Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sabtu, 4 Ogos 2012

Happy Birthday 2 Puteri


Hi..



Sedar tak sedar rupanya syarikat kitarang dah masuk 2 tahun dah yer. Memang terlupa langsung sebab banyak sangat aktiviti penting yang perlu dibuat bulan lepas dan bulan ni. Saya teringat ni pun sebab tadi ler belek-belek business proposal yang dihantar ke Rural Business Challange tu. Hehhe sesaje belek sambil berdoa moga-moga dapat :). Kalau ada yang tercicir pun dah tak leh buat apa-apa dah heheh.


Tu ler masa tu ler baru tersedar sekarang ni dah masuk 2 tahun, 1 minggu, 1 hari dah. Tempoh tu saya tengok kat blog ni. Hehhe...  Aduhhh tarikh penting camner leh lupa...



Siapa sangka business yang dibina dengan keringat kami suami isteri dan kesatuan anak-anak kini dah masuk 2 tahun lebih dah. Kalau budak-budak kecik masa ni tengah semangat nak berjalan. Kami pun macam tu ler juga... Rasa semangat jer nak kembangkan lagi business ni. Harap-harap semua perancangan kami akan jadi kenyataan hendaknya. Aaamiin.


Banyak ranjau dan duri yang terpaksa kami tempuhi sepanjang 2 tahun ni. Memang kadang-kala sampai peringkat letih sesangat tapi dek terpandang wajah anak-anak semua tu dibuang jauh-jauh. Kami teruskan tongkah segala halangan yang ada. Alhamdulillah hasilnya sekarang kami walau pun masih kecil tapi kami berjaya bertahan. Masih di sini... Alhamdulillah.


Dalam 2 tahun ni juga banyak perkembangan yang kami dah capai. Perkembangan yang kecil pada orang lain tapi besar dimata kami. Kami berjaya mendapat sijil halal dalam tempoh hanya 6 bulan kami berniaga. Itu yang paling bermakna sebab kata orang nak dapat sijil halal ni bukan mudah. Kata orang kalau bagi duit kat pegawai-pegawai tu walau tak halal akan dapat status halalnya. Isk dengan pengalaman kami, Alhamdulillah yang kami tahu pegawai-pegawai tu memang buat kerja cara yang betul. Diarang masa datang tu main terjah jer ke kilang kami ni. Tahu-tahu dah ada depan muka pintu kilang. Jadi tak der nak sempat sorok apa-apa. Kalau ada barang terlarang harus kantoi. Alhamdulillah lepas jer 1 bulan diarang datang terus kitarang dapat sijil Halal tu.


Yang kedua manis sangat pada kami adalah terupgradenya bungkusan Cili Boh Asli 2 Puteri dengan Sos Char Kueyteow 2 Puteri. Dulu masa permulaan memang main combine-combine jer gambar dengan wording. Lepas sebulan saya cuba-cuba ler godek sana sini tukar gambar anak-anak jadi logo jenama kami. Memang diambil dari 2 puteri yang saya ada :). Alah guna laptop Acer buruk saya ni jer.  Bila rasa puas hati terus susun dengan wording dan print untuk buat label. Pastu cukup masa gi kedai photostat dan buat copy banyak-banyak. Pastu balik lekat guna silotape. Isk memang leceh habiskan. Tapi tu ler yang tu jer termampu masa tu. Habis semua pegawai Fama yang kitarang jumpa kutuk label creative saya tu. Hahahh nak buat macam mana bos yang gi Fama pun sebab kitarang sendiri sedar yang label tu buruk sangat. Nak kata malu tak tapi segan heheh. Tu yang nak minta bantuan apa yang ada. Tapi dah bos tak kasi tak per la terus je guna label buruk ni sampai kitarang ada duit untuk buat yang lebih canggih gitu. Alhamduillah walaupun buruk tapi banyak gak yang beli produk kami. Itu yang paling penting.




Memang ler saya ni bukan orang creative yang ada diploma ijazah bagai macam kata kakitangan bahagian creative kat Sidratul masa kursus tu hari. Tapi Alhamdulillah, Allah bagi anugerah pada saya teliti dan keinginan yang lebih jadi hasilnya label Sos Char  Kueyteow 2 Puteri  dan Cili Bos Asli 2 Puteri sekarang adalah hasil godek-godek saya kat laptop ni. Mungkin ada yang masih tak suka pada label kami tapi itu yang lahir dari hati suci kami.... Ikhlas untuk semua. Mungkin lepas ni akan ada rupa baru mana tahu kan tapi setakat ni kami masih berbangga dengan hasil kami ni :).


Dalam tempoh 1 1/2 tahun kami beroperasi syukurlah kami dapat memasarkan produk kami di pasaraya Mydin. Memang syukur sangat-sangat. Tak sangka juga. Rasa macam mimpi tapi Allah punya kuasa beri kami kejayaan ini. Alhamdulillah bersyukur kami padaNya atas rahmat ini.


Melalui kemasukkan di pasaraya Mydin, kami lebih dekat dengan pengguna yang tinggal jauh dari kami. Pasaran kami di Mydin hingga ke Melaka. Insyaallah lepas ni akan kami usahakan untuk ke Kedah dan Johor hendaknya. Harap-harap akan jadi kenyataan nanti.



Baru-baru ni juga kami dapat surat perjanjian kemasukkan produk 2 Puteri ke Tesco seluruh Malaysia. Memang gembira sangat-sangat. Rasa terharu dan bersyukur kepadaNya. Akhirnya pasaran Tesco yang besar dapat kami masuki. Mungkin ini hadiah dari Allah pada kami dalam memulakan tahun ke2 ni.  Dapat pulak hari Jumaat, penghulu segala hari.. Memang berita paling menggembirakan kami sekeluarga. Eh hari Jumaat tu 27 haribulan la... Wahhh memang betul hadiah la sebab 27 haribulan memang tarikh kami tubuhkan syarikat RM Ninetysixbillion Enterprise. Saya baru terperasan tadi masa tengok kalendar.


Dengan kemasukkan ke dua buah pasaraya besar memang menaikkan lagi semangat kami. Tambahan pula dipasaraya Tesco, kedua-dua produk kami akan dipasarkan di sana. Tapi kami difahamkan oleh pegawai Tesco bahawa Cili Boh Asli 2 Puteri tak akan ada kat line barang fresh. Tapi kami mungkin akan ada kat rak. Tak per la Insyaallah mungkin satu hari nanti akan masuk bahagian Fresh pulak. Tapi masa tu calculation jadi lain ler sebab kena bayar duit chiller heheh. Takat ni kami kena usahakan agar semua orang tahu yang produk kami ada dimana. Insyaallah akan kami usahakan semua tu secara berperingkat. Ikut kemampuan ekonomi syarikat heheh.


Untuk pasaraya lain, Insyaallah akan kami usahakan perlahan-lahan. Kami dah adakan perbincangan dengan pihak Carrefour dan Giant tapi kena tunggu maklumbalas dari pegawai yang handle. Tak per kami akan teruskan usaha. Insyaallah capat atau lambat semuanya Dia yang lebih tahu kenapa. Tapi usaha tetap diteruskan :). Kami juga akan teruskan ke pasaraya-pasaraya lain Insyaallah...



Moga-moga hujung bulan ni pun kami akan dapat lagi berita gembira dari Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri. Heheh habat jer bunyinya. Sebenarnya macam yang dikatakan awal-awal tadi kami masuk pertandingan Rural Business Challange. Jadi hanya yang terpilih akan dapat geran daripada pihak KKLW. Moga-moga kami antara yang terpilih. Sebab apa yang kami minta tu memang keperluan yang kami perlu ada untuk memajukan lagi syarikat. Kalau dapat nanti kami akan beroperasi di Ipoh ler. Insyaallah.


Memang kami perlukan bangunan kilang dan sebuah lori yang baru. Di bangunan kilang tu akan kitarang laksanakan sistem GMP (Good Manufaturing Practise). Itu sebagai hadiah kepada pengguna-pengguna kami. Supaya diarang lebih selamat dan yakin dengan produk kami. Memang sekarang kami amalkan cara yang disyaratkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tu, tapi yang jadi masalahnya bangunan kami sedia ada ni sempit. Yang itu jer yang tak tepati piawaian GMP. Jadi kami dapat kelulusan KKM dibawah Akta Makanan 1983 : Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2990; Peraturan Pendaftaran Premis Makanan. Syukur juga ler walaupun sempit tapi bermakna segala cara pembuatan kami jalankan dah dilaluan yang betul. Jadi kami harap sangat-sangat dapat geran ni supaya kami dapat capai 100% bahagian tu. Boleh gak ler try HACCP pulak lepas tu. Dengar kata nak dapat sijil HACCP lagi susah... Insyaallah kami akan usahakan demi pengguna produk 2 Puteri. 


Lori tu nanti, kalau dapat akan kami panjangkan lagi jaringan perniagaan kami. Lagi pun kalau ada lori boleh ler kami angkut produk ke Tesco dengan mudah. Kalau tak kena sewa ler kenderaan pengangkutan sebab nak kena hantar banyak. Nak beli mahal hampir RM100 ribu kau...


Terima kasih pada pengguna produk 2 Puteri, moga kalian diberkati Allah selalu. Terima kasih kerana bersama kami sehingga kini. Kami akan usahakan yang terbaik untuk semua. Insyaallah itu janji kami.


Terima kasih pada anak-anak yang sabar dengan kerjaya ibu ayah. Berpanas berhujan sama-sama hantar produk ke sana sini. Ibu ayah lakukan semua ni demi masa depan kalian. Moga kalian jadi anak-anak yang solehah dan berjaya. Dengan rezeki yang diberkati Allah ini moga anak-anak ibu jadi insan yang berguna. Insyaallah. Kami mahukan rezeki yang benar-benar halal untuk zuriat kami, jadi kami akan berikan yang terbaik buat semua supaya ianya akan jadi rezeki yang diberkati Allah.


Moga Allah memudahkan perjalanan kami ini  hendaknya. Aaamiin.


Terima kasih semua kerana sudi bertandang ke sini memberi semangat kepada kami untuk terus berada disini :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...