Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jumaat, 25 Januari 2013

Salam Maulidurrasul dan Kusus MeSTI 3 hari

Tak terlewat yer nak wish sahabat semua Selamat Menyambut Maulidurrasul.


Hihihih tu le balik dari kursus ni tak online kat sini tu yang terlewat wish tu. Mana taknya masa kursus tu baru tahu yang jadi pengusaha ni bukannya mudah. Banyak yang kena buat walaupun bekerja sendiri. Hadoiiii letih mak dikkkk. Belum mula lagi. Kalau dah mula entah le heheh.


Eh yer tak yer.... Kursus apa tak pulak saya cerita yer. Hehehhehe... Sebenarnya saya hadiri Kursus Skim Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri (MeSTI). Kurus ni anjuran Kementerian Kesihatan Malaysia. Tak le tahun saya yang kerajaan dah buat satu lagi garispanduan kat para pengusaha rupanya. Sib baik le dapat tawaran sertai kurus dari Jabatan Pertanian Kerian. Tapi kursus ni anjuran KPW Bagan Serai selama 3 hari. Kalau tidak harus saya guna sijil yang saya dapat tempohari je. Tup tup kena saman sebab tahun 2014 ni dah diwajibkan. Mintak dijauhkan le hendaknya... Hishhhhh nasib baik. Kot tak naya.


Sijil yang saya dapat tu pun dari Kementerian Kesihatan, bawah Akta Makanan 1983. Tak le tahu yang pihak kerajaan dah buat garispanduan baru untuk kami pengusaha IKS. Kot tak harus saya tunggu dekat tempohnya baru nak renew. Masa tu terlewat le sudah. Masa saya contact pegawai Kementerian Kesihatan yang handle syarikat saya dulu pun saya tak dimaklumkan pasal ni. Sepatutnya diarang kena le inform kepada kami, pengusaha-pengusaha ni. Tak pun yang macam saya yang dah register dengan diarang. Yang saya contact tu pun pasal saya nak tahu status sijil sebab yang saya sijil warna pink tu tak de logo apa-apa tapi pernah le tengok pengusaha lain ada pamer logo yang ada kanta yang bertulis LULUS tu. So nak le tahu yang saya leh guna tak. Tapi dah dia tak cakap apa sebab katanya dia dah handle bahagian lain. Saya pun tangguh le nak contact pegawai lain yang di rekomendkan. Tak le saya kalut sangat sebab plastik dan label banyak lagi hihih. Kang kalau dia kata boleh harus saya tergedik nak buat juga. Akibatnya kang ada pembaziran kang tu yang saya tangguh tu.


Masa jumpa pegawai dari SME Corporation Perak pun bulan 12 tu hari saya dan suami tak dimaklumkan pun pasal ni. Jadi bila masa kursus tu kata wajib ternganga le juga dibuatnya. Kalau le saya tahu dah lama saya register. Diarang should know this before lagi sebab bulan Oktober kerajaan lancarkan. Tapi tak pasti pulak secara besaran atau tidak sebabnya kata kat radio ada iklannya. Tapi dok dengar Sinar ke apa tak pulak pernah terdengar iklan ni. Sewajarnya benda-benda yang macam ni kena le pihak-pihak yang berkenaan dan berkaitan dengannya ambil innesiatif untuk beritahu. Tak kisah le dari department/jabatan mana sekali pun. Kami pengusaha ni bukan le tahu segala bagai sangat. Nak 'akrab' dan 'mesra' dengan pihak jabatan macam Jabatan Pertanian pun tak sempat sebab kitarang tak cukup kakitangan. So masa yang ada tumpu pada nak produce dan perkenalkan produk je. Pihak Jabatan Pertanian pun tak cakap. Tu camno. Sib baik ada le kakak-kakak pengusaha yang kuat dengan Jabatan Pertanian yang pernah pergi kursus dan apply sijil ni yang cadangkan untuk dibuat di daerah kitarang. Dan nasib baik nama kitarang naik untuk sertai kursus ni. Kot tak memang kena tunggu sampai sijil nak tamat tempoh le baru nak dapat tahu pulak.


Bukan le saya suka merungut atau complaint mana-mana pihak. Saya lebih suka berterus terang. Orang luar dengar semuanya indah tapi bila dah masuk industri ni kalau tak 'mesra' atau 'akrab' dengan mana-mana pihak akan terpinggir le kita. Saya ni pulak orang kecik je. Tapi mungkin sebab kecik sangat sampai tu yang orang terlupa tu kot heheh. Maafkan saya kalau ada pihak yang terasa tapi itulah hakikatnya. Mungkin saya ni berat mulut dan tak terlalu mesra alam sangat kot tu yang payah. Dah cuba dah asah lidah macam burung merbah tu nak bagi boleh bercakap banyak tapi tak jadi pun heheheh. Kalau you banyak modal mudah le sikit kerja mungkin tapi saya ni modal semua habiskan dulu untuk kuatkan perniagaan kitarang so sekarang dah kurang support nak jumpa orang sana sini. Baru padan muka kami huhu.


Masa kursus tu kitarang diterangkan le segala tanggungjawab yang perlu diamalkan dalam memastikan segalanya yang kami amalkan semasa memproses produk dan penjagaan yang perlu kami ambil kira demi untuk hasilkan produk yang baik dan menjamin keselamatan kesihatan pengguna. Alhamdulillah yang ini dah kitarang amalkan sedari awal kitarang beroperasi. Tu sebab pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dah luluskan dan keluarkan sijil pada kami. Tapi saya tak der le logo untuk diwar-warkan pada label produk untuk lebih yakinkan pengguna produk 2 Puteri. Itu pasal yang masa tengok logo yang ada kanta dan tertulis LULUS tu saya nak tahu sangat boleh ke tidak. Tapi rupanya yang itu yang lama katanya. Yang saya dapat agak baru tapi ada lagi baru iaitu MeSTI ni le. Isk.. Isk... Tu camner le saya nak tahu sebab yang saya tengok sijil tu Disember 2011 tapi tak ingat le sijil yang saya tengok tu bulan bila pulak.


Tapi saya mengaku le yang saya tak buat laporan seperti yang diminta. Banyakkkkk sangat borang yang kena isi. Bermula dari nak beli bahan mentah, nak buat produk, nak pasarkan, aset yang kena buat check up dan lelain le. Memang kebanyakan pengusaha IKS cam kitarang memang bab tu lemah le sesangat hehehe. Bukan tak amalkan. Kebanyakannya adalah rutin kitarang tapi tak pernah dibuat black and white. Nampakanya mulai dari sekarang kena mula buat. Sekarang nak kena le buat manual yang mudah untuk Mr Hb paling utamanya isi. Biasa la orang lelaki bab isi borang ke apa memang maleh sikit. Tapi bab kerja A++. Lagipun kitarang cuma berdua yang buat kerja jadi kena le sesuatu yang memudahkan supaya kerja jadi cepat siap. Jadinya saya kena buat balik borang tu yang bersesuaian dengan situasi kitarang.


Insyaallah dari segi kerja dan kebersihan memang saya tak risau sangat. Tapi tu le, yang paling saya risau sekarang adalah dalam bab insfrastruktur kilang kitarang. Binaan bangunan tu kitarang buat sebelum mula berniaga. Yea la kang tak bina kang kat mana nak buat produk yer tak heheh dah syarat nak buat produk premisnya kena berasingan dari tempat kediaman atau tempat kita buat aktiviti lain selaind aripada produce produk. Jadi banyak aspek yang agak tak ikut piawaian sebab mana le tahu masa tu. Main buat je. Dah siap dirikan bangunan ha... Sekarang baru tahu yang ada kelemahan dalam bangunan yang kami dirikan tu. Tu yang pening kepala nak cari modal lagi tu.


Sijil MeSTI ni dimestikan pulak minta jadi kena pasrah le masa buat applicationnya nanti. Tapi sebelum tu saya kena siapkan dulu borang-borang ni. Kang masa sport check nanti oleh Kementerian Kesihatan Malaysia tak le dibuang markahnya pulak. Tu semua diambil kira. Jadi nak tak nak kena buat le. Harap-harap markah tinggi bahagian production boleh bantu bahagian insfrastruktur sikit sebanyak. Harap-harap juga betul kata pegawai dari Kementerian Kesihatan tu yang katanya kalau ada masalah yang libatkan insfrastruktur atau sebagainya pihak SME Corpporation pulak yang akan take over bantu. Yer la nak kumpul modal untuk baikpulih insfrastruktur bangunan bukannya sikit. Mana nak adakan modal bahan mentah lagi, pasaran lagi dan mesin juga. Pening dibuatnya. Jadi kalau dapat bantuan yang semacam ni kami amat-amat berbesar hati le sangat. Pinjaman pun jadi lah sebab sekurang-kurangnya dapat bantu untuk perbaiki apa yang kurang.


Kami berhasrat sangat nak bagi yang terbaik pada pengguna produk 2 Puteri tapi yer la kadang-kadang kelemahan kami pun ada juga yang membataskan semua tu. Apa yang dapat kami jaga adalah perjalanan proses pembuatan produk tu biarlah bersih, selamat dan halal. Supaya pengguna 2 Puteri dapat yang terbaik. Hajat nak patuhi Amalan Pengilangan Baik (GMP) memang ada. Insyaallah kami akan usahakan perlahan-lahan supaya ianya jadi kenyataan. Bukan untuk kami sahaja tetapi juga buat pengguna yang kami hargai. Walau kami tak tahu le akan dapat tak logo dan sijil GMP tu yang dikatakan ribu riban tapi perlaksanaannya biar le dapat kami samastatuskannya yer tak? 'Samastatus' amboi perkataan... Ada ke dalam bahasa Malaysia tu hehehhe.


Insyaallah akan kami usahakan dalam masa terdekat ni untuk dapatkan Sijil MeSTI tu. Tapi sebelum tu kena update dulu apa yang kurang supaya dapat kami make surekan yang semuanya lancar nanti. Doakan kami yer... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...