Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Selasa, 12 November 2013

Sijil MeSTI - Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri


29 March 2013 yang lepas kami telah buat permohonan untuk dapatkan Sijil MeSTI - Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia. Dah jadi kebiasaan borang-borang yang penting macam ni harus kami hantar sendiri by hand.



Masa penghantaran dibuat terus jumpa dengan pegawai yang bertanggungjawab untuk melawat lokasi. Heheh terus diarang tanya, "Dah boleh lawat ke?" Fuhhh soalan... Ni kalau jawab tak boleh kang ada yang nak kena tolak markah heheh. So angguk angguk je la hahahha. Apa lagi terus diarang fix appointment hari Selasa, 2/4/2013. Amboiiii laju beb.


Dalam hati berdebar sesangat. Bila fix appointment dalam tempoh yang terdekat lagi berdebor. Tapi kalau lambat pun lagi naya rasanya. Hidup dalam debaran heheh. Bukannya apa, biasa le walau dah jaga macam mana baik sekali pun kalau bab-bab pegawai-pegawai mana-mana jabatan datang melawat harus berdebor kencang punya rasa. Nak-nak ianya tentukan qualiti dan masa depan syarikat... Fuhhh risau sungguh. Macam nak masuk exam tapi tak baca satu hapa pun buka... Main masuk je, gitu le lebih kurang feelingnya.




Apa lagi mula le segenap pelosok kilang kami pusing. Yang tersusun diangkat, yang dah bercuci dicuci lagi. Amboi tak der kerja lain kot heheh. Selagi tak puas hati selagi tu le disusun atur berkali-kali. Bukannya apa, kilang kami ni kecik sangat. Itu yang termampu buat masa ni. Tapi kami jaga sebersih mungkin. Takut berlaku 'pencemaran silang' bak kata orang. Tapi Insyaallah bab kebersihan memang kami beratkan sangat. Nak buat makanan orang beb bukan boleh buat main masak tepi longkang je yop. Semua aspek kena jaga. Takat bangunan tu memang le kami tak mampu. Modal beso sangat nak kena cari tapi bab-bab lain yang perlu jaga kami jaga supaya semuanya ok dan selamat. Tapi harap-harap satu hari nanti dapat le kami miliki bangunan yang lebih selesa untuk bekerja.


Tepat jam 9.40 pagi pada 2/4/2013 diarang datang untuk bagi markah. Heheh puas entertain. Dekat 2 jam bersoal jawab. Syukur langkah pertama dah lepas. Tinggal sinki nak kena tukar kepala paip je kepada yang tolak-tolak. Lagi satu, satu lagi borang yang perlu dicatat tiapkali menghasilkan produk kena buat. Isk.. Dalam dok teliti kertas kerja dan borang-borang yang diarang berikan sebelum ni pun boleh termiss juga satu lagi.. Ya Allah..




Nak kena belek le untuk fahamkan diri ini yang sengal sikit bab-bab ni dan buat satu borang yang sesuai dengan kitarang. Yang lain beressss. Sebut pasal borang ni... Kalau nak tahu punya le banyakkkk borang yang nak diisikan bermula dari beli bahan mentah, stok, kegunaan sampai le stok keluar dan yang ni stock recall kalau ada apa-apa masalah masa stok kat pasaran (nauzubillah). Tu tak masuk lagi bab kilang, kebersihan pekerja, alatan dan kursus pun kena beb.


Jangan kata kat dalam bangunan, kat luar pun kena ambil tahu sama. Yang ni satu lagi, nak kena tegur le pulak pekedai makan sebelah jangan dok buat tempat bakar sampah kat tepi kilang kami. Walaupun tempat bakar tu kecik je (takat bakar sampah yang disapu) tetap tak boleh rupanya. Dan walaupun bangunan kilang kami fully bertutup tapi dah syarat diarang camtu kot.

Untuk lawatan yang kedua, yang kena tegur tu kena perbetulkan barulah kami diiktiraf dengan peroleh sijil MeSTI tu. Ada potensi dapat kata pegawai tu sebab 2 markah je kena tolak. Nanti lepas tukar kepala paip dan minta kedai sebelah kalau sapu sampah tu jangan longgok dan bakar tapi kaut guna pengaut sampah dan buang kat tempat lain Insyaallah kami orang yang ke20 yang akan dapat Sijil MeSTI kat Perak ni.



Tapi tu le kita cuma merancang tuhan yang menentukan yer tak. Lepas je lawatan tempohari, kami kebetulan punya banyak sangat kerja yang perlu disiapkan. Memang tak menang tangan nak handle sampai terpaksa ketepikan sebentar le hal-hal yang perlu diperbetulkan untuk dapatkan sijil MeSTI nih. Dua kali pegawai Kementerian Kesihatan call tapi terpaksa minta tangguh sebab kena siapkan yang penting dulu. Ler... Dekat 2 bulan tertangguh. Ya Allah.. Konon nak cepat tapi tu le tenaga dua orang mana le nak mampu cover semua sekali gus hehe.

Syukur lawatan kali ke2 19/8/2013 tu hari oleh pihak Kementerian Kesihatan nih berjalan lancar. Semua lulus. Syukurrrr. Tinggal nak ambil sijil le lagi ahak ahak we get it... ahak ahak... Hahahah...

KAlau nak tahu, sijil MeSTI ni adik kepada sijil GMP dan HACCP la. Nak kata longgar tak punnnn. Ketatnya syarat bukan main. 

7/11/2013.... Sah! Confirm! Produk 2 Puteri telah diusahakan dengan sebaik-baiknya. Buktinya....

Ni Sijil Penghargaan.. Untuk sijil MeSTI yang sebenar kena contact dengan pihak KKM la nanti


Syukurrr Alhamdulillah... Akhirnya kami berjaya mendapat Sijil MeSTI ni dan menurut pegawai KKM tu, RM Ninetysixbillion Enterprise merupakan syarikat IKS pertama yang memperolehi Sijil MeSTI di Daerah Kerian ni.

Terharu dan berasa lega....

So buat para pengguna dan sahabat 2 Puteri - Sos Char Kueyteow 2 Puteri dan Cili Boh Asli 2 Puteri semua... Dapatkan Produk 2 Puteri di pasaran kerana terbukti kini produk yang kami jalankan ini adalah secara bersih, halal dan terbaik untuk semua!


Buktinya dalam proses untuk dapatkan sijil MeSTI ni, semua aspek kami kena titik beratkan. Kalau terkehel mana-mana satu terus tolak. No sijil-sijil.. Macam saya ceritakan tadi, pihak KKM nilai habis semua bahagian. Dari produk (diambil untuk analisa bahan kimianya), bahan mentah, kilang, cara kendali dan kenderaan pun dinilai bersih atau tidak. Selamat pada produk atau tidak...

So gunakan tanpa was-was sebab ianya memang berbaloi dan mengenakkan lagi hidangan anda :)



Nanti saya coretkan detik-detik yang berlaku masa kami ke Teluk Intan untuk mengambil Sijil MeSTI ni dalam majlis yang pihak Kesihatan anjurkan semperna Kempen Keselamatan Makanan Peringkat Negeri Perak tau... Memang mencabar ;)


Lepas tu kalau Sijil MeSTI yang original dalam genggaman (yang ni penghargaan sahaja sebab berjaya dapat sijil) akan saya kongsikan kat sini kay. Ingatkan ni le ghope sijil yang asli rupanya tak.. Isk..Isk..Isk... nak dapat sijil pun banyak peringkat hihii...


Ni salah satu detik yang penuh cabaran tu...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...