Khamis, 7 Julai 2011

Spagetti Bolognese


Assalamualaikum...


Untuk Umi Kalsom Nordin...Ni resepi spagetti saya...Boleh dikatakan versi suka hati je..Tapi yang ni guna tomato puree kay.. Harap dapat membantu hehehe (ala2 formal lak rasanya).


Spagetti Bolognese


Bahan untuk spagetti:
  • Spagetti (apa-apa versi pun boleh la...panjang, leper, ABC, bow tie etc - banyak jenis rupanya dia isk isk isk)
  • Garam secukup rasa
  • Air secukupnya untuk merebus
  • Minyak agak-agak 2 sudu makan pun ok tapi tengok gak jumlah spagettinya yer..untuk tak kasi dia lekat je
  • Sedikit herba thyme - Kalau ada le bagi bau pastanya terangkat sikit

 Caranya:
  1.  Rebus spagetti dengan semua bahan hingga kembang & tak keras sangat..Jangan terlebih rebus gak sebab kang lembik tak sedap dah huhu...Agak2 la ikut keteroran kita memasak heheh
  2. Bila dah kembang toskan...Set a side (speking london konon - yang tu je tahu heheh)


Ni resepi kuahnya pulak ye....


Bahan untuk kuahnya:
  • Sedikit minyak zaitun - minyak biasa pun ok hehhe
  • Sedikit mentega - saya tak bubuh pun sebab minyak zaitun dah bagi sihat kan heheh
  • 1 biji bawang besar didadu - orang cakap bawang scotland (putih besar tu) sedap..tah le saya mana ada je
  • Seulas bawang putih jika suka - cincang halus je
  • Cili capsicum merah juga didadu - saya tak bubuh pun sebab tak suka wanginya capsicum tu. Kalau suka pedas masukkan cili api ke apa..
  • 1 tin tomato puree - ikut banyak yang kita mahu sebenarnya
  • Tomato didadu lagi - tengok la saiz tamato/jumlah kita ndak masak ye..Saya selalu bubuh 2 biji besar
  • Daging cincang - kalau tak, guna meatball/udang/sotong etc pun boleh tapi masukkan masa lain ye tak sama dengan daging cincang tuuu. Masukkah lepas bubuh tomato puree
  • Susu agak-agak kita ndak banyak mana kuahnya nanti - Rasa-rasa dalam 200 - 300ml je kot (akibat tak pernah sukat & kadang-kadang ada kadang-kadang tak de heheh)
  • Stok daging kalau ada kalau tak air biasa pun boleh untuk bagi berkuah sikit
  • Secukup rasa mushroom butang tu - potong nipis-nipis yea..kalau rajin cincang/dadu tapi tak de viarasi lak nanti kan semua main cincang/dadu je
  • Sayur seperti carrot/celery kalau suka tapi syarat wajib dadu nipis-nipis yer..:)
  • Garam & gula secukup rasa - Gula tu sikittt je bagi pancing rasa je
  • Herba Oregano kalau ada..Sikit gak hehheh
  • Parutan keju parmessan kalau ada - ikut ndak bagi lemak masam-masam lebih sikit

Caranya:
  1. Tumis layu je bawang besar & bawang putih tu
  2. Masukkan daging cincang tadi. Goreng hingga daging keperangan
  3. Masukkan sayur yang dicincang tadi & cili capsicum. Kacau sebati lagi
  4. Masukkan susu. Bagi susu terserap dengan daging tapi kena kacau selalu nanti pecah minyak pulak.  Sayur juga akan lembut masa ni.
  5. Masukkan tomato puree, tomato segar yang didadu tadi, mushroom & sikit air/stok daging (kalau guna 1 tin puree masukkan 1 1/2 -2 tin jugak airnya). Kacau lagi.
  6. Agak-agak secukup rasa garam, gula & herbanya yea...
  7. Masa hidang nanti boleh le taburkan keju parmessan kalau ada. Saya tak bubuh pun cukup lemak dah kat badan ni kuang kuang kuang..

Rasa-rasanya itu saja bahan-bahan & caranya. Harap ok la yea Umi.. Good luck. Dah ada basic nanti boleh puter-puter resepi macam saya sampai tak tahu mana asal mana hasil putaran dah huhu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...