Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Khamis, 6 September 2012

Fenomena si PSY - GANGNAM STYLE (강남스타일) M/V


Oppa Gangganam Style... Isk MV nih memang havoc sungguh sekarang ni. Glamornya mengalahkan MV mana-mana artis glemer lain. Justin Bieber pun kalah. Setakat masa yang saya ambik MV tu untuk dikongsikan kat sini dah sampai 110,814,971 yang saksikan MV nih dengan jumlah yang suka dan cuma 45,517 je yang tak suka. MV nih mula dipublishkan Jul 15, 2012. Baru je tapi dah catat penonton dengan jumlah yang tinggi. Hebat!


Mulanya saya memang tak berapa tahu pun pasal MV nih. Sampai le terbaca satu entry yang ceritakan pasal MV nih. Tapi lepas dengar tu tak le terbukak lagi hati untuk tengok kat youtube. Baik tulis blog heheh. Tapi bila bukak sana cerita pasal MV ni, bukak sini pun cerita lagi mula le hati nih nak tahu sangat. Apa yang best sangat nih. Oppa Gangnam Style? Ada cerita pasal geng-geng samseng tu ke? Lawan-lawan habis ke? Sebabnya ada yang kata tak elok tengok. Itu yang tambah pelik tu.


Kebetulan lak masa tertanya-tanya tuh satu ntri ada include MV nih kat ceritanya. Apa lagi tak lepaskan peluang terus saya tengok. Pasang speaker. Hehheh jauh meleset kauuuu. Mana ada geng samseng ke apa heheh. Funny MV adalah. Memang tersengeih-sengih sensorang tahan gelak. Kang kot terlepas gelak kang pelik lak orang dengor heheh.



Rentak tariannya simple je ala-ala penunggang kuda heheh tapi cukup geli hati dan lagunya pulak rancak memang menghiburkan. Penyanyinya Psy cukup comel dengan tubuh yang ala-ala tembam sikit tapi suaranya memang best. Dengan MV nih memang glamor dia dah. Seluruh pelosok dunia dah tengok. Siap ada yang ikut heheh. Siap ada Kampung Gangnam Style le hapa.


MVnya turut menampilkan artis Korea lain seperti pengacara terkemuka Korea, Yoo Jae Suk, pelawak Noh Hong Chul, anggota 4Minute, Hyuna serta dua anggota Big Bang, Daesung dan Seungri.


Macam saya cakap tadi menurut Utusan Online pula, berpuluh-puluh parodi yang meniru mahupun mempersendakan MV itu turut mendapat sambutan pelayar Internet di seluruh dunia. Bukan sahaja di Korea, video parodi turut dihasilkan peminat K-Pop antaranya di Amerika, Jerman dan Sepanyol. Video parodi Suasana Raya Gangnam Style yang dibuat oleh sebuah keluarga di Malaysia turut mencatat puluhan ribu kali tontonan. Berhantunya rentak tari dan lagu ini membuatkan ia turut mendapat perhatian artis antarabangsa yang sama ada memberikan komen mereka dalam akaun Twitter masing-masing seperti Robbie Williams dan Katy Perry bahkan ada yang membawakannya dalam konsert seperti dilakukan Nelly Furtado di Filipina.


Sejak dipasarkan pada 15 Julai lalu, lagu ini telah menjuarai carta Billboard Korea K-Pop Hot 100 dan Billboard YouTube Music Chart bahkan iTunes Music Video Chart mengatasi Justin Bieber (As Long as You Love Me) dan Katy Perry (Wide Awake). Ia merupakan pencapaian terbaik oleh artis Korea setakat ini.
Di Korea sahaja, ia mencatatkan 745,000 muat turun dalam minggu pertama dan kekal di tangga teratas dalam Gaon Single Chart untuk lima minggu. Hebat kan....


Jom layan MVnya....



Gaya tarian dan lagunya memang best buat masa exercise kat umah tak gitu. Mudah dan ringan je badan tengok heheh. Exercise dan nari dengan anak-anak hehehh... 

Jom buat step exercise heheh

Ni makna dalam lirik Oppa Gangnam Style tu yang saya dapat dari laman Abang Nara.... Jom bace..

Seorang gadis yang panas dan humanle pada siang hari
Seorang gadis bergaya yang tahu bagaimana untuk menikmati kebebasan secawan kopi
Seorang gadis yang hatinya semakin panas apabila malam datang
Seorang gadis dengan jenis yang piuh

Saya seorang lelaki
Seorang lelaki yang adalah seperti panas seperti anda pada siang hari
Seorang lelaki yang satu-tembakan kopinya sebelum ia juga menyejuk
Seorang lelaki yang hatinya pecah apabila malam datang
Itu jenis lelaki
Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Sekarang mari kita pergi sehingga akhir
Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam
Eh Sexy Lady, Oppa adalah gaya Gangnam
Eh-Sexy Lady oh oh oh oh
Seorang gadis yang kelihatan tenang tetapi memainkan apabila dia memainkan
Seorang gadis yang meletakkan rambutnya apabila masa yang sesuai datang
Seorang gadis yang meliputi dirinya tetapi adalah lebih seksi daripada seorang gadis yang bares semua
Seorang gadis sensable seperti itu
Saya seorang lelaki
Seorang lelaki yang kelihatan tenang tetapi memainkan apabila dia bermain
Seorang lelaki yang pergi sepenuhnya gila apabila datang masa yang sesuai
Seorang lelaki yang telah membonjol idea dan bukannya otot
Itu jenis lelaki
Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Sekarang mari kita pergi sehingga akhir
Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam
Eh Sexy Lady, Oppa adalah gaya Gangnam
Eh-Sexy Lady oh oh oh oh
Di atas lelaki berjalan adalah manusia terbang, bayi bayi
Saya seorang lelaki yang tahu satu perkara atau dua
Di atas lelaki berjalan adalah manusia terbang, bayi bayi
Saya seorang lelaki yang tahu satu perkara atau dua
Anda tahu apa yang saya cakapkan
Oppa adalah gaya Gangnam



Jom tengok lak Gangnam Style versi raya macam yang saya cakap tadi... Memang hebat anak cucu Tok Haroon ni. Nak buat MV macam ni satu family isk... Kena close sesangat family tu baru berjaya MV cam nih. Aduhai rindunya saya kat keturunan Haji K.S Mohammad ngan Hajah Yong Abdullah...  Kalau le kami dapat berkumpul cam nih bestnya.... Berkumpul je tak yah beroppa gangnam pun heheh. Tapi tu le ramai sangat payah gak le ak jadi kenyataan sebab dah bertebaran seluruh negara :) Diarang ni pun dah catat sampai 1,500,603 penonton sejak dipublish pada 24 Ogos tu hari. Yang suka orang manakala yang tak suka 931 orang. Buat pe nak dislike biar le tu family diarang punya aktiviti... Pada saya hebat dan terkenang family saya sendiri yang dah makin jauh.

Jom layan yang ni pulak kay...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...