Ahad, 31 Mac 2013

Bihun Goreng Sayuran Pedas 2 Puteri


Dah agak lama gak tak masuk entry. Sebenarnya jadual agak padat tu yang tak sempat nak masuk. Selesai kerja malam dah terasa malas pulak nak bukak computer. Hari ni gagahkan diri lepas check order untuk update. Maaf yer sahabat semua. Agak kusam blog ni beberapa hari nih.


Sekarang ni cuaca dah makin panas kan. Lepas hujan pun masih berpeluh kita dibuatnya. Macam saya yang tinggal di Bukit Merah ni lagi le terasa kalau cuaca panas dan hampir nak kemarau ni sebab boleh tengok air tasik yang semakin kering. Kalau boleh rajin-rajin le minum air suam yer supaya tak jatuh sakit. Saya ni pun pantang kalau panas sangat. Sakit kepala ni makin menjadi-jadi. Dah berbotol air suam diminum tapi sakit kepala tak berkurangan pun. Makan pil tahan sakit pun macam tak jalan je. Tapi tak pe la, dah berumur nih pandai-pandai sendiri le kan nak jaga kesihatan. Yang tengah dok risau ni anak-anak. Cukup punya susah nak suruh diarang minum air suam. Nak dapat segelas pun cukup punya susah. Kalau lebih lagi le payah. Cam ner la nak buatkan diarang ni amalkan minum air suam. Puas bercakap tak dihiraunya diarang.


Esok dah mula bersekolah semula. Lega rasanya. Kalau tak tiap hari dua-dua beradik asyik tanya bila nak sekolah bila nak sekolah. Letih sungguh nak jawab. Terang panjang lebar pun masih tak faham-faham. Sib baik cuti seminggu jer. Kalau lebih maunya tercabut mulut menjawabnya heheh. Apa pun syukur sangat sebab dua-dua rajin ke sekolah. Nak harap kami suami isteri mengajar memang tak le pandai mana. Takat refer pada buku latihan yang berlambak kat rumah ni je la. Tapi step-step yang paling sesuai harus cikgu gak yang terorkan. Kami takat bantu apa yang termampu je la.


Hari ni saya tak masak menu yang istimewa pun untuk Mr Hb. Takat Bihun Goreng je. Panas-panas ni memang maleh nak duduk dapur lelama. So masak sesuatu yang mudah cukup lah. Mr Hb pun tak cerewet so lega le sangat. Anak-anak jangan tanya le memang selalunya saya tak masak apa pun untuk diarang. Kalau diminta baru le saya masak sebab kang tak dimakannya kalau pepandai je kita masak tanpa diarang minta. Susah gak le sebab kena standby je. Penat dah nak ajar supaya jangan cerewet tapi tu le budak-budak nih. Memang tak makan saman hihi. Agak-gak ibu ayah kecik-kecik dulu pun camni kot. Tapi Bihun Goreng tak risau sangat. Kalau masak untuk diarang pun harus diarang makan sebab yang ni diarang tak berapa cerewet sangat. Kalau masak Bihun Goreng Singapore harus diarang setuju je. Tapi jangan banyak lah. Kang tak habis pulak.


Kat rumah ni kalau menggoreng bihun, harus 2 versi. Satu Bihun Goreng versi putih yang tak pedas untuk anak-anak. Satu lagi versi pedas dan gelap sikit. Yang itu untuk Mr Hb dan saya. Saya kalau masak Bihun Goreng harus nalar punya banyak. Budget-budget 1 bungkus 1/2 kot untuk kami yang cuma 4 orang ni makan. Banyak kan... Makan sampai lebam tu tema kitarang kalau masak Bihun Goreng heheh. Tapi harus habis gak tau sebab dari lunch sampai dinner kitarang bedal heheheh. Tu yang lebam tu hehehe. Tah le cam ada something je kat Bihun tu buat rasa nak makan berkali-kali. Isk camner nak diet koi.... Buruk lantak ghupanya hehehe.


Kali ni saya kongsikan resepi Bihun Goreng Sayuran Pedas 2 Puteri ok kot. Bihun Goreng versi anak-anak nanti-nanti saya kongsikan pulak. Insyaallah... Janji nih :) Ok lah jom kita tengok resepi Bihun Goreng Sayuran Pedas 2 Puteri cara saya yer.... Harap-harap kalau ada yang nak cuba tu puas hati lah yer :) Ok jom...


BIHUN GORENG SAYURAN PEDAS 2 PUTERI

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan:
  • 1 bungkus 1/2 bihun - rendam dalam air sebentar. Air biasa je tak payah panas-panas
  • 1 biji tauhu - goreng sebentar & hiris nipis. Ketepikan
  • 3 ulas bawang merah - kisar
  • 1 ulas bawang putih - kisar
  • 1 biji bawang besar - kisar 
  • 3 sudu besar Cili Boh Asli 2 Puteri
  • 7 sudu besar Sos Char Kueyteow 2 Puteri - ikut suka yer. Mr Hb suka gelap sikit
  • 2 sudu makan stok ayam
  • Isi ayam - didadukan agak-agak sejari
  • 6 ketul fishball - potong 4
  • 1 ketul fishcake - hiris nipis
  • Kobis - hiris nipis
  • Carrot - hiris memanjang nipis-nipis
  • Sayur sawi 
  • Taugeh
  • Tomato - hiris serong nipis
  • Telur
  • Sedikit air
  • Garam dan gula
Caranya
1.  Rendam bihun dalam air biasa sebentar. Ketepikan.

2. Goreng tauhu sehingga masak. Bila siap biarkan sejuk dan hiris nipis. Ketepikan.

3. Tumis bahan kisar hingga keperangan. Guna minyak goreng tauhu tadi pun tak per. Masukkan Cili Boh Asli 2 Puteri bersama sedikit garam kasar dan tumis hingga garing.

4. Tuang Sos Char Kueyteow 2 Puteri, stok ayam, sedikit air (agak-agak nak bagi rata ke ayam je yer), isi ayam, fishball, fishcake, garam dan sedikit gula. Gaul sebati dan biarkan ayam masak seketika.

5. Masukkan bihun yang direndam tadi bersama sedikit air. Agak-agak yer airnya jangan sampai terlebih pulak. Kang lembik jadinya. Selalunya saya letak secawan 1/2 dulu. Kalau nampak agak keras saya masukkan sikit lagi. Gaul sebati.

6. Agak-agak bila dah sebati dan bihun goreng tadi pun dah cun, buat satu lubang kat tengah-tengahnya. Ala-ala kawah gitu dan pecahkan le telur kat tengahnya. Tunggu beberapa minit. Bila nampak dah masak dalam 90% telur tu kacau-kacau dulu bagi jadi cam omlett. Dalam masa nak tunggu telur tu masak masukkan sayur-sayuran segala macam tu yer. Bila telur nampak agak masak dalam 90% baru gaul sebati semuanya. Sejurus sebelum tutup api masukkan taugeh dan tomato.


Ok dah siap. Simple kan tapi kalau rajin buat pulak bawang goreng dan cili potong... Ha.. Yang simple jadi masyuk beb. Tu yang kena buat nalar punya banyak hehehe. Makan pulak dengan ayam goreng dan keropok ikan heheh. Satu je yang saya ubah dalam resepi ni iaitu masa masukkan telur tu heheh. Kan per saya selalunya buat omelett dulu. Tak sekalikan dengan bihun sebab pada saya telur kuning putih nampak lebih cun berbanding dengan telur yang ada cili-cili kat kelilingnya. Lagi pun mudah sekali buat je untuk anak-anak dare ni makan juga.

Kalau guna lebih sikit Sos Char Kueyteow 2 Puteri camni le jadinya warna Bihun Goreng tu tau. Tak gelap sangat tapi warna camni Mr Hb suka. Yang merah dia tak layan. Tu sebab kot jadi tokey Sos Char Kueyteow 2 Puteri hahaha

Bihun Goreng versi anak-anak... Putih je tapi sedap. Nanti saya kongsi resepinya kay


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...