Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Isnin, 28 Januari 2013

Jelatah... Salad traditional orang Melayu


Selamat bercuti buat yang bercuti. Selamat bekerja buat yang bekerja macam kami hihihi. Tapi macam saya ni antara bercuti dengan kerja sama je sebab timenya tak le tetap masuk 8 pagi keluar 6 petang sebab sendiri punya kerja leh le nak lewatkan sikit tapi akibatnya siap pun lewat le. Lagi naya sebenarnya sebab dari mula masuk sampai siap lebih dari 8 jam kerja hahahha. Ingatkan kerja sendiri releks sikit rupanya takkkk lagi teruk ada la... Nampaknya hari ni overtime lagi le sebab nak kena siapkan cepat.


Semalam kitarang cuti sebab penuhi janji dengan sahabat yang dah lama sangat tak jumpa, Puan Azian Omar... Amboiiii formalnya panggilan hahahah. Rasanya dah 23 tahun sebab last sekali pun masa saya bersekolah di Sekolah Menengah Gunung Semanggol Perak (sekolah yang ada nama saya tercatat dalam daftar rekod selama lebih kurang sebulan tapi tak pernah saya jejak kaki pun. Pelikkan tapi tu le yang sebenarnya. Sebulan je pun sebab lepas tu saya berpindah ke Sekolah Menengah Gunung Rapat Ipoh). Jumpa balikpun melalui facebook gak. Disamping bersua kembali untuk ikat semula tali persahabatan yang terputus lama, ia jua sessi penghantaran produk yang dia booking sejak 2-3 minggu lepas. Dannn tak lupa sessi makan-makan. Buat pot luck le walau pertemuan tu kat Tesco Taiping hahaha. Bukan apa mudah kalau jumpa kawan-kawan kat sana sebab leh pos anak-anak dare 2 orang tu main kat dalam sambil ibunya bergossip hihih.


Darling, Agar-agar Jagung you memang sedap. Teringin nak mintak tapau tapi kang ai sorang je yang hadap sebab ai je yang suka Agar-agar yang berperasa ni. Insan-insan tercinta lain cuma suka Agar-agar sirap yo. Seday ai tak leh nak berexperiment. Syukur sangat you and your sister suka Nasi Lemak tu. Lega dengornya. Lupa nak minta Mr Hb cari daun pisang kot tak lagi kaw kan hihihi. Nama je duduk kampung tapi sebatang pokok pisang pun tak der kat umah ni hihhihi.

 
Kerja hari ni untuk penghantaran produk ke Tesco esok lusa. Insyaallah dalam jadual order Tesco tu ada termasuk order untuk Tesco Kajang dan Tesco Seri Alam ya. Tu hari saya ada terdengar ada sahabat yang bertanya tentang produk 2 Puteri kat sana. Maaf kitarang baru dapat order la. Insyaallah minggu ni juga akan sampai yer. Tunggu sekejab yer darling semua :) Dah bercuti semalam hari ni kena kerja le. Kelmarin pun tak dapat buat sebab selesaikan kerja kat Penang. Semua nak kena buat sendiri tu yang tak menang tangan. Ni pun kena ambil masa sikit sebab dah 2 hari tak update cita kat sini kan...


Tengah hari tadi saya masak Sambal Ayam Berkacang bersayurkan Jelatah je. Mudah dan cepat sesuai le dengan jadual kitarang yang agak padat hari ni. Cik Jelatah ni merupakan menu mudah yang main campur je semua bahan. Salad orang Melayu ni jangan buat main hihihi. Ehhh selalu saya tulis sayur jenis salad ni yer. Tah le kat rumah ni selalu gak buat macam-macam jenis salad. Sebabnya mudah hihihi. Tapi kalau nak cita dengan formalnya kita cakap le yang salad ni sihat sebab dimakan mentah hikhik...


Salad orang kampung ni seringkali dihidangkan masa kenduri kendara. Mungkin sebab pembuatannya yang terlalu mudah dan 'kena' dengan macam-macam lauk kenduri kot sebab tu ianya jadi pilihan. Sebut saja menu lauk apa pun... Kalau bersayurkan jelatan cam 'in' je. Dari Ayam Masak Merah, Kari Daging, Rendang dan selaga macam la. Tapi lagi in kalau lauk pauk tu jenis daging le yer. Tak kisah le daging ayam ke, daging lembu ke atau daging kambing. Tapi kalau berlaukkan jenis ikan, sotong atau udang cam jauh sikit larinya. Tapi kalau dimasak jenis kari mungkin 'in' balik kot. Tapi itu pandangan saya je. Kekadang saya pun buat gak jelatah ni walau masak lauk ikan.


Jelatah ni pulak ada dua tiga version. Ada yang biasa je, ada yang berkacang, ada gak yang berudang geragau bagai dan tak kurang gak yang main satu bahan je yang selalunya timun. Yang last tu versi orang dah tak de bahan lain kot kat peti ais so guna timun pun sodappppp.


Kali ni saya nak kongsi style yang biasa-biasa tu. Alah yang selalu orang buat untuk hidangan kenduri. Sebenarnya yang ni pun hasil kodekan saya sesuka hati. Try and error jadilah jelatah yang pada saya best hihihi. Semuanya hasil pengamatan je masa makan jelatah yang dihidangkan pada saya oleh orang itu orang ini.


JELATAH

By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan


Cuka - Agak-agak je banyak mana. Terserah juga nak cuka beras, cuka buatan atau cuka epal. Tapi kalau guna cuka epal ada rasa lain sikit. Mungkin ada tekak yang tak berapa serasi dengan cuka ni.


Gula - Secukup rasa. Masukkan bersama cuka dan kacau bagi sebati.


Garam - Sikit je tau. Bagi rasa je. Jelatan selalunya masam-masam manis. Juga masukkan bersama cuka dan bagi sebati. Nak mudah masukkan masa masukkan gula tadi.


Timun - Potong nipis tapi jangan nipis sangat. Ikut suka le nak bulat ke (kalau timun kecik), potong empat bersegi ke / Paysane ke (jenis potongan bersangkar).


Carrot - Potong nipis gak. Yang ni boleh buat potongan Julienne atau potongan Paysane.


Nenas - Kalau boleh pilih le yang tak masam sangat. Buang matanya dan buat potongan Paysane jugak.


Tomato - Sebiji je kalau besar. Kalau kecik sangat 2 biji dah ok. Buat potongan Section tapi nipis je yer.


Cili Merah - Yang ni nak bagi berseri lagi dan ada rasa pedas-pedas sikit. Cukup 2 biji okay dah. Buat potongan Diamond Shape (atau dikenali juga sebagai Losange). Jangan tebal sangat. Dah semua ala-ala nipis yang ni pun yer.


Bawang besar - Slice je nipis-nipis. Tak le banyak sangat kang bau bawang jelatah kita tak le sedap weh. Agak-agak sebiji ok dah untuk setengah biji nenas.


Campur je semua bahan dan nak sedap sejukkan sebentar sebelum dihidangkan.


Sonang jo bai tu kan. Yang susahnya pun nak potong nenas tu. Saya bab potong nenas serahkan kepada MR Hb, pro dalam bab potong memotong nih ahak*.... Okay selamat menjamu selera :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...