Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ahad, 10 Mac 2013

Petua, Tips dan Penjagaan Kecantikan Kulit Muka


Kulit muka saya jenis berminyak. Jadi memang sampai sekarang le masih berjerawat walau pun usia dah matang dah hehehe. Kadang-kadang rasa lebih dari anak dare je jerawat naik terover-over. Mengada betul. Buat malu je. Dulu dah ok dah tapi sejak dua menjak ni naik le balik walau pun kali naiknya kecik-kecik sikit tapi malu ah...

Tadi masa skodeng petua dan tips penjagaan muka yang berjerawat terbaca le kiriman sahabat blogger, cantik.trigyy tentang ini. Nih saya kongsikan kat sini yer.. Copy & paste je terus. Senang kot nak rujuk lelain kali. Juga untuk dikongsi bersama sahabat semua kat sini gak :) 

Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat & Cara Penjagaan Kulit Muka Berminyak bagi lelaki dan perempuan yang ada kulit sensitif dengan cara yang betul.

Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat

InsyaAllah, saya akan kongsikan pengalaman saya dalam menjaga kulit yang sensitif. Saya adalah seorang lelaki yang mempunyai masalah kulit berjerawat dan berminyak sejak 8 tahun yang dahulu. Pelbagai sabun muka yang saya guna, pelbagai ubat saya makan dan pemakanan juga saya jaga, tapi masih tidak berkesan . Tetapi, kini saya telah mengetahui cara & tips penjagaan kulit muka berjerawat dan berminyak dengan cara yang betul. Kini, kulit wajah saya telah beransur pulih dengan cara yang saya amalkan untuk mengatasi masalah jerawat dan berminyak.


Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat

1) Basuh muka paling kurang 2 kali sehari dengan sabun yang betul. Jangan basuh muka dengan menggunakan sabun badan kerana tahap kealkaliannya adalah berbeza. Seeloknya, gunakan sabun muka jenis pengawalan minyak contohnya, Vaseline (Oil Control).

2) Elakkan makanan yang berminyak seperti daging burger segera.

3) Elakkan makanan laut seperti sotong, ketam, udang dan sebagainya KECUALI ikan. (Terpulang kepada kulit individu contohnya, saya boleh makan kerang.)

4) Elakkan makanan seperti kacang tanah. (Bagi saya, saya tidak boleh makan kacang tanah, tetapi saya boleh makan kacang kuda, almond, gajus dan lain-lain. Ia terpulang kepada kulit individu.)

5) Elakkan daripada mengguna tuala badan untuk mengelap muka selepas mandi kerana kulit yang sensitif adalah sangat sensitif dengan kekotoran. Gunakan tuala kecil yang lain atau tisu.

6) Mengamalkan 2 biji sehari Vitamin C 500mg. Ia sangat-sangat membantu masalah kulit muka berjerawat, berminyak dan resdung.


Note: Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat & Cara Penjagaan Kulit Muka Berminyak ini adalah bergantung kepada tahap masalah kulit individu. Tip diatas adalah contoh yang boleh anda amalkan.


Owh baru le tahu yer tak. Tapi rasanya saya ok lagi kalau makan berpada-pada le semua tu. Kalau over hah.. Memang naik le jawabnya hehe. Tapi satu lagi yang saya dapat tahu kalau makan makanan yang pedas-pedas selalu sangat. Memang naik le cik jururawat kat muka ni. Tapi tu le kalau dah minat payah le sikit. Pedas pulak bukan sikit-sikit mana le jerawat tak menggila ehhehe. Tapi sekarang dalam peringkat nak perturunkan kepedasan perlahan-lahan heheh.



Ni satu lagi yang saya dapat dari anizyn.blogspot pulak. Apa yang dikongsikan memang elok sesangat saya kongsi...


Memiliki kulit yang cantik, halus dan putih bersih tanpa secalit noda menjadi perhatian mata yang memandang. Apabila ketawa atau malu, serta-merta pipinya bertukar kemerah- merahan sekalipun tidak mengenakan pemerah pipi. Beruntunglah wanita yang memiliki kulit wajah cantik tanpa cela mahupun masalah. Tanpa perlu bersolek tebal, kejelitaan semula jadi terserlah hinggakan ramai menyangka dia lebih muda daripada usia sebenar.

Namun, tidak ramai di kalangan kita memiliki kulit sihat dan cantik. Meneruskan gaya hidup kurang sihat dan tidak tahu cara betul dalam penjagaan kulit wajah dan tubuh menyebabkan impian memiliki kulit cantik dan melambatkan proses penuaan cuma tinggal angan-angan. 

Jika wajah anda lebih muda daripada usia sebenar, ia dianggap bonus. Andai wajah bersesuaian dengan usia, ia masih boleh diterima tetapi sungguh mengecewakan apabila orang mengandaikan usia anda lebih tua disebabkan wajah yang cepat dimamah usia.

Kebanyakan wanita Asia memiliki kulit berminyak yang mudah mengundang jerawat. Kehadiran ‘tetamu’ tidak diundang itu bukan saja mencacatkan wajah, malah menimbulkan parut yang lambat pudar hingga terpaksa ditutup dengan solekan tebal. 

Bagi mereka yang memiliki kulit kering, masalah lain pula timbul. Walaupun tiada masalah jerawat atau tona kulit tidak sekata, kulit kering mudah kusam, berkedut atau jeragat jika tidak dijaga dengan baik.



Perunding Dermatologi Pusat Perubatan Prince Court, Dr Guru Ratnavelu, berkata penting untuk kita mengetahui beberapa perkara yang menjadi asas dalam usaha memastikan kulit sihat dan cantik serta melengahkan proses penuaan. Menurutnya, kulit berminyak akibat pengeluaran sebum secara berlebihan yang menjadi punca jerawat. Jerawat masalah biasa dialami, terutama di kalangan remaja yang akhir baligh, akibat perubahan hormon tubuh.

“Kulit wajah umpama belon. Ketika usia muda, ia dipenuhi udara. Apabila usia semakin tua, kulit umpama belon yang tiada angin, kendur atau hilang ketegangan. Ramai wanita prihatin dengan penjagaan kulit wajah dan tubuh. Jika boleh, mereka mahu kelihatan awet muda dan berusaha melambatkan proses penuaan,” katanya.

Ini berbeza dengan golongan remaja yang kurang mengambil berat penjagaan diri, kecuali dinasihatkan ibu bapa supaya berbuat demikian. Namun, mereka mula mengambil berat penjagaan kebersihan diri dan wajah apabila mula berkawan dengan berlainan jantina.

“Mereka mahu kelihatan menarik dan meminta pandangan ibu bapa atau doktor mengenai apa patut dilakukan untuk penjagaan diri dan wajah. Bagi menjaga kesihatan kulit tubuh dan wajah, kita perlu selalu membersihkan diri dan wajah,” katanya.


Dr Guru berkata, di negara bercuaca panas seperti Malaysia, tabiat mencuci muka perlu diamalkan bagi mengatasi masalah kulit berminyak. Dalam membantu menjaga dan mengekalkan kulit sihat, krim pelindung matahari perlu disapu pada wajah bagi mengelak ia menjadi gelap dan kusam apabila terdedah secara langsung dengan sinaran matahari.

“Krim pelindung matahari SPF 50 sesuai digunakan untuk mereka yang sering berada di luar, misalnya bersukan, makan angin atau ketika di tepi pantai, manakala SPF 30 untuk mereka yang bekerja di dalam pejabat. Sesetengah krim pelindung matahari mempunyai minyak mineral yang membuatkan masalah jerawat bertambah buruk. Mereka yang mengalami masalah jerawat dinasihatkan tidak menggunakan krim pelindung matahari yang mempunyai kandungan minyak mineral. Ketika membeli produk di kedai barangan penjagaan diri, cari krim pelindung matahari yang tertulis ‘noncomedogenic’ iaitu istilah digunakan untuk krim atau losyen yang tidak menyekat liang roma,” katanya.

Penuaan intrinsik ialah kesan penuaan kulit dipengaruhi faktor dalaman fisiologi atau perubahan mengikut usia manakala penuaan ekstrinsik adalah proses kemerosotan disebabkan faktor luaran seperti radiasi, pendedahan cahaya matahari dan bahan kimia.

“Untuk mengetahui kesan penuaan intrinsik, perhatikan bawah lengan kita kerana kulit berkenaan biasanya cerah, licin dan lembut berbanding pada belakang tangan yang kering dan berkedut kerana terdedah kepada cahaya matahari. Petani lebih mudah mengalami kesan penuaan ekstrinsik melalui pendedahan cahaya matahari, menyebabkan kulit mereka kering dan berkedut. Pendedahan secara langsung kepada cahaya matahari banyak menyebabkan perubahan pada wajah, sebab itu kebanyakan petani memakai topi lebar dan baju lengan panjang. Di Australia, kejadian kanser kulit tinggi kerana mereka gemar berjemur di bawah sinaran matahari bagi mendapatkan kulit lebih gelap,” katanya.

Katanya, orang Asia nampak lebih muda daripada orang putih (Caucasus). Tabiat mat salih yang suka terdedah kepada cahaya matahari menyebabkan kerosakan kulit.

“Tambahan pula, jumlah melanin orang Asia yang lebih banyak menjadikan kulit lebih gelap berbanding orang putih, menyebabkan kita lebih tahan cahaya matahari. Untuk mengekalkan kulit cantik dan meremajakan kulit dari dalam, amalkan gaya hidup sihat dengan pemakanan seimbang dan lebihkan buah-buahan. Kekalkan kecergasan tubuh dengan bersenam dan minum air putih sekurang-kurangnya lapan gelas sehari. Orang Asia banyak mengambil makanan mengandungi karbohidrat, makanan menggemukkan dan berminyak. Ia tidak bagus untuk kesihatan dan jika mahu kekal sihat dan nampak muda, gaya hidup dan pemakanan perlu diubah."

“Elakkan stres, bersenam setiap hari dan tidur enam hingga lapan jam sehari. Mengurangkan pengambilan makanan berlemak dapat mengurangkan masalah sakit jantung. Ketika tidur malam, sapu pelembap antioksidan yang diperkaya dengan vitamin. Tidur malam ialah waktu terbaik untuk menyerap kandungan aktif pada produk penjagaan kulit."

“Bersenam setiap hari biarpun cuma untuk waktu singkat, membantu anda mencapai impian memiliki tubuh sihat dan bertenaga. Senaman secara rutin membolehkan peredaran darah menjadi lebih lancar dan kulit kelihatan lebih tegang dan muda,”
katanya.


Menurutnya, pengambilan minuman beralkohol dan merokok perlu dielakkan kerana tidak baik untuk kulit, mulut dan gigi. Merokok membuatkan seseorang nampak lebih tua daripada usia sebenar. Bagi yang tidak merokok (perokok pasif), elakkan pendedahan pada asap rokok kerana ia bukan saja merosakkan kulit tetapi mempunyai risiko dua kali ganda untuk mendapat penyakit berbanding mereka yang merokok.

“Indeks jisim tubuh (BMI) perlu dikekalkan pada tahap ideal. Sebilangan kita suka makan banyak walaupun sudah kenyang, terutama ketika berjamu secara bufet. Ini menyebabkan faktor berat badan berlebihan. Sebaik- baiknya kita makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang,” katanya.

Penjagaan Kesihatan

Untuk memiliki kulit cantik, amalkan makan buah- buahan. Anda juga boleh membuat sendiri jus buah, tetapi elakkan menambah gula. Perkara ini juga perlu dilakukan jika memesan jus buah ketika makan luar.

Rawatan muka di salun boleh membuatkan kita berasa lebih selesa, malah orang yang sentiasa gembira nampak lebih muda kerana kegembiraan yang terpancar di wajah antara rahsia awet muda. Ini berlainan dengan orang yang selalu stres yang kelihatan cepat tua.

“Semua orang berdepan stres, cuma kita perlu tahu bagaimana mahu menguruskannya supaya tidak mengganggu kehidupan dan kesihatan,” katanya.

Beliau berkata, kini ramai lelaki mementingkan penjagaan diri dan wajah supaya tampil lebih menarik. Pertambahan usia meningkatkan kesedaran seseorang untuk menjaga penampilan diri, ditambah dengan pendapatan yang meningkat, membolehkan ia digunakan untuk memanjakan diri iaitu dengan penjagaan kulit. Melasma atau bintik perang pada wajah biasa dialami mereka yang berusia 30 tahun ke atas. Ia perkara lazim berlaku di kalangan wanita Asia dan susah dirawat.

Antara faktor menyebabkan melasma ialah pendedahan kepada cahaya matahari, disebabkan pertambahan jeragat, pengambilan pil perancang dan perubahan hormon. Rawatan laser atau penggunaan krim membantu mengatasi masalah bintik perang pada wajah tetapi masalah itu akan berulang jika kulit wajah tidak dijaga dengan baik dan tiada perlindungan daripada sinaran terik matahari.


Ni satu lagi.... Perkongsian penpatah.blogspot.


Semua orang nak kan kulit yang halus licin.. pendek kata, flawless. Selain faktor ketidak seimbangan hormon dan faktor genetik, ada dua perkara penting sebenarnya yang kita boleh buat

  • mengubah tabiat buruk yang menyebabkan jerawat dan kulit berminyak

  • menikmati kulit yang sihat dan cantik

Jerawat akan muncul bila minyak/sebum, bakteria dan sel kulit mati menyumbat liang roma pada kulit muka. Kebanyakkan si oily skin lebih berpotensi tinggi mendapat jerawat, tapi dengan mengikis tabiat buruk sedia ada (mungkin anda atau orang lain), jerawat dan kulit berminyak boleh diatasi. Jom kita tengok apakah tabiat tabiat buruk yang selalu kita dibuat (sedar atau tak sedar) :

1. Membersihkan muka terlalu kerap

Ramai yang lakukan ni! Dengan harapan kulit akan sentiasa kering dan jerawat cepat mati. Cara yang salah yang akan menjadikan kulit semakin berminyak/berjerawat. *Cuci muka (dengan cleanser) 2kali sudah mencukupi ; pagi dan sebelum tidur.

2-Menyental kulit dengan scrub

Berskrub dengan produk scrub yang terlalu kasar akan menyebabkan keadaan kulit semakin teruk kerana skin irritation. Sebetulnya ialah berscrub dilakukan 1-3 kali seminggu, menggunakan scrub yang halus tekstur nya, diurut lembut ke muka, dan bilas dengan air suam.

3-Tidak membersihkan peluh

Penat bekerja atau membuat aktiviti berat menjadikan badan (termasuk muka) berpeluh2. Ingat, jangan biarkan peluh itu kering dan menyerap ke dalam kulit. Bersihkan muka dan mandi terus.

4-Picit jerawat

Ini sangat normal bila ada jerawat, tangan mula merayap nak memicit. Tabiat picit jerawat dengan kuku akan memburukkan keadaan kulit dan tinggalkan parut. Elakkan picit jerawat  dengan kuku, gunakan lotion jerawat, untuk kecutkan jerawat . Baca Cara Picit Jerawat Yang Betul.

5-Shampoo rambut yang meleleh ke muka

Bershampoo  tidak salah. Tetapi apabila shampoo rambut terkena muka, ia boleh membuatkan kulit berjerawat. Sebab shampoo mengandungi bahan pelembab/ minyak untuk melembutkan rambut. So,pastikan buih shampoo tidak terkena bahagian dahi dan muka.

6-Produk rambut hanya untuk rambut

Spray rambut, gel, mousse dan apa saja produk penjagaan rambut tidak seharusnya digunakan untuk kawasan muka. Ini bagi mengelakkan pori2 tersumbat oleh bahan yang terdapat dalam produk penjagaan rambut. Elakkan gel, spray, conditioner etc2 terkena kawasan muka.

7-Makan makanan berminyak

Greasy food boleh sebabkan kulit berjerawat dan berminyak semakin menjadi, muka semakin berminyak. Jom amalkan makanan diet yang sihat, kurangkan makanan berminyak.

8-Penggunaan kosmetik yang mengandungi minyak

Produk yang mengandungi minyak akan sebabkan kulit sukar sembuh dari jerawat dan semakin berminyak. Bila nak beli mekap, make sure beli yang oil-free dengan label non-acnegenic atau non-comedogenic utk mengelakkan jerawat.

9-Berhenti mengambil treatment untuk jerawat

Mengambil ubat dari pakar kulit untuk jerawat, itu 1 tindakan yang bagus. Tapi jangan sewenang2nya berhenti apabila jerawat dah sembuh. Untuk elakkan jerawat muncul semula, habiskan ubat mengikut prescription doctor atau amalkan supplement untuk dapatkan kulit yang sihat, bebas jerawat dan bebas minyak.

10-Menggunakan Whitening Skin Care

Ramai yang  kulit putih, tapi set pencerahan kulit adalah sangat tidak bersesuaian untuk kulit berjerawat. Dari segi bahan dan kandungannya membolehkan jerawat tidak sembuh, muka semakin berminyak dan berpotensi meninggalkan pigmentasi. So. kena guna set penjagaan kulit khas untuk kulit berminyak dan berjerawat. Before cerahkan kulit, atasi masalah kulit anda dahulu.

Kulit berminyak dan berjerawat,  boleh dirawat. Anda boleh miliki kulit yang cerah bersih, bebas minyak dan bebas jerawat insyaAllah. Dengan syarat:

  • Anda memberikan masa untuk kulit anda menerima perubahan

  • Memilih produk yang bersesuaian dengan kulit jerawat

  • Tidak menggunakan kekerasan kepada kulit, tetapi belailah kulit anda

  • Minum lebih banyak air masak dan makan sayur dan buah-buahan

Bye bye jerawat!

Kulit wajah yang cantik, licin dan berseri memang menjadi idaman wanita. tekstur kulit yang sempurna boleh memberi hasil solekan yang sempurna. Untuk mendapatkan kulit wajah idaman, pastikan anda mengamalkan teknik penjagaan wajah yang asas iaitu Membersih, Menyegar dan Melembap.
1. Pelembab
a. Kulit Normal


Sumber http://hafizamri.com/tips-tips-menjaga-kulit-muka/
Anda tidak terlalu perlu menggunakan pelembab. Ini kerana kelenjar sebum sudah aktif mengeluarkan minyak. Bagaimanapun, anda boleh menggunakan pelembab yang mengandungi bahan menyerap minyak. Pilihlah yang bertekstur ringan iaitu dalam bentuk losyen atau gel dan yang penting berasaskan air.

Sumber http://hafizamri.com/tips-tips-menjaga-kulit-muk

Jumaat, 8 Mac 2013

Its 8 March, Happy Woman's Day to us!!!!



Happy Women's Day all....



This special song to us, women....



But don't forget to..



Khamis, 7 Mac 2013

Burger Bakar.. Burger Bakar... Sini Ada yer


Alhamdulillah hari ni dah rasa ok sikit badan ni. Tinggal batuk dan selsema je lagi. Semalam rasa nak melengkor je atas katil. Sib baik dah berkeluarga, kalo masih bujang harus hahahah. Bocor rahsia hahahah. Tapi tu le dah berjangkit pulak kat Mr Hb dan anak-anak. Paling kesian kat Mr Hb le sebab dah nak ke Tesco mengantorkan produk 2 Puteri pulak. Sib baik tak jadi ke Kulai, Johor untuk mengantorkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri sebab nak kena bincang balik jumlah kotaknya. Kalau nak ikut first time kitarang nak kena hantar kat situ. Dah lama dioffer untuk supply Sos Char Kueyteow 2 Puteri untuk pasaran Pasaraya Mydin tu tapi kitarang je yang tertolak-tolak sebab jauh sangat. Takut le pulak Pak Tua tercerai badan satu-satu dalam perjalanan nanti heheh. Tapi dalam buruk-buruk pun Melaka sampai yer heheh.


Tapi semalam tanpa bertanya dulu terus je masuk order untuk Mydin Kulai tu. Biasa le kali pertama diarang memang ambik sikit-sikit je. Nanti kalau dah nampak sambutan dari pengguna baru jumlahnya akan bertambah. Tu yang buat Mr Hb jadi sendat sangat untuk menghantarnya tu. Nak pulak dengan van yang saya panggil Pak Tua ni yang pergi. Harus lebih sehari perjalanannya nanti. Tu hari menghantar ke Melaka pun sampai 23 jam perjalanan baru dia sampai rumah. Kalau nak ke Kulai tu lagi ler tambah beberapa jam kot heheh. Naik Pak Tua kalau cuaca panas memang cam duduk dalam oven la sebab tak der aircond. Lagi sedih kalau Abang trailer yang bawa sarat muatan pun siap boleh lambai tangan masa nak potong kita. Huhu lagi le tempherature naik jadi 250C heheheh.


Teringat last yer masa terpaksa mengikut Mr Hb menghantar produk sebab kena jadi co pilot. Saya kalau ikut sekali maknanya anak-anak pun kena ikut gak le. Memang le dah disiapkan tempat duduk seselesa mungkin tapi dek kerana tak der aircond, lembik diarang sebab keletihan yang amat sangat. Tapi syukur sangat-sangat masing-masing tak complain pun. Syukur tapi kesian la. Kecik lagi tuu. This year Mr Hb dah cekap arah jalan so dia le pergi sensorang. Tapi kesian le jugak huhu.


Nanti Insyaallah kalau confirm Sos Char Kueyteow 2 Puteri masuk Mydin Hypermarket Kulai Jaya saya inform yer. Apa-apa pun kena bincang dulu. Semua aspek kena kira, bab perjalanan pun kena kira gak yer tak. Kalau berbaloi Insyaallah tanpa ragu-ragu kitarang akan accept. Sapa tak nak rezeki kan tapi tu le jangan le pulak yang tu kita harap yang bab lain terpotong pulak. Dari Bukit Merah ni nak ke Kulai... Husssss memang le jauhnya. Dengan Pak Tua lagiiiiiiiiiii jauh nyaaa. Insyaallah harap-harap tahun ni perancangan kitarang akan berjaya. Dapat le pengganti kalau boleh jual atau peneman Pak Tua hendaknya. Enjin ok tip top. Yang lain-lain je heheh.


Sebenarnya yang saya nak kongsi hari ni resepi Burger Bakar. Tinggal kat kampung ni kami agak sukar nak dapatkan Burger Bakar yang dah lama gah tu. Rasanya nak sampai ke penghujung season per baru le nak sampai kat sini. Tapi tu pun saya sekeluarga masih tak merasa lagi heheh. Memang le kitarang ni terlambat dari yang lambat bab-bab ni. Sibuk hihihi.


Tu hari masa jalan di Kamunting saya tertengok satu benner yang cakap Burger Bakar ada kat situ. Habis je cakap kat Mr Hb, terus dia pusing balik. Teringin nak try katanya. Masa tu dalam kul 7 gak le. Amboi Burger Bakar punya pasal, tunda jab nak singgah masjid yang tak jauh dari situ. Tapi budget-budget kalau dapat makan cepat dalam kul 7.40 paling lewat le untuk solat Maghrib. So tak le cuak sangat hihihi. Tapi bila tanya diarang cakap tak siap lagi. Huhuh... Hangin satu badan le member. Dah kul 7 pun dok buat patty lagi. Isk... Nak pulak harga paling murah RM8.00 isk...isk..isk... Nampak patty yang diarang buat saiz Burger biasa je so tak berbaloi rasanya. Tapi hagaknya Allah tak izin kot sebab kang dah perut over kenyang kang cam ner nak khusuk solat yer tak. Redha.. Redha...


Nak pujuk Mr Hb, saya beli daging dan segala bahan patty untuk buat sendiri Burger Bakar. Appe... Ingat ai tak leh buat? Boleh tapi ikut versi ai macam-macam rasa le heheh. Sebab saya kan suka tambah tu masuk ni memang susah nak ikut aturan yang betul. Ada je yang nak dicubanya heheh. Kali ni saya buat ikut resepi yang saya ambil dari majalah Rasa edisi Novermber 2012. Follow betul-betul siap timbang sukat bagai hah. Nak bagi Mr Hb puas so ikut rule la. Kot tak dah macam versi saya tak puas lak member. Kot nak tengok burger patty versi saya tengok kat sini, Burger Patties Versi Homemade Yang Best :)


BURGER BAKAR

By: Chef EJ (Fadliza Mohd Napiah), Majalah Rasa
Kongsi semula: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • 300g daging/ayam - kisar
  • 1/2 labu bawang kuning - kisar halus
  • 1 ulas bawang putih - kisar halus
  • 1 sudu teh serbuk lada sulah
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1/2 sudu teh serbuk daun kemangi
  • 1/2 sudu teh serbuk oregano
  • 1/2 sudu teh serbuk jintan manis
  • 1/2 sudu teh serbuk ketumbar
  • 1 sudu teh serbuk paprika
  • 1 biji telur
  • 2 sudu makan serbuk roti
  • Tepung gandum secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • 2 keping keju Cheddar
  • 1 biji roti Arab
  • 1 biji tomato - dihiris nipis membulat
  • 4 keping daun salad
  • 10g emping Nachos

Caranya
1. Di salam sebuah bekas, campurkan daging, bawang kuning, bawang putih, lada sulah, lada hitam, daun kemangi, oregano, paprika, ketumbar, jintan manis, serbuk roti, tepung gandum, telur dan garam secukup rasa.

2. Adun sehingga semuanya sebati. Kemudian bentukkan adunan hingga menjadi patty setebal 2 sentimeter atau mengikut saiz kesukaan.

3. Sapukan minyak pada sekeping foil aluminium dan balutkan patty dengan foil tersebut. Bakar pada suhu 180C selama 30 minit atau sehingga masak.

4. Selepas itu, buka foil aluminium dan letakkan keju Cheddar di atas patty ketika ia masih panas supaya keju jadi cair.

5. Potong roti Arab dan sapukan mentega pada keduanya. Goreng roti tersebut di dalam kuali tidak melekat.

6. Akhir sekali hidangkan patty bersama roti burger, salad, tomato, emping nachos dan sos kegemaran. Sedia dinikmati.


Tu hari disebabkan ada daging cukup-cukup untuk 2 adunan, saya pun buat semuanya double le. Garam saya letak 3 sudu teh. Hehhe sepatutnya kena kurangkan sikit sebab dah ada cheese kan. Lupa mak dikk. Begitu gak dengan serbuk lada hitam tu. Rasanya kalau nak buat double tak payah le didoublekan serbuk lada hitam tu. Bila masak patty terasa macam makan lada hitam je. Ganggu rasa dan bau daging patty tu yang kita dah campur dengan bahan lain sama. Potong. Tepung gandum kalau tak salah saya masukkan dalam 12 sudu besar. Tapi bial baca balik resepi actually chef tak cakap pun tepung gandum dalam senarai bahan-bahan. Yang ada serbuk roti yang saya tumbuk biskut kering je buat pengganti. Dalam senarai cara memasak baru ada tepung gandum tapi yang tak ditulis serbuk roti pulak. Mungkin salah satu je kot. Tapi saya masukkan dedua heheh. Abihhhh dah kata nak ikut syarat. Kena follow le yer tak.


Try le masak guna aluminium foil tapi saya bakar atas dapur biasa je. Maleh nak keluorkan oven yang dah lama tersimpan tu. Tapi bila masak tengok patty warna pudar black. Tak cun langsung. So saya decide, keluarkan patty dari foil dan bakar terus atas dulang. Memang le bau bakarnya tak der tapi warnanya nampak cun le sikit heheh. Yang lain-lain stepnya sama le saya ikut. Tapi rasanya better siapkan roti dulu kalau nak bakar melainkan tempat pembakaran kita tu besar. Lepas bakar roti, baru masak patty tu. Sambil-sambil nak masak patty leh susun dah apa yang kita nak atas roti nanti untuk lapisan bawah. Tak le kelam kabut nanti.


Lagi satu jangan le pulak yer mentang-mentang patty kita buat sendiri, tebalnya humang sesuka hati je yer. Heheh yang ni saya le yang buat sebetulnya. Tebal bukan takat 2 sentimeter tapi dah lebih 1 inci dah hehehe. Lambatnya masak...... Siap le ambik bantal tidur dulu heheheh. So buat berpada-pada dah le yer melainkan memang sanggup tunggu daging masak sempurna.


Kalau ada jeruk timun lagi umph nih. Lama dah tak buat kat umah ni. Jadi memang tak der le. Hilang le sikit serinya. Ada pulak smoked daging salai yang goreng kasi garing sikit. Huiii makan pun tak hengat. Nak makan tu rasanya elok masak 1 biji je. Kongsi 2-3 orang. Kalau nak buat sorang satu pastikan mampu yer untuk habiskannya. Kang dah sejuk tak kuase nak sentuh dah. Membazir je heheh.

9 patties- hah korang boleh? Hihih maaf yer ai wanita santun heheheh


Rabu, 6 Mac 2013

Serangan di Lahad Datu, Ya Allah selamatkan tanah airku


Salam semua...


Hari ni masih demam. Nak mengomel panjang masih tak mampu. Harap-harap cepat le sembuhnya. Tapi dah ada depan komputer ni saya just nak kongsi sikit lagu-lagu patriotik dengan sahabat semua. Lagu ni cukup buat saya sedar dan sedih tentang pengorbanan perajurit kita yang sedia bekorban nyawa untuk keamanan kita di Malaysia ni. Moga-moga yang 'telah pergi' akan Allah ganjarkan kedudukan yang baik 'di sana'.


Entah kenapa saya cukup sebak kalau berbicara tentang ini. Cukup sedih tentang pengorbanan yang para perajurit kita telah lakukan untuk keamanan kita semua. Saya cukup cintakan keamanan. Cukup takut sebarang perkara yang boleh menghancurkan masa depan bangsa, agama dan generasi kita berlaku. Tapi tak sangka berlaku juga perkara yang tidak diingini ini ditanah air sendiri. Itu yang buat saya sedih sangat-sangat.


"Ya Allah, lindungi kami semua di sini. Amankan kehidupan kami dan tetapkan kami dilandasan yang betul yakni tetap beriman padaMu serta mampu melahirkan negara dan generasi yang hebat untuk masa depan kami semua. Hentikan segala bencana yang menggugat keamanan, kehidupan serta hentikan juga sebarang ancaman terhadap Agama kami. Aaamiin"


Sedih sangat dengar lagu ni...



Doa kami...


Janji kami....




Kami harap tidak berlaku begini....



Terima kasih dari kami....






Selasa, 5 Mac 2013

Demam... Tak mampu nak bercerita


Assalamualaikum semua.


Buat sahabat, maaf yer dah beberapa hari tak sumbang entry. Demam le pulak. Tah le kenapa tetiba je. Mungkin emosi down lepas dengar berita serangan dan terkorbannya perajurit kita dalam membela negara kot. Atau mungkin sebab cuaca yang dari hujan terus jadi kering ni. Entah. Insyaallah nanti akan saya sambung kembali yer kalau dah badan ok sikit.


Doakan kesembuhan saya :).....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...