Jumaat, 23 November 2012

Bubur Kacang Hijau Durian yang enak...


Musim durian datang lagi!!!! Moh kome balik kampung weii....


Alhamdulillah dalam hujan sana, hujan sini. Banjir sana, banjir sini. Pokok durian berbuah lagi. Ehhhh apa relevannya??? Ha... Durian tu kan ker panas, kot sejuk-sejuk makan boleh le panaskan badan sikit hehheh. Ce makan time musim panas, maunya berpinau badan berkipas hihihihi.


Tapi petua orang-orang tua ada untuk kurangkan panas badan lepas makan durian banyak iaitu minum air melalui 'pangsa'/kulit durian tu. Tuang je sikit air suam kat dalamnya, gosok-gosok sikit bagi isi durian yang tinggal larut sikit dalam air terus minum lepas baca Bismillah... Insyaallah mujarab. Setakuat yang pernah saya try memang tak pernah le rasa panas badan lepas makan banyak durian. Kalau dah terasa makan over sangat dose durian harus saya amalkan cara tu. Insyaallah... Anak-anak pun dari umur 3 tahun dok amalkan macam tu walau makan 3 ulas durian tak le pernah jadi apa-apa yang tak baik. Alhamdulillah :)


Tapi buat yang ada penyakit tu awas yer. Jangan berlebih sangat dengan durian ni. Yang selalu kita dengar darah tinggi. Selalu je kena attack lepas makan durian ni. Sebabnya durian ni kan ke panas. Jdi darah surely berjalan laju je keseluruh tubuh. Itu yang menaikkan tekanan darah tu. Nak makan boleh tapi berpada-pada cukup sekadar satu atau kot tak tahan sangat dua. Jangan lebih. Macam tu juga buat si kencing manis. Durian tu manis so cukup paling banyak dua yer laling. Esok-esok boleh makan lagi. Banyak dah sekarang kat mana-mana. Tak payah nak tunggu musim pun dah senang nak jumpa. So tak le risau kempunan yer idak??? Lepas tu minum air ikut 'pangsa'. Insyaallah.


Kat rumah ni sekarang dah makin jarang ada durian. Tak macam dua tiga tahun dulu, pantang musim. Harus ada tiap hari. Tapi dah berumur kena jaga. Beli jika perlu je. Kalau ke rumah mak pun tak le offer diri nak bawa balik heheh. Dah jual mahal dah hihii. Kalau mak suruh ambil pun takat sebiji dua je yang kitarang ambil, cukup sekadar jaga hati mak. Dah berumur ni kena jaga. Takut sungguh saya dengan penyakit 3 serangkai tu.... Darah Tinggi, Kencing Manis & Jantung. Lagi satu Gout.... Jangan le Ya Allah. Biar le saya berdarah rendah senang nak maintain rasanya berbanding darah tinggi. Memang saya berdarah rendah sebenarnya. Tapi pada saya yang ada darah rendah ni, kalau rendah senang makan je apa saja (dalam kedar yang terkawal) Insyaallah akan naik le sikit. Tapi kalau darah tinggi.... Jangan makan apa saja kang banyak naiknya naya. Tapi lagi baik kalau totally sihatkan :)


Hihihi... Kalau dah sembang lupa motif utama hihihi...


Hari ni saya nak kongsi resepi Bubur Kacang Berdurian. Hikhik resepi mak-mak dulu apa susahnya yer idak. Itu pun nak kongsi????


Saya ni terus terang cakap tak berkesempatan belajar dari mak-mak masak memasak ni. Dulu saya lebih suka buat kerja keras. Mengidam sangat nak jadi pomen tapi tak der pulak kawan lelaki nak belajar. Tak minat le masak-masak ni. Apa kelas hihihi. Lagi pun Allahyarhamah nenek, Yong Abdullah teror masak. Sedap. So tak le peduli nak belajar. Ha... Sudah kawin kalu, ini lidah sudah kelu la.... Akibatnya beli bawang, gula, tepung dan segala macam. Lambak kat dapur. Nak masak capai je ikut suka. Beli buku resepi konon untuk rujukan tapi tak le pulak reti guna sebab selalu ada resepi yang dahsyat. Kami lak orang kampung. Janggok le jadinya. Resepi ni pun main hentam kromo je tu yang bangga bila menjadi. Tak le pulak skodeng sana-sini masa nak buat hihihihi. Perasan teror le kesnya hahahah.


Tapi bagi saya, Bubur Kacang Hijau baik berDurian atau tidak, wajib ada sagu. Kot tak tak sah dan tak cantik. Hihiiik nak makan pun mau cantik-cantik. Tu kang bila dah asyik termakan banyak mula le bising membulat hihihi. Jom lah tengok resepinya. Kang mau lagi berjela-jela panjangnya bermadah ;p


BUBUR KACANG HIJAU DURIAN

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • Kacang hijau -  rendam semalaman
  • Sagu biji
  • Air secukupnya - untuk merebus kacang sehingga kembang
  • 1 sudu besar minyak masak - nak bagi cepat empuk kacang tu
  • Santan
  • Daun pandan
  • Garam 
  • Gula pasir
  • Gula merah/perang - untuk bagi warna lebih cun je
  • Gula melaka
  • Durian - ikut le banyak mana suka tapi jangan le sampai nampak durian pulak dari kacangnya hihihi... Gurau je ;)

Caranya
1. Rebus kacang hijau, air, garam dan minyak masak atas api sederhana. Tujuannya nak percepatkan proses rebus kacang tu bagi kembang. Kalau tak masukkan garam dan minyak masak harus kena berjam-jam baru nak empuk. Banyak gas terbuang.

2. Bila dah empuk (isi kacang hijau tu pecah-pecah) masukkan pelbagai gula, durian, daun pandan yang disimpul, biji sagu dan santan. Kacau nak bagi biji sagu tu tak melekat antara satu sama lain. Lagi pun kalau dibiarkan kang santan tu pecah minyak pula. Hancur jadinya. Jadi kena hati-hati yer.

3. Biarkan mendidih dan dah dapat kepekatan yang kita sukan boleh terus tutup api. Kalau nak cair sikit boleh le nak tambah sikit air lagi. Dah mendidih baru tutup api.


**Kot tak nak atau tak der durian, skip le part yang masukkan durian tu yer. Sedap gak kalau makan begitu saja.



Dah siap!!! Boleh le kalo nak dihidangkan. Makan lak dengan roti banggali kalau ada lagi masuk.. Kot tak guna je roti apa yang ada kat dapur tu. Kalau rasa terlebih rajin, tanak sikit pulut. Makan sedapppp. Pulut tu boleh buat Pulut Durian pulak. Lagi best... :)


Kang kalau rasa ada baki masukkan dalam plastik panjang buat Aiskrim Malaysia Bubur Kacang Hijau Durian.... Tak membazir. Enak pulak tu :) Nak ker???? 50 sen je..


3 ulasan:

  1. Bubur kacang hijau kalau buat aiskrim malaysia ni memang laju je habis. Suka sangat! ^^

    BalasPadam
  2. Thx....dap yeee...tang ice cream tu perghhhhihuhihi

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...