Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Isnin, 18 Mac 2013

Popiah Goreng Berinti Burger Maggie 2 Puteri


Semalam blur sikit. Pepagi lagi dah blur sebab tak der idea nak masak apa untuk sarapan. Dah seminggu tak masak sarapan sebab bangun je terus kena kerja so breakfast main aci beli je. Tapi semalam dah cool sikit sebelum start sibuk kembali ari ni. Tu pasal yang jadi blur heheh.


Pikir punya pikir, sementelah pulak anak minta maggie goreng untuk breakfast diarang terus saya rendam maggie 2 bungkus. Satu untuk diarang breakfast (masak kena asing sebab diarang tak makan pedas langsung) dan satu lagi untuk saya mula bereksperiment hihih. Nasib le Mr HB nak kena makan menu eksperiment saya lagi pagi ni hihihi.


Selalunya saya kalau goreng maggie tak pernah rendam dulu tapi hari ni sebab nak ambil untuk buat Popiah Goreng Berinti Burger Maggie 2 Puteri saya kena rendam jab. Sementara menunggu maggie  kembang, saya rendam gak daging burger untuk bagi cepat lembut. Membeku dalam fridge tu, itu yang kena bagi lembut balik sebab nak hancurkannya. Masa nak hancurkan daging tu baru saya tahu yang kandungan lemak dalam daging burger tu fuhhh berketul-ketul. Patut le saya kalau buat burger walau tak masukkan minyak tetap berlinang minyak yang keluor. Rupanya 'kaya' dengan lemak daging tu. Jadi kowang kot nak sihat lebih jangan dok bakar daging burger dengan apa-apa jenis minyak atau margerine dah tau. Biar dia keluar minyak dari lemak dia sendiri. Memang le keras sikit tapi nak sihat ma....


Lepas buang serba sikit lemak yang ado (yang mampu je la sebab banyak) saya siapkan bahan-bahan lain. Pastu goreng balik sikit untuk enakkan adunan inti tu. Alah campur tu, campur ni, campur Sos Char Kueyteow 2 Puteri ngan Cili Boh Asli 2 Puteri ok gak rasanya. Eh lupa nak cakap masa rendam maggie tu kena letak sikit rencahnya atau garam supaya kang maggie yang kita makan tak terasa kosong kosong kosong.... Hihihi. Ada le perisa sikit kat maggie tu.

Ke barisan... Sedia! Line up before masuk kuali

Sib baik cepat gak sejuknya adunan inti tu sebab kang kalau panas-panas nak membungkus rosak pulak kulit popiah tu nanti. Tapi nak bagi cepat sejuknya, saya tuang adunan inti yang sikit tu dalam dulang dan ratakan bagi jadi lapisan nipis. Biarkan bawah kipas hihihi. Nak makan breakfast kena le creatif sikit sebab buat kerja last minit. Kang tak pasal-pasal jadi hidangan tengah hari pulak heheheh.


Buat Popiah Goreng Berinti Burger Maggie 2 Puteri ni makan masa yang agak lama gak sebab proses macam-macam. Memang tak sabar nak rasa hihi. Ok tak nama yang saya bagi hehehe. Panjang berjela tapi nampak cam best je yer tak. Kan orang sekarang lagi panjang nama menu tu lagi rasa mahal jadinya kan kan ;D. Orang dulu-dulu suka yang simple dan pendek-pendek tapi orang sekarang suka yang panjang-panjang. Sekarang lagi panjang nama lagi mahal harga yang boleh diletakkan walau sebenarnya biasa je heheh. So menu saya ni ikut arus le gak heheheh.


Ok jom tengok resepi olahan saya ni....


POPIAH GORENG BERINTI BURGER MAGGIE 2 PUTERI

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • Kulit popiah- defrostkan pada suhu bilik
  • 1 peket maggie - rendam sehingga lembut
  • 2 keping daging burger - lembutkan dan hancurkan
  • 1/2 biji bawang besar - didadu halus
  • 1 ulas bawng putih - cincang halus
  • 1 sudu teh Cili Boh Asli 2 Puteri
  • 2 sudu besar Sos Char Kueyteow 2 Puteri
  • 1/2 sudu teh lada sulah
  • 1 sudu teh serbuk oregano - ikut suka kalau nak masukkan yang lain
  • 2 inci lobak merah - sagat halus
  • 1/2 biji ubi sengkuang saiz kecil - sagat halus
  • Sedikit garam atau perasa
 Caranya
1. 1 peket maggie direndam sehingga lembut. Masukkan sedikit garam atau serbuk perasa ke dalam air rendaman. Apabila lembut, toskan dan ketepikan sebentar.  

2. Daging burger dihancurkan dan diketepikan. Jika baru dikeluarkan daripada peti sejuk beku, rendam seketika di dalam air sehingga lembut. Baru dihancurkan.

3. Dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih sehingga layu. Kemudian masukkan Cili Boh Asli 2 Puteri. Tumis sehingga garing.

4. Masukkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri, sedikit lada sulah dan serbuk oregano. Sebatikan.

5. Masukkan daging burger, maggie yang telah direndam tadi, lobak merah dan sengkuang. Gaul sebati dan perasakan dengan garam atau serbuk perasa. Goreng sehingga bahan inti tadi agak kering (90% kering). Setelah itu tutup api dan sejukkan sebentar.

6. Bentangkan kulit popiah dan sendukkan sedikit bahan inti yang telah sejuk. Gulung mengikut saiz yang disukai. Buat sehingga habis semua.

7. Goreng sebentar popiah tadi sehingga berwarna kuning keemasan. Angkat dan wallah dah siap untuk dijamu kepada keluarga.


Popiah Goreng Berinti Burger Maggie 2 Puteri ni boleh dimakan begitu sahaja ataupun bersama apa-apa jenis sos yang kita suka. Kali ni saya dapat tulis sukatan sebab first time buat terus ambil sukatan jadi mudah le sikit. Kalau yang selalu-selalu tu memang payah sikit sebab tangan ni dah terbiasa tak dibendung dengan sukatan jadi selalu je kalau nak ambil sukatan bila buat harus tak tepat. Yang ni saya eksperiment jadi sebelum mula lagi saya dah budget sukatannya. Sib baik menjadi dan Mr Hb pun makan banyak heheheh.


Kalau nak buat kulitnya dari adunan lain pun ok tapi pagi ni udah lambat sikit siapnya jadi takat gulung cam bantal peluk pun ok tu. Mula le terbayang enaknya memeluk bantal hujung-hujung minggu nih heheh.


Kot sudi sila le cuba resepi baru saya ni yer ;D

Kalau nak buat balutan bentuk Samosa pun ok. Ikut creativiti yer :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...