Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Khamis, 13 Jun 2013

Announcement: Pemberhentian sementara Kursus Memasak Char Kueyteow bersama kami


Salam sejahtera semua!


Hai... Hari ini saya just nak announcekan satu berita yang berat rasanya hati ini nak cakap tapi kena gak le luahkan sebab kang banyak pulak panggilan yang terpaksa kami tolak.


Panggilan apa tu? Heheh sorry lupa nak explain. Sebenarnya buat masa ni pihak RM Ninetysixbillion tidak mampu lagi untuk mengendalikan Kursus Memasak Char Kueyteow seperti yang kami war-warkan sebelum ini. Terima kasih buat yang telah menyertai kursus kendalian kami sebelum ini dan buat yang bertanya tetapi terpaksa kami tolak. Ianya sebab situasi kami yang terlalu sibuk untuk menguruskan tempahan produk selain daripada membuat penghantaran dan lain-lain kerja yang sewaktu dengannya. Al maklum la kerja berdua je memang terkejar-kejar ke sana-sini le nak uruskan semuanya. Jadi memang tak dapat le nak luangkan masa untuk Kursus ni.


Harap pada semua yang berminat tu faham akan situasi kami ni yer. Insyaallah kalau keadaan pulih kembali which kami pun tak tahu bila (kalau dah mula ada penambahan staff kot) tawaran Kursus akan dibuka semula. Insyaallah....


Terima kasih sekali lagi buat yang telah menyertai Kursus kendalian kami dan doakan kejayaan kami dalam memperkembangkan syarikat ini :) Terima kasih semua!!


Rabu, 12 Jun 2013

Isu Halal Haram: Istilah Makanan Yang Berkaitan Dengan Babi..


Saya ni kalau ada kelapangan rajin gak le skodeng laman blog sana-sini. Tambah ilmu, tambah pengetahuan apa yang patut hihi. Nak pulak lepas letih pulun sakan dua tiga minggu lepas. Sesekali curi jab le masa untuk layan blog-blog yang menarik sebelum memulakan semula kerja-kerja yang ada.






Hah... Tadi masa skodeng sana sini pasal makanan tersinggah di laman Taipingmali. Saya ternampak satu artikel yang dikongsikan beliau yang menarik perhatian saya untuk berkongsi di sini. Berkaitan Halal dan Haram dalam makanan.



Mmmm.... Bab Halal Haram ni kita sebagai orang Islam memang tak boleh tolak angsur punya kan. Buat le macam mana pun bab-bab yang nak jadi darah daging ni Insyaallah semua orang cukuppp jaga. Semua aspek kena ambik kira tak kira le dari segi bahan, cara pembuatan dan semua lah. Macam kami di 2 Puteri ni pun memang bab-bab nih tak der toleransi langsung. Nak cari rezeki Halal untuk anak-anak dan keluarga so semua aspek Halal Haram kena ambil berat le. Bab-bab kebersihan pun termasuk dalam Halal dan Haram gak pada saya. Yer la, takkan rezeki tu jadi Halal kalau tempat kita proses barang kotor dan berbahaya yer tak? Kalau jaga semua tu harus apa yang dihasilkan akan jadi Halal Insyaallah. Kalau kotor dan tak elok camner la rezeki yang datang nak Halal gak. Tapi itu pandangan saya le. Tapi tak salah kan kalau ianya bawa kebaikan pada semua :).


Eh dah terlebih panjang lak membebel. Pantang dapat peluang heheh. Moh le kita baca apa yang tertulis dalam Isu Halal Haram: Istilah Makanan Yang Berkaitan Dengan Babi tu.....


Mungkin banyak umat Islam tidak tahu bahwa label label yang bertulis 'This product contain substance from porcine'. Sebenarnya bermaksud 'Produk ini mengandungi bahan daripada babi'. Selain itu, antara label yang kerap digunakan adalah 'The source of gelatin capsule is porcine' yang bermaksud 'Kapsul dari gelatin babi'.


Berikut antara istilah sains yang digunakan dalam produk yang mengandungi unsur babi:

1. Pork : Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine : Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Hog : Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50 kg.

4. Boar : Babi liar.

5. Lard : Lemak babi yang digunakan bagi membuat minyak masak dan sabun.

6. Bacon : Daging haiwan yang disalai, termasuk babi.

7. Ham : Daging pada bahagian paha babi.

8. Sow : Istilah untuk babi betina dewasa (jarang digunakan).

9. Sow Milk : Susu babi.

10.Pig : Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang daripada 50 kg.

11.Porcine : Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal daripada babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan sumber yang berasal daripada babi.



Isk... Pening nak ingat ni. Satu je benda asasnya tapi banyak lak istilah yang keluor yang buatkan kita confius. Tapi ada baiknya coba-coba le hafal demi menjaga pemakanan kita agar terhindar dari sesuatu yang haram. Seperti katanya... Meh kita sebarkan kepada semua saudara-saudara kita agar lebih berhati-hati.. Moga Allah S.W.T akan membalas jasa baik anda dan semoga Allah memelihara kita di dunia dan di akhirat.


Jumaat, 7 Jun 2013

Perjalananku Dalam Menghantaran Produk Sos Sos Char Kueyteow 2 Puteri...

Fuhhh dah lama gak rupanya terstop menceceh kat sini. Jadual pack bebenor. Menyiapkan produk, mengantor, buat report dan segala bagai. Isk letih Ya Rabbi. Tu ler tenaga kerja untuk semua cuma setakat 2 orang je memang tak menang tangan le nak handle semua-semua. Sabo je la husss. Meh nak cite sikit catatan perjalanan kami dalam 2 minggu nih....


Seawal cuti kitarang bertungkus lumus untuk siapkan produk untuk promosi di Tesco Kajang dan Mydin Hypermarket. Alhamdulillah dalam kalut tu siap gak le semuanya dan selamat dihantar ke lokasi-lokasi yang berkenaan. Balik dari menghantar produk ke Melaka, kitarang bertungkus lumus pulak untuk menghantar produk ke Terengganu dan Kelantan. Banyak gak le yang nak kena disiapkan jadi memang tak sempat le nak update pa per kat sini. Sampaikan nak berceloteh pasal promosi produk kat sini pun tak sempat.


By the way Alhamdulillah semuanya dah selamat. Menghantar produk dah selamat, promosi pun dah selamat. Syukur sangat-sangat.


Ke Melaka itu hari tak sempat langsung nak jalan-jalan. Sian gak kat anak-anak dare 2 orang tu. Berpenat-penat dalam van last-last balik gitu je sebab ibu ayah kena siapkan produk untuk penghantaran ke Kelantan dan Terengganu. Jadi bila dah berkesempatan sampai kat Pantai Timur tu apa lagi ambil peluang le bercuti sama. Nak pulak Mak dan Ayah pun ikut sama jadi kami menumpang bermalam di rumah kakak, Tijawati Abu Bakar selama 4 hari. Heheh terlebih pulak yer heheh.


Sebenarnya bergerak pergi balik tu pun dah sehari. Menghantar ke Kuala Terengganu pun ambik masa sehari. Yang baki sehari tu je untuk lepaskan lelah sekejap untuk kumpul tenaga. Dah petang baru nak bergerak kononnya nak le ke Pasar Siti Khadijah ke hapa. Dah tup rupanya hehe. Last-last setakat ronda kat pasar malam sebelah bangunan tu je la. Hasrat nak ke Wakaf Che Yeh pun tak tercapai sebab hujan yang amat lebat turun membasahi bumi Kelantan. Balik je le... Nak buat camner lagi huhu.



Isk tak sangka ramainya costomer di Mydin Kubang Kerian tuh. Walaupun kami pergi menghantar produk hari bekerja sebelah petang tapi tetap ramai pelanggang diarang. Kat Kuala Terengganu pun sama. Nak tolak troli pun payah. Asyik berlaga je heheh.


Kami bertolak balik Bukit Merah lepas rehat sehari kat rumah kakak. Lepas singgah jab kat Rantau Panjang dan Bukit Bunga memborong apa yang patut (yang tak patut pun ada gak terbeli hihih), kami bertolak balik lebih kurang jam 2 petang. Syukur perjalanan semua selamat dan kami akhirnya sampai pukul 7 malam lepas stop jab kat Lenggong sebab Afif bising lapar. Sekejap sekejap pun dekat sejam lebih la hehe.




Syukur sekali lagi sebab semuanya selamat. Paling tak sangka performance Pak Tua memang tip top le walaupun memanjat gunung dengan muatan yang penuh dengan produk, barang-barang kami dan kami heheh. Sooo in love dengan Pak Tua heheh.


Ok lah nanti-nanti saya sambung balik. Macam syiok le pulak tengok cita Sebenarnya Saya Isteri Dia di TV3 nih. First time tengok cita nih sebenarnya. Tah siri ke berapa baru nak tengok heheh. Ok Salam semua.....


Rabu, 29 Mei 2013

Sos Char Kueyteow 2 Puteri kini berwajah baru


Pon pon ponnnn.... Pengumuman.. Pengumuman...


Setelah 2 tahun (since 2011) Sos Char Kueyteow 2 Puteri dengan corak packaging lama...

Wajah Sos Char Kueyteow 2 Puteri lama

Kini kami memberi kelainan dengan corak packaging baru. Lebih muda, lebih berkenyakinan dan lebih menarik gitew heheh. Segalanya bermula dari 30 Mei 2013.



Syukur Alhamdulillah. Moga-moga dengan perubahan ini akan lebih menarik perhatian pengguna semua.


Jadi jangan lupa untuk mendapatkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri yang berwajah baru ini dipasaran




Selasa, 28 Mei 2013

Announcement!!!! Tawaran Hebat Produk 2 Puteri di cawangan Tesco Store Kajang 1-2 June 2013



Tawaran hebat dari 1-2 June di Pasaraya Tesco Store Kajang...!!!


BELI mana-mana 1 Produk 2 Puteri

(Sos Char Kueyteow 2 Puteri 350g & Cili Boh Asli 2 Puteri 280g)

AKAN Diberi...
PERCUMA

1 bungkus Cili Boh Asli 2 Puteri 280g
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...