Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Memaparkan catatan dengan label Cake. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Cake. Papar semua catatan

Selasa, 25 September 2012

Resepi Hebat: Cream Cheese Icing.. Hmmm yummy!


Maaf le dah lama tak ke udara. Banyak hal nak kena selesaikan. Naik letih mak youuu. Hari ni baru lega sikit. Tapi tu le masih penat lagi lepas sebab baru je balik dari KL nih. Appoinment dengan Carrefour (tapi cancel saat akhir.. Hai nasib badan. Kena fix appointment lain le pulak nih) dengan Tesco (yang ni jadi lega le sikit heheh). Esok lusa nak kena ke Penang lak. Lepas tu prepare Sos Char Kueyteow 2 Puteri lak untuk hantar ke Mydin Meru Raya Ipoh. Dah siap tu kena berbondong le ngantor produk ke Ipoh. Camtu le nak cari rezeki halal kan.


Appointment semalam dengan Tesco sebab sign agreement untuk kemasukan produk. Maknanya lepas sign nih bebila masa je akan dapat order. Alhamdulillah. Insyaallah Sos Char Kueyteow 2 Puteri ngan Cili Boh Asli 2 Puteri akan masuk pasaraya Tesco dalam bulan Oktober kot kata staff Tesco semalam. Tapi tunggu dan standby je la. Nanti kalau dah masuk saya inform kay...


Terima kasih le pada yang telah singgah sini selama ketiadaan saya yer. Terutama buat Kira dan Alicessa yang dah sertai tapak saya dan  Cheese yang rajin singgah sini. Terharu sesangat. Terima kasih gak buat yang lelain yer yang dah daftar untuk sertai tapak dan sudi berchit chat :). Kot sudi nanti-nanti singgah le lagi. Insyaallah akan saya kongsi lain-lain cerita dan fakta kay. Kalau ada idea kongsi-kongsi le dengan saya boleg gak saya perbetulkan mana yang patut kat laman Asam Garam 2 Puteri nih. Insyaallah kot ada kelapangan saya akan jengah lak blog kengkawan kay.. Tapi saya nih tak le pandai sangat jadi kadang-kadang nak singgah tapi tak dapat sebab masuk laman lain. Haru gak. Kadang-kadang ada yang tanya banyak. So kot yang macam tu memang tak reti le saya. Jadinya saya patah balik le tak jadi singgah. Almaklumlah main terjah sendiri nih memang limited le ilmunya heheh.


Berbalik pada cerita hari nih. Rupanya saya terrrr lupa nak post sekali resepi Cream Cheese Icing untuk topingkan Kek Coklat Mayonis yang saya kirimkan Sabtu itu hari. Selain dari toping Chocolate Ganache yang macam saya linkkan kat resepi kek tu, cream ni pun sedap gak dimakan bersama Kek Coklat Mayonis tu. Saya pun selalu guna resepi Cream Cheese ni untuk Kek Buah. Sedap gak.. Cubalah!


Resepi Cream Cheese Ising saya ambil kat dapur sis Rahel Benyamin. Masa tu dia masak Kek Coklat Mayonis yang saya kongsikan resepinya. Dah buat kek tu memang sedap. So kot sudi try ler yer... Moist dan memang kena ler dengan kehendak tekak kita yang manja ni heheh. Makan lak dengan cream cheese yang masam-masam ni hu... Kan ke main lagi lupa diri heheh.


Kalau nak implementkan resepi ni untuk kek lain pun ok gak macam saya cakap tadi. Pada kek buah ker, red valvet ker , Carrot Cake ker atau apa-apa ler. Sedapppp...


Cream Cheese Icing

Resepi: Rahel Benyamin

Bahan
  • 250g cream cheese
  • 50g gula aising,ayak
  • 1 sudu makan susu tepung
  • 1/2 sudu teh esen vanila

Caranya
1. Pukul cream cheese hingga rata. Tambahkan gula aising dan susu tepung, teruskan putar hingga berkrim.
2. Tambahkan esen vanila. Putar rata.
3. Salut pada seluruh permukaan kek.

Sabtu, 22 September 2012

Resepi Hebat: Kek Coklat Mayonis.. Sedappp


Kek Coklat Mayonis... Isk macam mana yer agak-agak rasanya? Sedap ker? Tengok gambarnya kat dapur sis Rahel Benyamin nampak sedap sangat. Meleleh air liur ko. Hehhe.


Itu persoalan yang bermain dalam benak saya masa mula-mula tengok resepi ni. Mula ler tangan ni gatal nak salin resepinya. Nak-nak pulak Afif asyik minta kek coklat je. So apa lagi bila ada peluang ke bakery terus beli bahan yang nak digunakan untuk buat kek ni. Sebenarnya ibunya sendiri pun tak sabar nak cuba resepi ni heheh. Itu yang sebenarnya. Hahah.


Masa buat kek tu memang menjadi tapi masa nak angkat tu patah ler pulak. Mungkin ganas sangat kot hehe. Tapi dalamnya tu macam tak lekat sangat antara satu sama lain. Aduih salah tang mana lak ek. Tapi apa pun kek ni memang rasa sedap sangat. Moist gitu. Makan lak panas-panas fuh.. Tak sedar yang  boleh buat badan dah makin berkembang pesat semula hehehe. Kata nak diet... Masa saya cari gambar untuk hias resepi ni, saya termasuk ke rumah Ummi di Home Sweet Home. Rupanya dia pun dah cuba resepi best ni. Bila dibaca baru tahu yang dia pun alami yang sama macam saya. Tapi dek kerana ummi ni kategori teror membaking so dia ubah sikit resepi dengan tambah sebiji telur. Katanya untuk mantapkan lagi kek ni. Apa pun kowang kot nak try kek ni cuba ler yang mana satu versi yang disukai. Yang asal dari sis Rahel Benyamin atau yang diubah sikit oleh sis Ummi.


 

Kek Coklat Mayonis

Resepi: Zaliana
Sumber: Rahel Benyamin
Diuji rasa : Ummi, Home Sweet Home



Bahan Untuk Kek:
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan serbuk koko
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 cawan mayonis
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 biji telor gred B - ni sis ummi tambah sendiri
  • 1 cawan air panas
  • 3/4 cawan minyak masak
  • 1/2 sudu teh butter oil
  • 1/2 cawan kepingan badam hiris

Caranya

1. Satukan tepung gandum,serbuk koko,baking powder dan soda bikarbonat. Ayak. Ketepikan.

2. Campurkan mayonis,gula,butter oil dan susu pekat di dalam mangkuk pengadun dan pukul hingga sebati. (*sis ummi tambah telor sekaligus masa ni).

3. Kemudian masukkan campuran tepung secara sedikit demi sedikit,berselang-seli dengan air panas. Pukul hingga semua bahan sebati.

4. Kemudian masukkan minyak masak & kacau.Akhir sekali masukkan kepingan badam,kacau rata.Tuangkan adunan ke dalam loyang yg bahagian tepinya telah digris dengan mentega dan dasarnya diletakkan baking paper.

5. Bakar di dalam oven yg telah dipanaskan. Setkan suhu oven masing-masing (yang ni Rahel bakar selama 90 minit pd suhu 170'C, loyang 9'' manakala sis Ummi bakar 1 jam 15 minit).


So boleh ler pilih yer versi mana satu. Yang saya ingat saya pun ada naikkan sikit masa tu. Tambah bagi jadi 1 jam lebih. So try ler yer. Kek ni kalau ikut resepi asalnya guna Topping Chocolate Ganache. Leh gak guna resepi Chocolate fudge Topping 3 yang saya kongsikan kat sini. Tapi Sis Rahel kita guna Cream Cheese Icing. So sila ler pilih topping yang mana satu pilihan hati gak yer hehehe.  Pilih pilih hikhik....


Isnin, 3 September 2012

Belajar Deco Mendeco Cake Guna Chocolate Ganache



Saya ni rajin gak blog walking kat rumah teman-teman blogger. Kali ni saya singgah kat rumah sis Nuriniatti Zainudin, sahabat di FB di bakery2embroidery.blogspot. Kat situ saya ada baca cara Belajar Deco Cake yang dia tulis tahun lepas. Saya rasa apa yang dia berikan sangat menarik. So saya copy pastekan kat sini supaya dapat kongsikan bersama kowang pulak. Rugi rasanya ilmu yang baik ini kalau tak dkongsikan. Apa pun kredit padanya yang rajin beri tunjuk ajar pada orang baru macam saya. Dulu masa baru-baru berjinak dengan blog memblog nih dia ada ajar bagi cantik blog ni heheh.

Jom belajar... Saya copy n' pastekan terus yer dari apa yang sis kita sharekan....

*********************************************


Selalunya akak buat kek sehari sebelum nak deko. Masukkan kek yang dah sejuk ke dalam fridge dulu. Klau rajin, sebelum masukkn tu, balut kek ngn plastik wrapper.
 

Senang nk belah kek & deko bila kek keras ckit. Tuk kek ni akak belah kepada 3 bahagian. Akak belah guna benang. Bg akak lg senang guna benang dr guna pisau..



Amik benang.. gunakan 2 lembar benang (kalu guna selembar je, takut benang x cukup kuat). Pastu letak benang tu nkt kek cam dalam pic kt sebelah kiri tu. Tarik kedua2 hujung benang dengan serentak. Masa tarik tu, tangan jgn la goyah.. nnt dapat potongan yg beralun plak. Tp akak pn xde la dapat potong yg smooth cam pic yg sebelah kanan tu..

Belah 1 lapisan demi 1 lapisan. Bkn belah sekaligus cam yga akak tunjukkn dlm pic sebelah kiri tu. Pic tu akak tunjukkan tuk bgtau, kek tu akak belah kepada 3 bahagian


 
Resepi : Chocolate Ganache
Sumber : Resepi sendiri.. hehehe

Bahan2
1/2 cwn susu cair
300gm dark cooking chocolate
80gm Chocolate Coating brand Tulip

Cara2
Panaskn susu cair. Dh nk mendidih tu, tutup api & masukkn dark cooking choc & choc coating yg dh dipotong kecik2

Kacau sebati hgga coklat cair sepenuhnya. Klau nk coklat meleleh, masa suam2 tu trus tuang atas kek..




@ bleh guna resepi dr MOhd JaNi.. mmber FB akak. TQ MJ.. Akak share kt blog akak plak ye..

Bahan2
500gm dark cooking chocolate
250gm double cream (bleh guna Anchor UHT Whipping Cream)

Cara
1. Panaskn double cream hgga mendidih
2. Tuang dlam coklat yg dh dipotong kecik2. Gaul sebati hgga coklat cair sepenuhnya..


Yg atas ni resepi Choc Ganache tuk salut kek. 


Letakkn 1 potongan kek di atas kek board. Sapukan/lepakan ngn coklat ganache. Pastu letak 1 bahagian kek lg & lepakan coklat ganache di atasnya. Then, letakkn plak bahagian kek yg terakhir. Pastu lepakan seluruh kek ngn coklat ganache. Buat 1 lapisan yg nipis dlu. Pastu masukkn dlam fridge dlm 15minit baru lepakan lg lapisan kedua


Lapisan pertama

Keluarkn kek dr peti sejuk & lepakan coklat ganache sekali lagi. Ratakan keseluruh bahagian kek. Masukkan sekali lg ke dalam fridge hgga lapisan ganache agak keras. 

Keluarkan kek dr peti sejuk. Amik spatula yg panjangnya melebihi saiz kek. Celupkan dlm air panas & lapkn. Pastu terus ratakan permukaan tepi & atas kek. Nnt kek aka jd cam pic kt bawah ni. Buat la 2, 3 kali ye. Setiap kali nk ratakan ganache tu, lapkn ganache yg melekat kt spatula pastu celup lg kt air panas & lapkn sebelum nk meratakan @ melicinkn ganache..

Lapisan kedua

Rupa kek selepas proses meratakan ganache

Sekarang kita belajar plak buat bunga. 1st, masukkn coklat ganache tuk buat bunga ke dalam piping bag yg telah dimasukkan nozzle khas tuk buat kelopak. Klau ikut pic kt bawah, bleh guna nozzle 102, 103, 104, 123 & 124. Nozzle ni fungsinya sama cuma saiz kelopak yg terhasil je yg berbeza. Masa buat bunga ari tu, akak guna nozzle cam 103 tu. Klau ada coupler, lg baik sebab senang nk tukar nozzle nnt. X perlu tuk guna bnyk piping bag.






Resepi : Choc Ganache (khas tuk buat bunga @ tuk border)
Sumber : Sendiri.. tp kena improvekn lg... try & errror gak ni.. tu sbb akak kata kita belajar sama2.. sbb akak pn bknnya pro

Bahan2

200gm dark cooking chocolate
150gm chocolate coating
3/8 cwn susu cair - akak gunakan sukatan cwn 1/8. Sukat 3 kali

Cara2
1. Panaskn susu cair hgga hampir mendidih. Tutup api
2. Masukkn coklat yg dh dipotong kecik2 & kacau sebati hgga coklat cair sepenuhnya. Coklat mmg cair pd mulanya.. tp bila dh btol2 sejuk, dia akan mula pekat
3. Bair hgga coklat btol2 sejuk & pekat baru buat bunga


 

ATAU

 

Bleh try resepi dr MOhd JaNi ni...
250gm double cream (Anchor UHT Whipping Cream)
750gm coklat masakan

Mohd Jani kata, klau nk buat bunga ni.. nisbah dia 1 : 3. Maknanya.. 1 bahagian susu kena campurkan ngn 3 bahagian coklat. So, klau guna 100gm susu, coklat masakan yg diperlukan adalah 300gm..



Cara2
Panaskn double cream hgga mendidih.
Tuang dlm coklat yg dh dipotong kecik2. Kacau hgga coklat cair sepenuhnya. Biar btol2 sejuk baru buat bunga


Bila ganache dh siap & sejuk sikit.. baru la mula deko-mendeko.


Selepas masukkn coklat ganache dlm piping bag, bleh la mula belajar buat bunga. Nk belajar camna nk buat bunga tu, leh la tgk video kt bawah ni. Akak x dpt nk tunjukkn sbb akak xde camera & xde org nk amik kan pic


Bila dh siap buat bunga, letakkn je bunga tu atas kek kt mana2 yg u all nk. Akak letak kt hujung kek. Ikut la citarasa masing-masing.



Bila dh siap buat bunga, tukarkn nozzle khas tuk buat daun. Bleh guna nozzle no. 69 (rujuk pic nozzle kt atas ye). Video kt bawah ni guna fresh cream tuk wat bunga & daun. Cara dia sama je..



Paipkan daun dekat ngn bunga ros tu.. paip la ikut bape bnyk suka..


Pastu, tukar nozzle kepada bentuk closed star. Bleh guna nozzle cam no. 30. Then, bleh la paipkn kt tepi2 bawah kek tuk cover bahagian yg x cantik tu


Ni la hasil dekorasi kek akak... bleh la kan bg beginner cam akak ni. Klau yg dh pro tu mmg x yah cakap la kan.. mmg x terlawan akak. So, kepada yg baru berjinak2 nk belajar deko kek sndri.. jgn takut.. kita belasah je. Lama2 nnt, ok la tu.


Selagi x cuba, selagi tu kita x tau apa kebolehan yg kita ada. Myb u all yg baru kenal nozzle ni bleh buat lg cantik. Akak pn x pnh amik @ p mana2 kelas formal. Belajar dr Youtube & tgk hasil deko org lain je. Dr c2, belajar praktis sendri


K.. selamat mendeko... 


Sabtu, 11 Ogos 2012

Tips: Buttercream


Assalamualaikum.


Tu hari saya ada baca satu tips yang dikongsi oleh sahabat FB, Reen Khan Shariff kat group Sembang2 Makanan/minuman...  tentang tips membuat Buttercream. Bila baca maklumat yang kak Reen berikan, isk terasa nak kongsi sangat dengan sahabat kat sini juga. Memang padat dan dapat membantu kita dalam mendecor cake kita nanti. Panjang lebar imput yang diberikan.

Terima kasih banyak padanya yang rajin sangat compilekan ilmu sebegini untuk rujukan orang-orang yang nak mula berjinak dengan dunia masakan seperti saya. Nak pula raya yang semakin menjelang tiba ni.. Buat orang baru macam saya yang tak biasa membaking dan mendecorate kek, masa ni ler kesempatan yang baik nak tunjuk kehandalan diri hehehhe.


Tips: Buttercream

By: Reen Khan Shariff, Sembang2 Makanan/minuman


Bagaimanakah caranya untuk membuat aising (Buttercream) kek yang mudah? Sebelum saya berikan Resepi Buttercream Icing pilihan anda, mari kita baca dahulu sedikit tips otai yang saya simpan untuk panduan bersama. Apa-apa pun try and error.


Untuk menghias dengan krim putar dengan cara mudah, tak payah-payah nak timbang, nak keluar mixer gedabak anda, hanya perlu membeli ‘whipping cream’ dari pasaraya dan memukul hingga kental. Sebaik saja ia kental, gunakan segera. Kek yang mempunyai aising hiasan dari krim putar mesti disimpan di dalam peti sejuk (contohnya: Black Forest Cake).


Aising kek paling mudah adalah Krim Mentega. Jika inginkan perasa coklat, tambah 1-2 sudu besar koko yang diayak (mengikut ‘warna coklat’ yang dikehendaki, jangan terlalu banyak kerana ia akan terasa pahit). Jika mahu perasa oren, tambah sedikit parutan kulit oren dan jus oren.


Semuanya mengikut citarasa masing-masing. Krim mentega yang berperisa vanila dan susu segar juga dimasukkan agar aising ini lebih ringan. Untuk mendapat topping licin frosting dengan fresh cream atau butter cream sejukkan didalam peti kemudian curahkan coklat ganache.


Sedikit Petua

“Untuk kek butter – Supersoft Butter Cake: Kek tak perlu dibelah. Terus mendeco atasnya tanpa filling. Kek butter tidak naik tinggi, cukup satu adunan sudah memenuhi acuan bulat bersaiz 9′.


Mengaising salah satu step yang paling susah berbanding hendak mendeco. Apatah lagi hedak melicinkan permukaan tepi dan diatas kek. Yang penting adalah aising perlu kena tebal supaya apabila merata, tidak terkena permukaan kek. Nanti serdak kek bercampur dengan aising. Boleh juga ratakan bahagian tepi kek dulu then baru bahagian atas kek. Seeloknya pisau mengaising kek jangan diangkat angkat. Gerakkan di atas aising kiri kanan. Realitinya memang agak susah jugak tetapi practise makes perfect. Bila dah siap aising semua tu, celup pisau aising dalam air panas, lap airnya dan cepat-cepat sapu pisau tanpa terlalu menekan aising ke serata permukaan kek. Satu kelebihan sebab bila kita melepa icing, icing tidak akan melekat pada pisau yang panas dan icing akan jadi lebih rata. Cuba dulu. Tapi untuk teknik ni  masa dah final touch up le. InsyaAllah tentu elok jadi nanti.


Spatula tidak menjadi hal samaada murah ataupun mahal. Kalau yang sudah teror, guna pisau biasa pun boleh. Yang penting semasa cara kita menyapu icing spatula jangan kerap diangkat. Kena tolak kiri kanan sampai icing rata ikut petua. Sebolehnya letak topping tu sebanyaknya di atas kek, then baru ratakan kiri kanan sampai habis. Ingat spatula tak boleh angkat ikut suka sebab icing tu akan menarik serdak kek. Lama-lama nanti akan biasa.


Yang menyebabkan cream berbintil-bintil  adalah kerana memukul butter terlalu laju. Putar butter/krimwell/shortening tu sampai gebu tapi hanya guna speed yang sederhana. Then masukkan gula icing sikit demi sikit sampai menjadi gebu/putih. Putar icing dalam speed yang sederhana tapi biar lama tidak mengapa cuma jangan terlaju, nanti icing akan menjadi cair ”bubble” dan permukaan icing tidak cantik dan tidak gebu (smooth).


Untuk membuat bunga, tambah sedikit gula icing supaya bunga lebih tegap. Maknanya bila dah siap putar icing tu, bahagikan icing yang diperlukan untuk membuat bunga, tambah lagi gula icing sikit demi sikit. So…tidaklah topping kek tu terlalu manis.


Kurangkan butter sikit, kalau resipi tu agak lembik disyorkan lebihkan shortening/crisco sebab dia tidak mudah cair (stands well in hot weather). Krimwell dan butter actually agak creamy/lembik) – add gula icing sikit-sikit hingga adunan kental sikit. Kalau nak bunga tu elok, guna shortening sepenuhnya – untuk dapatkan rasa butter, just add butter oil. Hasilnya icing tak akan mudah lembik (takes time gak le nak belajar ni). Masa putar icing tu, dah half way ambik separuh untuk dapatkan thin consistency untuk salut kek, lepas tu baru tambah gula lagi untuk deco bunga/hiasan lain.


Setakat ini combination krimwell dengan shortening lebih baik especially bila kita nak mendeco. Kalau deco kek dalam bilik aircond pun ok. Kalau tidak cepat lembik. Anyway, campuran krimwell dengan shortening kira sudah ok sebab krimwell pun sejenis marjerin jugak (white margarine). Apa apa pun, ikut kemahiran kita – kalau sudah cekap ok, sayang pulak kalau tidak menjadi. Combination butter dengan krimwell agak berminyak, so bunga tak boleh terletak sangat.


Resepi


1) Buttercream I

1 cawan shortening (lelemak sayuran) + 1 cawan krimwell (sejenis marjerin putih) + 4 – 5 cawan gula icing (diayak) + 1 sudu teh perisa vanila + 1 sudu teh perisa badam + 4 sudu besar susu UHT

= Putar shortening dengan krimwell hingga kembang. Masukkan perisa badam dan vanila. Putar lagi. Masukkan gula icing sedikit demi sedikit, masukkan susu sedikit demi sedikit. Putar hingga gula hancur dan adunan gebu.


2) Buttercream II

120 gm telur putih + 200 gula icing + 250 gm krimwell + 350 gm shortening + Sedikit esen ros

= Putih telur dengan gula icing dimasak secara double boiler. Kacau selalu dengan whisk. Pastikan putih telur tersebut sudah cukup panas dan gula telah hancur sebelum diangkat. (Ini utk memastikan ia selamat untuk dimakan). Alihkan ke dalam pemutar dan putar sehingga ia menjadi meringue. Ketepikan sebentar. Putar krimwell dan shortening hingga putih. Kemudian masukkan meringue tadi sedikit demi sedikit ke dalam adunan mentega. Kacau dengan kelajuan perlahan hingga kembang.


3) Buttercream For Flowers

150 gm shortening + 50 gm krimwell + 200 gm susu pekat manis

= Icing ni mudah cair, so kalau nak buat bunga, kena cepat-cepat. Bagi yang belum mahir, kalau nak buat bunga ros macam ni, cuba pakai nozel cap Tan See Fong. Bunga mawar guna nozel 2106 dan fushia tu nozel bernombor 2107. Nak buat bunga, posisi tangan tu mesti betul skill pull ke atas macam kita buat huruf ‘n’ (small ‘n’)……yang muncung U tu…


4) Buttercream Untuk Bunga Nampak Mantap

Soalan? Saya ingin tahu resipi terbaik (buttercream) utk membuat bunga ros. Ini kerana dah banyak kali saya cuba, bunga saya mmg tak sempat dipaip sudah lembik, jadi rupa pun dah tak ada.

Jawapan: Ini resipi yang saya guna untuk buttercream (yang saya perasan kalau guna shortening, bunga lebih elok walaupun tak cantik/smooth);

250 gm butter + 125 gm krimwell + 125 gm gula icing (sifted)

= Tambah gula aising hingga krim menjadi lebih kental/keras dan mudah kekal bentuknya. Aising anda lembik kerana sukatan mentega yang tidak sepadan dengan gula aising.


5) Easy Buttercream

250g butter yang dah lembut (unsalted butter lagi bagus) + 500g gula ising (ayak) + 1 sudu makan air panas + 2 sudu teh esen vanila

= Pukul butter sampai lembut. Campur gula air panas dan esen vanila. Pukul sampai putih dan kembang.



6) Flavour Choc 

Choc putih atau coklat biasa tambah + 100g coklat yang dicairkan atau tambahkan1 sudu makan serbuk koko yang dibancuh dengan 1-2 susu air panas hingga jadik paste.

Untuk perisa kopi tambah 1 sudu instant kopi bancuh gak jadik paste dengan air panas dan beat dalam buttercream. Atau boleh guna esen tapi just titik setitik dua jer pasal esen pekat dah.


7) Buttercream IV 

1kg krimwell + 500 gm butter + 1 tin susu pekat.

= Apa lagi godak la .sampai sebati… Banyak ni kalo sebuku kek bagi 2 lah..


8) Buttercream V 

1 kg krimwell + 600gm gula icing +120ml air

= Pukul semua sekali sampai kembang


9) Buttercream VI 

400 gm butter + 100 gm marvello / cream margerine / shortening +180 gm icing sugar +1 tsp esen vanilla

= Pukul butter dengan marvello hingga gebu. Kemudian masukkan icing sugar dan pukul lagi. Akhir sekali masukkan esen dan pukul hingga halus dan gebu.


10) Butter Icing I

250 gm butter + gula icing secukupnya

= Diayakkacau butter hingga lembut, tuangkan gula sedikit-sedikit. Kacau sehingga icing tidak melekat ditangan. Cream jenis ni akan mengeras sedikit bila salutan dibiar agak lama dan rasanya jugak agak manis


11) Cream Icing

100 g butter + 100 g marvello + 100 g shortening + 250 g gula (didihkan dengan sedikit airi hingga jadi sirap yang agak likat dan sejukkan).

= Pukul ketiga-tiga bahan di atas hingga kembang dan masukkan sirap tadi sikit-sikit, pukul lagi hingga gebu dan ringan.


12) Butter Icing II - Butter cream untuk apa jua jenis kek (Boleh hias sebiji kek 1 kilo)

250gm butter + 150gm shortening + 250gm icing sugar (diayak dulu) + 2 sudu besar susu segar + Pewarna ikut suka

= Pukul sampai kembang. Pukul kesemua bahan (kecuali susu segar) hingga kembang atau rupa berubah menjadi putih gebu. Setelah cream kembang, putih dan gebu (sekiranya nampak kurang lembut barulah masukkan susu cair tadi) jika cuaca panas mungkin cream tidak memerlukan susu kerana akan menjadi agak lembut. Ambillah banyak mana cream yang diperlukan dan letak pewarna ikut suka. Kacau sehingga rata…


13) Mom Buttercream Frosting [umi]

¼ cawan tepung serba guna + 1 cawan susu segar + ½ cawan shortening + ¾ cawan gula putih + ½ cawan mentega, dilembutkan + 2 sudu kecil vanila esen

= Di dalam pan kecil, campur tepung dan susu dan masak di atas api kecil hingga licin. Letakkan di dalam peti sejuk dan biarkan sejuk sepenuhnya (yang nie umi tak letak pun dalam peti ais.. terus buat jer masa suam-suam tuh). Pukul shortening, mentega dan gula hingga ringan dan gebu. Masukkan campuran tepung tadi dan pukul hingga licin. Masukkan vanila.


14) Snow White Buttercream [lynnhassan]

163g solid white vegetable shortening +1 tsp flavour ( I use wilton vanila flavour) + 2 tbsp milk (use UHT) or water + 454g icing sugar + 1 tbsp Wilton Meringue powder (egg white powder) + secubit garam

= Beat shortening, flavour, dan water/milk. Bila sebati, tambah icing sugar, meringue powder dan garam. Mix gunakan medium speed sempai sebati dan creamy.

Note:
1. Resepi ini boleh dapat 3 cups. Selalunya untuk cupcakes, saya add 2 tbsp milk untuk each cup, senang nak pipekan
2. Buttercream jenis ni tak muak sikit. Sesuai kalau untuk tempahan sebab dia stabil. Sesuai untuk buat design seperti bunga, cartoon


15) Buttercream VII [loveliana]

100gram butter + 200gram icing sugar (ayak 2x) + flavour

= Pukul butter sampai kembang, masukan icing sugar sikit-sikit. Last masuk flavour.


16) Buttercream VIII [loveliana]

200gr vegetable shortening + 450-500gr icing sugar (ayak halus) + 3 sudu makan lemon juice

= Pukul shortening sampai kembang, putih dan gebu, masukan icing sugar sikit-sikit, pukul lagi sampai kembang. Last masukan juice lemon dan mixer sekejap. Siap digunakan

Note: Apabila terlalu dry tambahkan 1 sudu makan air masak. Takleh lebih nanti lembik.


17) Buttercream IX [KAK MAS]

A/ 250g air + 600g gula caster

B/ 750g butter + 250g krimwell + 2-3 titik ros esen/vanilla esen

= Masak A hingga mendidih. Bila dah suam chillkan dalam fridge overnight. Pukul butter and krimwell high speed sampai kembang dan gebu. Kemudian slowly tuang chilled syrup tadi sampai habis. Masukkan juga esen. Pukul dalam 2-3minit sampai well combined dan gebu. (Mixer tak payah stop semasa tuang syrup biar on going).


18) Whole Egg Buttercream


(A) 2 biji telur + 120 gram gula

(B) 400 gram mentega/krimwell + 100 gram shortening

= Pukul (A) dan renehkan atas double boiler sehingga pekat. Tuangkan adunan ke dalam mangkuk pengadun. Pukul sehingga adunan menjadi lembut. Biarkania sejuk. Pukul (B) sehingga lembut dan gebu. Masukkan adunan telur yang telah disejukkan dan gaul sehingga sebati.


19) Buttercream Telur Putih [1mas2r@]

350 gm marvelo/supertact/ krim well + 250 gm butter + 175 gm gula pasir + 110 gm putih telur

= Masak putih telur dan gula secara double boiler, kacau selalu. Pukul butter dan krimwell hingga putih. Di dalam mangkuk lain, pukul putih telur yang dimasak tadi hingga menjadi meringue. Masukkan meringue sedikit-sedikit ke dalam adunan butter. Pukul lag pada kelajuan sederhana hingga putih.


20) Basic Buttercream

400 gram mentega/krimwell + 100 gram shortening + 180 gram icing sugar + 1 sudu teh esen vanilla

= Pukul mentega dan shortening sehingga tidak bergentil-gentil. Masukkan esen vanilla dan gula icing. Pukul lagi sehingga lembut dan gebu. Sedia untuk digunakan.untuk whipping cream tak perlu letak gula atau apa-apa, cuma pukul sehingga kembang. Untuk 1 biji kek 1/12 cawan (340 ml) whipping


21) Buttercream X [Kuantan- Rnet]

350 gm marvelo/supertact/krim well + 250 gm butter +175 gm gula pasir +110 gm putih telur

= Masak putih telur + gula secara double boiler, kacau selalu. Pukul butter + krimwell hingga putih. Di dalam mangkuk lain, pukul putih telur yang dimasak tadi hingga menjadi meringue. Masukkan meringue sedikit-sedikit ke dalam adunan butter. Pukul lagi pada speed sederhana hingga putih.


22) Buttercream Golden Syrup

i) BWY Buttercream

500gm Krimwell + 500gm butter + 200gm golden syrup + 1tsp vanilla

ii) Bagus Buttercream

1kg krimwell + 500gm butter + 400gm golden syrup

iii) Icing Cream

500g krimwell + 500g butter + 200g golden syrup

Pukul Creamwell selama 20 minit dengan kelajuan sederhana.. Pukul sampai kembang. Masukkan butter dan golden syrup, pukul lagi 20 minit..

Note: Sekiranya nak manis lagi boleh tambahkan golden syrup. Kalau tengok-tengok resepi pakai golden syrup walaupun chef berlainan. Saya ada tanya kenapa tak pakai icing sugar, dia kata nanti tak smooth.


23) Golden Syrup

A/ 200g gula + 1/4 potong limau nipis + 50 gram air

B/ 20g air

= Masak bahan A sampai perang. Dah masak, tutup api tambahkan bahan B.

Resipi-resepi ini menggunakan golden syrup, menggantikan icing sugar supaya ia kelihatan lebih smooth, selain daripada mengurangkan kemanisan, goldean syrup juga boleh diganti dengan madu atau susu pekat…. Tetapi bagi buttercream yang berwarna… Kalau takder golden syrup. Boleh jer buat syrup guna gula kastor.



*********************************************


” GLAZE ICING CUPCAKE AND COOKIES “


Just guna air suam dengan icing sugar. Ayak icing sugar dalam mangkuk dan tuang air sudu by sudu. Jangan guna cawan coz nanti terbanyak air then banyak pulak guna icing sugar. Kacau dan ayak icing sugar tu sampai dapat kepekatan yang kita nak (consistency). Kalau angkat dengan sudu dan meleleh tu maknanya still cair jadi tambah lagi icing sugar, kena agak-agak sendiri.


Jika ingin perasa pada kek or cream? Untuk kek just tambah dalam 1 sudu besar flavour yang kita nak.. Untuk glace tu, mula-mula kak mas mix dulu icing dengan air, kacau agak-agak pekat skit, separatekan dalam mangkuk-mangkuk dan titikkan kaler dan kacau tiap-tiap mangkuk, kalau cair then tambah icing sugar, kalau pekat titikkan air…



Jumaat, 13 Julai 2012

Muffin Choc Chip... Sedap Sangat. Cubalah


Salam semua. Buat apa hari ni? Banyak projek per?


Ehhh banyaknya soalan... Heeh terlebih ramah ler pulak. Alah sesekali tanya khabar ok ler kan. Jalinkan silaturrahim lebih baik :) Tambah pulak semalam jer baru nak bersua kembali lepas beberapa hari cuti blogging. Sibuk ar... Order produk 2 Puteri (Cili Boh Asli 2 Puteri ngan Sos Char Kueyteow 2 Puteri) ngan produk D-tox dan whitening ni banyak masuk. Pening nak bahagikan masa la... Itu yang tak berblog dua hari. Semalam pun curi masa jab.. Lagi pun letih sangat dah...


Saya ni baru bermuffin tadi. Baru je siap menyalutnya dengan buttercream. Rehat jab pagi ni lepas letih prepare produk 2 Puteri. Nanti petang sambung balik.


Sebenarnya yang saya buat ni Muffin Chocolate Chip. Tapi dek kerana nak bagi nampak lebih menarik kononnya saya deco ler sikit. Jadi coklat chipnya heheh tertimbus kat dalam. So Jadi ler Muffin Choklat Chip Tersorok. Heheh boleh gitu sesuka hati tukar nama? Heheh.


Resepinya ni dah lama saya ambil tapi tak ingat kat laman mana yang saya singgah tu. Kira halalkan yer pada tuannya yang asal sebab saya panjang-panjangkan ilmu yang dikongsikan ni. Tapi yang penting muffin ni sedap dan memuaskan tekak anak-anak yang gemarkan coklat. Dah banyak kali buatnya. Pueh hati betol. Tapi yang tak pueh hati tu pulak bila si kecil Izaz ni masa last buat muffin ni siap keluarkan satu-satu coklat chipnya. Habis berterabur serdak muffin. Itu pasal saya merajinkan diri deco dengan buttercream. Biar kalau dia nak jamah lagi kang dia kena gigit besar-besar. Tak der pilih-pilih lagi.



MUFFIN CHOKLAT CHIP

By: Sahabat yang pernah bersua dalam tenet ni


Bahan A
  •  250g tepung kek
  • 2 sudu besar serbuk koko * ayak
  • 2 sudu kecil Double Action baking powder - DA Baking powder * ayak
  • 1/2 sudu kecil soda bicarbonate * ayak
  • 200g gula perang
  • 50g gula 

Bahan B
  • 250ml susu cair ideal - saya guna je apa-apa jenama pun yang ada stok kat umah ni
  • 90ml buttercup - cairkan
  • 50ml minyak masak
  • 1 biji telur gred A - dipukul
  • 1 sudu kecil essen vanilla - saya tukar ke essence coklat. Bagi over sikit heheh
  • Coklat chip - sebagai hiasan

 Caranya

1. Masukkan bahan A ke dalam bekas mixer, gaul sebati.

2. Buat lubang ditengah-tengah dan masukkan bahan B pula. Pukul juga hingga adunan cantik dan sebati.

3. Masukkan separuh adunan ke dalam cup muffin. Saya cuma masukkan 2 sudu makan je. Pastu taburkan coklat chip tadi di atasnya.

4. Bakar pada suhu 180C selama 25 minit bergantung pada oven masing-masing.


* Bagi yang tak suka manis boleh ler kurangkan sikit kuantiti gulanya.

Ini ler Muffin Coklat Chip Tersorok saya. Ni gambar lama. Skang dah tak boleh download


Khamis, 12 Julai 2012

Fungsi Bahan Membuat Kek



Bagi beginner baker macam saya yang baru nak kenal alam ni memang lemah sungguh dalam bab mengenal fungsi setiap satu bahan dalam membuat kek. Tambah-tambah pulak main bidan terjun je. Tak ada guru sebenar tak ada ilmu yang jelas. Mau menggagau jadinya. Heheh. Tapi Alhamdulillah dari banyak resepi yang saya cuba cuma sikit je la yang tak berapa menjadinya. Mungkin tool tak betul atau mungkin apa-apa sajalah sebab dari segi tool tu memang saya cuma guna blander je. Tak dernya whisker ke apa.


Saya involve dalam bidang ni pun setelah berjinak dengan internet dan FB. Bila tengok hasil air tangan sahabat-sahabat yang ada... Isk terpanggil lak minat saya untuk mencubanya. Alhamdulillah selain daripada resepi yang sahabat-sahabat berikan diarang juga ada yang beri tunjuk ajar yang amat berguna terutama pada orang-orang macam saya. Dari situ saya compilekan supaya mudah untk dijadikan rujukan saya, anak-anak atau sesiapa yang bertandang kat sini di kemudian hari. Insyaallah ilmu yang bermanafaat elok kita kongsikan bersama kan.

*********************************************


~ FUNGSI BAHAN MEMBUAT KEK~


1) Tepung gandum 
Dalam pembuatan kek, tepung yang sering digunakan adalah tepung protin rendah (low protein) seperti tepung kek, tepung superfine, red rose dan sebagainya. Anda boleh gunakan tepung gandum biasa (serbaguna/protin sederhana) tetapi teksturnya lebih kasar berbanding jika menggunakan tepung protin rendah yang menjadikan kek lebih halus. Tepung gandum berfungsi sebagai agen penyerap cecair dari telur/air dan membentuk struktur yang kukuh buat kek itu. Tanpa tepung yang cukup, kek menjadi lembik seperti puding.
  

2) Gula 
Gula berfungsi memberikan rasa manis dan melembutkan adunan. Ada sesetengah kek yang mempunyai kandungan gula yang tinggi agar menjadi pengawet semulajadi supaya kek tahan lebih lama, contohnya kek buah. Dalam kek mentega, gula dicampur dengan mentega dan dipukul hingga kembang dan gebu. Gula ini membantu lemak memerangkap sel-sel udara yang penting untuk menaikkan adunan kek nanti. Dalam kek yang menggunakan kaedah membuih (foaming method) seperti membuat kek span, gula membantu menstabilkan buih-buih telur supaya mudah digaul dengan bahan-bahan lain seperti tepung gandum.



 3) Lemak 
Dalam pembuatan kek, lemak yang digunakan adalah seperti mentega atau majerin. Lemak berfungsi melembut dan melincirkan glutin dalam tepung dan menjadikan kek lembut dan halus. Dalam kek mentega, lemak yang digunakan adalah dalam bentuk pepejal seperti mentega atau majerin. Untuk mendapatkan kek yang lebih sedap, mentega adalah dicadangkan tetapi kebanyakan pengusaha bakeri mencampurkan mentega dan majerin untuk menjimatkan kos dan volume yang lebih baik bagi kek tersebut. Lemak ini dipukul bersama gula untuk memerangkap sel-sel udara dan menjadikan ia ringan dan gebu. Lemak yang digunakan dalam kek span adalah dalam bentuk cecair samada mentega cair, majerin cair atau minyak masak. Ia memberi kelembutan dan kelembapan kepada kek.

 


4) Telur 
Telur berperanan menyebatikan semua adunan dan memberikan kelembapan kepada kek. Dalam kek mentega, telur yang merupakan cecair membantu menyebatikan mentega dan gula. Ia juga membantu mencairkan gula. Dalam kek span, telur adalah sumber penaik yang utama dimana sel-sel udara yang terperangkap dalam buih-buih telur itu akan mengembang apabila dibakar. Proses ini akan menaikkan kek dan menjadikan ia kembang dan gebu. Telur juga menyediakan rasa lemak dan warna kuning kepada kek.


5) Ovalett 
Ia adalah sejenis bahan penstabil atau emulsifier. Nama lain adalah quick 75 atau super sponge. Ia berbentuk pes atau pekatan berwarna kuning dan boleh didapati dikedai menjual bahan kek. Ia dibuat daripada sumber soya dan bahan kimia yg dibenarkan. Fungsinya adalah sebagai penstabil dimana ia dipukul bersama telur dan gula. Ia bertujuan menggebukan kek dan kuih. Juga supaya kek ‘tak jatuh’. Ia juga membuatkan telur dan adunan yang dihasilkan Nampak halus dan gebu. Bahan ini menyebabkan adunan telur tetap gebu dan tidak mendap. Hasilnya kek juga akan menjadi gebu. Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) telah mengesahkan bahan ini halal digunakan oleh orang Islam.

Jika masih ragu-ragu dapatkan nama pengeluar/pengedar dari bungkusan dan boleh minta terus senarai bahan-bahan daripada mereka. Ia juga dikenali dengan Sponge Cake Emulsifier atau Cake Stabilizer.




6) Bahan Penaik
Terdapat 3 jenis bahan penaik yang selalu digunakan dalam pembuatan kek, pastri mahupun kuih-muih. Ianya ialah serbuk penaik (baking powder), serbuk soda (soda bikarbonate/sodium bikarbonate) dan serbuk tartar (cream of tartar). Ketiga-tiga bahan ini juga dikenali sebagai bahan penaik kimia atau chemical leaveners. Ia berbentuk serbuk putih dan boleh dibeli di pasaraya dan kedai-kedai bahan kek. Fungsinya adalah untuk menaikkan dan meringankan adunan kek/kuih agar lebih gebu.

Bahan penaik yang paling sering digunakan ialah serbuk penaik. Terdapat dua jenis serbuk penaik iaitu yang jenis biasa dan jenis berganda (double-action baking powder).Jenis biasa digunakan dalam kebanyakan kek manakala jenis berganda digunakan untuk kek kukus atau kuih-muih kukus seperti pau, apam dan sebagainya. Ia bertindak dua kali lebih kuat dari biasa dan menjadikan kek atau kuih lebih gebu dan mekar.

Soda bikarbonat pula sering digunakan dalam kebanyakan kek, biskut atau kuih yang berasid seperti menggunakan susu masam, jus buah-buahan, serbuk koko, gula hangus , puri buah-buahan dan lain-lain. Soda bikarbonat adalah bersifat alkali dan ia akan bertindak menutralkan asid yang terdapat dalam adunan kek dan kuih tersebut dan menaikkan kek/kuih apabila dimasak.

Soda bicarbonate menurunkan kadar asid di dalam kek yang menggunakan bahan seperti pisang, buah-buahan campuran, epal dan lain-lain. Baking soda berfungsi dalam menggebu dan menggembangkan kek. Manakala baking powder pula adalah sama seperti serbuk penaik.

Pada umumnya 1 sudu kecil baking powder nisbah 1 cawan (200 - 250g) tepung, 1 cawan cecair, 1 biji telur
Anda dinasihatkan mengurangkan jumlah baking powder dalam adunan berasid tinggi (jus limau, buttermilk dan madu) kerana jika berlebihan akan sebabkan kek/skon/muffin/biskut rasa kurang enak, selain dari itu ia akan naik dengan cepat dan akan mendap/jatuh lepas dibakar atau akan terlalu merekah. Untuk elakkannya dari terjadi perlu tambahkan soda bicarbonat dalam bancuhan.

Contohnya :
1 cawan tepung + 1 biji telur + 1 cawan buttermilk hanya perlukan ½ sudu kecil baking powder + ½ sudu kecil soda



Untuk menguji samaada baking powder masih elok atau tidak : Campurkan 5gm/1 sudu kecil baking powder dengan 120ml air panas. Jika berbuih serta merta, tandanya ia masih elok.

Pastikan ianya diayak bersama tepung untuk memudahkan kerja pencampuran bahan kalau buat sebarang masakan yang menggunakan bahan-bahan ini.


7) Shortening
Adalah lemak sayuran selalunya dari sumber kelapa sawit atau kelapa. Juga dikenali sebagai planta putih. Warnanya putih dan teksturnya sama dengan mentega. Biasanya digunakan untuk buat roti, biskut, donut (jadikan lebih lembut dan gebu) dan salah satu bahan untuk buat krim kek. Krim kek akan jadi lebih keras dan tak mudah cair.


8) Cream of tartar 
Serbuk krim tartar agak jarang digunakan tetapi ada juga resipi yang menggunakan soda dan krim tartar bersama. Krim tartar dihasilkan daripada asid tartarik dan tentunya ia bersifat asid. Biasanya serbuk ini dicampurkan dalam telur putih bagi membuat meringue. Ianya digunakan untuk membuat kek sifon atau membuat kek keju bakar.
Ia berfungsi macam baking powder juga - membantu mengeluarkan gas. Warnanya putih sahaja tapi ada yang mengatakan ada keraguan dalam penggunaannya. Jadi sebagai alternative boleh digantikan cream of tartar dengan jus lemon. Biasanya ia diguna untuk buat meringue (putih telur dipukul hingga jadi bertanduk). Ia menghasilkan pukulan putih telur yang cantik dalam proses meringue. Juga untuk jadikan kek lebih gebu dan ringan.

Ada juga cara lain jika mahu buat meringue jika tidak ada jus lemon hanya guna telur putih dan castor sugar sahaja dah jadi. Pastikan jangan ada tercampur walau sedikit pun kuning telur atau air. Perkakasan juga kena pastikan betul-batul kering.


9) Creamwell dan shortening 
Adalah dua benda yang sama tapi berbeza. Keduanya adalah lemak sayuran yang diperbuat daripada kelapa sawit. Creamwell lebih mahal daripada shortening. Creamwell lebih sesuai untuk buat buttercream dan shortening lebih sesuai untuk biskut dan adunan roti (tak pasti samada boleh digantikan dengan salah 1). Creamwell teksturnya lebih mild. Manakala shortening padat sikit.

Creamwell + gula aising pun dah cukup leh jadikan aising/topping kek..

**Satu kotak whipping cream jenama anchor - lebihan whipping cream 2-3 bulan lepas simpan kat peti ais (tempat beku). Kalau nak guna Cuma masukkan ke bahagian chiller, bila dah cair boleh guna. 1 kotak 900gm boleh topping 2 biji kek . Untuk deko susah sebab jika lambat deko nanti cair pula. Caranya: Keluarkan dari tempat beku. Biar cair jap kemudian putar guna mixer dengan hi-speed sampai jadi (ala-ala2 kalau terbalikan mangkuk tu whipping cream tu tak tumpah). Jangan putar lama-lama nanti ia akan cair balik dan tak boleh guna lagi. Nak pakai defrost dan kalau ada lebihan air toskan jap pastu pakai. Putar sampai soft (berapa minit tak pasti). Kelemahan whipping cream ni memang tak boleh over beat. Nanti kalau diputar lagi dah tak jadi terus dan kalau nak deko tu kena buat kat tempat sejuk-sejuk. Tapak tangan tak boleh panas masa deko. Nanti whipping cair.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...