Selasa, 13 Ogos 2013

Syawal: Sambutan rumah terbuka.. Elak obes / sakit dihari raya


Salam Syawal semua...


Heheh mood Aidilfitri tak hilang lagi ar. Rase malehhhh sangat nak mula kerja tapi kerja kena buat gak kang soru misss sapa nak jawab yer tak??? Hehehh.




Banyak dapat undangan rumah terbuka? Sure berbaris rumah yang nak kena pergi kan. Bestnya. Selagi ada rumah terbuka yang perlu kita pergi selagi tu le mood raya tak akan hilang kan.


Tapi dalam dok pergi rumah terbuka tu jaga-jaga le yer. Jangan le terlebih makan dan hati-hati memilih makanan yer. Maklum la makanan yang enak-enak memang menarik mata dan nafsu untuk menjamahnya tapi jangan sampai memudaratkan kita pulak yer.



Dengan ketupat, rendang, lemang, lontong, nasi tomato la, briyani la dan kuih-muih pelbagai jenis... Memang susah nak menolak. Nak pulak kalau dihidangkan dengan air-air manis yang pelbagai perisa. Lagi le bertambah sedap rasanya.


Kat sini saya nak kongsi sedikit beberapa panduan untuk kita jaga kesihatan di musim perayaan macam sekarang nih. Ala... Memang le banyak dah yang kita baca pasal nih kan tapi tak salah kalau saya kongsikan sekali lagi untuk kebaikan kita bersama :)


Pertama - Ketika berkunjung ke rumah teman dan saudara, minum lah air kosong kerana ianya zero kalori. Kalau tak pun minum sikit je air manis tu. Pastikan dalam kereta dibekalkan sebotol air kosong untuk diminum terlebuh dahulu.


Kedua - Jika rumah yang anda ingin kunjungi itu tidak jauh dari tempat anda, lebih baik berjalan kaki sahaja, kerana ianya akan membakar kalori yang kita sudah ambil sebelumnya. Nak tahu tak, dengan semangkuk mee kari yang mengandungi 530 kalori orang perempuan kena berlari selama 72 minit atau 290 minit kalau berjalan perlahan untuk membakarnya. Tu tak kira yang lain-lain lagi tu ;D



Ketiga - Melayani tetamu juga adalah satu senaman, kerana ia akan buatkan anda bergerak sentiasa, dan juga mengeratkan silaturrahim antara teman dan saudara.


Keempat - Hindari perut dari kosong, hal ini kerana jika anda makan, anda akan mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak. Jika senantiasa makan, namun ianya dalam kuantiti yang sedikit. Satu lagi petua, sebelum turun ke mana-mana destinasi rumah terbuka ke apa minum air banyak-banyak terlebih dahulu. Dengan meminum air kosong, kita akan terasa kenyang dan ini menghadkan pengambilan makanan yang berlebihan nanti.




Kelima - Niat untuk merasa. Terlalu banyak makanan yang baru anda nampak, jangan diambil dalam kuantiti yang banyak pula, kerana makanan lain anda belum lagi rasa. Oleh demikian ambil lah sedikit-sedikit sahaja setiap hidangan.

Keenam - Menilai kalori hidang. Anda perlulah kurangkan mengambil hidangan yang mempunyai lebih banyak kalori. Agak-agak je kot tak reti macam saya. Nampak yang bersantan, bergoreng atau berminyak hadkan pengambilan. Kot dapat elakkan terus lagi hebat le sangat. Jeles ai dengan orang yang macam nih heheh.

Ketujuh - Lebihkan hidangan yang berprotein tinggi, kurangkan hidangan yang berkabohidrat tinggi.


Kelapan - Makan la secara perlahan-lahan, anda tidak akan ketinggalan untuk ke rumah lain. Kot takut tak sempat ke rumah sahabat lain, ambil dalam amaun sikit heheh.

Kesembilan - Kunya chewing-gum ketika dalam perjalanan ke rumah seterusnya untuk merehatkan mulut dari memakan makanan yang lain. Ni salah satu lagi petua yang memang elok kita amalkan.

Kesepuluh - Menolak tawaran, bukan untuk melebih-lebih atau memilih. Alasan anda semestinya kenyang ataupun nak jaga kesihatan. Tapi kot susah sebab yang mempelawa tu kawan baik kita, make sure kita ambil makanan dalam amaun yang sedikit kay. Alahhh kawan kita sure tak kisah punya sebab yang penting kehadiran kita meraikan majlis dia kan...


Kesebelas - Gunakan pinggan kecil. Pinggan kecil menampakkan kita ambil makanan macam banyak walaupun sebenarnya tak pun. So dari orang kata kita pelahap sebab nampak menimbun makanan tu, sure kita akan ambil sikit yer tak secara tak langsung kita akan makan pun dalam jumlah yang kecil hahah.

Keduabelas - Jangan lama di meja makan. Kot ada tempat lain pindah le lepas makan ke tempat tu. Kalau tak pun, asah lidah bagi rajin bersembang. Hahha ni petua yang best sebab dengan bersembang banyak tanya khabar bagai kita akan kurang makan, secara tak langsung kita sihat kawan-kawan pun suka sebab kita ambil berat pasal khabar dia kan.. Kan...


Ketigabelas - Tunggu 15 - 20 minit sebelum mengambil hidangan lain. Bagi perut rehat sikit.

Keempatbelas - Rajin-rajin le lakukan senaman disebelah pagi terutama sebelum pergi ke rumah terbuka nanti.


Kelimabelas - Minum air halia bagi membantu penghadaman. Dah makan macam-macam so dengan bantuan air halia ni dapat gak le keluarkan angin dan bagi perut tu pulih sikit. Caranya.... hiris atau tumbuk sikit halia, pastu campurkan dengan air panas serta teh atau madu. Insyaallah.. Nanti kurang le rasa tak selesa perut tu.


Tu le lebih kurang serba sedikit yang saya nak kongsikan kat sini. Tapi jangan lupa yer, buat sahabat yang punya penyakit yang pelbagai tu... Jangan lupa makan ubat dan pastikan ambil makanan dalam jumlah yang ala kadar je. Kang bertambah sakit kang naya lak.


Harap-harap dari himpunan petua yang ada nih leh gak bantu kita kawal berat badan. :)

 
Kay... Selamat berjamuan semua :D


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...