Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sabtu, 22 Disember 2012

Terung Goreng Sambal 2 Puteri


Alhamdulillah sempat kita bersiaran lagi hari ini. Semalam Mr Hb cakap dia tired bebeno so lepak kat umah je la sepanjang hari. Tapi mungkin hari ini kitarang akan keluar hantar cik computer nih gi check up. Ada jangkitan kulat sikit rasanya hihii. Tu le orang berkomputer kita pun nak juga. Orang pandai jaga kita satu habuk pun tak tahu. Kan naya...


Jangkitan kulat ni rasanya masa saya nak download printer atau akibat pergi scan sijil halal kat computer orang masukkan dalam tumb drive yang kemudiannya didownload kat sini. Tah le yang mana satu tak ingat. Lama dah le ceritanya. Pak tua pun masuk ICU sebab tu le. Sampai sekarang tak keluar-keluar lagi sebab nak kena duit banyak kalau nak operate. Tengah pikir baru atau operate sebab banyak gambar dalam tu. Tu le akibatnya kecanggihan dunia siber tak di manafaatkan. Kalau simpan kat sini atau facebook harus ada lagi kan???


Hari ni saya nak kongsi resepi Terung Goreng Sambal 2 Puteri. Itu hari mak ada beri terung yang ditanam pada kami. Menjadi sungguh tanaman dia. Mak ni mentang-mentang dah tak der apa-apa kerja sekarang, habis keliling rumah ditaman macam-macam benda. Duduk kampung macam ni le yer dak? Laman luas so banyak projek boleh dibuat. How I wish.....


Terung tu saya buat masak Goreng Sambal 2 Puteri. Bab bab sambal ni memang expertise saya kot. Hehehh mengaku le pulak. Perasannya saya hahahha. Tapi yang pasti kalau saya masak bersambal Mr Hb sure puji. Makan pun banyak. Tu yang maleh nak masak tu hihii. Alasan kan... Boleh gitu?? Hahahha


Sebenarnya saya masak Terung Goreng Sambal 2 Puteri ni semalam. Macam biasa saya masak Ikan Goreng Bersambal 2 Puteri. Nak jimat masa tu yang masak makanan Bersambal. Rasa cepat dan mudah masak resepi Bersambal ni. Tukar lauknya je heheh. Lagi pun tu kegemaran Mr Hb. Untung badan le hahah.


Terung Goreng Sambal 2 Puteri dan Ikan Goreng Bersambal 2 Puteri bahan asasnya sama, jadi saya kidnap le sikit kat dalam kuali tu untuk di tuang atas Terung Goreng pulak. Bukan le payah mana pun hihihi. Tapi hidangan hari tu merah je le semua hahhah. Sian Mr Hb. Nak buat camner dapat wife creative sakan hahah...


Nak buat Sambalnya tak susah tapi ada beberapa cara. Lain orang lain caranya walau resepi ni paling mudah pada saya. Resepi yang saya kongsi ni hasil godekkan saya yer. Mungkin jauh berbeza atau ada bahan yang tak sama dengan orang lain sebab saya ni masak main belasah je tapi bila ada yang kata sedap terus lekat dengan cara tu itu aja.


Masak Terung Goreng Sambal 2 Puteri ni mudah je macam masak sambal biasa tu. Alah macam masak yang saya buat untuk Ikan Goreng Bersambal 2 Puteri tu. Cuma cara saya tak masukkan air asam kat masak Terung Sambal ni. Itu je bezanya sebab rasa pelik le kalau ada rasa masam-masam kat sayur. Tapi ada gak orang lain yang buat macam tu. Entah le pilih je la mana suka. Saya ni nak cerita lebih tak pandai sebab baru tahun ni pandai makan terung ni. Selama ni tak pernah sentuh cik terung. Entah kenapa tak minat langsung. Kalau masak pun Mr Hb yang makan. Tapi sekarang pun tak le suka sangat cuma kalau terada kat rumah je makan. Jadi tak le tahu sangat cara mana yang sedap.


Nak masaknya tak susah. Kalau rasa terlebih rajin boleh tumbuk ikan bilis atau udang kering sikit, pastu masukkan dalam Cili Boh Asli 2 Puteri yang telah ditumis dan pecah minyak tu. Kalau ada left over ikan goreng ke apa lagi best. Tumbuk pastu campur. Sedap. Ada rasa lemak ikan lagi le sedap. Tapi saya kongsikan ni yang biasa je yer sebab kadang-kadang semua tu tak der kan... Up to you kata nenek heheheh.


TERUNG GORENG SAMBAL 2 PUTERI

By: Asamgaram2puteri
Gambar: Sahabat blogger

Bahan-bahan
  • Terung
  • Cili Boh Asli 2 Puteri
  • Bawang putih - kisar/tumbuk/hiris nipis
  • Bawang merah - kisar/tumbuk/hiris nipis
  • Minyak untuk menggoreng
  • Sos Char Kueyteow 2 Puteri
  • Garam & Gula

Caranya
1. Potong terung ikut cara yang disukai. Biasanya saya suka potong serong nipis sikit. Gaulkan dengan garam dan serbuk kunyit jika suka. Kadang-kadang saya goreng gitu-gitu je. Kosong...kosong...kosong... kata Najwa Latiff. Goreng terung sehingga keperangan dan layu. Terus angkat dan ketepikan.


2. Sambal: Tumis bawang merah dan bawang putih atas api sederhana kecil hingga keperangan.

3. Masukkan Cili Boh Asli 2 Puteri dan masak hingga garing dan pecah minyak.

4. Masukkan gula dan garam. Nak sedap jumlah gula tu lebihkan sikit bagi manis-manis terasa gitew.

5. Tuangkan sedikit (agak-agak sesudu dua) Sos Char Kueyteow 2 Puteri untuk beri rasa lemak-lemak dalam hidangan tu.

6. Kacau seketika. Masukkan terung yang digoreng tadi. Kaup balikkan dan tutup api. Siap.


**Kalau suka atau ada bahannya, tumbuk udang kering/ikan bilis atau baki isi ikan goreng. Masukkan dalam Sambal sebelum masukkan garam dan gula. Kan per, kang terlebih masin tak sedap... Rasa dulu sebelum masukkan garam. Hidangan Terung Sambal 2 Puteri akan rasa lagi lemak dan enak.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...