Isnin, 5 Mac 2012

Pasta Goreng Sos Char Kueyteow 2 Puteri


Kadang kala terasa bosan juga kalau selalu sangat makan tengah hari dengan nasi kan. Itu yang melanda saya minggu lepas. Puas pikir-pikir nak masak apa pula tengah hari tu. Akhirnya teringat yang stok pasta  ada dalam almari tu.

Jadi berlenseng lengan (udah macam nak gaduh lah hahah) saya pun mula start masak paginya dalam pukul 9.00 pagi. Dah masak pasta tu macam biasa sejukkan la supaya senang nak goreng nanti. Sambil-sambil masak pasta tu  selak ler pulak peti sejuk nak cari apa yang patut untuk disatukan dengan pasta tu. Cari sayur dapat ler tomato dengan kobis. Cari pulak ayam atau makanan laut...ya Allah sudah habis semuanya. Yang penuh dalam freezer rupa-rupanya stok mentega dengan rendang yang saya buat frozen. Ah sudah.... Kurang ler kicknya huhu.

Warnanya yang original menggunakan Sos Char Kueyteow 2 Puteri

Nak pergi beli..hahah saya ni jenis susah nak kuar rumah sensorang...Kot kat laman pun keluar sebab berkebun sikit-sikit atau buat rutin harian je macam jemur kain dan sewaktu dengannya. So sebagai alternatif guna telur udah le heheh.

Nak resepi takkkk...alah kalau dah tulis tu biar tulis sampai habiskan heheh. So sila ler tengok resepi main taruk saya kat bawah ni. Nak buat macam mana saya ni kalau masak main ikut suka tangan dan hati je. Kot rasa kurang tambah. Kot rasa lebih kelam kabut ler jawabnya kena otter hahaha. Itu sebab saya lebih suka buat lauk pauk senang kira tapi tak rajin nak upload malu hehe.


Pasta Goreng Sos Char Kueyteow 2 Puteri


Bahan-bahan:
  • Pasta - guna je apa yang ada dalam stok. Masak macam biasa ye (masukkan garam dalam air rebusan tu supaya rasanya menyaluti pasta kot tak tawar plak pasta nanti) dan sejukkan selepas itu
  • Cili Boh 2 Puteri
  • Sos Char Kueyteow 2 Puteri
  • Sos cili 
  • Sotong
  • Udang
  • Kobis
  • Tomato
  • Kuchai
  • Telur
  • Garam, sedikit gula dan perasa 

Caranya:
  1. Tumis Cili Boh 2 Puteri hingga garing.
  2. Masukkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri. Tuang je ikut jumlah yang kita rasa sesuai dengan warnanya yang kita mahukan bersama sos cili.
  3. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Kalau suka masukkan stok ayam. Ini bagi tambah perisanya. Gaul sebati ya.
  4. Kemudian masukkan sotong dan udang. Kacau rata. 
  5. Bila udang telah kelihatan kemerahan masukkan pula pasta dan sayuran. Gaul sebati dan rata.
  6. Kalau suka pecahkan telur waktu ni dan biarkan seketika baru kacau. Kalau tidak buat je macam yang saya tunjukkan dalam gambar ni...goreng dulu telur sebelum goreng pasta. baru ler nampak cantik sikit dengan warna kekuningan telur tu di atas pasta kita.
  7. Dah siap dan dah boleh makan dah. Selamat menjamu selera :)

So harap-harap teman semua suka ler dengan pasta goreng ni ye. Cara ni pun boleh diapplikasikan untuk menggoreng mee, bihun dan kueyteow.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...