Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Rabu, 11 April 2012

Penghantaran Sos Char Kueyteow 2 Puteri ke Mydin

Assalamualaikum.


Sejak awal April ni saya bersama Mr Hb memang agak sibuk sikit dengan projek memasak Sos Char Kueytoew 2 Puteri. Order dari Mydin dah makin bertambah disetiap cawangannya. Alhamdulillah syukur sangat-sangat pada Allah yang satu atas rezeki ini. Jadi kena siapkan semua. Nak berFb atau berblog pun tak leh berlama-lama. Sib baik tu hari dah standby beberapa cerita :)


Sebahagian daripada pengeluaran produk yang akan dihantar

Dalam sekejap pun ambil-ambil gak peluang berblog dan masak memasak - Nasi Ayam Hainan dan Kek Ubi Kayu. Resepi Nasi Ayam Hainan dah dipostkan. Resepi Kek Ubi Kayu akan menyusul nanti Insyaallah. Abik turn :)


Alhamdulillah Mydin Hypermarket Meru, Ipoh pun dah open so dapat juga order untuk cawangan sana. Tapi penghantarannya hanya boleh dibuat pada 17 April ni. So boleh ler dahulukan yang lain-lain seperti Mydin Hypermarket cawangan Subang Jaya, Bukit Jambul, Melaka dan Negeri Sembilan. Jadualnya balik dari Melaka stay jab kat Ipoh antar kat sana keesokan harinya.


Insyaallah akan buat perbincangan tentang kemasukkan ke Mydin Hypermarket Kubang Kerian, Kelantan pula. Doa-doakan yer :)


Penghantaran ke Mydin Hypermarket  Subang Jaya dah dibuat 5 April tu hari. Pagi-pagi dah ready kat perkarangan Mydin sebab takut terlewat. Mana ler nak tahu kang kalau lewat ada masalah pula so, seawal mungkin dah bergerak dari rumah. Alhamdulillah pukul 9 lebih semua dah selesai. So rasanya Insyaallah dah ada ler tu kat rak di lorong Agrobazar di Mydin tu. Kalau ada rakan-rakan yang nak cuba boleh ler ke sana ye. Harganya murah je tapi memang berbaloi sangat.

Suasana di gudang Mydin Hypermarket


Yang dikatakan berbaloi sangat tu sebab kalau dah dimasak Char Kueyteow tapi masih ada baki boleh ditry dengan hidangan lain Sos Char Kueyteow 2 Puteri tu. Bukan takat masak Char Kueyteow sahaja tapi boleh juga masak sambal tumis, nasi ayam, masak merah dan lain-lain. Nak buat masak sayur pun ok tau. Sila scroll kat mana-mana resepi Mee / Kueyteow / Mihun, Pasta dan Sambal. Insyaallah ada terselit resepi yang melibatkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri ni. Insyaallah bila ada kelapangan lagi, saya akan postkan lagi resepi yang boleh dimasukkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri ni.


Mydin Hypermarket Bukit Jambul pula mungkin hari ini dah masuk rak sebab hari Isnin lepas (9 April) baru hantar. Manakala Mydin Hypermarket Melaka, Negeri Sembilan dan Ipoh Insyaallah minggu depan akan dihantar Insyaallah.


Buat rakan-rahan yang dah membeli Sos Char Kueyteow 2 Puteri, ribuan terima kasih kami ucapkan. Buat yang masih belum, boleh dapatkan dicawangan Mydin Hypermarket yang berdekatan sekarang. Cubalah, Insyaallah berbaloi :) Kalau yang berminat nak berniaga pun ok. Harganya RM20.00 je untuk 1.4kg. Gunanya sikit je memang untung Insyaallah.

Ok takat ni je cerita kita. Insyaallah akan bersambung lagi nanti. Salam..


Selasa, 10 April 2012

Nasi Ayam Hainan 2 Puteri (set lengkap)


Assalamualaikum

Bulan Mac tu hari masa belek-belek fb ternampak satu set menu hidangan nasi ayam masakan sahabat Sally Rashid. Teringat pula pada mertua yang gemarkan nasi ayam ni jadi terus dicatatkan resepinya. Selalu buat simple je main masak macam nasi biasa cuma tambah stok ayam Maggie dan ayamnya yang telah diperap bersama Sos Char Kueyteow 2 Puteri digoreng je. Yang ni ayamnya dipanggang sesuatu yang belum pernah saya cuba. Lagi satu, bila baca resepi Sally Rashid ni baru perasan bahawa resepi nasi tu ada kat belakang label botol. Kalau selama ni saya baca jarang nak follow kali ni kena ikut ler sebab Sally Rashid kata best.


Jadi masa ke Tesco itu hari terus beli bahan-bahan untuk masak nasi ayam ni. Tapi ayamnya tak ler beli seekor terus sebab famili suka drumstik dan isinya je. Bahagian kaki pulak untuk Afif Khadyeeja sorang so beli part yang digemari je.


Hari Sabtu minggu lepas terus buat almaklumlah masa tu je ada kesempatan. Hidangan tu saya buat sebahagiannya ikut resepi Sally, Maggie, sup dan sambal lada Nasi Ayam Hainan dari JintanManis dan ada yang saya buat seperti yang biasa dilakukan. Kombinasinya Alhamdulillah menghasilkan satu hidangan yang dipuji oleh mertua dan Mr Hb. Paling best Afif makan bertambah. Siap puji dan pesan nanti buat macam ni lagi pada ibunya. Disebabkan nasinya banyak dapat gak ler peluang titipkan sikit buat mertua yang gemarkannya itu yang dapat pujian tu. Kembang setaman hati ni heheh.


Credit pada semua yang menyumbangkan resepi yang best ni.

*******************************

NASI AYAM HAINAN

- Set hidangan

By: Sally Rashid & Ros (Bukan Sekadar Masakan)



Bahan Sup:
  • 1/2 ekor ayam
  • 3 ulas bawang putih - diketuk
  • 2 inci halia - diketuk (kalau rajin boleh potong nipis)
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 sudu minyak zaitun/minyak bijan
  • Sedikit garam
  • Air - paras tenggelam ayam di dalam periuk
  • Daun sup dan daun bawang - hiris halus

Caranya:
  1. Satukan semua bahan dan masukkan air.
  2. Rebus dengan api kecil sehingga 1/2 jam atau sehingga ayam masak.
  3. Apabila ayam telah masak, keluarkan dan ketepikan sebentar untuk turunkan suhunya.
  4. Bagi stoknya tambah dengan daun sup dan daun bawang dan dikacau sebentar. Tutup api.


Bahan Nasi:
  • 2 sudu besar margerin
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 500g beras - dicuci dan toskan
  • 600ml air 
  • 1/2 sudu besar minyak zaitun/minyak bijan
  • 2 ulas bawang putih - diketuk (biasanya saya cincang halus)
  • 2 inci halia - diketuk (juga cincang halus jika suka)
  • 2 helai daun pandan
  • 2 1/2 sudu besar stok ayam maggie

Caranya:
  1. Masukkan margerin dan minyak masak. Panaskan hingga margerin cair.
  2. Tumis halia, bawang putih dan daun pandan. Kacau hingga naik bau. Jangan lama-lama sebab bawang putih cepat jadi kehitaman tau.
  3. Masukkan stok dan terus kacau lagi bagi sebati.
  4. Masukkan pula beras dan kacau sebati. Bagi semua beras tersalut dengan bahan tadi. Kemudian ratakan di dalam periuk guna senduk je.
  5. Masukkan pula air dan minyak zaitun. Masak seperti biasa.
**tujuan cincang halus tu bukan apa, saya tak suka membazir jadi bila dah dicincang sure kita makan kan sumer tu. Kalau takat diketuk je sure akan diketepikan sebab tak saper nak makan. Kalau dah bercampur dengan nasi memang tak terasa punya dah :)


Bahan Ayam:
  • 3 sudu besar Sos Char Kueyteow 2 Puteri
  • 2 sudu besar madu 

Caranya:
  1. Ayam yang direbus tadi digaul rata dengan campuran Sos Char Kueyteow dan madu. Ketepikan sebentar untuk diperap dan akan memberikan warna yang lebih menarik kepada ayam.
  2. Panaskan ketuhar pada suhu 200C selama 20 minit.
  3. Panggang dalam ketuhar kira-kira 1/2 jam atau sehingga kekuningan.
**saya selalunya goreng jer. Tapi kalau kesuntukan masa, tak nak masak pun dah ok sebab ayam dah direbus sehingga masak. Boleh je dimakan begitu sahaja



Bahan Sos Cili:
  • 5 biji cili merah
  • 3 biji cili  padi - jika suka pedas. Jika tidak abaikan je
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 1 inci halia
  • 1 sudu besar minyak zaitun/minyak bijan
  • 1 sudu besar gula
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu makan jus limau nipis
  • Garam dan gula secukup rasa

Caranya:
  1. Cincang semua bahan mentah dan masukan ke dalam mesin pengisar bersama bahan lain. Kisar hingga halus.
  2. Masak sehingga pekat di atas api kecil. Selalu dikacau supaya tidak hangus dibahagian bawahnya.
  3. Perasakan baru tutup api.


Bahan Sos Kicap:
  • 5 sudu besar Sos Char Kueyteow 2 Puteri
  • 3 sudu besar madu
  • 1 sudu teh stok ayam maggie - jika suka
  • Sedikit air
  1. Campurkan semua bahan dan masak sehingga mendidih.

Bahan Hiasan/Hidangan Sampingan:
  • Salad
  • Timun
  • Tomato
  1. Kesemua bahan dihiris nipis kecuali daun salad. Rendam dalam air garam seketika untuk buang kotoran.
  2. Hidangkan bersama set nasi ayam tadi.

Selamat mencuba :)



Jumaat, 6 April 2012

Polkadot Swiss Roll

 

Itu hari masa layan FB ternampak ler satu hasil air tangan sahabatku Rahel Benyamin. Pertama kali tengok dah timbul keinginan yang membuak-buak untuk mencubanya. Polkadot Swiss Roll...memang menarik dan tertarik sungguh. Dengan warnanya yang lembut dan comel memang memanggil-manggil sungguh. "Meh ler meh ler try buat saya, sedap saya nih tau" hah macam tu ler dia panggil.

Polkadot Swiss Roll yang tengah beratur tunggu dingap

Setelah mencari-cari masa yang sesuai sebab selalunya memang bizi dengan macam-macam aktiviti (kadang tu tak der aktiviti tapi saja je bagi nampak sibuk heheh) akhirnya kesempatan untuk mencubanya diperolehi masa adanya jamuan raya tahun 2011...heheh raya tahun 2011 buat ni tau tapi dah hampir setengah tahun baru nak upload gambar dan resepi heheh...pemaleh betoi teman.


Dek kerana teruja dengan rupa hasil tangan Rahel, saya pun buat warna yang sama. Ikut sifu jangan derhaka :). Memang menarik sangat. Masa nak dot-dotkan tu yag paling risau kang tak jadi cantik macam cik Rahel kita kang malu beb hehh. Punya ler maintain tangan ni nak bagi nampak cantik. Tu ler dulu masa kecik opah bedung tangan ni nak kuor juga ha kan naya. Lagi pun risau gak tak cukup adunan yang diwarnakan kang nampak cacat pula. Bila dah siap rasa lega sangat...fuhhhhh.

Gulungan Polkadot Swiss Roll yang baru siap digulung

Anak-anak yang pemilih makan pun teruja untuk makannya. Setakat buat satu adunan memang tak cukuplah. So kena potong 2 pulak setiap keping. Kang untuk tetamu tak cukup pula. Tapi Alhamdulilah bila dicombined dengan lain-lain hidangan so semua yang datang dapat ler juga merasanya. Masing-masing memuji rupa dan rasanya. Kembang sebentar almaklumlah kita ni mana ler pandai masak-memasak ni so walau sikit pujian rasa kembangnya tak sudah heheh. Ni yang kat bontot ni tak surut-surut kembangnya sampai sekarang terlebih bangga beb.


Nak resepinya??? Meh saya kongsikannya pula kat sini. Moga-moga dapat dipanjangkan pahala Rahel yang beri resepi ni kan...aaaminn.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Tu tengok tu krim cheesenya yang mengiurkan tu. Kot tak rasa rugi sebab sedappp!

Polkadot Swiss Roll 

By: Rahel Benyamin

Bahan-bahan:
  • 200g putih telur
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 25 ml santan pekat
  • 1 sudu kecil ovalett
  • 100g gula pasir
  • 80g tepung gandum, ayak bersama 1/2 sudu kecil baking powder
  • 25g minyak masak
  • Pewarna pink
  • Emulco coklat
  • Perisa strawberry atau vanilla - nak bagi hilang bau hanyirnya. Kang kalau lupa taruk maunya kembang hidung bau tlur pulak

Inti:
  • 100g krim keju
  • 2 sudu besar jem strawberry
      *pukul bahan ini sehingga lembut dan sebati*


Caranya:
  1. Pukul putih telur, garam, ovalett hingga setengah kembang. Kemudian masukkan gula pasir sedikit-sedikit sambil dipukul hingga kembang selama 10 minit.
  2. Masukkan santan bersama perisa makanan dan pukul perlahan hingga rata. Masukkan lagi tepung dan pukul perlahan hingga rata.
  3. Masukkan minyak sedikit-sedikit sambil digaul rata. Ketepikan sedikit adunan dan beri warna pink dan emulco coklat. Isikan ke dalam bag piping.
  4. Tuangkan adunan warna asal ke dalam acuan 26x26cm dan dot-dotkan. Kukus selama 15 minit.
  5. Setelah masak, angkat keluar dan tanggalkan baking paper. Sapukan permukaan sebelah dalam dengan cream cheese, kemudian gulung dengan kemas. Ok dah siap.

* pesan: intikan sesuai dengan selera masing-masing.
* alas acuan dengan baking paper tanpa disapu dengan mentega sebelum adunan dituang ke dalam acuan.
* balut tudung periuk dengan tuala agar kek tidak terkena wap.
* panaskan kukusan terlebih dahulu sehingga airnya benar-benar mendidih barulah mengukus kek.


Cubalah..pasti puas hati dengan hasilnya. Tapi kalau keluarga punya ahli yang ramai sila ler doublekannya terlebih dulu sebab kang tak cukup naya heheh.....

Pecah tembelang tak cantik pun saya buat berlubang-lubang...amatur lagi tapi dari jauh ok ah kan ;p

Ingat next time kalau rajin nak buat warna coklat dengan kuning, biru dengan pink, hijau dengan pink, purple dengan pink isk..isk lagi gabungan per yang best? Hahahah berangan lebih bila nak buatnya ntah ler. Ngengader jer lebay ;p Tapi jangan lupa tau sebab best sangat.

Rabu, 4 April 2012

Aktiviti Hari Ini

Assalamualaikum...

Hai dengan tajuk aktiviti hari ini apa lagi yang wajar diceritakan kalau tak pasal aktiviti hari ini jekan. Hari ini Rabu 4/4/2012. Pertama-tama bila tengok tarikh ni teringat kat cousin teman si Muneeza Zakaria yang tinggal kat Sungai Petani Kedah. Ari ni birthday dia yang ke tutttt heheh kang kot di war-warkan marah pulak dia. Tapi happy birthday yer darl. Rindu kat ang beb.

Ok cita hal teman pulok ler ye. Ary ni anak-anak tak ke sekolah (kira ponteng ler ni) sebab teman kena ke hospital. Biasa le kot dah g hospital gomen ni takut pulak tak sempat ambik diarang nanti. Dulu teman ni tak jejak lama hospital gomen ni. Bukan per tak minat nak 'berlama-lamaan' di sana. Tapi Allah punya kuasa sejak dapat anak kedua si Izaz tu hari suma tu mula berubah. Mulanya masih lagi g swasta tapi dek kerana sejak dapat Izaz, dia dengan Afif bergilir-gilir demam dan selsema sampai tiap bulan atur langkah ke hospital swasta tak baik-baik gak naik give up gak. Kalau baik pun jab sangat tu yang pegheh sangat tu. Akhirnya Mr Hb ler yang ajak try hospital kerajaan pulak. Teman pun ngikut je la sebab dah maleh nak mikiornye dah. Tup tup makan ubat hospital terus baik. Alhamdulillah sejak tu terus ke sana je kalau ada apa-apa.

Berbalik ke sebabnya yang teman pergi hospital. Sebenarnya teman ke sana sebab nak g check up tema punya cyst. Dah tak larat kendong dah hahah. So ingatkan hari ni boleh jer buat check up tengok wjar buang atau tidak. Alih-alih masa sampai kat hospital tu baru sedo yang ari ni 4hb. tapi appointment sebenornya semalam 3/4. Aduuhai tensennya. Tu ler kot tak di teliti betoi-betoi ini ler jadinya. Hasilnya appointment di tukar ke tarikh lain...12/4. Kena ler juga ceramah ikhlas dari nurse tu. Adohai nasib badan ler hamik kau.

Balik singgah jab umah mertua antokan capati kat diarang. Capati tu mak kau lembutnyaaaaa. Cita je tak best sebab dah kena baru tau memang lentuk habis. Rasanya dalam banyak-banyak tempat yang dicuba, yang buat sendiri pun tak dapat lawan kelembutan capati kat sini. Nama kedainya tak ingat (apa nak buat ingat nak makan je langsung tak pandang lain dah) tapi dianya kat depan TM Taiping. Sebelah dengan Bank Rakyat.

Bila ler nak dapat satu macam ni. Teringin gak nak asah skill yang tak berskill ni

Sampai-sampai umah mertua tengok diarang pulak tak der. Isk kemana pulak. Harap-harap tak pergi jauh ler sebab kitarang tinggalkan jer kat atas meja makan tu. Kang mengeras pulak di kat sana. Apa lagi dah tak der orang balik ler terus.


Singgah pulak ke kedai jahit baju. Nak tempah baju raya. Hahah semangat beb nak raya tu yang terus tempah tu. Puasa pun lambat lagi beb. Sebenarnya bukan apa teman ni tak pernah tempah baju raya. Selalunya main beli yang dah siap je. Tapi tahun ni ingat nak buat kelainan sikit itu yang tempah tu. Sib baik Mr Hb pun mahu layan kira semangat lebay sikit la. Dia pun tempat gak sepasang baju melayu tu yang ok tu. Tapi Mr Hb memang understanding tu yangbest tu cuma wktu pilih design je yang h Jadi takut nanti terlewat so alang-alang kain dah beli terus tempah je la. Kot disimpan lagi kang nanti lupa terus tak der orang nak amik dah. arap-harap dapat ler bergaya lebih sikit tahun ni hahah.

Lepas membebel ni nak kena siapkan bungkusan kotak Sos Char Kueyteow 2 Puteri pulak untuk dihantar ke Mydin Hypermarket di Subang Jaya esok. Tapi kena bertolak dari sini, Bukit Merah dalam kul 3 pagi kot sebab takut gak lambat sampai kang. Lagi pun mana ler nak tahukan. So berwaspada lagi baik dari naya kemudian hari. Budget-budget sampai dalam kul 7 atau 8 pagi ler kot sebab biasa le bawak santai-santai. Bawa tak banyak sebab cawangan lain minggu depan pulak so naik keta je le travel kali ni. Next time kena naik van sebab banyak kena bawa.

Jadi sesapa yang tinggal di kawasan sekitar Subang Jaya jangan lupa sila ler dapatkan satu yer. Ada kat lorong Agrobazaar di Mydin tu. Kot nak buat berniaga pun ok sila le beli banyak-banyak. Teman suka :).  Hahahha iklan sekejab jangan mare.

Penghantaran ke Mydin Hypermarket Subang Jaya. Thanks kat suma di sana yang dah try Sos Char Kueyteow 2 Puteri (SCKT 2 Puteri). Nanti boleh dapatkan lagi ye :)

Lepas tu sebelum balik rasanya nak jugak ler hilangkan lengoh-lengoh badan dengan berwindow shopping pulak hahah (hilang ker lengoh tu). Lama tak ke KL rasa rindu pulak dengan bau Sogo, Masjid India, Nasi Beriyani Insaf dan Bukit Bintang. Sempat ke wallahualam. Doa-doakan yer selamat perjalanan kami nanti. Adios sumer :]

Khamis, 29 Mac 2012

Roti Canai - Terbaik

Assalamualaikum

'Roti canai adalah salah satu makanan favorite rakyat Malaysia. Ianya dinikmati bersama-sama kuah dhall dan secawan teh tarik. Roti canai juga boleh diolah dengan pelbagai gaya masakan umpamanya roti telur, roti sardin atau roti pisang. 



Menurut daftar kata di Wikipedia, penggunaan perkataan canai dalam bahasa Melayu dibelakang roti adalah hasil dari tingkahlaku pencanai roti tersebut dalam meleperkan, menganginkan dan menebar doh roti. Ada juga menyatakan perkataan canai dibelakang roti ini asalnya dari jenis dal yang digunakan bersama roti ini, yakni "Channal". Pada versi yang lain, perkataan canai ini datangnya dari nama bandar Chennai, India disebabkan ramai pencanai roti ini kebanyakkan berasal dari sana pada ketika kebanjiran orang India di Malaysia yang telah dibawa masuk oleh pedagang rempah dalam tahun 1923. Roti canai di India dan Singapura, ia lebih dikenali sebagai roti pratha. Rupa roti pratha dengan roti canai adalah sama dan bentuknya masih lagi bulat. 

Gaya tebaran/canaian yang dibuat oleh pencanainya juga amat menarik hati. Ada pelbagai gaya yang dilakukan oleh mereka terutama dalam menarik perhatian penggemarnya semasa mencanai. Malah gaya mereka amat menarik perhatian bermula dari awal proses lagi iaitu dengan cara menghempas doh ke atas meja canai.'


Itu adalah serba sedikit info yang saya baca dan tambah melalui pengalaman berkenaan roti canai ini. Itu hari masa di Kelantan Mr Hb dapat gak ler belajar cara-cara membuat doh dan mencanai roti yang betul daripada abang ipar. Ikutkan pengalaman kitarang, meroti canai ni kalau tak berguru memang tak jadi punya sebab pernah sekali cuba resepi kak Thaniah Sulaiman, rakan diFb. Rasa memang sedap tapi dek kerana tak tahu macam mana caranya menguli doh langsung tak leh canai.


So masa cuba buat tu kitarang mix & match guna ler resepi roti boom kak Ani ni tapi style proses guna cara abang ipar. Pergh terangkat beb. Jadi dan puashatilah rasanya. Alhamdulillah lepas ni tak payah dah beli, dah pandai buat sendiri dah. Dek kerana keluarga kecil, for sure siap dapat buat frozen lagi :)

Paling membanggakan adalah my Mr Hblah. 1st time layangkan doh roti canai tu dah macam pro pulak. Memang jadi. Berpusing macam orang yang dah biasa buat kata sifu, abang iparku. Kembang semangkuk lah dia heheh. Anyway tetap berbangga sebab pujaan hatiku dipuji hahahha.


Tengok lah gayanya Mr Hb heehh.. Dengan canai atas bontot dulang je almaklumlah meja kat umah penuh dengan lain-lain barang makanan, penuh konsentrasi takut kang terlajak sampai atas karpet pulak nanti hehhe. Ada pulak tangan kena pegang kot tak berlari kesana kemari dulang tu dek penangan Mr Hb. Apa yang pasti dek keterujaan masa menguli lupa nak snap gambar. Tak per la lain kalilah kalau ingat.


Nak resepinya..ni saya salin step by step seperti yang kak Ani ajarkan. Saya cuma permudahkan serba sedikit je kay :)




ROTI CANAI

By: Roti Boom Kak Thaniah Sulaiman


Bahan-bahan:
  • 6 cawan tepung - cawan tu saiz biasa yang minum kopi tu tau
  • 1 1/2 sudu besar gula  
  • 3 sudu kecil garam - sudu kfc je
  • 2 1/2 gelas air suam - gelas biasa je
  • 3 sudu susu pekat

Caranya:
1. Tepung diayak dulu ye.

2. Campur tepung dengan air (susu pekat, gula dan garam). Sebelum tu campur dan larutkan dulu  gula dan garam dalam 1 gelas air suam. Manakala susu pekat pula dilarutkan dalam 1 1/2 gelas air suam. Tuangkan dalam tepung tadi. Air satu gelas sama ngan 250ml..Jadi kita pakai 2 gelas setengah..tuang dulu dalam tepung dalam 2 gelas..yang setengah lagi tuang sikit-sikit. 


3. Kemudian uli..(tak keras dan tak lembut).."Uli pun bukannya lama sangat..saya main-main ja" kata kak Ani..(heheh translate terus ni). "Biar dia bersatu macam rasanya tak smpai 15 minit dengan tangan ja". (tapi masa ni abang ipar cakap buat hampir 30 minit/tepung jadi rata baru nak canai jadi mudah sebab tepung jadi liat. Kot tak masa canai pecah. Jadi kalau tangan tak kuat agak-agak kena ada partner la masa nak uli ni, boleh ambil turn). 

4. Bulatkan menjadi bola-bola besar sikit dari bola pingpong (kami buat size roti canai so kena besar sikit la. Agak-agak besar penumbuk gak ler). 

5. Salutkan bola-bola dengan margerine. Perap lebih kurang 4-6jam.Jangan lama sangat pesan kak Ani kerana doh akan menjadi masam sebab ada susu pekat.


6. Masa untuk mencanai. Basahkan permukaan tempat canai dengan minyak.Kemudian letak doh..kat tangan mesti ada minyak sikit. (Masa ni kalau kat kedai mamak sure dengar gedebuk di campak doh tu kat atas meja heheh).Kalau pandai tebar dan lambung lagi elok. Kalau tak pandai boleh tarik-tarik ja sampai meregang..(pastikan tangan main minyak selalu ye). 


7. Taburkan/simbah sedikit minyak dan lipat doh di kiri ke tengah dan begitu juga belah kanan. Jadikan ia bulat (gulung jadi macam rupa siput). Dah buat semua habis baru canaikan semula doh tadi bagi leper.Yang ini kena ikut urutan tau mana dulu mana kemudian. Jangan langgar turn..

8. Masakkan atas kuali dengan api yang sederhana. 

9. Step akhir ni paling teruja. Tepuk-tepukkan bagi lembut roti yang telah masak tadi. Kalau tangan tak cukup keras boleh guna segala macam tool untuk tepuk-tepuk roti canai tu. Tuangkan kuah dalam piring dan cicah....Rasanya sungguh menggoda...lemak, manis, lembut, garing aduh!! Camna nak cakap ya...senang-senang cubalah hihihi ;)
*****


Kuah Dhall 

-my beloved family version

Bahan-bahan: 
  • Kacang dhall - rendam semalaman untuk lebih cepat proses merebusnya
  • Santan
  • Sedikit Cili Boh Asli 2 Puteri
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Garam secukup rasa
  • Bunga lawang
  • Kulit kayu manis
  • Air secukupnya
  • Bawang - hiris nipis
  • Daun kari
  • Sedikit biji sawi
  • Minyak untuk menumis  
Caranya:
  1. Rebus kacang dhall hingga lembut. Jika suka lebih halus kisar sebentar.
  2. Masukkan bunga lawang, kulit kayu manis, Cili Boh Asli 2 Puteri dan serbuk kunyit untuk hasilkan warna kuning yang cantik. Kacau seketika.
  3. Masukkan santan dan kacau hingga kelihatan agak pekat. Perasakan dengan garam.Tutup api dan ketepikan.
  4. Panaskan minyak dan tumis bawang, daun kari dan biji sawi hingga bawang berwarna kecoklatan. Tuang kedalam kuah dan kacau seketika untuk sebatikan.

Itu lah serba ringkas resepi roti canai dan kuah dhall yang sering saya nikmati sekeluarga. Jom semua mencanai roti canai :)

Baki yang disimpan buat frozen

Memang jimat dan berbaloi. Tak rugi beb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...