalam bab ni. Kulitnya pulak dikatakan elok untuk hidar bau badan...



Campur juga seulas bawang putih yang dicincang halus, sesudu besar minyak zaitun yang kaya dengan khasiat tu dan 1/6 biji jus lemon kalau suka. Saya masukkan 1/6 je sebab tadi dah masukkan jus limau nipis. Kalau tak nak masukkan dua-dua masukkan salah satu pun ok. Cukup je sifatnya hehhe.

Nak kongsi khasiat semua ni??? Bawang putih elok untuk turunkan paras kolestrol dalam darah. Minyak zaitun pulak khasiatnya antara lain bantu atasi masalah berat badan tapi kena rajin amalkannya. Insyaallah lepas ni akan bertambah rajin le saya heheh. Lemon pulak baik untuk atasi masalah pencernaan.




1/2 cawan quinoa yang telah siap dimasak. Nak tahu cara masaknya? Baca kat khasiat quinoa yang saya dah kongsikan sebelum ni. Kalau tak der tak pe. Jadilah Salad Epal Hijau Bersayuran je heheh.



Flakes badam... Kalau suka panggang jab bagi rangup. Tapi kalau nak lebih berkhasiat kata Dr Oz dalam rancangan Oprah tak lama dulu, tak payah masak. Makan gitu je sebab dalam badam ni ada kandungan minyak yang sensitive kalau dipanaskan. Minyak tu le yang berkhasiat dalam melawan kolestrol LDL dalam badan.



Gula dan garam secukup rasa. Tapi kalau nak sihat skip yang ni. Sekarang saya buat salad tak masukkan kedua-dua bahan ni dah. Tapi resultnya ok not bad. Tak terasa pun ketiadaan diarang nih. Alah ambik gula dalam kopi atau teh masa minum tiap pagi dan petang cukup la. Garam pulak ambik masa masak ikan, ayam atau lain-lain tu. Dalam sayuran ke buahan tak yah le kot. Nak sihat tak???? 

Tapi jangan tak ambik langsung yer pada yang tak de penyakit. Sebabnya kalau tak der langsung pun tubuh akan jadi tak sihat juga sebab badan kita ni nak juga benda tu. Tapi ambik sikit je tau. Macam saya ni memang kena ambik sebab kalau tidak badan jadi lemah sangat dan kepala pulak sakit je. Macam saya cakap tu hari tahap darah kencing manis saya 4.8mmol masa tak puasa. Pernah jatuh lagi bawah dari 4.2mmol. Tekanan darah lak Alhamdulillah maintain 60/110. So memang dah rendah. Badan je montel...




Last sekali campur semua bahan-bahan kat atas tu bagi sebati. Ha.. Dah siap pun. Kalau tak nak campur semua dengan quinoa pun boleh. Campur bahan sayuran je. Quinoa tu makan asing jadikan macam nasi tu. Ok gak. Tambah lauk je macam ayam ke, ikan ke atau lain-lain lauk pauk yang kita suka....



Tu je resepi salad saya. Boleh dipelbagaikan lagi tu. Saya buat guna apa je yang ada kat dapur ni. So itu le hasilnya.


Ha.. Khasiat setiap bahan tu saya kongsi ala-ala je yer takat ni. Insyaallah kalau ada kelapangan saya kongsi-kongsi lagi selengkapnya. Bon appetite!

2 ulasan:

  1. Fuhhh resepi yg sngt mengodakan nie.. hehe nak cuba lah :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba le... mudah je dik main ambil apa stok buahan dan sayuran yang ada dan campur je. quinoa tu beik sangat untuk elak penyakit kencing manis, darah tinggi dan lelain tu. akak sekeluarga makan sebab kitarang comel sangat hehehh

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...