Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Khamis, 11 April 2013

Jabatan Kerajaan/pihak berwajib, tolong kami bantu kami...


Beberapa minggu lepas saya dapat satu email bertanyakan tentang maklumat produk kerana diarang berminat untuk pasarkan produk 2 Puteri ke pasaran luar negara. Isk tak sangka ada gak yang sudi mengetengahkan produk kitarang. Tapi dalam syok tu terasa risau gak tetiba satu syarikat besar berpangkalan kat Amerika tunjuk minat terhadap produk keluaran syarikat kami yang kecik ni. Boleh percaya ke yang company ni benar-benar wujud. Betul ke company ni betul-betul berminat? Banyak persoalan yang timbul dalam benak.




Dalam tengah pikir-pikir tu kami terlepas le jugak beberapa hari tak berbalas-balas email diarang. Nak pulak tengah sibuk renew sijil Halal, apply MeSTI (Kementerian Kesihatan Malaysia), siapkan produk disamping lain-lain kerja yang berderet tunggu. Memang terlupa le jadinya. Lepas minggu kedua bila kerja-kerja dah surut, saya check dulu company diarang. Wujud ke idak. Tengok yup.. Bukan spam ke hapa tapi company diarang pasarkan produk games dan yang seangkatan dengannya. Saya pun balas le reply lebih kurang. Menolak le kononnya. Nak karang panjang lebar takut salah pulak. Teman ni omputeh gugup sikit... Oh My English!
 
Tup-tup tadi diarang balas balik (amboi cepat ko... Selang dua hari je dari akak reply). Diarang tunjukkan yang company diarang turut pasarkan produk makanan dan pelbagai lagi... Amboiii besar le company diarang. Eiii rupanya ada cabang lain rupanya diarang ni. Jual produk yang kebanyakannya dari China. Banyak pulak tu produk yang diarang jual. Dari serbuk lada hingga ke mesin untuk industri perkilangan, semua ada. Nak pulak bila tengok jumlah order yang diarang ambik 2 tone le 50 carton le bagai. Camner agaknya company kecik macam saya ni nak supply.... Bukan sangsi dengan kemampuan kitarang nak keluarkan produk sebab sekarang ni pun kiatarang berdua je yang kerja dengan 44 cawangan pasaraya Hypermarket dan beberapa buah kedai-kedai biasa kitarang suami isteri leh cover. Tapi masalahnya mana le nak cari modal untuk beli bahan mentah. Yooooo..... Mau pusing kepala ini machiam meeeeiii....  Fuhhh dah gelabah bewak. Camner nih. Kami dah le tak pandai bab-bab ni. Kang tersilap setuju ada masalah lain pulak timbul. Dalam dok pikir tu jawapan tak le bagi lagi sebab pertama-tama kena pikir cari lobang yang terbaik untuk beri khidmat nasihat, pastu baru bergerak ke arah mana yang perlu.
 
Dalam dok pikir-pikir terlintas nak cari agensi kerajaan yang berkaitan untuk bertanyakan panduan dan syarat-syarat untuk pasarkan produk. Bincang dengan Mr Hb, kami setuju untuk pergi terus ke Ipoh untuk bertanya secara direct. Nak tuju jabatan mana pun tak pasti, benyak sangat dari Miti, Mida hingga ke apa-apa le. Pening. Sib baik yang saya tahu semua tu disatukan bawah satu building ICCT kat Ipoh nun. Kot tak naya pusing-pusing. Kami bertolak ke sana lepas ambil anak dari sekolah. Kiranya sampai sebaik lepas rehat tu ok le kan.


Mula-mula saya singgah kat Mida (Malaysian Investment Development Authority). Tanya le kot diarang leh bantu, rupanya Mida ni untuk pengusaha yang nak meningkatkan tahap kilang diarang jadi yang lebih baik. Cam nak besarkan ke, nak beli mesin ke hapa gitu le kot. Tapi yang diarang layan cuma pada yang buat jualan RM2.4juta setahun. Paling sikit pun RM500ribu. Amboiii mak, paling cepat pun leh guna khidmat diarang 15 tahun lagi kot (hahahah berangan le sangatttt). Diarang suruh gi ke Miti pulak. Sib baik bersebelahan je heheh. Saya pun tuju le ke Miti (Ministry of International Trade and Industry) pulak. Lepas saya terangkan serba sedikit tentang tujuan kami serba sedikit, baru kami tahu yang Miti cuma buat pada selected country. Kot country yang diarang tak select tak leh bantu. Adoi mak... Susah le ini machiam. Diarang suruh ke Matrade pulak. Gocoh-gocoh kami ke Matrade yang berlokasi di tempat lain pulak. Tengok jam dah dekat pukul 3.00 petang. Kang lambat naya je. Udah le nak pergi dua tempat lagi lepas selesai dengan yang ini.
 
Sampai kat Matrade (Malaysian External Trade Development Corporation) dalam kul 3.00 lebih. Elok tanya pada receptionist yang ada rupa-rupanya pegawai yang berkenaan tak masuk le pulak. Sebenarnya Matrade sewa je kat situ dan hanya hari Selasa dan Rabu je yang dia ada. Kalau tak base kat KL. Udah balik tangan kosong le wajabnya. Lepas selesai kerja-kerja yang lain kami bertolak balik dalam hujan. Umpama hati yang sedih ni huhu (Gedis le pulak ek hahahah).



Pepagi Rabu kami try call pegawai Matrade tapi lepas dua kali contact masih tak berjawab, saya try pulak hunting line diarang ke KL nun. Sib baik disambut. Lepas cerita serba sedikit tentang tujuan kami pegawai berkenaan beritahu yang kami tak layak untuk export produk ke oversea sebab bukan company Sdn Bhd. Kalau register kepada Sdn Bhd (Sendirian Berhad) baru boleh tapi kena register dengan Matrade pulak. Aduhhhh nampaknya peluang berkubur sebelum bermula le. Nak register company jadi Sdn Bhd kena RMribu-ribu. Kalau tak salah RM2000.00 kot paling kurang. Pastu kalau dah jadi Sdn Bhd kena cari Company Secretary untuk urus segala berkaitan akaun. Tah berapa kena bayar untuk khidmat diarang. Mana nak kena sediakan produk ikut speck pihak pemborong untuk membolehkan produk sampai ke sana. Aduh susahnya jadi pengusaha ni.

Kalau boleh tu kalau ada kes macam kami ni bagi le khidmat nasihat atau panduan supaya kami tak terkial-kial sendiri. Jangan le tolak sana sini. Kalau boleh, bantu kami supaya dapat pasarkan produk seperti yang diminta oleh pihak sana. Bukan ke ni satu dari hasrat kerajaan untuk pasarkan produk Malaysia ke pasaran antarabangsa? Jadi kenapa bila ada peluang, tak di cuba ketengahkan? Mana yang betulnya. Atau peluang ni hanya untuk company yang gah (ada nama) dan ada duit banyak sahaja? Kami pergi untuk minta khidmat nasihat supaya syarikat yang kecil dapat berkembang menjadi besar Insyaallah. Tapi yang kami dapat sebaliknya. 'Terkubur sebelum bermula' itu yang lebih tepat. Sedih tapi itulah realiti sebagai sebuah syarikat kecil yang cuba menongkah arus. Daratan luas hampir digapai namun ada yang menolak supaya hanyut lebih jauh lagi.




Baru-baru ni pulak kami dapat satu massage dari sahabat lama Mr Hb. Dah lama dah lost contact tapi syukur berhubung balik melalui facebook. Suka sangat Mr Hb dapat jumpa sahabat lama dia. Lepas dapat tahu perkembangan kami sebagai pengusaha produk yang memasarkan produk kami kat Pasaraya Mydin dan Tesco Store, dia bertanggapan kami dibantu oleh sesebuah parti sebab tu boleh masuk ke pasaraya-pasaraya berkenaan. Membaca apa yang ditulisnya membuatkan saya terasa sangat terkilan. Terkilan yang amat sangat sebab kami hanya berjaya dengan hasil usaha sendiri. Berhempas pulas untuk pastikan setiap usaha kami mendatangkan hasil seperti yang diharapkan. Tiada jalan mudah untuk kami walau untuk medapatkan sekecil bahan mentah. Sehingga sekarang kami masih tersekat atas pengorbanan kami ini kerana modal kami terlalu kecil sewaktu awal perusahaan dan kami telah berhabis untuk pastikan produk kami ada dipasaran. Paling saya terkilan bila usaha Mr Hb yang berembun dan tidak tidur hanya untuk penuhi appointment bagi membincangkan cara nak pasarkan produk dengan pihak pasaraya berkenaan. Kami tinggal jauh di Perak ni, jadi untuk pastikan sampai tepat pada masa yang dijanjikan Mr Hb kena pergi seawal mungkin. Tak kira pulak masa menghantar produk yang dia terpaksa tidur kat mana saja yang boleh supaya jika berlaku apa-apa boleh buat plan B supaya produk selamat sampai seperti yang dijanjikan.

Seperti yang saya pernah sebut  kat sini (kalau tak salah le), kami sebagai pengusaha atau peniaga tidak wajar pamerkan atau war-warkan siapa yang kami sokong. Itu syarat utama supaya produk keluaran tidak dipulau oleh mana-mana pihak atau akan timbul sebarang masalah kelak. Seperti kata "Undi anda adalah rahsia" begitu juga dengan kami, biarlah rahsia heheh. Tetapi jangan sangka orang Melayu hanya berjaya dengan pertolongan yer. Tak semuanya yang berjaya tu dibantu. Kami orang Melayu masih punya semangat dan tekad untuk berusaha. Memang le kami pun mengharapkan bantuan jika boleh untuk meringankan beban kami ni tapi kalau tak ada pun kami kena terus berusaha sebab anak-anak masih perlu disara.


Begitu juga bila ada pihak yang menyarankan kami untuk 'pull back' dari memasarkan produk dipasaraya-pasaraya yang berkenaan. Memang la baik tujuan dia berkongsi nasihat, takut kami tersalah langkah. Tapi menjadi impian setiap pengusaha terutama pengusaha kecil untuk menempatkan produk di pasaran besar. Melalui kewujudan pasaraya besar secara tak langsung kami dapat bergerak ke seluruh Malaysia dalam memperkenalkan dan memasarkan produk kami ini yang mana kalau kami lakukan sendiri tak mungkin akan pergi sejauh ini. Nak harapkan pemborong, rasanya lebih kurang le dengan apa yang pihak pasaraya berikan. Kalau kami takut dengan semua cabaran yang ada kerana takut tersalah langkah, macam mana kami nak perkenalkan produk kami. Mungkin akan terkubur sebelum bermula juga. Tambahan pula sekarang banyak kedai-kedai runcit yang mengeluh kerana kekurangan pelanggan. Macam mana kami nak tempuh keadaan pelanggan yang kurang, pesaing yang banyak tu.



Apa yang saya ceritakan ni bukan tujuan nak mengadu domba atau mempertikaikan setiap kata orang. Udah macam tak leh dinasihat pulak kang. Takkk.. Tapi nak ceritakan bahawa payahnya nasib untuk berjaya kalau kejayaan hanya diukur pada wang ringgit, kroni atau berapa gulung ijazah yang ada. Saya tak punya wang ringgit yang banyak, tiada kroni dalam mana-mana parti dan tiada ijazah yang bergulung-gulung. Saya belajar setakat STPM manakala Mr Hb Sijil Pendawaian dari IKM. Tapi kami punya perancangan, tekad dan syarikat untuk dimajukan. Dalam usia kurang dari 3 tahun kami berjaya lunaskan cita-cita untuk pasarkan produk dipasaraya besar, punya sijil Halal seperti yang diwajibkan dan kini dalam proses untuk dapatkan Siji MeSTI yang dimestikan pada setiap pengusaha. Kami telah capai dari segi pembungkusan, piawai dan sebagainya seperti produk-produk syarikat yang telah lama wujud yang ada 20 hingga 30 tahun lamanya. Apa yang kami kurang sekarang adalah kemampuan untuk pergi lebih jauh kerana masalah kewangan. Kami amat berharap pihak kerajaan atau mana-mana pihak dapat membantu kami dalam aspek ini.


Atau sekurang-kurangnya pihak yang berkenaan seperti Fama, Mardi, Sirim, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, SME Corporation, Matrade, Miti atau lain-lain kementerian yang berkaitan la kenalpasti produk atau syarikat yang ada potensi untuk diketengahkan. Jangan cuma pilih syarikat yang besar-besar sahaja kerana syarikat-syarikat kecil juga boleh menjadi besar andai ada landasan yang betul. Saya tengok banyak cabang yang pihak kerajaan sediakan dan war-warkan. Sampai pening kepala nak pilih masa satu yang sesuai dengan kita. Tapi bila kita cuba approach pihak sana tunding pihak sini, pihak sini kata pihak sinun. Pihak sinun kata ok tapi senyap sunyi sampai kesudah. Akhirnya yang merana kami pengusaha kecil. Jangan cuma dipandang ijazah yang bergulung-gulung andai kami dapat buktikan kami masih mampu bersaing. Jangan dibaca terlampau dalam pada pencapaian jualan kalau modal untuk memasarkan produk terlalu kecil. Dan jangan dihalang perkembangan sesuatu produk andai dikatakan tidak didalam golongan yang berkenaan sahaja. Bantu kami dengan bimbingan. Bantu kami dengan nasihat dan tunjuk ajar. Dan bantu kami dengan kewangan yang sepatutnya supaya kami akan capai matlamat sebagai satu syarikat IKS yang berjaya.

Mungkin pengalaman dulu dikatakan punca pengusaha yang ada sekarang susah mendapat bantuan kewangan. Itu memang tidak dinafikan tetapi jangan kerana salah orang lain terpalit pada kami. Yang sewajarnya pantau secara dekat sebelum dan selepas diberi bantuan. Insyaallah, jauh mana dapat kami lari kalau pihak yang berwajib sentiasa ada berdekatan. Kalau payah suruh sign satu agreement yang nyatakan lepas dapat pinjaman, kalau tak bayar pihak kerajaan boleh ambik dari akaun syarikat yang ada tanpa perlu bnyak bicara. Alah nak ambil duit sendiri harus ada je cara yang boleh diikhtiarkan betul tak. Tapi jangan le sampai kami pulak yang teraniaya. Banyak dah syarat pihak berwajib tuntut dah kami cuba penuhi jedi kalau bahagian kami ni tolong le pulak. Baru le win-win situation... Tak gitu????


3 ulasan:

  1. Salam Pn Nasyeera,
    Terima kasih atas perkongsian.
    Saya juga pengusaha dan pengeluar produk IKS, untuk konfeksi tepung dan beroperasi di Station 18 Ipoh.

    Boleh tak kalau saya nak maklumat lanjut bagi email pemborong dari luar negara yang contact Puan ni? Sebab kami juga berhasrat untuk pasarkan barang ke luar negara dan insyaallah kapasiti produktivi di kilang boleh memenuhinya.

    Minta jasa baik puan untuk emel saya di ilanicious@ymail.com atau whatsapp 011 3222 8270.

    Jasa baik puan amat saya hargai. TQ

    BalasPadam
  2. Salam puan..Tq puan atas perkongsian bisnes ni..begitulah birokrasi skrg.peniaga kecil mmg tk dpt bertambah.tp saya harap puan dh beraya.kalau puan tk kedah,blh share dgn sy mcm mana utk saya pasarkn barang ke luar negara..su teringin jg buat biznez smpi.overseas..blh wassup sy di 0179711197 or email sy di ainialya@yahoo.com..sama 2 bantu peniaga kecil yg terbeban dgn cara hidup skrg

    BalasPadam
  3. Salam puan..Tq puan atas perkongsian bisnes ni..begitulah birokrasi skrg.peniaga kecil mmg tk dpt bertambah.tp saya harap puan dh beraya.kalau puan tk kedah,blh share dgn sy mcm mana utk saya pasarkn barang ke luar negara..su teringin jg buat biznez smpi.overseas..blh wassup sy di 0179711197 or email sy di ainialya@yahoo.com..sama 2 bantu peniaga kecil yg terbeban dgn cara hidup skrg

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...