Selasa, 16 April 2013

Sejarah & Pelancongan: Lumut, Perak


Lama dah tak cerita bab Sejarah & Pelancongan di Negeri Perak ni kan. Sibuk sangat jadi tak sempat nak selongkar sana sini untuk buat catatan bab nih. Yer la alang-alang nak berkongsi biar le sekomplete yang boleh yer tak. Kot-kot leh le bantu serba sikit sahabat kat luar sana kalau nak buat sejarah atau kajian tempatan untuk sekolah diarang. Macam sorang adik tu tak ingat nama dia yang guna catatan saya ni untuk rujukan kertas kerja dia. Bangga gak dapat bantu orang walau saya pun ambil dari pelbagai sumber. Yer la saya ni pun mana le sempat nak pergi sana sini untuk buat kajian so apa yang mampu saya kongsi adalah dari sumber-sumber seperti Majlis Daerah atau dari sumber Perpustakaan Daerah masing-masing selain daripada perkongsian cik Wikipedia. Ada gak dari orang perseorangan. Tapi yang pasti kena rajin dan sudi luangkan masa yang lebih la heheh. Kalau nak tanya lebih-lebih saya pun tak pandai sangat. Jadi tu yang saya buat rujukan ni supaya tambah sikit ilmu kat dada ni terutama pasal negeri kesayangan saya nih :) Kot ada yang kurang leh le kongsikan dengan saya yer kat sini. Mana le nak tahu ada yang masih tak cukup. Leh sama-sama kita tambah ilmu.

Ok jom sembang pasal Sejarah & Pelancongan di Lumut, Perak pulak :).
************************



Lumut merupakan bandar tepi laut yang menghadap Selat Dinding dan Selat Melaka di negeri Perak. Lokasi bandar ini bersetentangan dengan Pulau Pangkor dan dikenali ramai sebagai pintu masuk ke pulau tersebut. Sebuah pelabuhan atau pangkalan dibina di Lumut bagi kemudahan sesiapa yang ingin berkunjung ke Pulau Pangkor.

Lumut berada di bawah pentadbiran daerah Manjong yang merupakan nama baru bagi daerah Dinding. Bandar ini terletak kira-kira 84km ke selatan bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak. Pada 16 Febuari 1935, di Bandar Tanah Merah telah berlaku istiadat menandatangani penyerahan daerah Dinding kepada kerajaan Negeri Perak dan bersemperna dengan peristiwa itu Tanah Merah diganti nama sebagai Bandar Lumut. Dan bagi memperingati  peristiwa tersebut Masjid Al-Adly telah dibina di bandar Lumut sebagai melambangkan tanda kesyukuran atas penyerahan jajahan Dinding kepada kerajaan Negeri Perak. (scribd.com)




Sejarah

Lumut yang dahulunya dikenali sebagai "Tanah Merah" telah dibuka oleh seorang anak raja Selangor yang bernama Raja Engku Busu pada abad ke17. Selepas beberapa tahun membuka Lumut, baginda serta pengikutnya telah diserang oleh lanun. Dengan demikian, Tanah Merah tinggal terbiar tidak didiami orang. Sungguhpun makam baginda tidak diketahui, tetapi namanya masih tinggal menjadi kenangan, yakni Bukit Engku Busu yang terletaknya di belakang bandar Lumut.

Sejarah penempatan awal ini dibuktikan oleh Perjanjian Pangkor yang ditandatangani pada abad ke17 antara Raja Perak dengan kompeni Inggeris yang bertujuan untuk menghapuskan perompak laut dan lanun yang berpengkalan di Lumut ini. Perjanjian itu ditandatangani pada tahun 1874

Keistimewaan

Lumut merupakan sebuah lokasi yang strategik dari segi maritim. Di sini terdapatnya:
  • Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia yang dipindahkan dari Woodlands, Singapura.
Pada hari 18 Mac 1983, Markas Armada TLDM telah dipindahkan dari pangkalan bersejarahnya di  Pangkalan Tentera Laut (KD Malaya) Woodlands, Singapura ke Pangkalan TLDM Lumut. Pemindahan ini adalah susulan daripada perancangan kerajaan pada tahun 1969 untuk mewujudkan satu pangkalan tetap TLDM di Semenanjung Malaysia yang serba baru dan lebih moden, yang turut dipanggil KD Malaya, di Lumut, Perak.

Markas Armada Woodlands, Singapura
 
  • Pantai Teluk Batik
Teluk Batik terletak 7km dari pelabuhan/Jeti Lumut, Perak. Pantainya sepanjang 2km dikunjungi ramai para pelancong dalam negeri. Pantai yang terletak lebih kurang 6.5km daripada Bandar Lumut adalah sebuah destinasi pelancongan dan perkelahan yang ideal untuk dikunjungi kerana memiliki kemudahan-kemudahan istimewa yang diperlukan sebagai tempat pelancongan menarik. Pantainya yang panjang dan berlatar belakangkan hutan hujan tropika menarik hati sesiapa sahaja yang memandang. Pelbagai kemudahan disediakan di sini seperti chalet, gerai makan, tandas, tempat persalinan, tempat letak kereta dan taman permainan kanak-kanak. Kawasan pantai ini dikelilingi oleh keindahan hutan hujan tropika yang merimbun di bukit-bukit yang terdapat di sekelilingnya. Anggaran keluasan Teluk Batik ialah lebih kurang 60 ekar persegi manakala panjang pantainya adalah 1 km.Di sini juga merupakan lokasi Pesta Laut Lumut yang diadakan semasa cuti penggal persekolahan.



Teluk Batik dinamakan Teluk Batak pada zaman awal kewujudannya. Sejarah Teluk Batik dikatakan bermula kedatangan kaum Batak dari Kepulauan Sumatera di Indonesia. Ceritanya bermula apabila pada zaman dahulu lanun-lanun dan perompak menjadikan perairan Selat Melaka tempat mereka merompak dan merampas hasil dagangan dan kepunyaan pemilik oaring-orang yang menggunakan laluan Selat Melaka tersebut. Walau bagaimanapun pada 26 April 1974 nama Teluk Batak telah ditukar kepada Teluk Batik. Diberitahu oleh kebanyakan penduduk asal berhampiran (Kampung Teluk Muruk dan Kampung Padang Tembak) panggilan Teluk Batak kekal sehinggal awal 80an, selepas itu oleh kerana panggilan Teluk Batak tidak sedap didengar maka ianya telah ditukar dengan panggilan Teluk Batik
  • Pusat menyelenggara kapal selam
  • Pusat membaiki kapal 
  • Teluk Rubiah
Teluk Rubiah terletak berhampiran dengan Teluk Batik, di pelabuhan Lumut, Manjung, Negeri Perak. Teluk Rubiah menjadi terkenal kerana di sini kerajaan Malaysia menempatkan kawasan perumahan untuk keluarga tentera laut hasil pemindahan pangkalan tentera laut di Woodland, Singapura ke pelabuhan Lumut, Perak sekitar tahun 1978.


Pantai Teluk Rubiah terletak lebih kurang 6 km dari bandar Seri Manjung. Ia merupakan sebuah pantai yang landai, indah dan menarik. Kawasan sekitar berhampiran pantai ini merupakan hak milik sebuah resort yang membangunkan pantai ini iaitu Teluk Rubiah Golf & Beach Resort. Selain daripada dilengkapi kemudahan penginapan, resort ini juga menyediakan padang permainan golf 18 lubang.
  • Teluk Muroh
Sunset at Teluk Muroh, Lumut



Perhubungan

Lebuh Raya Ipoh–Lumut dibina dari Ipoh ke Lumut bagi memendekkan perjalanan. Bandar yang terdekat dengan Lumut ialah Manjong, Sitiawan, Pantai Segari, Pantai Remis dan Bota Kanan serta Seri Iskandar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...