Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Selasa, 24 April 2012

Keputusan Yang Menakutkan


Assalamualaikum..


Itu hari masa birthday saya 21 April, Mr Hb bawa kitarang ke Penang untuk menikmati makan malam di Puncak Mutiara Cafe. Sebelum pergi ke sana kami singgah dulu ke Jaya Jusco Bandar Perda @ Aeon Bandar Perda. Sebut Aeon....isk rasanya nama Jaya Jusco lagi best ar. Sampai ke kita orang Malaysia ni. Jaya kan satu word dalam bahasa kita yang sama makna dengan kemajuan. Aeon tu rasa macam bahasa luar je. Cam ner nak majukan bahasa Malaysia kot cam ni......Isk jangan pulak Aeon saman saya yer sebab masuk campur dalam diarang nak jenamakan syarikat diarang...Sekadar pandangan maaf kay :)


Di sana, selain daripada window shopping kitarang bagi anak-anak main di playground yang diarang sediakan. Ibu dan ayah pula just walk around kata omputeh. Cuci mata dan telah air liur tengok barang-barang yang dijual kat situ. Ikut hati nak beli je baju-baju budak yang ada kat situ, cantik-cantik tapi fulus tak berapa izinkan heheh. Lagi pun baru je awal bulan lepas shopping baju baru diarang.


Fuhhh anak-anak teman memang tau....kalau dah diberi main harus 3-4 jam tak hengat. Jemu berjalan kitarang bersantap kat food court yang dibuat berdekatan dengan tempat tu. Kiranya memang startegik le tempat tu sebab berdekatan antara satu sama lain. Jadi sambil berjalan tadi dan berjamu selera sekarang sempat le juga menjeling anak-anak yang kat dalam tu. Memang sifat saya walau dah ada guard yang jaga tapi tetap tak akan tingggalkan mereka sendirian tanpa pengawasan saya sendiri atau Mr Hb. Fobia sangat dengan kisah-kisah yang dipaparkan. Itu juga punca saya berhenti kerja di sebuah syarikat perbankan di Kuala Lumpur.



Di food court tu memang banyak le makanan yang menarik minat untuk mencubanya. Setelah berpinau mata memilih kitarang sepakat membeli set Grill Nasi Ayam. Kitarang kongsi hidangan lain cuma tambah nasinya sahaja. Kira jimat sikit lagipun nanti nak gi makan besar pulak heheh. So safe perut le. Kang terlebih kenyang pulak. Tapi concept yang diarang buat open bar diunit masakan memang berikan kepuasan dan hilangkan rasa was-was kita. Isk kalau ler ada rezeki nanti kot nak buka restoran harus concept yang macam ni akan saya aplikasikan....Insyaallah (cita-cita tu...)


Lepas lebih kurang 4 jam kat situ kitarang bergerak untuk ke Puncak Mutiara Cafe. Sewaktu menuruni escalator, ternampak di satu sudut Nesvita adakan kaunter check kadar cholestrol dalam darah buat pelanggan yang berminat. Sememangnya menarik minat saya terus dengan izin Mr Hb saya buat check up. Alhamdulillah saya punya paras kolestrol 4.16 je. Kira dalam range la sebab paras 3.5 - 5.2 yang sihat.

Tidak le nak masuk 30 hari challange ni. Tapi janji semuanya makin sihat oklah....

Bila Mr Hb tengok bacaan kolestrol saya, diapun setuju untuk buat check up. Syahdu...bacaannya 7.28. Sedih sangat. Dia pun nampak terkedu juga.


Alhamdulillah sehingga ke hari ini, 25 April 2012 nampaknya lepas menerima berita yang kolestrolnya tinggi Mr Hb nampak berjaga-jaga sikit dalam pemakanannya. Breakfast dengan cereal yang dicampur dengan Quaker oat. Makan tengah hari semalam ambil asam rebus bersama sayur air je.


Tadi je tercemar sikit sebab saya buatkan kek buah permintaan ayah. Lepas masak macam biasa ler bagi Mr Hb memerangap QC buat checking. Tapi nasib baik dia pun rasa sepotong je. Alhamdulillah... Harap-harap semua ni akan berterusan le hendaknya. Petang karang kena gi hantar terus. Tak leh ada hidangan sebegitu kat rumah bahaya..:)


Bermula sekarang saya kena cari resepi-resepi yang berarah kepada kesihatan. Harap-harap Mr Hb dah boleh makan hidangan-hidangan yang dimasak rebus dan cereal ni. Dengan itu akan bermula pula misi skodeng laman blog kengkawan yang ada resepi sihat...Doakan kesihatan kami kay ;)


 "Ya Allah berilah kesihatan buat kami sekeluarga dan mudahkan kami dalam semua urusan....Aaamiin"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...