Selasa, 20 Mac 2012

Keropok Lekor Terengganu


Sambungan kisah lawatan ke Kelantan dan Terengganu. Kali ni nak sentuh pasal keropok lekor pula. Yea la keropok lekor dan keropok keping ni salah satu daripada yang wajib dijadikan buahtangan untuk orang-orang yang ditinggalkan dikampung halaman semasa kita bershopping sakan di bumi Kelantan atau Terengganu kan. 'Bershopping sakan' hahah..itu kata saya je sebab kalau dah jejak tanah Kelantan dan Terengganu for sure kita sumer akan membeli belah terutama kat Rantau Panjang dan Bukit Bunga. Tengok sana..pandang sini sumer rasa nak beli. Kalau boleh dengan awek yang jual tu pun nak diangkutnya sekali dek yang bujang-bujang tulah hahah. Awek dari Siam kan cun-cun belaka tapi yang asal dari Malaysia saper pun tak leh lawan lagi cunnnn hahah.


Okay berbalik ke cita keropok lekor. Itu hari masa balik dari Taman Tamadun Islam, Terengganu kitarang sempat ler singgah disatu kedai yang jual keropok lekor ni. Buat saya yang tak biasa tengok orang proses keropok lekor memang teruja nak cari bengkel proses keropok lekor ni. Nak tengok sendiri caranya. Almaklumlah kita kan pengusaha so keinginan untuk lihat macam mana cara kerja orang terlebih membuak-buak. Mulut ni asyik membebel je tanya kat mana nak cari. Mahu bengka telinga Mr Hb dengornya. Masa di Daerah Losong Terengganu tak nampak pula bengkel-bengkel mahupun kedai-kedai yang jual kerepok lekor ni. Tertanya-tanya juga sebab kan ker keropok lekor losong tuh glamer semacam jer kan. Tapi kata mertua, kalau lalu jalan kampung yang dalam-dalam lagi mungkin ada. Takat ikut jalan utama tak dernya dapat tengok.


Ok ler mungkin tak der rezeki kot kata saya dalam benak masa tu. Tapi bila sampai di kawasan Kampung Mengabang Besar Batu Rakit, Kuala Terengganu, abang ipar berhenti di satu kedai (rasanya satu jer pun kawasan tu kalau tak salah) yang jual kerepok lekor ni. 'Keropok Lekor Sukaramai' namanya. Masa singgah tu memang nampak ada 4-5 kereta yang berhenti. So ahli rombongan Hj Don pun pakat-pakat turun ler untuk memborong keropok lekor yang ada :). Masa kat sana pun banyak lagi kereta yang berhenti beli.

Masa turun tu hati jadi berbunga semula sebab nampak-nampak kat belah belakang diarang buat tempat prosesnya. Kira open to public ler boleh tengok. Apa lagi terus snap gambar untuk kenangan. Kira puas hati juga sebab bila tengok diarang kerja macam tu nampak besih so tak was-was nak beli.Walau tak nampak keseluruhan prosesnya tapi oklah tertunai gak ler hajat hati.



Bijak betul cara ownernya buat promotion. Orang mudah tertarik dengan cara ini sebabnya kita boleh tengok dan pastikan sendiri cara kerjanya yang bersih tu. Kawasan sekitarnya pun tak ler kotor sebab belakang kedai tu terus ada rumah. Mungkin rumah ownernya. Takat tepi ke toilet je agak becak sikit. Mungkin sebab hujan atau sebab lain tak pastilah tapi masa pergi tu memang kerap hujan. Lantai dan peralatannya pun bersih. Memang puas hatilah. Kredit pada ownernya kerana menjaga kebersihan semasa keseluruhan kedai/bengkelnya.



Semua peserta rombongan pun pakat memborong ler keropok yang ada disitu. Saya sekeluarga pun membeli hingga RM10.00 keropok lekor bersama 1 bungkus keropok kering. Nak beli banyak-banyak kang membazir pula rasanya. Yang banyak membeli biasa ler ayahanda Hj Don ler. Ada jer nama-nama yang keluar untuk disedekahkan dia. Tapi dia banyak membeli keropok kering sebab katanya tak leh kurang harga walau beli banyak kerepok lekornya. Diarang tak kasi. Dia bercadang nak beli kat Kelantan masa balik nanti.


Balik daripada Kelantan, esoknya terus saya masak keropok lekor yang ada untuk hidangan petang kami sekeluarga. Memang sedap dan lembut sungguh keropoknya. Try buat nipis-nipis tapi tak jadi ranggup pun. Mungkin disebabkan kadar tepungnya yang sedikit jadi ianya tak mengeras. Memang berbaloi. Kalau beli kat sini...huh lepas goreng terus keras beb. Yang ini simpan sampai malam pun masih ok lagi. Anak-anak terutama Izaz Rashyeeda tu suka mengulang. Dia ni jenis payah sikit bab-bab makan tapi yang ni laju jer. Mr Hb pun tak complain apa-apa cuma katanya apsal ada sikit bau. Mungkin bau ikan tu kot sebab kalau yang kat sini (tapi tak tahu buatan mana) ada bau tapi kurang. Saya rasa sebab ikan sebab keropok ni kalau goreng macam mana pun tetap warnanya kehitaman. Yang biasa dibeli berwarna keputihan dah. So ada ler perbezaannya.

Alhamdulillah...nanti kalau ada rezeki lagi boleh pergi lagi beli kat situ. Keropok kering masih belum lagi dirasmikan. So tak leh nak bagi opinion apa-apa lagi. nanti kalau dah resmi baru dikhabarkan kat sini. Moh kite make kepok leko geh...;)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...