Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Isnin, 28 Oktober 2013

Tesco On-line Shopping, Membeli-belah menjadi makin mudah!


Cuti minggu ni agak rileks sikit. Tak der gocoh sana sini sangat. Semua preparation produk dah siap. Tunggu nak mengantor je. Untuk hari ni sambil rehat-rehat, masak kena kemas rumah le hihi. Jangan ingat dapat rehat aja ya... Habis satu rumah dibongkah. Susun atur semula. Sakit pinggang mak dikkk tapi puas hati sebab dah lama sangat position perabot tak berubah-rubah. Tahap kalau pejam mata pun harus tak langgar apa le punya hafal dah lorong hikhik... Letih-letih mengemas sambung masak pulak. Hebatkan kita orang perempuan, letih kerja tak hilang dah sambung kerja kat umah pulak. Salute le dari saya ;D.


Tadi masa nak buka blog saya ternampak satu entri perkongsian Kak Ida dari Koleksi 1001 Resepi yang saya ikuti. Amboiii Kak Ida, dah kumpul 5409 followers you.. Kalau tengok dia punya fan view pulak 5931266 orang yang dah bertandang sejak April 2010. Tu le kalau otai kan. Kita orang baru memang telan air liur je la hahahah.


Berbalik dengan apa yang saya baca kat laman Kak Ida tu kay... Yang buat saya tertarik untuk berkongsi kat sini dengan sahabat semua. Ianya berkenaan satu lagi Online Shopping yang boleh kita buat dari rumah je. Tak perlu berdandan bagai sebelum keluar rumah dan tak perlu start keta dah untuk Shopping!! Heheh.. Yang perlu cuma komputer yang paling mustahak untuk masuk buat pembelian online. Kot tak der komputer memang nak mengonline camner pulak yer dak. Takkan takat tekan kat tapak tangan dah boleh kot.... Teknologi tekan kat tapak tangan tu ada dah tapi sanggup ke nak apply heheh. Satu lagi yang wajib ada... Pitih dalam bank atau nak lebih rasa macho (pada saya le kot sebab saya tak der yang ni) guna credit card. Kot tak baik masukkan duit dulu kat dalam akaun supaya leh guna perkhidmatan nih heheh.


Eh sedari tadi dok cita pasal shopping online tak tercita pulak sapa yang dah tingkatkan tahap shopping place diarang sampai tak perlu lagi kita jejak kat premis diarang untuk buat pembelian. Ha.. Nak tahu?? Ceteka heheh. Dianya Hypermarket. Rasanya ikut ranking no 1 kot (yang ni saya yang bagi heheh). Ada 47 cawangan di Semenanjung Malaysia ni kecuali di Perlis, Terengganu dan Pahang. Dan yang tawarkan 34 cawangan diarang untuk pasarkan Produk 2 Puteri heheh. Yup betul.... Tesco Store dah lancarkan 'Shope Online' diarang baru-baru ni. Wah.. Tak cukup dengan 47 cawangan yer.. Tesco tawar pulak pembelian online. Amboiii sampai setiap cara diarang cuba dekat dengan pengguna ek. Bagus.. Bagus... Ni le otak bisness namanya.


Saya pun lepas je baca cita Kak Ida, terus lawat laman web Tesco Store tu. Ambil tahu le sikit ala-ala minah kecoh heheh. Kepoh je lagaknya. Saya ni bukan le jenis online buyer tapi kan per, dapat gak saya cerita kat sahabat yang ada di sini. Mana le nak tahu ada yang berhajat nak guna khidmat ni. Tak sekarang, nanti nanti kan :).


Segala macam jenis produk yang ada kat Tesco diarang senaraikan kat dalam laman shopping online ni. Fresh food, grocery, baby products, chilled & frozen dan pelbagai lagi la. Saya tak le register lagi. Kan per buat waktu ni, mungkin untuk tempoh percubaan pihak Tesco cuma anjurkan di kawasan area Klang Valley je dulu. Kalau ada sambutan Insyaallah kemungkinan diarang akan perluaskan service diarang.


Kalau ada sahabat yang tinggal di Klang Valley yang berminat kena le masuk ke laman web Tesco Store nih di eshop.tesco.com.my. Pastu Sign up sebagai pengguna. Lepas dah sign up maka dah boleh le mula penjelajahan untuk bershopping online. Mudah sangat perkhidmatan yang diarang berikan.

Camner Kak Ida buat cam ni yer untuk kongsi dengan kita semua. Sapa le yang sudi ajar saya huhu


Kot-kot pulak nak tukar produk yang dah dipilih dengan produk lain boleh je buat pengubahan kat situ. Tak der masalah punya. Kata Kak Ida, nak alter banyak mana pun boleh asal jangan dah sampai time diarang buat penghantaran dok nak tukar memang tak le yang tu heheh. Pembayarannya pulak after dah terima barang yang kita tempah tu dan lepas puashati dengan produk yang diarang deliver. Kot tak boleh pulangkan balik kat diarang. Kalau menurut cerita Kak Ida, no charge for this.


Kot nak tukar ke nak check senarai yang dah kita tempah tu leh tekan kat Shopping Trolley yang kat belah kanan tu dan view le apa yang kita dah booking tadi. Masa ni kot nak alter ke hapa boleh je.



Bila dah selesai, klik kat check out dan booking time slot pulak.



Senarai barang yang dibeli tadi akan masuk dalam favourite list dalam akaun memasing. So next time kot nak beli dah ada jenis produk yang memang biasa kita beli, tak payah lagi dok scroll sana sini belek listing yang banyak tu. Jimat dah sikit masa yang ada dan tak le naik juling bijik mata lagi dah. Tapi kot nak alter - tambah atau kurangkan lain-lain produk pun masih dibuat lagi.


Nama pun ada produk kat Tesco Store, saya pun apa lagi mula le cari kot-kot Sos Char Kueyteow 2 Puteri ngan Cili Boh Asli 2 Puteri terselit atau tidak dalam senarai. Cari kat Grocery... Amboi betul kata Kak Ida, leh juling nak baca sesatu. Maleh nak belek, saya pergi kat bahagian search dan type Sos Char Kueyteow... Alhamdulillah Ada!!!! Bestnya. Walaupun gambo tak der lagi tapi sekurang-kurangnya sahabat-sahabat masih boleh dapatkan produk kitarang secara online. Butiran lain ada oklah. Cuma harap sedikit masa lagi diarang upload gambo le pulak, baru cunkan heheh.

Kat dalam tu masih menggunakan label Sos Char Kueyteow 2 Puteri yang lama tau. Linknya kat sini :)

Pastu cari pulak Cili Boh Asli 2 Puteri tapi hampa.. Tak der pun hukhuk.. Sedih akak dikkkk. Sedih dalam gumbira gitu boleh? Nak buat cam ner satu ada satu tak der huk huk. Harap-harap next time akan tersenarai cik Cili Boh Asli 2 Puteri nih.


Hah.. Kot ada yang berminat nak try perkhidmatan diarang ni cuma perlu bayar RM10.00 je sebagai service payment. Tak mahal mana mana pun kan. Memang berpatutan sesangat. Tapi kena tahu yer produk yang beso-beso tak der dalam senarai yer. Yang runcit je yang diarang senaraikan dan boleh kita beli. Baju-baju pun elek heheh. So kalau-kalau barang runcit dah nak kehabisan stok boleh le buat tempahan dan tunggu je ketibaannya esok ikut time slot yang kita pilih. Yang tu saya tak pasti macam mana jadinya sebab untuk waktu ni kata Kak Ida mudah le nak dapat time slotnya sebab tak ramai yang gunakan lagi perkhidmatan ni sebab masih baru. Next time tak tahu le kalau dah banyak. Mungkin pihak Tesco akan perbanyakkan lori diarang le kot.


Yang ni saya kongsikan pendapat Kak Ida lepas dia guna perkhidmatan nih.... Sori yer Kak Ida, saya copy and paste pendapat akak kat sini. Kan per, saya tak der pengalaman so kongsi pengalaman akak yer. Izinkan yer....


>>>>>>
Pronya....
1) takyah keluar rumah...duduk depan komputer aje...tok tek tok tek...
2) boleh tambah dan tolak any time sehingga malam sebelum barang anda di deliver...(day before delivery)
3) jika anda tak upaya nak keluar rumah misalnye takda kenderaan, takda sapa nak jaga anak kecik, sakit atau takut kena panas matahari atau hujan...servis ini amat berguna...:)
4) rumah anda jauh dari tesco...tapi anda kena pastikan kediaman anda termasuk dalam perkhidmatan ini... - boleh check kat sini
5) bayaran hanya dibuat after delivery...iaitu selepas anda puashati dengan barangan yang dihantar kepada anda...
6) selepas shopping utk pertama kali...semua barangan anda akan masuk ke dalam favourite list...lain kali jika anda nak shopping lagi click aje kat favourites...pastu alter aje kat situ...
7) bayaran untuk service ini hanya RM10....tak mahal mana dan mungkin berbaloi jika anda tinggal jauh dari tesco... - kalau tinggal dekat pun lebih dari RM10.00 kot akan kita keluarkan sebab harus teringin  nak beli yang lain-lain kan kan...(saya le tu heheh)
8) ada lagi....nanti kkida fikirkan...:)

....dan sekarang ni kkida nak cerita pula mengenai kekurangan shopping online ni...:P

1) letih ngadap screen komputer....sakit mata dok jegil kat website tesco ni...anda bayangkan ada berapa ratus produk kat tesco tu....dan most of the item mereka letak kat dalam kedai online mereka satu per satu...

contohnye jika anda nak beli sabun basuh baju...akan keluar semua jenis sabun yang anda tak minat nak tengok...satu per satu dari jenama, berat dll...letih weh....nak kena selak dari satu page ke satu page...sampai jumpa barang yang anda nak beli...kkida terpaksa duduk lebih dua jam kerana nak memilih barangan...itu pun ada barang yang kkida nak beli tiada dalam list mereka.....:\ - Tapi macam saya tadi, pergi kat search ada kat belah kanan tu, pastu type ler brand name atau product name. Biasanya kalau dah ada product yang memang jadi favourite kita buat sekian lama mudah le yer tak. Untuk produk baru kena le tengok -tengok kat senarai macam Kak Ida kata atau tulis kat ruang search tu apa yang kta nak cari. Insyaallah ada. Kot nak cari Sos Char Kueyteow 2 Puteri pun boleh heheh. Nanti tak susah dah masuk dalam favourite list korang kan kan...

2) jika anda nak guna barang tersebut immediately memang tak practical lah shopping online ni...mereka hanya akan deliver barang anda paling awal keesokan harinya....sekarang service ni masih baru...mudah utk anda dapat delivery slot pilihan anda...later bila ramai dah tahu mungkin susah sikit...

3) barang kering ok beli cara ni...barang basah tak berapa sesuai...contohnya sayuran dan lauk pauk...mungkin apa yang mereka deliver tak memenuhi piawaian anda...memang kita boleh rejek barang tersebut jika tak suka....tapi lecehlah...nak kena gak keluar rumah cari barang basah...

4) yang paling kkida tak berkenan sangat semalam adalah.....kkida still kena go tru satu persatu barang tersebut berdasarkan senarai mereka...yelah...takkan kita nak terus bayar camtu aje kan...nak kena pastikan dulu samada barang yang depa hantar ikut apa yang kita order...


dan nasib baik kkida periksa satu-satu...ada barang yang kkida order mereka tak masukkan dan mereka ganti dengan barang lain yang kkida tak nak...:)

5) melalui pengalaman semalam kkida dapat rasakan shopping kat tempat asal barang tersebut lebih selesa lagi berbanding beli online...sekurangnye dapat juga menjamu mata, belek-belek dan paling utama boleh gerakkan anggota badan...heheee...

cuma kekadang tu mungkin kita terlebih beli...barang yang tiada dalam senarai pun boleh termasuk sekali dalam troley....

....apa yang kkida sembangkan kat sini adalah pandangan dari pengalaman kkida sendiri....terpulang pada keperluan anda....sekali-sekala jika rasa malas nak keluar rumah bolehlah guna khidmat ni...

>>>>
Yup betul kata Kak Ida...  Terpulang pada sesiapa yang berminat le kan. Anyway thanks Kak Ida atas info tentang perkhidmatan Tesco ni. Mana le nak tahu kot-kot ada sahabat-sahabat yang terdesak boleh gunakan perkhidmatan diarang ni kan. Saya memang tak leh le buat masa sekarang. Kena keluar ke kawasan liputan baru leh heheh.


Selamat membeli belah... Jangan lupa dapatkan Sos Char Kueytoew 2 Puteri di Tesco On-line Shop juga!



1 ulasan:

  1. The Evolution of Casino: An Inside Look at the Evolution of the
    The 파주 출장마사지 Evolution of 강릉 출장안마 Casino: An Inside Look 평택 출장샵 at the Evolution of the The Evolution of 의왕 출장마사지 Casino: An Inside Look at the Evolution 광주광역 출장샵 of the Evolution of

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...