Selasa, 2 April 2013

Sekolah Menengah Kebangsan Gunung Rapat... Terkenang semasa duluuu



Dahhh 2 April yer ary ni. Rasa sekejap sangat masa berlalu. Gedebuk gedebak dah masuk 4 bulan kita tempoh tahun 2013 ni. Eh semalam 1 April is April Fool Day kan. Heheh ada sesapa yang terkena, mengena atau takder kena mengena heheh. Tak lama lg


Teringat zaman persekolahan dulu terutama masa belajar di Sekolah Menengah Gunung Rapat, Ipoh. Perghhhh naik risau beb kalau esok 1 April. Memasing menjadi-jadi. Ada je yang penuh dengan idea mengenakan orang. Isk isk.... Tak tahu le kot masih ada yang amalkan lagi ke tak. Tapi saya pun masa kat situ je yang dok rajin sambut. Bila dah pindah ke sekolah lain dah tak lagi. Mungkin pengaruh kengkawan tu yang 'jadi baik' dah hahah. Tapi nostalgia gak le kalau tengah tidur tetiba ada je muka yang kena conteng, kaki kena ikat dan pelbagai lagi. Boleh gelak sensorang kalau layan kenangan lama hihi.


Saya bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Gunung Rapat (dulu SMGR sekarang SMKGR) ni tahun 1990. Masuk atas tawaran ke Program Rancangan Khas masa tingkatan 1. Kiranya kami generasi kedua pelajar-pelajar dari jauh yang masuk belajar di sini. Tahun sebelumnya dibuka untuk pelajar-pelajar dari asrama desa di Pasir Panjang Ulu, Batu Kurau dan Lenggong dan pelajar-pelajar Rancangan Khas. Sebelum-sebelum tu cuma pelajar-pelajar local je yang belajar di situ. Sekolah ni pun sebenarnya tak le lama mana dibuka. Tahun 1984 dia ditubuhkan. Masa saya darjah 1 hihi. So perkembangan sekolah ni lebih kurang sama dengan perkembangan saya je la baru belajar heheh. Tapi sekarang jangan nak cakap le. Dah capai tahap yang amat-amat membanggakan terutama pada saya bekas pelajar terpilih di sana (perasan youuuuu).


Dengan anugerah yang diterima oleh Sekolah Menengah Kebangsaan Gunung Rapat sebagai sekolah harian terbaik di negeri Perak, mana tak bangga. Dah le terkenal sebagai Sekolah Sukan Negeri Perak (Akedemi Sukan Negeri (ASN) sejak dulu dan juga telah terpilih untuk untuk menjalankan Projek Tunas Cemerlang Olahraga yang dibiayai oleh Majlis Sukan Negara (MSN). So memang balance le kan. Akademik A++, sukan pun A++ bangganya.





Dulu masa baru bukak tahun 1984 cuma ada 6 bilik darjah je yang merangkumi 3 kelas untuk pelajar peralihan dan 3 kelas lagi untuk pelajar tingkatan 1. Tahun 1985, bilangan kelas bertambah kepada 12 buah dan bilangan guru bertambah kepada 23 orang. Tahun 1986 pula, 2 blok pasang siap telah dibina. Sesi persekolahan diimplementasikan dalam 2 sidang iaitu sidang pagi dan sidang petang. Saya dulu rasanya 3 bulan je kot rasa belajar sessi petang (masa form 1) pastu bila bangunan sekolah satu lagi siap dibina semua diserap masuk ke sessi pagi. Lagi best hihi. Kot tak sedih je bila tengok kakak abang dapat balik ke rumah lepas habis persekolahan diarang untuk start cuti semester ke apa. Kita yang sekolah petang tinggal le beberapa jam dulu kat sekolah sebelum turut balik. Sedih sangat masa tu bila kena tinggal. Sob sob...


Pertama kali pelajar kat sini mengambil peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) ialah pada tahun 1986. Pada tahun berikutnya iaitu pada tahun 1987, kelas tingkatan 4 aliran sastera dimulakan. Tahun 1988, buat pertama kalinya pelajar SMKGR menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pada tahun 1998, SMKGR telah mencapai kejayaan yang cemerlang dalam keputusan PMR dan SPM. Dalam tahun yang sama juga, sekolah ini telah dinaikkan taraf ke sekolah gred A. Dewan sekolah ini telah mula dibina pada tahun 1999 dan mula digunakan untuk pelbagai aktiviti pada tahun 2001. Jadi tak le lagi kena beratur kat padang tengah panas tiap hari hehe. Kekadang sampai basah tiak kena berjemur lelama kalau ada apa-apa acara yang perlu kami berkumpul reramai. 

 
Ambil dari SMGR Asgura album's


SMKGR telah dianugerahkan Keputusan Pencapaian tertinggi Daerah Kinta PMR dan SPM. Pada tahun 2002, SMKGR sekali lagi mengekalkan kecemerlangan akademik dan menerima Anugerah Gemilang Akademik SPM dan PMR bagi kategori Sekolah Menengah Bandar. Pada tahun 2005, SMKGR telah dianugerahkan "Anugerah Sekolah Lima Bintang".

Anugerah Sekolah

ANUGERAH / PENGIKTIRAFAN PIHAK YANG MEMBERI TAHUN DIPEROLEHI
Sekolah Kluster KPM 2007
Cemerlang PMR 2004 JPN Perak 2005
Cemerlang PMR 2004 PPD Kinta 2004
Cemerlang Kelas Rancangan Khas 2003 JPN Perak 2004
Cemerlang PMR 2003 JPN Perak 2004
Cemerlang Peningkatan Berganda Pencapaian Semua 'A' SPM 2004 JPN Perak 2004
Cemerlang Pencapaian 100% SPM 2003 JPN Perak 2003
Anugerah Gemilang Akademik Kategori Sains Dan Teknologi PPD Kinta 2003
Kualiti PMR SM Bandar JPN Perak 2002
Tertinggi SPM 2000 JPN Perak 2001
Gemilang Akademik SPM SM Bandar (PMR) JPN Perak 2001
Tertinggi PMR 2000 JPN Perak 2001
Pencapaian Tertingi SPM 2000 JPN Perak 2001





Pencapaian Akademik

Pencapaian PMR 2000-2004
Analisis Mata Pelajaran PMR 2000-2005 (%)
MATA PELAJARAN 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
BAHASA MELAYU 100 100 100 100 100 100 100
BAHASA INGGERIS 97.6 99.5 99.5 97.0 98.0 98.0 99.57
SEJARAH 99.5 100 100 100 99.5 99.5 99.57
GEOGRAFI 99.5 99.5 100 100 100 100 99.57
BAHASA CINA 100 100 100 100 100 100 100
PENDIDIKAN ISLAM 100 100 100 100 100 100 98.29
MATEMATIK 100 98.5 100 100 98.5 98.5 99.13
SAINS 100 100 99.5 100 100 100 99.13
KEMAHIRAN HIDUP PILIHAN 1 100 100 100 100 100 100 100
KEMAHIRAN HIDUP PILIHAN 2 100 100 100 100 100 100 100

Pencapaian SPM 2000-2005
Analisis Mata Pelajaran SPM 2000-2006 (%)
MATA PELAJARAN 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
BAHASA MELAYU 99.4 100 100 100 100 100 100
BAHASA INGGERIS 91.6 94.3 95.3 98.2 95.31 98.86 99.33
PENDIDIKAN ISLAM 100 96.8 100 100 99.29 100 98.23
PENGAJARAN MORAL 98.5 100 100 95.1 100 97.73 94.44
SEJARAH 92.1 94.9 95.9 92.9 96.68 97.29 97.32
MATEMATIK 91.6 95.5 93.5 94.7 94.79 94.29 95.30
SAINS 98.8 98.9 100 100 100 100 100
KESASTERAAN MELAYU 88.0 66.7 80.0 - - - 100
PENDIDIKAN SENI 100 100 100 100 100 100 100
MATEMATIK TAMBAHAN 84.4 86.9 84.6 76.2 84.21 84.93 84.92
PERDAGANGAN 86.3 98.4 94.1 97.3 95.65 96.55 100
PRINSIP AKAUN 66.7 86.2 84.0 56.2 87.14 88.89 93.55
EKONOMI ASAS 92.9 95.3 86.4 70.0 90.0 83.69 78.57
REKA CIPTA 100 100 100 100 100 100 100
FIZIK 95.3 98.6 100 100 98.58 100 100
KIMIA 98.1 97.9 100 94.6 97.87 100 99.04
BIOLOGI 98.9 100 98.6 98.8 100 99.07 100
BAHASA CINA 100 100 100 100 100 100 100
SAINS SUKAN - - - 100 95.7 100 100
TASAWWUR ISLAM - - - 100 100 100 100
PENDIDIKAN ISLAM & ASSUNNAH - - - - - 100 -
PENDIDIKAN SYARIAH ISLAM - - - - 92.73 100 -
EST - - - - - 100 100
BAHASA ARAB TINGGI - - - 100 - 100 -
BAHASA ARAB KOMUNIKASI - - - 100 - - -


Paling membanggakan bila pada Mac 2007, SMKGR telah mencipta sejarahnya yang tersendiri apabila diiktiraf sebagai "Sekolah Kluster Kecemerlangan" bagi kategori sekolah harian oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Pada tahun 2008 pula, SMKGR telah dijadikan sebagai Sekolah Sukan Negeri Perak. Kalau tak salah sebelum tu beberapa tahun stop jab sebelum diiktiraf semula tahun 2008 tu lah.. Wallahu'alam... Itu seingat saya le sebab saya pun bukan ingat sangat hihi.Yang saya ingat masa saya belajar tahun 1990 atau 1991 masih sekolah sukan. Justeru, pelbagai alatan dan kelengkapan sukan mula dibekalkan kepada sekolah ini. Antaranya ialah dengan pembinaan sebuah stadium mini dan juga trek sintetik yang telah siap pembinaannya pada Jun 2010. Kalau nak tengok pencapaian SMKGR dalam bidang Ko-kurikulum dari tahun 2004 - 2007 pulak boleh lawat SMGR.net.




Pada tahun 2009, SMKGR telah dianugerahkan "Anugerah Cemerlang PMR 2009" bagi kategori Pencapaian Sekolah Terbaik Daerah Kinta Utara oleh Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Utara.  


Lagu sekolah baru SMKGR

LAGU SEKOLAH 
 SMGR sekolah kitaMencapai hidup yang berjayaIlmu suluh jiwa ke arah mencapai cita mulia 
*Kejayaan kita di persada duniaTekad setinggi gunungAnyamkan impian tepiskan godaanSemai semangat waja
*Khazanah pendidikan dijunjungMaju terajui wawasanJati diri tonggak impianBersendi Rukun Negara 
Agama jadi landasanPedoman insanKupohonkan keberkatanPadaMu Tuhan. 
Ulang rangkap *.


Lagu Ciptaan : Alfred Wong
Penulis Lirik: Hasmida bt. Mohd Jan & Noraini bt. Baba


Seingat saya le kan.. Dulu lagunya cam nih (yang ingat je mampu ditulis. Ngengada je kan nak tulis hikhik tak sedor pale otak dah makin karat heheh)


Kami pelajar SMGR
Berikrar dan berjanji
Menjaga dan mengekal
Nama baik sekolah ini

Kepada SMGR
Kami tumpahkan setia
Ilmu suluh jiwa
Pedoman bagi kami semua

Dibidang pelajaran
Kami tetap berusaha
Menjaga, mengekal (dah tak hengat hahah)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...