Selasa, 27 Ogos 2013

Ilmu: Minyak zaitun - Khasiat dan kebaikannya yang optimum


Hari ni saya nak sentuh berkenaan Minyak Zaitun pulak. Minyak zaitun nih yang asal dari buah zaitun yer bukan milik si Zaitun pulak. Kot le tersalah tafsir sebab saya tulis huruf besar pada capital letter Z tuh udah macam nama orang pulak hehhe. Woop jangan mare kang kena jual heheh.

Sebelum kita menyelam dengan lebih lanjut moh rujuk En Wikipedia dulu.. Apa katanya? Selain tu kita jengah juga tempat lain untuk dapatkan lebih informasi kay :)



Zaitun adalah merupakan sejenis species daripada tanaman yang tertua di dunia. Rekod sejarah menunjukkan pokok zaitun mempunyai pelbagai guna khasnya dalam bidang perubatan sejak zaman purba Mesir.

Nama saintifik zaitun ialah Oleaeurofea. Tinggi pokoknya kira-kira tiga meter. Daunnya hijau terang dan buah yang masak ranum berwarna ungu kehitaman serta amat kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K, dan zat besi. Buah zaitun yang paling baik kualitinya ialah yang dihasilkan di Greece. Bagaimanapun Sepanyol dan Itali merupakan pengeluar minyak zaitun terbesar.



Seperti pokok kelapa, setiap bahagian pokok zaitun ada kegunaan kepada manusia. Sememangnya zaitun ialah satu lagi anugerah alam ciptaan Allah yang amat bermanfaat kepada kesihatan kita. Ini telah diakui dunia perubatan. Antaranya dapat digunakan untuk memasak, kosmetik, ubat herbal, sabun dan juga sebagai bahan bakar untuk lampu minyak. Minyak zaitun dianggap sebagai minyak yang sihat kerana mengandung lemak tak jenuh yang tinggi (utamanya asam oleik dan polifenol)


MINYAK ZAITUN

Minyak zaitun amat jernih dan berkilau, lagi mahal harganya. Minyak zaitun baik untuk kesihatan luaran dan dalaman manusia. Paras asidnya yang rendah memudahkan penghadaman kita. Vitamin E yang terkandung di dalam minyak zaitun didapati boleh merendahkan kolestrol LDL(kolestrol jahat), tekanan darah, dan risiko koronori jantung.

Kebanyakan minyak yang dikomersilkan diproses secara menghapus zat pemakanannya. Adalah penting untuk menggunakan minyak zaitun tulen daripada yang jernih dipasaran. Minyak zaitun yang tulen adalah extrak pertama buah zaitun tanpa penggunaan bahan kimia atau haba bagi memastikan kadar asid yang rendah. Hanya minyak zaitun yang tulen mempunyai keupayaan serangan terhadap penyakit. Ia bukan sahaja menyihatkan tetapi juga menambah perisa dalam masakan.


Ibnu Qayyim meriwayatkan bahawa minyak zaitun yang dibancuh dengan sedikit garam boleh meredakan radang gusi dan gigi. Menurutnya lagi minyak zaitun dapat menawarkan racun dan mengeluarkan cacing.

Minyak zaitun juga amat popular digunakan dalam produk kecantikan. Ia boleh menguatkan akar dan melembutkan kulit. Untuk mendapat rambut yang sihat dan lebat pula, gunalah minyak zaitun untuk mendandan rambut dan urut di kepala.

Kajian saintifik pula mendapati amalan memakan minyak zaitun amat membantu mengurangkan risiko barah payudara kerana ia kaya dengan Vitamin E.


Firman Allah Taala
       Demi buah tin dan buah zaitun..  (Surah at-Tin, Ayat 1)

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
       Makanlah minyak zaitun dan lumurlah minyaknya, kerana ia berasal daripada pohon yang penuh berkat. (Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Minyak zaitun jernih dan berkilau seperti cahaya. Ini disebut di dalam al-Quran surah An-Nur:35:
       ...yang dinyalakan dengan minyak yang banyak faedahnya (iaitu) zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah barat, yang minyaknya (sahaja) hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api...


Terdapat 3 jenis minyak zaitun dipasaran iaitu Extra Virgin Olive Oil, Olive Oil dan . Diantar ketiga-tiga ini, Virgin Alive Oil merupakan minyak zaitun tulen yang mempunyai seranga terhadap penyakit. Ini kerana minyak zaitun tulen merupakan extrak pertama buah zaitun tanpa penggunaan bahan kimia atau hababagi memastikan kadar asidnya rendah. Minyak zaitun dara atau extrak pertama. 


Minyak zaitun yang terbaik di dunia adalah minyak zaitun Syam as Syarif. Ini kerana buah zaitun dalam Surah At-Tin menurut tafsiran Imam Hasan al-Basri RA:
       Tin: Sebuah bukit terletak berdekatan Kota Damascus: Jabal Qasiyon. 
       Zaitun: Sebuah bukit yang terletak di Baitul Muqaddis
       Kedua-dua tempat ini terletak di negeri Syam....
                                                                                                        Wallahu'alam...



DAUN DAN BATANG POKOK ZAITUN

Daun zaitun bermanfaat sebagai penggalak sistem imun manusia. Masyarakat Timur Tengah telah mengamalkan meminum teh daun zaitun sejak berabad yang lalu untuk merawat batuk, sakit tekak, demam dan gout.

Ibnu Qayyim juga menjelaskan bahawa daun zaitun boleh merawat luka dan gatal-gatal. Pendek kata, daun zaitun bersifat antibiotik. Oleh yang demikian, pengambilan daun zaitun mestilah mengikut dos tertentu.

Batang zaitun pula boleh dibuat perabot. Malah ada juga tasbih yang diperbuat daripada kayu zaitun. Tasbih daripada kayu zaitun ini kelihatan agak berminyak dan agak harum. 

Sesungguhnya setiap ciptaan Allah di alam ini ada manfaat bagi manusia. Bagi anda yang gemar makan piza, pilihlah yang ditabur dengan zaitun. Ingat! Zaitun amat berkhasiat. 

Menurut riwayat, setelah bahtera Nabi Nuh a.s. berlabuh, pokok zaitun merupakan objek pertama yang kelihatan.


KANDUNGAN MINYAK ZAITUN

Pelbagai komponen bioaktif seperti asid lemak, vitamin, komponen mudah meruap, komponen larut air dan serpihan mikroskopik buah zaitun terkandung di dalam minyak zaitun.

Asid lemak merupakan kandungan utama minyak zaitun terdiri dari asid oleik, asid linoleik dan sedikit asid linolenik.

Asid oleik merupakan salah satu asid lemak dari jenis tidak tepu mono, merangkumi 55 hingga 85 peratus kandungan minyak zaitun. Kajian menunjukkan bahawa asid oleik dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser dan penuaan dan bagus untuk bayi dalam kandungan.



Asid linoleik dan linolenik adalah dari jenis asid lemak tidak tepu poli yang menganduingi Omega 6 dan Omega 3. Nisbah Omega 6:Omega 3 dalam minyak zaitun menepati nisbah yang disarankan untuk orang dewasa selain turut membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

Kandungan peroksida atau antioksidan yang tinggi di dalam minyak zaitun berfungsi menentang pengoksidaan oleh radikal bebas dan oksigen reaktif di dalam badan kita. Ia juga mengandungi sterol tumbuhan yang menghalang badan daripada menyerap kolesterol berlebihan di samping kaya dengan vitamin E yang terbukti baik untuk kesihatan kulit.

Kualiti sesuatu minyak zaitun ditentukan oleh kandungan asid bebas dan peroksida di dalamnya.

 

KHASIAT MINYAK ZAITUN

Minyak zaitun boleh digunakan untuk dalaman sebagai ejen kesihatan dan diluaran untuk kecantikan. Ia merupakan syarat utama untuk gaya hidup yang lebih sihat. Sesetengah ini adalah anjuran Sheikh Nazim al-Haqqani.


A) Manafaat Kepada Kecantikan Tubuh Badan Dan Wajah
Ciri-cirinya yang boleh melembutkan kulit digunakan sebagai agen pelembut kulit tubuh. Menurut Ulama Zahbi, minyak zaitun elok untuk menguat dan mengilatkan rambut dan mencantikkan kulit badan. Menurut Ibnu al-Qayyim, minyak zaitun adalah penyeri wajah.


Cara penggunaan: 
1) Menghilangkan parut bekas jerawat di muka - Ratakan campuran 3 sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh minyak habatussauda pada muka, biarkan selama 3 jam dan cuci. Boleh juga disapukan terus tanpa campuran minyak habatussauda.

2) Menghilangkan parut pada anggota lain dibadan - Ratakan campuran 6 sudu teh minyak zaitun dengan 2 sudu teh minyak habatussauda pada anggota badan. Biarkan selama 2 jam dan cuci.
Boleh juga disapukan terus tanpa campuran minyak habatussauda.

3) Untuk pelembab wajah - Kandungan zat linoleic acid mampu menjaga air menguap. Zat ini amat baik untuk digunakan sebagai pelembab kulit yang kering dan mulai berkedut . Caranya sapukan pada wajah sambil dipicit ringan selama 10 minit. Kemudian bilas dengan air bersih.


4) Untuk penyubur rambut - Minyak zaitun dapat membantu menyuburkan rambut supaya rambut lebih hitam dan lebat.

Cara penggunaannya: Cukup dicampurkan dengan syampu yang dipakai kemudian dibilas sampai bersih.

Atau dijadikan minyak rambut. Minyak zaitun merupakan minyak rambut utama kepada Nabi Muhammad SAW (antara sifat Baginda, sentiasa memastikan rambut disapu minyak bagi mencantikkan dan kemas).

5) Merawat kesihatan kulit - Caranya dengan mengoleskan minyak zaitun ketika mandi. Kulit tubuh pun akan terjaga kelembabannya dan terlihat lebih bercahaya kerana ia membantu menuteralkan radikal bebas kerana ianya kaya dengan vitamin dan flavonoid.
6) Untuk merawat tangan dan kuku - Caranya dengan mencampurkan satu senduk makan minyak zaitun dengan air hangat untuk merendam tangannya 1 minggu sekali. Kebiasaan ini membuat kulit tangan dan sekitar kukunya lembut.
7) Untuk perawatan kaki - Kaki pecah-pecah atau kasar dapat diatasi dengan perawatan minyak zaitun. Caranya dengan mengoleskan minyak zaitun ke telapak kaki dan sekitar pergelangan kaki. Bungkus dengan kaus kaki dan kenakan selama tidur pada malam hari. Kemudian bersihkan dipagi harinya. Boleh juga dilakukan pada tangan. Lakukan secara rutin selama satu bulan untuk hasil maksima.
8) Untuk kulit tubuh - Caranya dengan mencampur minyak zaitun dengan garam kasar, untuk membuat scrub tradisional. Selain membantu pengelupasan sel-sel mati, pemakaian minyak zaitun pada tubuh dapat membuat kulit lebih cerah. 
9) Jika kulit terbakar - gunakan minyak zaitun yang dicampur dengan garam untuk menyembuhkannya. Boleh juga disapukan terus tanpa campuran garam.
10) Untuk awet muda, anti penuaan dan menyerikan wajah - sapu ke wajah sebelum tidur (namun ianya mungkin tidak sesuai untuk wajah berminyak dan yang mudah berjerawat)

 
B) Manafaat Kepada Kesihatan
1) Menurunkan Risiko Penyakit Jantung - Kandungan antioksidan nabatinya sangat tinggi sehingga akan menurunkan risiko Penyakit Jantung. Cukup dengan menambah 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam masakan berminyak, bersantan, berlemak/berkolestrol tinggi (kambing, lembu, kerbau, udang etc). Semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap ke dalam badan. Ia boleh menghilangkan perut buncit, lemak-lemak, masalah berat badan dan risiko penyakit jantung. 
2)  Mencegah Barah Payudara Dan Pelbagai Penyakit Kanser LainMinyak zaitun dapat mereduksi kerosakan sel (kerosakan ini dapat mendatangkan kanser). Fenol dalam minyak zaitun extra virgin bertindak sebagai antioksidan pencegah penyakit untuk menghambat proses kanser; asam oleat dikatakan mencegah penyebaran tumor.

Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh Harvard School of Public Health dan Anthens Scholl of Public Health mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25% risiko menghidapi kanser payudara.

Kandungan Vitamin E yang tinggi telah menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser. Kajian yang diketuai oleh Professor Miguel Gassull dari Hospital Universiti Germans Trias Pujol, Barcelona, Spanyol ini ternyata berjaya membuktikan minyak zaitun menghalang pembentukan kanser kolon.

Kajian lain yang dijalankan di Universiti Oxford menambahkan bukti yang menunjukkan minyak zaitun berkesan dalam membantutkan kanser kolon. Dr Michael Goldacre dan sekumpulan pengkaji dari Institute of Health Science membandingkan kanser, makanan dan pengambilan minyak zaitun dari 28 negara termasuk Eropah, Amerika Syarikat, Brazil, Colombia, Kanada dan China. Hasil kajian menunjukkan negara yang mempunyai pengambilan daging yang lebih dan sayuran yang kurang mempunyai risiko menghadapi kanser yang tinggi. Namun, dengan pengambilan minyak zaitun ianya menjadikan punca risiko itu menjadi kurang.

Saintis Jepun mendakwa minyak zaitun tulen yang disapu pada badan selepas berjemur boleh memeliharanya daripada kanser kulit.

Cara penggunaan: Dibaca rukyah saratan dan sentiasa disapu pada anggota terkena kanser contohnya kanser otak di kepala, kanser payudara dipayudara dan sebagainya.


3) Menghilangkan Artritis, sakit sendi dan sakit lutut - Minyak zaitun mengandung Prostaglandin yang bermanfaat untuk mengatasi nyeri sendi dan kemerosotan tulang.

Cara penggunaanya: Masukkan dalam campuran makanan sehari-hari dan akan membuat antinyeri dengan melumasi sendi dan mencegah pembengkakan. Atau dengan mengoleskan minyak zaitun pada nyeri otot atau nyeri sendi.

Atau letakkan kapas pada kapas lalu dibalut pada lutut (atau mana-mana anggota sendi yang sengal) sebelum tidur.  

4) Mencegah Diabetes - Kandungan minyak zaitun berupa lemak tak jenuh tunggal sehingga minyak zaitun bermanfaat untuk menurunkan kadar gula dalam darah serta risiko diabetes type 2.



5) Menghentikan Rasa Nyeri - Kandungan oleokantal dapat mencegah radang, sama seperti penghilang rasa sakit iaitu ibuprofen dan obat antiradang lainnya. Minyak zaitun dapat digunakan untuk ubat oles luka lecet, luka sobek dan gangguan yang berisiko menimbulkan radang, bengkak dan nyeri.

6) Mencegah Pikun/hilang daya ingatan - Kandungan Asam lemak tak jenuh tunggal dalam minyak zaitun berfungsi untuk menjaga struktur sel dan membran dalam otak, sehingga membantu mencegah hilangnya ingatan.

7) Mencegah Osteoporosis - Minyak zaitun membantu penyerapan mineral dan kalsium yang diperlukan untuk mencegah kemerosotan tulang.


8) Memudahkan Penghadaman, Usus, Sakit Perut, Kecacingan, Angin dan Menghilangkan Sembelit - Paras asid yang rendah membuatkan ianya dapat membantu dalam memudahkan sistem penghadaman badan serta mengawalnya.

Cara penggunaannya: Mengatasi sembelit dengan cara meminum 1 sudu teh minyak zaitun setiap pagi atau ketika sembelit. 

Masalah sembelit juga dapat diatasi dengan memakan jeruk buah zaitun.

atau boleh juga mencuba: Dibaca ayat Syifa' dan diminum sesudu 1 jam sebelum makan apa-apa

9) Merendahkan Kolestrol, Tekanan Darah, Risiko Sakit Jantung dan Pelbagai Masalah Kesihatan Lain - Vitamin E dalam minyak zaitun membantu dalam merendahkan kolestrol LDL, tekanan darah dan risiko sakit jantung. Untuk itu, selepas mengambil lemak yang tinggi diikuti dengan pengambilan minyak zaitun, dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

Vitamin K pula menghalang darah dari melekit dan membeku.

Minyak zaitun juga membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses penuaan.

Cara pengambilan: Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan. 
*Namun mengikut pendapat saya di 2 Puteri/Asam Garam 2 Puteri adalah sebaiknya pada akhir proses memasak kerana minyak zaitun tulen tidak sesuai digunakan dalam suhu panas



9) Sebagai Tonik Kepada Masalah Penuaan Dan Masalah Seksual - Ia juga sebagai tonik kepada masalah penuaan dan melambatkan prosesnya.

Ia juga dapat mengatasi masalah seksual dan melincinkan proses persetubuhan. Disapu pada anggota kelamin untuk menjaga kesihatan batin dan dicampur ke dalam masakan. Disapu kepada anggota kelamin lelaki atau wanita untuk proses kelamin yang menakjubkan.

10) Mengubati Penyakit Kulit - Minyak zaitun berkemampuan dalam mengatasi penyakit kulit yang dideritai antaranya bisul, ruam lampin, gatal-gatal.
 
11) Mengatasi Penyakit Gigi Dan Gusi - Minyak zaitun turut membantu mengatasi ulser mulut yang kronik, sakit gigi dan gusi. 

Cara penggunaannya: Mencampur sedikit minyak zaitun bersama garam dan disapu pada gusi yang mengalami ulser. Boleh juga dibuat basuhan mulut.

12) Menghalang Berlakunya Keracunan - Kebaikan lain minyak zaitun adalah menghalang berlakunya keracunan makanan.

13) Leukimia - Dibaca ruqyah saratan diminum 1 sudu makan 1 jam sebelum makan apa-apa selama paling kurang 40 hari.

14) Gastrik - Dibaca ayat Syifa' dan diminum sesudu 1 jam sebelum makan apa-apa.

15) Gangguan jin, sihir, saka, santau - Zaitun ruqyah disapu di anggota sujud, anggota wudhu, tempat sakit atau sendi-sendi utama.

16) Sebagai Minyak Urut - Elok digunakan sebagai minyak urut dengan mencampurkannya dengan ma'warad atau air mawar.



17) Makanan Tambahan Ibu Mengandung Dan Dalam Tempoh Penyusuan Anak - Baik untuk membantu penyerapan vitamin, mineral dan nutrien yang penting kepada fetus selain mengatasi masalah sembelit yang selalu mengganggu.

18) Batu Karang - Campuran minyak zaitun bersama air limau nipis dikatakan baik untuk menghancurkan batu karang. Sitrat dari air limau nipis dikatan berupaya menghancurkan batu karang. Penggunaan minyak zaitun pula sebagai agen pelincir. 

Cara penggunaannya: Sesudu besar minyak zaitun dan sesudu besar air perahan limau nipis dicampur 4 cawan air lalu diminum. Mereka yang pernah mengamalkan petua ini melaporkan biasanya batu karang akan keluar bersama air kencing beberapa jam selepas mengambil campuran minuman ini.



CARA PENGGUNAAN

1) Ambil secara berterusan sekurang-kurangnya sesudu teh (23gram) dua kali sehari diwaktu pagi sebelum sarapan dan sebelum tidur.

2) Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan.






Sumber: Wikipedia
tayibah.com
manfaatdankandungan

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...