Sabtu, 17 Mac 2012

Trip to Kelantan & Terengganu sempena cuti sekolah

12 March 2012 tepat jam 8.30 pagi, konvoi keluarga bergerak dari Bukit Merah, Perak menuju ke Kota Bahru, Kelantan. Konvoi 2 biji kereta je terdiri dari kedua mertua, mak dan bapa saudara belah Mr Hb dan anaknya serta kami sekeluarga.

Anak-anak excited nak jumpa dengan cousins diarang manakala yang tetua expecially yang perempuan ni excited nak shopping ;). Dalam fikiran ni dah rancang dah barang-barang yang nak dishoppingkan kat sana. Jangan Mr Hb tarik muncung panjang udah ler ;).

Setelah berhenti dibeberapa tempat untuk masuk air, buang air dan lain-lain aktiviti akhirnya pukul 2.40 petang baru sampai tempat yang dituju. Aduhai lama dah tak jejalan jauh ni terasa letih ler sangat. Anak-anak apatah lagi terutama si kecil, Izaz. Meleleh je tengok. Sian ler pulak. 6 jam lebih perjalanan kau....


Jumpa je dengan sepupu diarang Nor Nelli Damia, Sahfiq Daniel dan Shahril Danish hilang terus letih nampaknya. Terus main itu yang tak tahan tu. Melompat, berlari tak terlayan ibu dah... Biarlah asalkan diarang jaga adap sudah. Malu ibu ayah kalau anak-anak terlebih sudah kat rumah orang.

Malam memang tak ada apa-apa aktiviti sebab masing-masing penat sangat. Almaklumlah yang dibawa warga emas. Jadi masa diisi dengan bergossip yang kadangkala panas kadangkala sejuk lesi hehe.

Esoknya (selasa 13 Mac 2012) lepas kakak balik dari kerja, mertua bawa semua anak-anaknya makan besar direstoran. Sementelah pula ayah saudara dengan keluarganya bertandang ke rumah besannya malam tu. Jadi tinggal kami je sekeluarga. Fuh...bila ada orang nak belanja selera semua makin menjadi-jadi. Abang ipar pula gi booking macam-macam menu pulak so makan nasi sikit je selebihnya meratah lauk je semua orang. Hangus jugak ler dekat RM195.00 duit mertuaku :). Terima kasih daun keladi mak...ayah... Punya hadap makanan memasing lupa nak snap gambar. Huuu sedih sangat.

Lepas bersantap masing-masing bergerak ke Wakaf Che Yeh di Kota Bahru. Shopping sandal anak yang kebetulan putus masa main lari-lari dengan sepupunya. Ibunya pula ambil kesempatan cari baju anak dan tudung yang juga kebetulan ditinggalkan oleh Mr Hb kat rumah. Bagus juga dapat ler beli tudung baru tanpa ada yang muncung ;P.


 



Esoknya Rabu, seawal pagi mertua suruh bersiap sebab nak ke Terengganu pula. Lepas siapkan anak-anak kami bertolak secara konvoi 3 biji kereta ke Terengganu. Bagi aku dan Mr Hb memang teruja sebab ini ler 1st time kitarang nak jejak kaki di tanah Terengganu. Jauh juga ler perjalanan ke Terengganu rupanya (2 jam). Kami tiba di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man jam 11.00 pagi. Dapat ler juga masuk dan lihat sendiri monumen masjid serata dunia. Best juga tapi kalau ler diarang buat besar sikit mesti lebih feel apa yang ingin disampaikan. Lepas lawatan masing-masing bersolat di Masjid Kristal yang dibina berdekatan.


Kemudian kami berolak pulang. Dalam perjalanan singgah jab isi perut di kedai di luar dari Kuala Terengganu. Apa tah namanya tak sempat nak ambil tahu sebab lapar sangat. Sebelum tu berjalan dengan Mr Hb pergi cari bettery untuk camera. Masa nak balik ke kedai singgah jab kat kedai yang jual kain baju. Tengok kaftannya murah dan cantik. Labuh pulak tu. Untuk orang yang agak-agak perasan tinggi macam aku memang susah nak cari yang labuh. Sambar sorang sehelai tak lupa untuk anak-anak juga, habis RM44.00 gak ler. Tengok tudung yang dijual pun murah-murah. Rm18.90 je. Cantik pulak tu. Aduh terkilan sebab semalam dah beli.

Kemudian singgah untuk beli keropok lekor di Keropok Lekor Sukaramai di Kg Mengabang Lekar Batu Rakit, Terengganu. Kat sini sambil membeli kita boleh tengok secara live stafnya bekerja. Salah satu cara promosi terbaik sebab bila orang dapat tengok kota berkerja bersih pasti ramai yang tertarik. Tapi yang pasti memang ramai yang singgah beli masa kitarang kat situ. Sempat juga ler sambar RM10.00 keropok lekor dengan 1 bungkus keropok kering.

Kemudian kami singgah pula di Pantai Tok Bali. Tengok airnya yang jernih memang teringin sangat nak mandi tapi ombaknya kuat sangat memang tak dapat ler jawabnya. Biarkan anak-anak main sebentar di tempat yang disediakan sambil aku bersama Mr Hb jalan-jalan digigi pantai bergambar.Sayangnya dek teruja terlupa nak bergambar bersama Mr Hb huhu...Sedih sangat bila ingat-ingatkan. Jalan mana pun tak dapat bergambar berdua. Harus kena ajar Afif cara-cara snap gambar lepas ni.

Kami bertolak pulang pukul 11.00 pagi pada hari Khamis. Sebelum tu singgah sebentar di Teman, Kota Bahru untuk beli mangga. Murah juga ler kami dapat sebab masa kat Wakaf Che Yeh tu hari ada juga offer sampai 4kg RM10.00 je. Kat sini paling murah kami dapat RM10.00 untuk 3kg. Boooleh la dari tak der. Mertua borong kerepok lekor ler lagi. Buah tangan untuk orang Perak katanya.



Kemudian singgah pula di Rantau Panjang. Shopping baju, lapik kaki dan patung untuk anak-anak. Anak-anak dare 2 orang tu sempat pilih baju jersi pulak. Ngalahkan budak lelaki you.. Sib baik pitih dah kecik dan bonet keta pun dah penuh kot tidak harus diisi lagi dengan lain-lain barangan hahah. Penuh juga kat tempat duduk keta dengan caterpillar Afif dan botol susu Izaz. Terkepit ibu ditengah-tengah. Lepas penat shopping kami bertolak balik terus jam 3 petang. Humang patut ler letih weh... Lama shoppingnya.

Akhirnya pukul 9.00 malam baru sampai rumah lepas singgah makan sebentar di Jalan Simpang, Taiping. Alhamdulillah pak cik lak yang belanja. Suka benar hati heheheh. Anyway thanks ayah bonda dan kak Ina sekeluarga atas layanan yang superb. Pada abang Mie, thanks atas ilmu yang diberikan (mencanai roti). Insyaallah kot ada rezeki kami akan ke sana lagi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...