Khamis, 14 November 2013

Detik Mencabar Ketika Menghadiri Majlis Mendapatakan Sijil MeSTI


Panjangnya tajukkkk... Hahahah...

Itulah yang saya nak cerita sambungan dari perjalanan masa sebelum dan selepas menghadiri majlis penganugerahan Sijil MeSTI tempohari.


Actually ianya diadakan di Teluk Intan, Perak dalam majlis yang diadakan besemperna Kempen Keselamatan Makanan Peringkat Negeri Perak Tahun 2013. Majlis tu diadakan 7/11/13 yang lepas di Dewan Bandaran Teluk Intan.

Kami bertolak ke sana jam 7.30 pagi. Agak-agak sempat le sampai dalam pukul 11 lebih sebab dijadualkan acara pemberian sijil jam 12.30. Kira sempat le kot apa-apa berlaku yer tak... Nak cari lagi satu hal le jugak kan...

Perjalanan hingga ke Teluk Intan Alhamdulillah lancar. Syukur sebab masa sampai tu dalam jadual. Hehhe baik punya perancangan le heh.

Ladang kelapa sawit yang saujana mata memandang.. Isk kalo le teman yang punya hahahah


Tapi bila masuk pekan pak tua udah meragam. Amboiiii letih sangat ker? Udah over flow pulak dia. Stop jap tepi jalan. 

Masa nak berhenti tu ternampak le sign kata Dewan Perbandaran Teluk Intan tu kat belah kanan kami. Kami pulak ambil lorong kiri. So kena buat U turn le kat depan nanti. Tapi dek kerana pak tua meragam tak dapek le nak ke sana terus.

Mr Hb pun dengan kepakarannya yang banyak menolong kami selama ini pun mengalah sebab dah dicucuk sana sini masih tak kebah pak tua mengerang. Terus dia bertanyakan bengkel keta kat orang di sekolah latihan memandu yang kebetulan seberang jalan je.


Lega rasanya bila diarang kata masuk hujung lorong je dah sampai. Tak le ketar sangat jiwa ni heheh.

Allah kami termasuk kat lorong baiki wiring keta. Nak cari bengkel lain payah sebab tak tahu jalan. Kang salah lorong lagi naya. So pujuk le cina bengkel tu untuk cuba-cuba. Mana le nak tahu kannnn kot dia mampu bantu kitarang.

Saujana mata memandang

Syukur Alhamdulillah memang betul pun yang rosak ada kaitan dengan wiring elektrik keta. Kena tepat le tu. Patut le selama ni bila pak tua meragam. Bila dibaiki ok tapi tak lama jadi balik. Rupanya fius ada problem.

Risau takut tak sempat ke program tu saya pun berjalan kaki menapak ke sana. Mulanya Mr Hb suruh gak ambik teksi. Tapi dah terbiasa berjalan, bila nampak dekat je bangunan tu (ikut firasat saya le dekatnya heheh) lagi baik saya jalan kaki. Dapattt gak keluarkan peluh yang dah lama simpan heheh.

Pakai slipar je kau.. Menapak pakai kasut tinggi kang ada yang terpelecok hahah. Halal la.. Darurat ;)

Alhamdulillah sampainya saya kat sana ngam-ngam dipenghujung Pengarah Kesihatan Perak beri ucapan. Dapat gak layan sikit atur cara diarang hehe. Tengok le adik-adik dari Sekolah Kebangsaan Simpang 4, Hutan Melintang buat persembahan kebudayaan sebelum acara pemberian sijil bermula.

Tengok-tengok Mr Hb dah pun ada. Heheh lega kauuu. Senang pulak pak tua sihat yer lepas jumpa doktor keta.


Lepas makan kitarang bertolak ke Tesco DC pulak. Ingatnya bila dah sampai kat Teluk Intan nih leh le merendek. Heheh nama je orang Perak.. Bukan selalu dapat Teluk Intan. Nak gak bawa anak tengok menara condong ke hapa.

Tapi tak der rezeki lagi kot. So bergegas le kami ke selatan pulak. Tapi tu la macam saya cakap tadi nama je orang Perak, geografi fail sikit. Ikut signboard yang ado pun fail. Nama paling dekat nak ke Bukit Beruntung? Ikut Bagan Datoh ke atau Tanjung Malim? Isk...

So main ikut sedap rasa je kitarang ambil jalan ke Tanjung Malim. Hajatnya nak cari highway le tapi tak jumpa-jumpa. Sampai kat pertengahan jalan tanya pada akak yang jual air. Sebelum tu tengok batu tanda jalan dekat 72km lagi kalau nak pergi Tanjung Malim.

Kata akak tu kalau nak ke Bukit Beruntung tak payah terus ke Tanjung Malim, tapi masuk kanan ke Sg Setengi. Mulanya ingatkan dekat tapi rupanya dekat 50km lebih baru ada simpang ke Sg Setenggi.

Masa ikut jalan Sg Setenggi tu le advanture bermula. Mana taknya dengan hutan, jalan yang tak der jalan raya, Felda semua kami redah. Hati risau bukan kepalang sebab tak pernah sampai tempat-tempat tu dan barang lak kena hantar cepat sebab dah fix masa. So memang risau sangat-sangat.


Takut minyak habis sebab kami pun tak tahu kami kat mana dah, bila lintas Felda kitarang singgah isi munyak. Hehehh jangan tak tahu (buat yang tak tahu macam saya), kat Malaysia ni pun ada tempat nama Soeharto. Felda lagi kau...

Ingatkan nama tokoh-tokoh kat Malaysia ni je diabadikan jadi nama kampung, nama jalan dan sebagainya. Rupanya tokoh negara luar pun ada ya.. Tak pun kat Felda tu ramai orang Indonesia ker??? Isk jangan politikkan pulak kata-kata saya ni sebab saya pun tak tahu sebenarnya heheh.

Lepas tu lintas pulak Felda Sg Setingi. Ammmmboiiii kat sini rupanya. Nama jauh nun disana dah disebut, rupanya udah jauh perjalanan baru jumpa tempatnya heheh.


Alhamdulillah kami sampai kat Bukit Beruntung tepat jam 4.30 petang. Sebenarnya appointment jam 4 petang. So kena pujuk le pulak guard yang ado hihii. Sib baik berjaya hahaha. Kot tak naya kena bawa balik barang pulak.

Tu le pengalaman kami. Nak capai satu-satu bukan senang. Adaaaa je halangan, dugaannya.

Tapi Alhamdulillah semua yang kami usahakan tu tercapai walaupun bergetar gak hati dengan dugaan yang melanda. Apa pun kami redha dengan ujian Allah ni. Tapi kalau boleh tak nak le dah kan... Hehehhe.

Alhamdulillah pak tua pun dah sihat walau pun baru je baiknya tak le semput ke apa dah. Yang tu paling-paling kami syukur sangat-sangat hari tu. Kalau le dibuatnya rosak tengah-tengh hutan tak ke naya. Sapa nak tolong dik non oiiii.

Mula tu menyirap gak darah heheh. Mula le hati tu nak tukar pak tua dengan yang lain (amboiiii cinta nak beralih arah pulak). Hehehe pantang ada masalah heheh. Tapi bila pikir-pikir balik sib baik dia buat perangai tengah pekan dan dekat je dengan lokasi yang nak dituju (selalu pun macam tu le dia). Kalau tak lagi naya...  So apa pun bersyukur dan terima kasih pak tua. Jangan merajuk ar dengan kata hati yang tengah panas tu hehehe.


Syukur kini satu lagi sijil yang diwajibkan oleh Kerajaan Malaysia kepada para pengusaha dah ada dalam genggaman. Nak dapat nih bukannya senang. Habis semua bab diteliti oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia tau. Dari aspek bahan mentah, cara penghasilan, kilang, kenderaan dan macam-macam la. Borang yang nak kena isi pun berfail-fail.

Kiranya sijil MeSTI ni adik kepada sijil GMP dan HACCP la. Nak kata longgar tak punnnn. Ketatnya syarat bukan main. So bila dah dapat lega le sangat. Dengan dugaan yang ada lagi la kan...

Dan paling best bila dimaklumkan 2 Puteri merupakan usahawan pertama di Daerah Kerian yang ada sijil MeSTI ni....


Bangga...bangga... Heheheh....


3 ulasan:

  1. taniah dapat sijil penghargaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks a lot dear :) Alhamdulillah jerit perih terbayar. tambah keyakinan buat customer semua dengan Produk 2 Puteri ni :)

      Padam
  2. saya ingin menghugungi puan melalui email, tapi gagal.
    Pohon hubungi email saya di zailanman@yahoo.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...