Isnin, 22 Julai 2013

Resepi Hebat: Gulai Masam Rebus Kepala Ikan Jenahak - Resepi perkongsian sahabat di Facebook


Hari ni saya nak kongsikan kiriman resepi sahabat di Facebook, Kak Uteh yang telah menggunakan Cili Boh Asli 2 Puteri dalam menu masakannya.



Resepi warisan ibu Kak Uteh, Gulai Masam Rebus Kepala Ikan Jenahak... Memang sedap dihirup.. Katanya, "Selalunya Kak Uteh blender cili kering, tapi kali ni, Kak Uteh guna Cili Boh jenama 2 puteri kiriman dari Nas. Memang mudah, jimat masa & hasilnya pun sedap jugak :)"


Jom kita tengok resepinya yang enak....


GULAI MASAM ATAU ASAM REBUS

SUMBER : MY MOTHER , HJH ZAINOM DONAN
dari dapur kak uteh Kamilia 
Bahan-bahan
  • Kepala ikan jenahak -sebenarnya kita boleh buat apa 2 jenis ikan yg kita suka.
  • Bendi atau terung - selain tu..sayuran spt batang keladi, kangkung..pun boleh
  • Serai sebatang - di titik (tak nak letak pun tak pe) 
  • Daun kesum
  • Cili Boh Asli 2 Puteri
  • Cili api blender 
  • Serbuk kunyit atau kunyit hidup yang di tumbuk halus 
  • Air 
  • Asam keping /asam gelugur  
  •  *bawang merah, bwg puteh, sedikit ikan bilis - di blender
  • (Kak Uteh letak sedikit je ikan bilis, nak bagi kuah tu lagi rasa sedap, kalau tak nak letak pun tak pe. Boleh juga letak kiub ikan bilis maggi) 
  • Belacan - kak uteh tak letak belacan

Caranya
1. Dalam periuk...satukan bahan yang di blender bertanda * iaitu air, Cili Boh Asli 2 Puteri, cili api blender, ikan, serbuk kunyit... Masak lah hingga kuah tu menggelegak. 
2. Kemudian masukkan asam keping.
3. Kemudian masukkan daun kesum juga bendi. Terus kan memasak hingga sayur empuk dan ikan tu masak. Rasa lah masam dan masinnya.

 
Terima kasih kepad aKak Uteh yang telah mencuba Produk 2 Puteri dan telah berkongsi resepi bersama kita. Buat sahabat semua.... Pesan Kak Uteh, Selamat mencuba :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...