Khamis, 1 Mac 2012

Tertib minum air yang wajar diamalkan



Minum air...sedari awal kelahiran pasti itu adalah satu yang pasti kita amalkan betul tak. Yer la sapa yang tak minum airkan...baik coffee, tea, milo, milk, air suam, juice dan lain-lain ler. Itu adalah wajibkan. Kot tak mati lak kita kang.

Pengambilan air nih pun ada macam-macam rupa. Ada yang minum dari cawan, gelas, botol, kotak dan jangan tak tahu terus dari jug pun ada gak weh. Huduh bebeno perangai tu.
 
Kalau kehausan ya amat for sure memang terkam terus air yang kat dalam botol tu kan terus teguk atau yang sopan sikit, habiskan segelas air tanpa berhenti. Gup..gup..gup bunyinya. Fuh lega rasanya ya tak??? Namun awas ya....sebenarnya cara minum tu amat merbahayakan kesihatan tau. 


Kot tak caya meh baca cara-cara minum air dengan betul dan menyihatkan
  • Untuk 1 gelas air, minumlah dengan 3 kali teguk
  • Jangan bernafas atau menghembus didalam gelas semasa minum
  • Jangan meniup air yang hendak diminum seperti tiup air yang panas orang kata tak sopan (gelojoh le sangat sampai tak tunggu sejuk sikit dah)

Waktu-waktu yang dilarang meminum air
  • Selepas bersenam, bersukan atau bekerja berat (selalunya sebab bab ni kita tuju dulu kan. Sekarang dah tahu jangan dah la)
  • Selepas bersetubuh dengan isteri/suami (boleh lemah tenaga batin tau)
  • Selepas makan atau sebelumnya (sebaiknya minum setengah jam sebelum dan selepas setengah jam makan)
  • Ketika sedang makan (makan berulam air kata nenek)
  • Selepas memakan buahan
  • Selepas keluar dari bilik mandi
  • Ketika terjaga dari tidur (yang ni baru tahu la...hua patut ler mak boyot habis....)
Kebanyakkan cara di atas memang selalu kita lakukan/amalkan sama ada sedar atau tidak kan. Kot tak semua tapi for sure salah satunya memang kita buat la tetambah yang pertama tu. Mana taknya dah haus...mana tahan kan...kan..kan...

So...Cuba-cubalah kita lakukan sebaik mungkin dan elakkan minum dengan cara yang tidak sihat. Kalau tidak dapat elak lakukan semua cuba ambil 3 cara sahaja agar dapat dilakukan dengan perlahan-lahan. Tapi bak pesanan Cik APESAL pada semua - minum air semasa makan adalah memang tidak elok untuk penghadaman dan kesihatan. Cuba minum air selepas setengah jam kita makan (cikgu saya pulak nasihatkan setengah jam sebelum makan juga). Buat cara ini dalam seminggu dua. Akan rasa selesa perut dan tidak buncit. 

Satu lagi...lagi baik elakkan minum air batu.Dikenalpasti boleh sebabkan stroke dan lain-lain penyakit yang berbahaya tau. Sebabnya, air batu bersifat sejuk dan membekukan jadi kalau kita ambil terutama selepas makan, ia akan membekukan dan memblok lemak-lemak yang masuk. Itulah pasalnya yang menyebabkan penyakit yang seangkatan dengannya mudah lekat kat kita (Nauzubillah jangan ler hendaknya aaaminn).

Rujukan:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...