Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jumaat, 14 Jun 2013

Resepi Hebat: Sup Telur Express BONDA YONG K.S


Err dah lama rupanya saya cuti memasak. Eh bukan cuti memasak tapi cuti berkongsi masakan kat sini. Sebenarnya memasak tu hari-hari kecuali hari-hari sibuk extra atau bepergian jer cuti tapi udah hidangan tu macam selalu so tak le semangat sangat nak berkongsi. Rata-rata yang dimasak udah yang sama je kang tak best le pulak kan. Naik muak pulak kowang sumer heheh.


Hari ni saya masak lain sikit. Biasanya hidangan pedas wajib ada atas meja nih tapi hari ni main masak sup mudah je. Sup orang sakit kata nenek, Hajah Yong Abdullah. Yer le kot sebab nak buat pun macam terburu-buru punya stail je. Cepat gitu. Udah macam kalo si sakit minta nak makan, terus capai periuk masak je. Dalam 5 minit dah dok tengah hirup kuah sup dah punya pantas dibuat heheh. Tu andaian saya je la hahah. Bab menumbuk bagai tu mana hilang tah masanya heheh.


Sup ni cukup saya gemar masa kecik-kecik dulu. Kalau nak banding dengan sup ekor nun, yang ni lagi best rasanya. Mungkin tekak orang simple macam saya ni memang simple mimpel le pilihannya heheheh. Adeh jangan tampo tangan comey teman Kak Piah... Gurau je heheheh. Udah tak der sapa nak puji, puji diri sendiri pun wokay gak ek? Heheheh...


Bila saya berkongsi resepi sup ni, maknanya tema hidangan saya kali ni lari sikit dari 2 Puteri. Tapi sikittt je la sebab hidangan sayur masih saya masukkan Cili Boh Asli 2 Puteri heheh. Udah tokey tak leh nak lari dari sumber-sumber hidangan yang diambil dari produk sendiri heheh. Kalau tak pedas kat rumah ni memang tak boleh jadi kalo takat sup tu mana le nak datang pedasnya selain dari serobuk lada yer tak. Tapi udah anak-anak tak makan pedas langsung (lega makkk leh le bedak banyak sikit untuk dijual kat customer hahah) jadi hidangan sayur buat le pedas sikit. Anak-anak makan je sayur yang ado dalam sup tu.


Resepi sup ni pun idak le saya belajar direct dari Allahyarhamah nenek tapi hasil apa yang saya tengok masa kecik-kecik dulu stepnya macam tu le hehe. Dulu kita le cucu sorang yang tinggal dengan Allahyarhamah nenek so manjanya kan kemain. Tu yang banyak ilmu masak tak sempat ambil dari dia. Nape taknya asyik nengok je sentuhnya idak. Takat sentuh masa makan tak sesuai kan... Akhirnya yang rugi sendiri juga... Menyesal sungguh.. Sob sob.. So kowang tu kot ada ibu ke nenek ke gi le cecepat tuntut ilmu masakan diarang. Kot tak dapat banyak sikit pun biar le kekal warisan nenek moyang kita untuk diperturunkan pada anak cucu kita pulak yer tak..

Eh memasak tu yang express... Bukannya bus express hihihi

Udah le tu.. Kang merebak pulak sedaynya kat mengkome pulak. Habis banjir satu Malaysia nanti. Parah hahaha. Jom tengok resepinya...


SUP TELUR EXPRESS BONDA YONG K.S
By: Asamgaram2puteri

Bahan-bahan
  • Ubi kentang, kupas kulit & potong wedges, rendam
  • 1 biji carrot, potong wedges 1 inci
  • Suhun, potong pendek & rendam
  • Telur ayam - ikut le banyak mana nak
  • Daun sup
  • Daun bawang
  • Air
  • Garam
  • Minyak untuk menumis

Bahan tumbuk
  • 4 biji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih - boleh lebihkan jika suka
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 sudu teh jintan putih
  • 1/3 sudu teh lada hitam

Caranya
1. Tumis bahan-bahan tumbuk hingga wangi.

2. Masukkan kentang yang telah ditoskan seketika sebelum dimasukkan ke dalam periuk. Kacau-kacau sebentar.

3. Masukkan air sebanyak mana yang disukai bersama carrot. Masak hingga kentang dan carrot empuk. Biasanya saya suka yang idak le terlalu empuk. Biar keras-keras sikit best.

4. Pecahkan telur satu persatu. Hati-hati jangan bagi pecah kuningnya kang tak cantik. Jangan juga bagi dia bertindih kang hilang pulak kecunnannya. Kacau hati-hati yer. Cuba kekalkan kecunnannya sehabis mungkin heheh.

5. Masukkan suhun, garam dan biarkan mendidih sebentar sebelum tutup api.


Hah.. Dah siap le tu. Cepat je kan... Boleh le dihidangkan bersama daun bawang dan daun sup yang telah dihiris halus. Kalau rajin masukkan le sama bawang goreng. Kot korang nak try masukkan bahan pa per pun boleh je. Mushroom ker hapa okay je Insyaallah.



Mushroom ni jangan lak dimasak, yang ni sesuai digeget-geget je. Aummm nyam nyam

Biasanya sup saya ni tak guna perencah lain selain daripada garam. Mungkin sebab memang dah saya ni jenis suka gunakan perasa asli garam dan gula je kot. Tak gemo guna perencah-perencah ni. Belajar guna stok-stok ni pun sebab nak buat nasi ayam dedulu hehe. Sejak tu pandai le sikit guna tapi tetapi tak gemar sebenarnya. Tapi tu hari sebab anak-anak tak berapa suka sup plain yang versi yang saya buat ni, saya cuba le masukkan sikit stok ayam. Banyak pulak diarang makan. Bertambah.


Apa-apa pun terserah kat kowang le kot nak mencubanya. Try je kaedah mana yang disukai sebab memasak ni bukannya susah mana pun. Atas kita gak sebenonya heheh. Tapi kalau buat kuih muih jangan buat main kang tak jadi rugi....


Ok selamat menjamu selera... Moh nak tengok Finding Nemo lak

4 ulasan:

  1. sedapnya..blh la i nk try..mhon share resipi ya..
    jom tukar2 link ..pasni vsit my blog plk ya..
    miszfinazrul.blogspot.com
    tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyaallah dear, sila le try mana le nak tahu kan sesuai dgn selera tu hikhik. Insyaallah klu ada kelapangan sy singgah sana kay. thanks a lot anyway coz sudi singgah sini. sudi2 le lawat kami selalu :)

      Padam
  2. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

    Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

    2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

    3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

    .................................................................

    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ..................................................................

    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    ...............................................................


    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...