Jumaat, 18 Oktober 2013

Memancing di Tasik Bukit Merah... Best!!


Tempoh hari saya dengan Mr Hb berkesempatan untuk membawa anak-anak memancing di Tasik Bukit Merah yang berdekatan dengan rumah kami. Dulu saya ada ceritakan pasal kawasan kampung Bukit Merah nih kat sini...

Walaupun berdekatan tapi kesempatan untuk singgah dan lakukan aktiviti kat situ payah sangat nak dapat. Jadi bila berpeluang nih, bukan setakat memancing jadinya tapi habis dihangkut periuk belanga berpiknik sekali hahah.


Tapi tu le, persekitaran tak berjaga membuatkan rasa tak puas hati sikit le kalau nak berpiknik. Sampah merata-rata. Harap-harap pihak yang berwajib akan ambil tindakan sebab lokasi kat situ punya peluang yang amat cerah untuk dijadikan kawasan reakreasi untuk seisi keluarga.

Banyak aktiviti yang boleh dijalankan antaranya macam saya cakap tadi piknik, memancing, bersampan dan kalau pihak berwajib naikkan papan gelonsor ke apa leh jadi tempat kanak-kanak bermain. Kot nak cantik lagi buat trek untuk jogging. Tak yah kami yang tinggal dekat sini pergi jejauh ;) (jogging kawasan umah kang banyak berhenti bersembang dari jogging. Ramai sahabat yang menegur la katakan hahah).


Bila dapat peluang memancing nih... Amboiiii anak-anak dara 2 orang nih bukan main punya suka. Dari malam sebelumnya tak sabar-sabar dah. Siap masukkan bekalan bagai. Macam yer yer errr sahaja hahahah.

Sebelum bergerak Mr Hb pesan jangan bising kang ikan tak makan umpah. Huh.. Boleh pesan je la. Siap nyanyi bagai hahahah. Punya le excited sorang-sorang sampai pesanan tinggal pesanan je la. Bab bercakap apatah lagi le kan...

Tapi tu le mungkin ikan tak der masa tu atau mungkin mata kailnya tak sesuai (sebab tak sempat beli untuk tasik, yang ado laut dalam) satu pun tak dapat. Boleh penat je la hahahah.



Kononnya next time le nak pergi lagi. Tapi bile tengok keadaan Afif yang masih tak kuat kalau berdekatan dengan kawasan-kawasan tasik dan sebagainya membuatkan perancangan dibatalkan.

Dari kecil hingga sekarang dia nampaknya masih tak kuat kalau berada dikawasan tasik-tasik nih. Lepas dibawa berjalan-jalan di tasik pasti dia akan kelesuan yang amat sangat. Jika dulu harus sampai tengah malam meraung bagai sampai kami tak berani lagi pergi ke kawasan tasik.




Ingatnya dah umur 7 tahun nih dah ok le. Bila dah lama tak pergikan. Rupanya masih tak boleh. Jadi nampaknya kena hold on lagi le. Tengok le macam mana bila dia dah besar sikit lagi nanti. Sian Mr Hb tak dapat le dia gi memancing lagi hikhik... Baru je semangat sampai dah punah balik hahah.

Sib baik masa bawa dia mandi laut ke apa ok. Tak pulak jadi macam nih. Tak pe la... Kita gi tempat lain je nanti.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...