Isnin, 21 Oktober 2013

Rempah Ratus: Kulit Kayu Manis dan Kelebihannya


Mulai hari ini saya nak bawa semua mengenali segala rempah ratus yang ada kat dapur rumah kita secara lebih dekat. Kan per... Selalu sangat guna tapi tu le mungkin ada kelebihan yang boleh kita manafaatkan yang kita tak tahu yer tak...


So harap-harap dalam perkongsian nih leh le kot terjumpa nanti... :)

Untuk permulaan nih meh kita sentuh pasal Kulit Kayu Manis. Rempah ni memang kerap kita guna dalam masakan kita nak-nak kalau ada sebarang majlis keraian. Yer la nak buat rendang, sup, nasi briani, nasi tomato dan macam-macam la kalau tak der kulit kayu manis tak sah le kan.

Kalau tak der selalu kat rumah pun harus kalau nak buat hidangan yang perlu gunakan rempah ni kita harus carinya kat kedai.



Mengikut cerita Cik Wikipedia, Kulit kayu manis merupakan sejenis rempah, dan nama sainsnya adalah Cinnamomum zeylanicum. Ianya sejenis rempah yang amat beraroma, manis dan pedas. Ia berasal dari Sri Lanka tetapi banyak diimport dari China dan Indonesia. Oooo kat Indonesia pun ada yer. Hehehhe baru akak tau dikkkkk.

Nama botaninya diambil daripada perkataan Arab yang bermaksud tanaman rempah berbau wangi. 

Kulit kayu manis digunakan untuk menumis. Ia juga boleh digunakan untuk menambah wangian pada air gula (sirap) semasa merebus. Untuk masakan barat, serbuknya digunakan untuk membuat cinnamon roll dan pai epal. Biasanya menggunakan rempah ini ke dalam makanan yang dibakar manis, anggur panas. Kulit kayu manis juga digunakan untuk membuat wangian.

Mengikut kata Mbah Wikipedia dari Indonesia pula, kulit kayu manis ini digunakan di Mesir Kuno sekitar 5000 tahun yang lalu, dan disebutkan beberapa kali di dalam kitab-kitab Perjanjian Lama.


Selain yang disebutkan tadi, Kayu manis juga secara tradisional dijadikan sebagai suplemen untuk berbagai penyakit, dengan dicampur madu, misalnya untuk pengobatan penyakit radang sendi, kulit, jantung, dan perut kembung.

Mengikut pernyataan dalam Majalah Pa&Ma, pada satu ketika dahulu kulit kayu manis amat berharga. Malah herba rempah ini pernah digunakan sebagai mata wang. Disebabkan berharganya juga rempah dari spesies cinnamomum ini, pernah menjadi penyebab berlakunya peperangan.
Pada kurun pertama tahun Masihi, kira-kira 350 gram kulit kayu manis sama dengan nilai kira-kira lima kilogram perak.



Spesis Kulit Kayu Manis

Sebenarnya terdapat beberapa spesies kayu manis yang dijual dipasaran diantaranya ;
  • Cinnamomum verum'(True cinnamon, Sri Lanka cinnamon atau Ceylon cinnamon).
  • C. burmannii (korintje, kasiavera, atau Indonesian cinnamon).
  • C. loureiroi (Saigon cinnamon atau Vietnamese cinnamon).
  • C. aromaticum (Cassia atau Chinese cinnamon).
Daun dan bunga kulit kayu manis

Kulit manis Ceylon sering kali hanya menggunakan kulit bahagian dalam yang lebih tipis, lebih memiliki kesegaran, kurang padat, lebih beraroma, dan lebih lembut dalam rasa daripada kasiavera. Kasiavera memiliki rasa yang lebih kuat (sering lebih pedas) daripada kulit manis Sri Langka dan umumnya berwarna merah kecoklatan sedang hingga ringan, keras dan bertekstur kayu, serta lebih tebal (2–3 mm (0.079–0.12 inch) dan menggunakan seluruh lapisan kulitnya. Selain itu jenis Cassia juga tak kurang popular.

Bagi menghasilkan kulit kayu manis yang kita kenali, kulit pokok nya akan dikeringkan terlebih dahulu sebelum dijadikan dalam bentuk kepingan atau batang. Kulit kayu manis ini juga boleh dikeringkan dan kemudiannya dikisar menjadi serbuk kulit kayu manis.

Sifat-sifat rasa dan bau kulit kayu manis ini datangnya daripada sebatian dalam minyak kulitnya yang dikenali sebagai cinnamo nal dehdye. Bagi setiap 5.2 gram kayu manis atau bersamaan dua sudu teh, ia mengandungi 45.5 peratus mineral, 11 peratus serat dan 5.2 peratus kalsium.


Khasiat Kulit Kayu Manis

Orang Mesir purba telah menggunakan kulit kayu manis dalam proses pengawetan mayat atau mumia. Herba rempah ini juga turut digunakan dalam makanan untuk mencegah daripada busuk dan rosak.

Kulit kayu manis juga boleh diperoleh dalam bentuk minyak sejat. Beberapa dari pada produk ini tidak dihasilkan untuk tujuan pemakanan tetapi sebaliknya ia digunakan sebagai minyak pati aromaterapi. Minyak ini amat kuat dan berkuasa. Pengambilan berlebihan boleh menekan sistem saraf utama. Oleh itu tidak digalak kan mengambil minyak ini untuk rawatan kecuali mendapat nasihat daripada pengamal perubatan yang bertauliah.

Dalam perubatan Ayurveda India, kulit kayu manis digunakan sebagai ramuan untuk merawat diabetes, masalah pencernaan dan selesema. Perubatan tradisional Cina telah menggunakan kulit kayu manis untuk merawat masalah selesema, batuk, sendawa, loya, cirit birit, sakit tekak dan kesakitan akibat haid.


Cara untuk menghasilkan ubat batuk dan selesema adalah dengan merebus kepingan kulit kayu manis di dalam air panas selama dua minit. Air ini juga boleh diminum seperti meminum teh herba. Pakar perubatan zaman pertengahan juga menggunakan kayu manis sebagai ubat untuk merawat batuk, serak, sakit tekak, sakit perut, kembung, cirit-birit dan senak perut.

Herba rempah ini juga dikatakan berguna sebagai ubat kepada mereka yang cenderung mengalami rasa panas pada bahagian atas tubuh tetapi memiliki bahagian kaki yang sejuk. Herba rempah ini merangsang peredaran darah terutamanya pada jari-jari tangan kaki.



Selain itu ia juga digunakan untuk artritis. Menerusi satu kajian di Universiti Copenhagen pula, pesakit yang mengidap artritis diberi setengah sudu teh serbuk kayu manis digabung­kan dengan satu sudu madu setiap pagi sebelum sarapan pagi.

Selepas seminggu, didapati pesakit dapat merasai perbezaan yang nyata dan boleh berjalan tanpa rasa sakit dalam tempoh satu bulan.

Malah kulit kayu manis juga mampu digunakan sebagai ramuan tradisional untuk otot-otot sakit dan gejala-gejala masalah virus seperti selesema dan demam. Ia juga mampu bertindak sebagai antiseptik semula jadi yang boleh membunuh kuman. Oleh itu, sekiranya tangan terluka dan tidak sempat mencari ubat, kayu manis boleh digunakan dengan disapu sedikit pada luka untuk mematikan kuman, namun ia agak pedih. 

Kayu manis adalah bahan kecantikan semula jadi dan bertindak sebagai ejen yang berkesan mengurangkan parut, menghilangkan jerawat dan melegakan kegatalan kulit kepala. Campuran minyak kayu manis dan minyak zaitun mampu mengurangkan garis halus pada wajah kerana ia melembap­kan kulit, seterusnya membuat­kan kulit lebih lembut dan kurang berkedut termasuk di bahagian hujung mata, selain boleh menggantikan pelembap bibir. 

Ia juga mampu bertindak membersihkan dan menyuburkan kulit kepala dengan cara menyingkirkan kulit mati dan menggalakkan pengaliran darah di bahagian berkenaan.  Ia boleh dilakukan dengan cara mencampurkan sesudu serbuk kayu manis bersama madu dan minyak zaitun, kemudian disapu ke kulit kepala sambil mengurut lembut, dibiarkan sekurang-kurangnya 15 minit sebelum syampu seperti biasa.

Bukan saja selamat, kayu manis juga memberi pilihan lebih murah untuk merawat masalah rambut gugur dan bercabang sekiranya digunakan secara konsisten.  


  Ia juga boleh membantu merawat jerawat namun ia perlu disapu nipis kerana ia agak pedih sekiranya disapu tebal. Lebih baik sekiranya ia dicampur dengan bedak sejuk atau madu sebelum disapu ke kulit.

Ekstrak kulit kayu manis turut digunakan untuk merawat masalah-masalah gastrousus dan untuk menenangkan perut. Kulit kayu manis bersifat karminatif, satu agen yang mampu membantu memecahkan angin usus dan secara tradisionalnya digunakan untuk menentang cirit-birit dan mabuk laut.

Kajian juga menunjukkan bahawa pengambilan sejumlah kulit kayu manis mampu mengurangkan kolesterol jahat atau LDL. Caranya adalah dengan memakan setengah sudu serbuk kulit kayu manis setiap hari. Serbuk ini juga boleh ditambah sebagai pemanis di dalam minuman kopi atau teh. Satu kajian di Jerman mendapati bahawa kulit kayu manis menyekat sepenuhnya penyebab kebanyakan jangkitan saluran urinari dan kulat yang bertanggungjawab untuk jangkitan yis vagina pada wanita.

Rempah berkenaan juga terbukti berkesan untuk mengawal kesakitan senggugut di mana ia mengandungi bahan kimia semula jadi yang dipanggil cinnamaldehyde. Kajian menunjukkan cinnamaldehyde meningkat­kan hormon progesteron dan mengurangkan penghasilan testosteron pada wanita, membantu untuk mengimba­ngi hormon.


Beberapa kajian menunjukkan bahawa kayu manis mungkin mempunyai kesan kawalan gula dalam darah, menjadikan ia bermanfaat terutama bagi orang yang mengidap diabetes. Dalam kajian yang diterbitkan penyelidik di Jabatan Pertanian Amerika Syarikat di Maryland, kayu manis didapati mengurangkan percambahan sel kanser leukemia dan limfoma, selain mempunyai kesan antipembekuan darah.

Satu kajian mendapati bau kayu manis juga mempunyai manfaat apabila ia mampu meningkatkan fungsi kognitif dan ingatan selain sumber makanan yang kaya mineral, serat, besi dan kalsium.  Penyelidik di Universiti Negeri Kansas, pula mendapati kayu manis mampu melawan bakteria E. coli dalam jus yang tidak dipasteur

Jika dicampur bersama teh hijau, kayu manis juga didapati mempunyai kesan yang mampu mengawal berat badan secara semula jadi.

Walaupun terdapat khasiat dan kebaikan kulit kayu manis, namun begitu pengambilannya perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari. Mereka perlu memastikan kesan sampingan sapuan atau pengambilan kayu manis dengan mendapatkan nasihat doktor atau mencubanya sedikit terlebih dulu, bagi mengelak masalah alahan.


Minuman Kesihatan

1. Untuk mengatasi tekanan darah tinggi :  Ambillah 2 jari kayu manis, 10 gram asam trengguli, 10 gram kencur, 15 gram daun sena, dan 20 gram daun saga. Lalu, rebuslah dengan 500 cc air hingga tersisa 200 cc. Air rebusan tersebut disaring dan diminum selagi hangat. 
Resep lainnya  :  1 jari kayu manis, 10 gram asam trengguli, 60 gram rambut jagung, dan 30 gram daun seledri, direbus dengan 600 cc air hingga tersisa 200 cc. Airnya disaring dan dinimum selagi hangat.
 

2. Untuk asam urat :  Ambil sebesar ibu jari kayu manis, 5 gram biji pala, 5 butir kapulaga, 5 butir cengkih, 200 gram ubi jalar merah, 10 butir merica, dan 15 gram jahe merah. Ramuan tersebut direbus dengan 1.500 cc air, dan biarkan hingga tersisa 500 cc. Kemudian disaring dan tambahkan 200 cc air susu cair dan diminum. Resep lain  :  seibu jari manis, 15 gram jahe merah, 5 gram biji pala, 5 butir kapulaga, 5 butir cengkih, dan 4 lembar daun sosor bebek. Rebuslah ramuan tersebut dengan 600 cc air hingga airnya tersisa 300 cc. Setelah itu, air rebusan disaring dan diminum.

3. Untuk mengatasi perut kembung dan masuk angin :  ambillah 5 gram kayu manis, 10 gram jahe, 5 butir cengkih, 5 gram pulasari, 5 gram adas, 5 gram biji pala, dan gula aren secukupnya. Ramuan tersebut direbus dalam 800 cc air dan biarkan hingga tersisa 450 cc. Kemudian disaring dan diminum selagi hangat, 150 cc. Lakukan tiga kali sehari.

4. Untuk obat mag :   rebuslah 10 gram kayu manis dengan 200 cc air dan biarkan hingga tersisa 100 cc, lalu disaring dan diminum selagi hangat.

5. Untuk mengobati diare :   ambillah 5 gram kayu manis dan 5 lembar daun jambu biji. Ramuan tersebut direbus dengan 600 cc air dan biarkan hingga tersisa 300 cc. Air ramuan tersebut disaring dan ditambahkan gula secukupnya, kemudian diminum dua kali sehari, 150 cc.   


5 Manafaat Untuk Kecantikan

1. Membuat bibir tampak berisi - Ada orang menginginkan bibir "berisi" untuk membuat kesan seksi dan menarik. Namun tak perlu berbelanja mahal untuk mendapatkannya, kerana kayu manis boleh menciptakan efek tersebut. Oleskan pelembab bibir dan tipis-tipis bubuhkan sejemput serbukkayu manis di atasnya. Ratakan campuran dan biarkan beberapa menit. Namun jangan langsung oleskan kayu manis kering pada bibir karena dapat memicu iritasi. ---Tapi jangan le kot sebab kulit kayu manis nih bersifat panas. Kang ada yang hitam bibirnya nanti :)

2. Masker antijerawat - Kayu manis memiliki manfaat antibakteri sehingga mampu melawan bakteria penyebab jerawat. Campurkan serbuk kayu manis dengan madu dan oleskan dengan kuas ke wajah yang sudah dibersihkan, biarkan mengering selama 10 menit,  dan bilas hingga bersih. Madu dapat mengurangi peradangan dan memberikan kelembaban pada wajah.


3. Penyubur rambut - Rambut rontok merupakan problem dikalangan banyak orang. Untuk menyuburkan rambut kembali, kayu manis boleh dijadikan pilihan. Gunakan kayu manis yang dicampur madu sebagai bahan masker rambut, biarkan 10-15 menit, kemudian bilas sampai bersih. Namun jika memiliki kulit kepala yang sensitif, sebaiknya Anda berkonsultasi dengan dokter terlebih dahulu.

4. Penyegar nafas - Kerena memiliki kandungan antibakteri, kayu manis juga dapat digunakan untuk membunuh bakteria-bakteria penyebab bau mulut. Caranya iaitu dengan menyeduh kayu manis dengan air hangat dan berkumur dengannya.


5. Scrub kulit kering - Kulit kering dan pecah-pecah akan mengganggu penampilan dan kesihatan. Untuk memperbaikinya, anda perlu menghilangkan sel-sel kulit mati dengan scrub. Kayu manis bisa digunakan sebagai scrub iaitu dengan mencampurkannya dengan garam, minyak zaitun, dan madu.


Kegunaan Dalam Pemakanan


Kayu manis bila dicampurkan pada masakan, akan menambah segar dan nikmatnya masakan. Akan tetapi, pemberian kayu manis dalam masakan sebaiknya sesuai takaran. 
Misalnya untuk masakan berkuah, campurkan kayu manis batangan kurang lebih 5 cm ke dalam seliter bahan cair. Untuk roti, kuih atau yang lainnya, cukup tambahkan sekurang-kurangnya sesudu teh serbuk kulit kayu manis.
 
Biasanya, rasa dan aroma kayu manis bubuk lebih tajam dibandingkan batang kulit kayu manis. Akan tetapi, serbuk kayu manis tidak dapat bertahan lama kerena serbuk kulit kayu manis mudah rosak dan aroma kayu manis akan hambar.

 
Pada masa sama, ada beberapa cara yang boleh digunakan untuk menikmati keenakan kayu manis selain mendapat seribu satu khasiat daripadanya.  

Antaranya adalah dengan menyapu kepingan roti dengan madu dan ditabur serbuk kayu manis untuk dinikmati sebagai sarapan atau merendam kayu manis dalam susu soya suam serta dicampur ke dalam makanan sebagai penambah perisa.


Sumber: Cik Wikipedia Malaysia
Mbah Wikipedia Indonesia
Pa&Ma
MyMetro
minumanindonesia

3 ulasan:

  1. saya ada jual ceylon cinnamon boleh contact 014 8399454

    BalasPadam
  2. Hai eZat. Saya berminat membeli ceylon cinnamon. Bisa share berapa nomor contact eZat terbaru? Terima kasih. From Susi indonesia (myfauzan@yahoo.co.id)

    BalasPadam
  3. Hai eZat. Saya berminat membeli ceylon cinnamon. Bisa share berapa nomor contact eZat terbaru? Terima kasih. From Susi indonesia (myfauzan@yahoo.co.id)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...