Khamis, 10 Oktober 2013

Laksa Penang 2 Puteri



Dah lama saya perhatikan pokok bunga kantan saya yang dah berbunga lagi tu. Dalam hati ni asyik merancang jer nak masak apa pula kali ni menggunakan bunga kantan tu. Asam pedas dah buat dah dulu. So kali ni nak lain sikit ler. Kebetulan saya tak der apa-apa projek dua hari ni selain daripada duduk kat rumah. So offer la kat Mr Hb kalau-kalau dia teringin nak makan apa.


Antara hidangan yang saya offer kat dia yang berbasekan bunga kantan adalah asam pedas (sekali lagi dalam masa terdekat isk), masak lemak dan laksa penang (laksa versi lain dia tak makan). Mulanya dia cakap apa pun ok tapi last-last dia nak makan Laksa Penang ler pulak. Heheh ok jer sebab kebetulan bunga kantan tu ada dua so sesuai sangat ler.

Ikan mata besar

Ikan tongkol

Ni tak kenal saja jer lagi. Nak kena babap ler jawabnya heheheh

So kitarang pun pergi ler ke pasar malam unuk beli ikan fresh selain daripada daun kesum dan lain-lain barang yang nak guna dalam laksa tu. Mahal sungguh ikan sekarang. Setakat 1 kg (7 ekor) ikan mata besar/ikan Uji Rashid dan 1 ekor ikan tongkol, tokeh tu caj RM22.00. Isk... Tapi nak sedap punya pasal ok jer la. Nak buat macam mana rega dah macam tu kot...


Pagi-pagi saya buat ler preperation untuk kuah laksa tu. Laksanya dah saya rendam semalaman. So cepat ler sikit kerja nanti. Sambil buat Pulut Lemak bersama Inti Kelapa yang saya kongsi semalam, saya siapkan sama laksa ni. Sib baik Mr Hb pun tak der projek apa-apa so boleh ler dia tolong kat dapur. Lega ler sikit.


Nak buat Laksa Penang ni tak susah mana pun tapi lecehnya nak siapkan ikan tu. Sib baik Mr Hb minta tokeh yang jual ikan tu siang dulu ikannya. So balik cuci jer lagi. Pastu nak perisi tulangnya. Isk yang ni rasa malas sangat. Tapi lepas tu senang... Campur semua dalam periuk masak jer. Tapi oleh kerana Mr Hb ada... Lagi mudah. Buat sama-sama. Prosesnya pun jadi tambah cepat. Sukanya... Proses masak pun dia yang buat sebab saya masak laksa yang dah direndam tu dengan masak cucur udang yang nak dimakan bersama laksa tu nanti. Jadi bila kuahnya dah siap. Dah boleh terus makan.Tak der la tunggu lama-lama.


LAKSA PENANG 2 PUTERI

By: Asamgaram2puteri


Bahan Kuah Laksa
  • 1kg ikan mata besar/ikan sardin/ikan termenung - bersihkan
  • 1 ekor ikan tongkol - bersihkan
  • 500g udang -  buang kulit tapi jangan buang. Bersihkan
  • 2 sudu besar Cili Boh Asli 2 Puteri
  • 2 kuntum bunga kantan - belah 2
  • 2 batang serai - diketuk
  • 20 keping asam keping - lebih pun ok kalau rasa kurang masam nanti
  • Seikat daun kesum - buang batang kerasnya
  • Garam, gula dan serbuk perasa
  • Air untuk merebus - agak-agak lebih atas sikit daripada bahan-bahan tadi
  • 2 sudu besar Sos Char Kueyteow 2 Puteri

Caranya 
1. Rebus ikan bersama udang, kulit dan kepala udang dan juga 10 keping asam keping sehingga mendidih. Angkat dan asingkan isi ikan daripada tulangnya. Air rebusan bersama asam keping ketepikan dahulu. Ambil sedikit untuk proses kisar nanti.

2. Kisar isi ikan bersama udang tadi sehingga halus. Tuang dalam air rebusan yang dalam periuk tadi. Kisar juga tulang ikan bersama kulit dan kepala udang. Tapis dan ambil airnya sahaja. Campur dengan air rebusan tadi.

3. Masukkan bahan-bahan lain dan masak sehingga mendidih. Rasa yer bagi secukup rasa... Asam garamnya. Tutup api.


Bahan Laksa
  • 1 bungkus laksa kering - rendam semalaman
  • Air secukupnya
  • Sedikit garam
Caranya
1. Basuh laksa yang direndam tadi.

2. Panaskan air sehingga mendidih. Masukkan garam diikuti dengan laksa tadi. Masak sehingga ianya kembang dan lembut. Tutup api.

3. Buang air rebusan tadi dan basuh dibawah air mengalir supaya dapat buang kanji yang terlekat pada laksa tadi dan supaya ianya tak melekat nanti. Siap.


Bahan Cucur Udang
  • 10 ekor udang
  • 5 sudu besar tepung gandum
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Secubit garam
  • Sedikit pewarna kuning- jika suka
  • Air
Caranya
1. Campur semua bahan kecuali udang dan buat bancuhan adunan yang tak terlalu pekat dan tak terlalu cair.

2. Panaskan kuali. Guna senduk besi dan panaskan terlebih dahulu. Bila dah panas tuangkan sesudu besar adunan tepung atas senduk tadi. Letakkan seekor udang. Tuang sedikit adunan tepung di atas udang supaya udang tak tanggal masa masak nanti dan goreng.

3. Dalam beberapa saat cungkil keluar aduanan di atas senduk beasi tadi. Biarkan sebentar dan ulang proses yang sama sehingga habis adunan. Cucur tadi, agak-agak dah masak boleh angkat.

4. Nak makan nanti potong kecil-kecil bersegi.


Bahan Sampingan Lain/Garnishing
  • Timun - potong nipis memanjang
  • Daun salad - potong kecil memanjang
  • Bawang besar - potong bulat nipis sikit
  • Telur rebus- potong 4
  • Bunga kantan - hiris halus
  • Cili padi - hiris kecil-kecil
  • Limau kasturi - belah 2
  • Cili merah - potong nipis

So kalau nak makan tu masukkan dulu laksanya. Diikuti dengan kuah, cucur udang, daun salad, timun, cili merah, bawang besar, cili padi, bunga kantan, telur rebus dan limau kasturi. Perghhhh maunya bertambah nanti.... Jemput makan (masak sendiri aaaa hehehh).



3 ulasan:

  1. sedapnye...kalau lah ada org y tolong masakkan lg sedap..

    BalasPadam
  2. sedapppnyeee...makanan kegemaran tu...
    nk kene try ni..

    jemput ke blog saye..

    http://norzuryati.blogspot.com

    ~perkongsian ttg kehidupan, anak2, tips kesihatan, kecantikan, tazkirah dll..

    Moga bermanfaat :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...