Isnin, 30 September 2013

Pihak sekolah tolong perhatikan ini... Hal-hal yang tak menyenangkan


Hari Sabtu lepas (28/9/13) sepatutnya anak saya ada kelas tambahan untuk Kira Cepat Matematik. Katanya dengan penggunaan jari, budak-budak yang belajar boleh kira hingga bilangan besar-besar dengan cepat dan mudah.


Sebenarnya borang dah diedarkan 3 minggu sebelumnya melalui sekolah. Ada cikgu yang bertanggungjawab agihkan borang yang ada sikit penerangan maklumat tentang pihak yang mengajar tu.

Mengukit borang tu, pengajar datang dari Kedah. Area Sungai Petani tapi bila di check yang sebetulnya area Sungai Lalang (hampir le tu).

Hari Ahad kemudiannya (8/9/13) kitarang  mula hantar anak-anak ke sekolah. Katanya kelas akan bermula sebelah petang jam 3.30. Tapi rupanya register sahaja dulu. Kena bayar RM30.00 untuk duit pendaftaran dan yuran. Class yang sebenar katanya 21/9/13.


Ok le nak anak pandai ramai gak ibu bapa yang register. Siap ada yang daftar 2-3 orang anak lagi. Saya pun mulanya bercadang nak gak daftarkan si kecik, Izaz Rashyeeda tapi risau gak takut dia tak nak. So tangguh le masa class nanti.

Tapi 18/9/13 seawal 8.30 pagi dapat massage dari pihak yang mengajar katanya class ditangguhkan dan ditunda ke 28/9/13 kerana pengajar ada convo. Isk bukan ker kalau nak convo, dah dapat information seawal 2-3 bulan dari tarikh???

Dalam pelik terima je la sebab dah bayar kan... Tunggu je la Sabtu depan. Lagi pun masa call untuk bertanyakan pasal class diarang leh jawab. So tak der apa le yang perlu dirisaukan.

28/9/13 pepagi kejutkan anak untuk bersiap ke kelas tambahan yang diadakan jam 9.00 pagi. Pujuk le Mr Hb untuk bawa Izaz sama. Harap-harap leh le dia dengan Afif leh sama-sama belajar nanti. Mula-mula Mr Hb keberatan sebab katanya kecil lagi.. Tapi lepas puas pujuk dia pun setuju...


Tunggu le kita kat rumah. Tapi dah hantar Mr Hb tak balik-balik. Ingatkan dia singgah mana-mana sementara na tunggu class berakhir 1 1/2 jam kemudian. Tapi alih-alih kul 10 dia dah balik dengan dua-dua anak dare.

Isk.. Apa halnya pulak?

Dari cerita Mr Hb dan anak baru tahu yang masing-masing (ibu bapa dan pihak sekolah) dah kena tipu. Ya Allah..... Dalam berhati-hati pun kena gak. Bengang pun ada.

Dari maklumat yang diterima di Kedah juga ada sindiket sebegini. Namun subject yang dibawa adalah Bahasa Inggeris...

Kata Mr Hb ramai gak ibu bapa yang mengamuk kat sekolah bila tahu kena tipu. Sebabnya pihak sekolah yang benarkan mereka-mereka ini masuk untuk buat program tuh katanya. Tapi memang pihak sekolah harus bertanggungjawab pun.


Sewajarnya pihak sekolah kena lebih berhati-hati andai ada pihak ndak gunakan pihak sekolah untuk projek diarang. Kena ada surat menyurat, bukti, salinan I/C dan sebagainya. Nak lebih baik jangan semudah-mudahnya benarkan diarang datang untuk buat program. Kalau nak sangat murid-murid pandai pihak sekolah sendiri yang carikan dan anjurkan program kan lebih baik.


Ni tidak, nak jual buku yang tah hapa-hapa pun mudahhhh je masuk. Anak-anak balik pujuk ibu ayah belikan sedangkan buku tu tak bawa manafaat pun untuk pendidikan diarang. Kalau ada pun sikit sangat. Kalau yang elok dan baik untuk pendidikan sapa yang marah. Suka adalah tapi ini tidak tak der manafaat sangat pun.

Buku cam nih pun leh jual kat sekolah sampai RM10.00 perset yang ada 4 buah je..

Nak buat program kelas tambahan macam nih pun senang je lepasnya. Ha... Kan dah payah nak menjawab dengan ibu bapa yang berang. Next time tolong pihak sekolah yer.. Lebih berhati-hati...

RM10.00 atau RM berapa sekalipun duit tetap duit. Zaman sekarang bila kepercayaan diletakkan dengan duit, orang nak hasil yang diharapkan. Tak kira la dalam aspek mana sekali pun tetap orang nak biarlah yang keluar tu berbaloi dengan hasilnya. Bukan nak minta lebih tapi dapat yang ok ok pun dah puas hati kan.

Saya orang yang berniaga. Saya juga pengguna. Jadi memang perasaan tu sama rasa. Jadi kalau orang cuba tipu kita memang paneh gak hati.Nak pulak beb ilmu pengetahuan untuk anak-anak laaaaagi le saya titik berat sangat.

Kesian pulak tengok Afif yang terlalu berharap nak belajar teknik tangan nih. First time tengok dia berang sangat-sangat sampai gelar cikgu yang tolong edarkan borang sebagai penipu. Kesian kat dia tapi kesian gak kat cikgu yang tak pasal-pasal kena tu. Jadi terpaksa le saya suami isteri cuba jelaskan pada dia situasi yang sebenar. Lama gak le sebab budak-budak 7 tahun apa le sangat yang dia faham.


Jadi iktibar pada kami sebagai ibu bapa jangan mudah excited kalau ada sebarang program yang mana-mana pihak anjurkan. Walaupun oleh pihak sekolah. Tapi kang dema kata fussy sangat yer tak... Tapi hak kita takut kena tipu lagi kan...kan... Fussy pun lantak le yer tak????

Iktibar untuk pihak sekolah, next time jangan mudah sangat benarkan sebarang orang masuk dan gunakan sekolah untuk keuntungan poket diarang. Sekurang-kurangnya minta salinan IC untuk sebarang tindakan jika berlakunya hal-hal sebegini.

Lagi satu, kalau boleh pantau-pantau le sebarang jualan yang dilakukan kat sekolah tu, Baik oleh orang-orang luar yang kononnya nak jual buku, di koperasi, oleh guru-guru mahupun kat kantin. Ni banyak sangat yang kurang enak berlegar-legar dijual kat sekolah. Dari jajan yang tak baik untuk kesihatan hingga barang-barang yang tak masuk di akal habis dijual untuk kecap keuntungan.

Kononnya buku-buku untuk pendidikan yang dijual tapi setakat sisipan kecil je yang hiburan lebih banyak. Apa faedahnya? Pihak koperasi pun yang menjual pelbagai barangan alat tulis yang tak berfaedah menyebabkan ibu bapa terbeban dengan permintaan anak-anak.


Kalau buku atau alat tulis cam nih ok le kan
Kalau macam ni tak payah le.. Mahal dan tak elok pun. Warnanya tak terang mana pun. Memang le cantik tapi membazir je sebab tak leh guna

Ada juga cikgu-cikgu dan pihak kantin yang menjual berjenis gula-gula dan pelbagai jenis jajan yang tidak menyihatkan. Bagai mana ibu bapa nak pantau? Anak-anak diberi duit dan kepercayaan tapi andai anak-anak kecil disogok dengan benda-benda macam ni apa la sangat yang boleh diarang fikir. Nafsu lebih terdorong untuk membelinya sebab terlepas dari ibu bapa yang mengongkong bab-bab nih (mengongkong ker???)


Alangkah baiknya kalau koperasi hanya menjual alat tulis yang jadi keperluan sahaja dan dijaga sendiri oleh pelajar-pelajar dengan dipantau oleh guru-guru. Dapat juagk mereka ilmu berniaga sedari kecil. Alangkah baiknya pihak kantin hanya menjual makanan berkhasiat dengan harga yang berpatutan. Terkawal juga diet rakyat Malaysia.

Dannn alangkah baiknya pihak sekolah memantau segala pergerakan keluar masuk pihak-pihak yang cuba mengaut keuntungan melalui mereka. Nama baik sekolah dan guru besar pun tak tercemar.


Sekadar pandangan dari pandangan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...