Rabu, 31 Julai 2013

2 minggu penuh cerita kini dia turut mengalami asthma

Lama tak bernukilan. Semuanya sebab banyak sangat peristiwa yang timbul sejak dua menjak nih. Nak nak pada Afif Khadyeeja, anak saya yang sulung tu.


Kalau dah banyak benda yang berlaku pada dia, saya dengan Mr Hb sure terbabit sama. Yer la.. Kitarang kan ibu ayah dia harus ikut terbias dengan apa yang berlaku pada dia. Hikhik.


Apapun terima kasih buat sahabat semua yang masih sudi bertandang walau tanpa nukilan terkini. Saya hargai sangat-sangat :)


Apa yang berlaku sampai saya tak sempat nak masuk N3?


Kisahnya macam nih. Last week dia ditukarkan tempat di dalam bilik darjah. Dari duduk depan kena duduk belakang. Alasan cikgu kelas dia, pelajar ditukarkan tempat duduk jika tidak hadir ke sekolah. Bermakna dalam sebulan kalau tak datang 2-3 kali, kena tukar pun 2-3 kali gak ar kot. Mulanya kami minta jasa baik cikgu kelasnya untuk pindahkan dia semula ke depan atas alasan dia tidak ke sekolah bukan sebab dia malas tapi kami yang tidak dapat menghantar atau mengambil dia jika ada urusan luar. Kami tak punya sesiapa yang boleh menjaga dia sementara kami tiada.


Anak saya pulak seorang yang agak aktif, punya masalah dyslexia dan tumpuannya mudah terganggu jika diletakkan dalam satu-satu keadaan dalam jangka masa yang lama. Jadi lokasi tempat duduk dalam kelas adalah amat penting pada saya berdasarkan pengalaman yang ada. Sementelah pula kami kadang kala terpaksa attend kerja-kerja luar yang terpaksa anak saya ikut bersama dan meyebabkan dia tidak dapat hadir ke sekolah. Lagi le dia perlu kekal di depan supaya mudah pada dia catch up mana-mana subject yang tertinggal. Atas alasan itu, amat penting untuk dia kekal berada ditempat lamanya.


Dan cikgunya tu pun setuju. Apabila dia dipindahkan ke depan seorang guru lain yang anaknya dikelas yang sama tak setuju dan arahkan anak saya kebelakang semula. Kuasa veto seorang guru pada pelajar yang tak mengerti apa-apa. Nak pulak Mr Hb jenis yang malas nak bising-bising jadi apa yang terjadi pada anak saya umpama angin yang berlalu. Akibatnya dia tanggung sendiri kesannya nanti.




Apa yang saya ketengahkan ini bukan kerana suka membangkang. Jauh sekali untuk mencari ruang perbalahan. Sekadar meluahkan perasaan sedih sebab, ketidak upayaan kami anak terpaksa ponteng sekolah walaupun dia kadang-kala menangis sebab suka ke sekolah. Lagi pula saya takut pelajarannya terjejas sebab tumpuannya  mungkin akan kurang bila duduk di belakang. Ini pernah terjadi pada saya suatu ketika dulu. Akibatnya pelajaran saya makin mundur dari seorang pelajar cemerlang menjadi pelajar yang bermasalah dalam pelajaran. Jadi minta dijauhkan hendaknya daripada ianya berulang semula.


Tapi berikutan dia ditempatkan dibelakang baru kami sedari yang dia punya masalah penglihatan. Semuanya bermula bila dia mengadu tidak dapat membaca apa yang tertulis dipapan tulis.


Mendengar hal itu, kami ke kedai cermin mata untuk memeriksanya. Namun keputusan diperolehi diragui. Jaid kami ke hospital pula untuk pengesahan tetapi doktor mencadangkan kami ke pakar mata untuk rujukan.


Bila pergi rujuk pada pakar mata, barulah jelas kepada kami yang Afif punya masalah penglihatan juga. Sedih juga hati sebab saya sudah berusaha untuk pastikan dia tak perlu memakai cermin mata. Tapi dah takdir dia mungkin, walau dijaga masih rabun jauh.. Akhirnya kini dia turut bercermin mata. Harap-harap bila dia bercermin mata nih dapat le dia baca apa yang tertulis di papan tulis nanti.


Baru je dia dengan kisah mula pakai cermin mata tiba-tiba balik dari Pulau Pinang hari Sabtu minggu ketiga Julai, dia mula batuk-batuk. Kami ke hospital untuk mengambil ubat batuk namun masih tak pulih. Malah 23 Julai nafasnya berdesit seperti lelah. Mr Hb bawa ke klinik dan dia diberi nabulizer. Lega sedikit tapi masih terus batuk-batuk.


Akhirnya pada 27 Julai dia dimasukkan ke hospital kerana lelah yang agak teruk. 3 kali diberi semburan ubat lelah masih tak hilang lelahnya. Di wad dia disahkan mengalami lelah. Selama ini saya yang syak tanpa pengesahan doktor kerana symptom-symptomnya seperti lelah.


3 hari di wad menyebabkan semua kerja kami tergendala. Nampaknya kami kena review balik cara kerja kami agar tak mengganggu kelancaran dalam memproses produk 2 Puteri.


Afif tetap Afif.. Walaupun tengah sakit dia tetap aktif. Itu yang merisaukan saya sebab bila asthma menyerang selalunya pesakit perlu rehat. Dia pula sebaliknya.... Tapi syukurlah mungkin sebab dia aktif, tempoh dalam wad tak lama. Dia semakin pulih.


Pada masa sekarang Afif masih perlu diberi semburan lelah setiap 4 jam. Jika tidak dia akan mula batuk-batuk dan kemungkinan besar lelahnya akan kembali menyerang. Moga dia akan kembali sihat walaupun lelah ini tak mungkin akan hilang lagi buat selamanya.... Sedih sangat tapi kena redha.. Ketentuan Ilahi tak siapa boleh halang. Cuma saya berdoa agar dia dapat jalani kehidupannya dengan lebih baik selepas ini.




Khamis, 25 Julai 2013

Ramadhan: Peristiwa Nuzul al-Quran dan Lailatul Qadar dalam Islam



Pada 17 Ramadan 2013M ini, umat Islam memperingati tepat ulangtahun ke 1403 Malam Nuzul Quran yang berlaku pada 610M.

Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini.

Sebenarnya terdapat dua pendapat mengikut ahli sejarah menurut perkongsian di halaman Al-Azim, termasuk pendapat para ahli hadis, tentang Al-Quran yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad SAW:

1. Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). 

2. Pendapat kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M). 

Pendapat yang pertama adalah berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.


Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M.

Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

'Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. 


Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:  
         
        Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)

Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq.

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:

          "Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, - Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘Alaq:1-5) 


Nuzul Al-Quran adalah salah satu rahmat Allah SWT yang terbesar buat umat manusia sejagat. Ia mempunyai ingatan dan pengajaran yang besar kepada kita pada hari ini, bahkan kepada kesemua bani insan hingga ke Hari Kiamat.

Nuzul Quran bererti “Penurunan Al-Quran” oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW melalui Jibril pada malam 17 Ramadan tahun 610M di Gua Hirak, di puncak bukit Jabal Nur, Makkah Al-Mukarramah.

Ketika Nabi Muhammad SAW sedang mengasingkan diri dari kekufuran dan kemaksiatan kaumnya di Mekah, datang Jibril menyampaikan 5 ayat pertama Surah Al-Alaq (Iqrak, bismirabbaikalladzi khalaq …) sekaligus terlantiklah Nabi Muhammad saw sebagai Rasul Allah yang terakhir dan Nabi Akhir Zaman.


Diantara pengajaran-pengajaran Nuzul Quran ialah :

1. Allah swt memilih para rasulnya dikalangan mereka yang memiliki peribadi yang mulia. Jika kita hendak mewarisi peranan para Anbiyak ini, maka kita juga seharusnya memiliki akhlak yang luhur, keikhlasan yang tinggi dan ketabahan yang tidak berbelah bagi.

2.  Walaupun belum dipilih menjadi Nabi dan Rasul, Nabi Muhammad SAWtelah dapat menilai keburukan tingkahlaku kaum Quraisy yang telah menjadi adat kebiasaan turun temurun seperti minum arak, zina, membunuh anak, riba, menipu dalam timbangan, menindas orang lain, membezakan manusia berdasarkan warna kulit dan sebagainya.

Kesemua ini menyebabkan Baginda saw mengasingkan dirinya di Gua Hirak. Oleh itu diantara pra-syarat utama bagi seorang daie (pendakwah) ialah kebencian hatinya terhadap keruntuhan yang sedang berlaku didalam masyarakatnya, walaupun ianya telah nampak biasa dan menebal serta menjadi lumrah dalam masyarakat. Jahiliyah hari ini tidak kurang parahnya seperti arak, zina, buang anak, rasuah, kezaliman ke atas orang lain dan sebagainya.

Persoalannya, adakah kesemua ini menyebabkan seseorang itu insaf keadaan tersebut, luluh hatinya mengenangkan nasib umatnya dan bertekad bersungguh-sungguh untuk merubah keadaan tersebut ? Atau saban hari dia membaca akhbar dan mendengar berita yang menyedih dan menjijikkan, namun kesemua itu tidak mengesani jiwanya dan menggerakkan anggotanya untuk berdakwah?


3.  Membaca atau “Iqrak” mempunyai peranan yang sangat penting kepada masyarakat Islam dan diantara sebab utama dalam merubah nasib mereka. Hampir ianya menjadi salah satu ciri umat di Barat yang memimpin dunia hari ini. Adapun di Dunia Islam, minat kepada membaca masih belum melata dan menebal.

4.  Betapa hebat dan kuatnya jiwa Rasulullah saw dalam bukan sahaja menerima ayat-ayat Al-Quran tetapi juga menerima bebanan Dakwah yang terkandung didalam ayat-ayat tersebut. Baginda saw hanya menggigil ketakutan tetapi tidak binasa jiwanya.

Sekiranya pada malam itu Al-Quran diturunkan bukan kepada Baginda saw, tetapi kepada Gua Hirak atau Jabal Nur itu sendiri, nescaya akan pecah bukit tersebut lantaran tidak tertanggung amanah yang diberikan oleh Allah SWT. 

         “Kalau Kami turunkan Al-Quran ini keatas bukit, nescaya engkau akan melihatnya tunduk dan pecah kerana takut kepada Allah. Demikian perumpamaan Kami berikan kepada manusia supaya mereka berfikir” (Al-Quran).


Alangkah jauhnya ramai umat Islam zaman kini yang tidak membaca Al-Quran. Jika membacanya, ramai pula yang tidak memahaminya. Jika memahaminya, ramai pula yang tidak takut, tidak kecut, tidak mengigil kerana takut kepada Penurunnya dan kepada amanah-amanah yang terkandung didalamnya yang mesti dilaksanakan !!

5.  Tidak lengkap mengingati malam Nuzul Quran jika tidak menyebut nama Khadijah RA, isteri tersayang Rasulullah SAW. Ketika Rasulullah SAW mengigil ketakutan, Khadijah RA tenang lagi menenangkan suaminya !!


“Aku takut akan diriku (akan ditimpa musibah dek jembalang tersebut)”, sabda Rasulullah SAW, ketika menceritakan pertemuannya dengan makhluk yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini. 

“Kalla !!! Ma yukhzikallahu abada !!!” (Sekali-kali tidak !!! Allah tidak akan membuat sesuatu yang buruk kepada kamu !!! Sesungguhnya engkau menghubungkan Silaturrahim, menyumbang kepada orang yang tidak mempunyai harta, memikul bebanan (orang yang memerlukan bantuan) … “, tegas Khadijah ra dengan penuh kasih sayang yang yakin akan latarbelakang suaminya yang bersih, tidak mungkin sebersih itu Allah SWT akan mendatangkan suatu yang buruk kepada insan yang sebegitu dikenalinya.


Rasulullah SAW beriman dalam keadaan menggigil dan ketakutan yaitu ketika bertemu dengan Jibril. Khadijah RA pula beriman dalam keadaan kasih dan yakin yaitu ketika bertemu dan mendengar apa yang diceritakan oleh suaminya, Rasulullah SAW.

Khadijah bukan sahaja beriman tetapi menTasdiqkan imannya. Tasdik lebih tinggi dari Iman. Tasdiq ialah membenarkan kepercayaan (Iman) dengan amal perbuatan dan pengorbanan. Khadijah RA membenarkan Imannya dengan memberi dorongan kepada Rasulullah SAW dalam berdakwah, menghulurkan harta kekayaannya demi kemajuan dan memberi lonjakan kepada Dakwah Islam lebih-lebih lagi di Tahun-tahun Pemboikotan yang zalim.

Oleh itu Jibril telah memaklumkan kepada Rasulullah SAW bahawa satu rumah di Syurga telah dibina untuk Khadijah RA. Nabi SAW pula bersabda bermaksud,  

         "Demi Allah!! Allah belum pernah menggantikan untuk aku isteri yang lebih baik dari Khadijah. Dia beriman kepada aku ketika manusia lain mengkufuri aku. Dia membenarkan aku ketika manusia lain membohongi aku dan tidak mempercayai risalah yang aku bawa. Dia memberi aku akan harta-hartanya ketika manusia lain mengenakan pemboikotan kepada aku …”.

 Selama 23 tahun Nabi saw berdakwah yang penuh dengan peperangan dan penekanan, namun hanya tahun kematian Khadijah ra Nabi menamakan tahun tersebut ‘Aam Al-Huzn’ (Tahun Kesedihan).


6.  Penurunan Wahyu dan berhubungnya Langit dengan bumi melalui perantaraan Wahyu adalah suatu nikmat yang hanya dirasai oleh para Sahabat RA dan mereka yang memahami Al-Quran dan merasai kemanisannya.

Ummu Aiman adalah seorang sahabiah yang hidup panjang di zman Nabi saw dan Khulafak Rasyidin. Di zaman Khulafak Rasyidin, pada suatu hari para Sahabat ra melihat beliau menangis, lalu berkata,

“Kenapa menangis wahai Ummu Aiman, bukankah Rasulullah saw kini berada ditempat yang lebih baik?”. Ummu Aiman ra menjawab, “Saya mengetahui bahawa Rasulullah saw kini berada di tempat yang lebih baik, tetapi yang menyebabkan saya menangis ialah kerana Wahyu kini telah terputus (tidak seperti di zaman Nabi saw masih hidup)”.

Apakah nikmat yang lebih hebat dari menerima kalam Allah swt yang turun dari langit, menerang dan membimbing, menegur dan memberi amaran, mendidik dan menguatkan jiwa hingga mereka menjadi Khaira Ummah Ukhrijat linnas (Umat yang terbaik yang pernah dikeluarkan untuk manusia). (rujuk kitab tafsir Fi Dzilalil Quran oleh Asy-Syahid Sayyid Qutb, surah Al-Alaq).

Tiada kesejahteraan dan kejayaan bagi masyarakat dunia dulu, kini dan akan datang melainkan hidup berpandukan Al-Quran yang diturunkan oleh Tuhan Maha Pencipta lagi Maha Bijaksana. Itu adalah keyakinan orang-orang yang beriman. Bahkan itu adalah kesimpulan orang-orang yang berpengalaman melihat dan mengamati kesudahan mereka yang engkar dan membelakangi undang-undang Al-Quran samada dikalangan orang-orang kafir atau mereka yang mengaku Islam.

 “Berjalanlah kamu dimuka bumi dan lihatlah kesudahan orang-orang yang mendustakan (Al-Quran) …” (Al-Quran).


HUBUNGAN LAILATUL QADAR DENGAN AL-QURAN

Lailatul Qadar pula ialah suatu malam pada bulan Ramadhan yang begitu istimewa sekali fadilatnya. Malam al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu lebih baik baik dari 1000 bulan. 

Apakah kaitannya malam al-Qadar dengan Nuzul al-Quran? 

Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah SWT

              Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5)


Mengikut satu pandangan, ayat ini diturunkan berdasarkan satu riwayat dari Ali bin Aurah, pada satu hari Rasulullah SAW telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikit pun tidak derhaka kepada Allah, lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. 

Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah SAW menyatakan  bahawa Allah SWT menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah al-Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah SAW dan para sahabat amat gembira.

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.


PANDUAN

Dari maklumat serba sedikit yang saya dapatkan daripada halaman Islam.gov hasil perkongsian oleh Dr Samsu Adabi Mamat dari Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam di atas tadi sebenarnya banyak boleh dijadikan panduan kepada umat Islam seluruhnya. 

Antara panduan berkenaan ialah seperti:

1.      Tidak ada perkara yang tidak terdapat dalam al-Quran

2.      Ayat pertama diturunkan ialah ‘Iqra’ iaitu ‘baca’ dan Tuhan mengajarkan manusia melalui perantaraan Pena dan Tulisan. 

3.      Kelemahan umat Nabi Muhammad beribadat maka dianugerahkan satu masa yang apabila kita mendapatkannya kita akan digandakan pahala melebihi seribu bulan.

Apabila disebutkan bahawa tidak ada perkara yang tidak terdapat di dalam al-Quran itu maka ianya memberikan makna bahawa segala ilmu pengetahuan yang merangkumi fardu ‘ain dan fardu kifayah dalam segenap aspek kehidupan merangkumi ekonomi, sosial, perundangan, pendidikan, sains dan teknologi dan lain-lain, segalanya terdapat dalam al-Quran. 

Tafsiran, kupasan analisa dan penyelidikan membolehkan umat Islam maju mendahului umat-umat lain di dunia ini.  


Manakala penurunan al-Quran pula didahului dengan suatu kalimah ‘Iqra’’ iaitu ‘baca’ di mana membaca adalah kunci kepada penerokaan ilmu. Selepas itu pula Allah mengiringi dengan ayat yang bermaksud; Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” Keadaan ini menguatkan lagi bahawa pembacaan dan penulisan itu menjadi antara perkara yang paling penting dalam penguasaan ilmu pengetahuan. Di mana sebagaimana diketahui umum melalui satu ungkapan bahawa: “ilmu pengetahuan dan teknologi itu adalah kuasa”.  

Perkara ketiga ialah hikmah dari anugerah malam al-qadar kepada umat Nabi Muhammad SAW sebagai umat akhir zaman. 

Mengetahui kelemahan umat Islam akhir zaman ini dalam beribadah maka dianugerahkan satu peluang di mana ibadah yang dilaksanakan pada malam itu digandakan sehingga 1000 bulan. Bermakna kiranya kita dapat melaksanakan ibadah dengan penuh keimanan di 10 akhir Ramadhan, kita akan berpeluang mendapat malam al-Qadar. Ini akan menjadikan kita seolah-olah beramal ibadah selama 1000 bulan iaitu sekitar 83 tahun. Menjadikan kita seolah-olahnya menghabiskan seluruh hidup kita dan usia kita dalam ibadah. 

Bagi mencari malam-malam yang berkemungkinan sebagai malam al-qadar, maka kalangan ulama ada menyatakan bahawa, malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. 


Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam al-qadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah SAW pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah SAW menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. 

Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah SWT supaya setiap  insan yang ingin mendapat ganjaran di malam yang penuh dengan ganjaran dan keberkatan ini berusaha dengan penuh istiqamah untuk mendapatkannya.


KESIMPULAN

Sebagai kesimpulannya marilah kita sama-sama menghayati nuzul al-Quran ini sebagai suatu peristiwa besar yang penuh makna dan hikmah. 

Kita seharusnya melihat al-Quran itu sebagai ‘kitab induk’ panduan Ilmu pengetahuan untuk memajukan manusia seluruhnya. Memajukan manusia yang lebih penting adalah memajukan umat Islam terlebih dahulu melalui penguasaan ilmu pengetahuan dan teknologi. 

Membaca al-Quran itu adalah suatu ibadah. Sekarang bolehlah kita panjangkan ‘membaca’ al-Quran itu kepada menganalisa, mengkaji, menyelidiki dan mencari rahsia ilmu pengetahuan di dalam al-Quran dan seterusnya menghasilkan penulisan-penulisan yang akhirnya memajukan dunia ini dan khasnya memajukan umat Islam dan seterusnya mengeluarkan umat Islam dari belenggu kelemahan dan penghinaan. 




sumber: inijalanku.wordpress
islam.gov
wikipedia

Isnin, 22 Julai 2013

Resepi Hebat: Gulai Masam Rebus Kepala Ikan Jenahak - Resepi perkongsian sahabat di Facebook


Hari ni saya nak kongsikan kiriman resepi sahabat di Facebook, Kak Uteh yang telah menggunakan Cili Boh Asli 2 Puteri dalam menu masakannya.



Resepi warisan ibu Kak Uteh, Gulai Masam Rebus Kepala Ikan Jenahak... Memang sedap dihirup.. Katanya, "Selalunya Kak Uteh blender cili kering, tapi kali ni, Kak Uteh guna Cili Boh jenama 2 puteri kiriman dari Nas. Memang mudah, jimat masa & hasilnya pun sedap jugak :)"


Jom kita tengok resepinya yang enak....


GULAI MASAM ATAU ASAM REBUS

SUMBER : MY MOTHER , HJH ZAINOM DONAN
dari dapur kak uteh Kamilia 
Bahan-bahan
  • Kepala ikan jenahak -sebenarnya kita boleh buat apa 2 jenis ikan yg kita suka.
  • Bendi atau terung - selain tu..sayuran spt batang keladi, kangkung..pun boleh
  • Serai sebatang - di titik (tak nak letak pun tak pe) 
  • Daun kesum
  • Cili Boh Asli 2 Puteri
  • Cili api blender 
  • Serbuk kunyit atau kunyit hidup yang di tumbuk halus 
  • Air 
  • Asam keping /asam gelugur  
  •  *bawang merah, bwg puteh, sedikit ikan bilis - di blender
  • (Kak Uteh letak sedikit je ikan bilis, nak bagi kuah tu lagi rasa sedap, kalau tak nak letak pun tak pe. Boleh juga letak kiub ikan bilis maggi) 
  • Belacan - kak uteh tak letak belacan

Caranya
1. Dalam periuk...satukan bahan yang di blender bertanda * iaitu air, Cili Boh Asli 2 Puteri, cili api blender, ikan, serbuk kunyit... Masak lah hingga kuah tu menggelegak. 
2. Kemudian masukkan asam keping.
3. Kemudian masukkan daun kesum juga bendi. Terus kan memasak hingga sayur empuk dan ikan tu masak. Rasa lah masam dan masinnya.

 
Terima kasih kepad aKak Uteh yang telah mencuba Produk 2 Puteri dan telah berkongsi resepi bersama kita. Buat sahabat semua.... Pesan Kak Uteh, Selamat mencuba :)


Rabu, 17 Julai 2013

Rural Business Challenge 2013: Cabaran yang telah diharungi

Alhamdulillah.. Semalam kami sekeluarga selamat sampai ke rumah. Letih minda baru je nak hilang dah masuk bab nak meletihkan badan pulak hihihi.


Balik je dari pembentangan kat Putrajaya tuh, kitarang sewa hotel. Terasa letih pulak nak terus balik bulan-bulan puasa nih. Lagi pun nak kerah tenaga Mr Hb pun tak sampai hati sebab 2 minggu nih rancak sangat dia ke sana-sini. Jadi takut pulak kalau terlebih kerah kang tumpuan memandu kurang, merbahayakan diri pulak. Mana le nak mengadu nasib kalau dia tak der. :) Esok pulak dah nak ke KL lagi mengantorkan barang. Siannnn my hero tu...


Sampai je hotel, Ya Allah mata nih langsung tak leh nak buka. Macam makan ubat tidur, nak tidur je memanjang. Agaknya dah lama tak bercakap dan perah otak dengan pesatnya depan orang tu yang jadi macam tu kot hehe. Saya ni pulak sejak berhenti kerja dulu (dah hampir 9-10 tahun punnn) memang terus duduk belakang takbir je. Bab bercakap serah kat Mr HB. Face to face ker, by phone ker.. Ha.. Bila dah kena macam nih rasa penattt sangat. Padan muka teman heh.


Anak-anak pun letih melampau. Mana taknya kitarang bergerak dari kampung jam 2.00 pagi. Pastu stop sahur dah terganggu tidur diarang.  Bila keta stop nak isi minyak pun diarang terjaga jadi memang keletihan le masing-masing. Sampai je kat Putrajaya dah masing-masing terjaga so memang letih le jadinya. Sebenarnya sampai Putrajaya jam 7.00 pagi. Saya yang gerak ke lobby KKLW jam 7.49 heheh. Lepak jab dengan Mr Hb dan anak-anak dalam keta.


Semalam baru terasa segar badan. Tapi memandangkan dah ada di KL macam biasa le ambik kesempatan bawa anak-anak jalan pulak. Shopping baju raya sorang sepasang cukup la hihi. Baju yang ada pun cantik-cantik lagi. Lagi pun tu hari opah dan tok wan diarang ada hadiahkan kain buat baju kurung 2 pasang tapi berkat kehebatan nenek yang pandai buat baju kurung tu dapat sorang 2 pasang. Double rezeki Alhamdulillah... Suka diarang.



Cerita pasal situasi pada hari pembentangan tu? Heheh saya le peserta terawal yang sampai. Kul 7.49 pagi dah duduk tercangok kat lobby. Nak naik tak leh gi hihi. Pembentangan dijadualkan jam 9.00 pagi hehehe. Tapi biasa le bab-bab sampai awal ni. Memang adat kitarang baik menunggu dari ditunggu tak gitu? :) Kang lewat-lewat kang mana le nak tahu jadi apa-apa hal buat kita tak leh sampai kan ke naya. So lagi baik jadi penunggu untuk sesuatu yang bawa kebaikan. Tak der salahnya....


Tapi masa tu perasaan masih stabil lagi haha. Tapi kemdian bila datang peserta lain hah dah terasa macam masuk dalam icebox dah. Sejuk membeku sungguh. Tapi idak le macam Sudin dalam Seniman Bujang Lapok tu hahah. Yang itu tangki pecah. Saya sejuk membeku je hihi.


Bila dah sampai yang terawal nak present pun yang pertama le jawabnya. Kot datang sorang interview nih harus saya minta orang lain dulu. Tapi harus mau ingat Mr Hb ngan anak-anak ada kat bawah so terima le hakikatnya. Sampai bila nak push orang dulu yer tak.


Entah le apa yang jadi masa presentation tu. Idak le saya hengat satu hapa pun hahaha. Nak pulak pandang muka hensem dan macho serta cunnya ahli panel yang ada dok tengok pada saya. Lagi le gelabah bewak akak dikkk. Tapi apa-apa pun syukur sangat sebab yang selama nih saya dok bayangkan ahli panel yang muncung dan tahap keseriusan yang terlampau tu tak le terpamer pada wajah setiap ahli panel yang ada :). Mesra dalam serius.. Tu pada saya lah :) Yang best jutawan idola para peniaga macam saya, Dr Irfan Khairi pun betul-betul mesra walaupun mungkin pembentangan saya ni tah hapa-hapa yang pernah dia dengar hahah. First time kot dia dengar pembentangan paling lawak abad ini hahah.


Apa pun terima kasih pada setiap ahli panel yang ada masa hari pembentangan tu, staf-staf yang frendly dan krew tv yang menggoncang jiwa hahah. Paling saya bangga sebab Dr Irfan sudi nak pegang tengok Produk 2 Puteri. Bangga saya dibuatnya :D


Mana taknya kesudian beliau memberi semangat balik sebab sebelum tu ada dikalangan peserta yang beri komen mengatakan dia tak impress dengan packaging kitarang. Tak pe la.. Nak buat camner kalau dia tak impress. Harap-harap orang lain impress hendaknya sebab pandangan mata kita bukannya sama setiap orang kan. Takat ni itu yang mampu. Insyaallah kot dah mampu nanti saya gajikan sorang pakar dalam design produk so tak payah dah perah otak kecik yang belajar tak tinggi mana nih.


Anyway pasal peratus potensi kemenangan... Isk yang ni tak dapat saya nak agak le sebab rata-rata yang datang mak kau punya hebat idea masing-masing (saya tergolong dalam kategori rancangan perniagaan sebab tak cukup 12 hari untuk jadi 3 tahun). Buat diri ini terasa tak berani nak letak harapan yang tinggi. Cukup sekadar saya dah cuba sedaya upaya moga pihak panel dapat pertimbangkan pencapaian kami dengan sewajarnya.


Masa ditanya apa harapan saya dalam pertandingan ni pun tak dapat saya jawab. Yer la saya ni mewakili satu entiti perniagaan kecik yang diberi peluang akhirnya lepas mencuba berkali-kali. Dulu seringkali saya pergi ke mana-mana dengan harapan yang tinggi tapi kecewa jadi kali ni memang saya tak berani meletakkan harapan yang tinggi. Sebab itu kali ni saya cuma minta a part dari yang saya pernah minta dulu dalam pertandingan yang sama saya sertai last year. Dulu siap minta bangunan kilang dan sebuah lori sebab kilang yang ada sekarang terlalu sempit untuk menyimpan mesin dan stok bahan mentah serta van yang terlalu uzur. Kononnya nak dapatkan Sijil GMP le katakan haha.


Nak minta peluang pengiklanan pun takut tak dapat sebab hadiah ditawarkan RM10,000 je. Nak beriklan harus beratus ribu tu pasal saya fokus pada idea lain kami iaitu membangunkan produk dibawah jenama 2 Puteri. Walaupun ada antara panel yang mungkin tak berapa setuju dengan keputusan kami ni. Tapi entah la..

Kami di mana????

Apa pun terserah pada perbincangan mereka kerana mereka lebih arif dalam bidang masing-masing. Kalau dapat pastinya kami sekeluarga manusia paling gembira walaupun tak kisah le banyak mana yang diberi (walau sekadar hadiah kemenangan seperti yang ditawarkan). Kalau tidak pun kami tetap berterima kasih kerana memberi kami pengalaman yang Insyaallah dapat mengajar kami untuk terus berusaha. Insyaallah.


Kecewa???? Mungkin jika tak terpilih tapi apa pun kami serah pada Allah Yang Maha Berkuasa. Dia memberi kami peluang untuk mengetengahkan Produk 2 Puteri ke mata pihak-pihak yang berkuasa ni pun dah cukup baik. Insyaallah dengan ini kami akan lebih berlapang dada untuk terima sebarang keputusan.


Terima kasih tak terhingga pada Dr Irfan Khairi yang sudi beri idea dalam masa yang singkat pada kami. Insyaallah akan kami cuba buat yang terhabis baik (yang ni janji pasti cuba tau) untuk jayakannya sebab memang itulah target awal kami sebenarnya.


Terima kasih banyak-banyak semua yang sudi doakan kami dan terima kasih yang tak terhingga pada semua ahli panel dan staf-staf di Rural Business Challenge yang sudi mendengar pembentangan saya yang tak seberapa tampoh hari. Pengalaman ini amat berharga buat saya sekeluarga. Moga kejayaan dan kebaikan buat kita semua hendaknya. Aaamiin...


Terima kasih sekali lagi...

Isnin, 15 Julai 2013

Rural Business Challenge 2013: This is the day!

This is the day....


Doakan saya agar pembentangan ini berjalan lancar hendaknya. Aaamiin....


Heheh itu je yang saya nak tulis hari nih. Ketar tangan tak mampu nak tulis panjang-panjang lagi dah. Nanti balik dari Rural Business Challenge nih saya inform perkembangannya kay. Tapi tak tahu le berapa lama saya akan masuk membentangkan idea perniagaan saya nanti. Kalau lewat, maka saya akan menetap di sini dulu untuk semalam. So mungkin dah balik rumah nanti baru saya updatekan cita. Tapi kalau ada kelapangan Insyaallah seawal mungkin akan saya sampaikan kay...


Tapi yang nyatanya balik dari pertandingan nih harus kena kerja keras untuk siapkan produk untuk dihantar ke Tesco pulak. Ya Allah... Banyak gak produk nak kena sediakan nanti. Harap-harap bersabar yer kot terlewat nanti :)


Kay doakan saya lagi yer :)))))))))))))))))


Ahad, 14 Julai 2013

Rural Business Challenge 2013: Doakan saya yer ;)


Hari ni saya nak khabarkan satu berita gumbira buat semua. Actually berita ni dah saya terima hari Khamis lepas tapi dek masalah kesuntukan masa baru hari nih saya dapat war-warkan.


Syukur Alhamdulillah syarikat kami tercalon untuk senarai short list untuk cabaran peringkat kedua Rural Business Challenge. Alah pertandingan yang saya citakan kat sini dulu... Syukur penyertaan kali kedua membuahkan hasil. 


Penyenaraian syarikat kami dalam kategori Idea Perniagaan. Kategori ni untuk perniagaan yang masih belum wujud hingga kepada syarikat yang telah ditubuhkan kurang 3 tahun. Sedih gak sebab kalau nak tahu 27 Julai nih kami masuk tahun ke3 penubuhan syarikat. Tinggal lagi 13 hari dari sekarang. Tapi dah itu ketentuan Ilahi terima seadanya. Dia lebih tahu rahsia yang diaturNya kan :D


Memang la ada setapak lagi cabaran yang harus diharungi. Tapi dah tercalon pun terasa besar hati sangat-sangat. Nak ikutkan siapa le kita ni kan... Amboiii tangkap rendah diri le pulak heheh. Tapi itu tandanya sedar diri yer tak hahahah.


Untuk pertandingan kali kedua ni saya harus bentangkan idea perniagaan ni dihadapan para panel yang dilantik yang terdiri daripada antaranya Dr Noor Irfan Khairi, jutawan internet dari syarikat Irfan Khairi Sdn Bhd yang merupakan duta Rural Business Challenge nih.


Perghhh gayat gak le hati nih rasanya. Mampukah....?!?


Dah lama tak bercakap terutama di hadapan public. Adakah masih ada taring heheh. Sejak duduk dibelakang tabir nih selalunya bab-bab bercakap ni saya tolak pada Mr Hb. Baik face to face mahupun melalui telefon memang Mr Hb le yang mewakili saya. Nah sekarang yang paling besar sudah mari. Nak tolak kat Mr Hb tak leh... Dup dap dup dap jantung nih. Risau ya amat..

Macam nak tempuh ribuan lorong berliku dalam maze lak hikhik....

Doakan kejayaan saya yer. Harap-harap smooth le esok ;]


Yer betul... Esok pembentangan tuh. Tu yang gelabah lebih sikit tuh. Kertas kerja dah siap tapi dek kerana ini pengalaman pertama jadi saya tak pasti yang saya sediakan tuh benar-benar menarik atau tidak. Tapi base on time limit yang diberi rasanya ok kot.


Sessi soal jawab paling saya gusarkan sekarang. Tak tahu apa yang akan ditanya. Dan tak tahu kemampuan saya menjawabnya. Harap-harap saya dapat berikan satu jawapan yang bernas dan tepat supaya pihak panel yakin dengan idea yang akan saya lontarkan hendaknya.


Doakan kejayaan saya yer...


Thanks all :)



Isnin, 8 Julai 2013

Kalangan Pengguna Produk 2 Puteri... Terima kasih dari kami

Alhamdulillah Seorang lagi sahabat yang telah mendapatkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri. Anda bila lagi?



Terima kasih sekali lagi. Juga buat pengguna Produk 2 Puteri yang turut mendapatkan produk kami, terima kasih banyak atas sokongan kalian. Kami akan terus berusaha untuk memberikan yang terbaik, Insyaallah :)

Cili Boh Asli 2 Puteri.. Produk asli yang dijamin Halal!


Cili Boh Asli 2 Puteri merupakan satu lagi produk keluaran kami yang semakin panas dan menjadi permintaan ramai dipasaran. Menggunakan hanya cili yang terpilih, Cili Boh Asli 2 Puteri telah menjadi pilihan ramai suri rumah. Selain daripada warnanya yang asli, ia juga dapat memberi aroma yang tersendiri kepada hidangan. Kepedasan yang terkawal menambah selera kepada yang menikmatinya.


Pelbagai hidangan enak dapat dihasilkan dan ada antara resepi yang menggunakan Cili Boh Asli 2 Puteri ini dikongsikan bersama anda di laman blog Asam Garam 2 Puteri dan 2puteri.wordpress sebagai salah satu sumbangan kami buat pengguna semua dalam menghasilkan hidangan enak buat keluarga tersayang.




Kini Cili Boh Asli 2 Puteri bergerak menemui anda melalui 34 cawangan Pasaraya Tesco Store seluruh Malaysia dibahagian segar, selain daripada kedai-kedai runcit dan pasar-pasar basah. Untuk melihat senarai cawangan Pasaraya Tesco Store berkenaan boleh lawat laman blog Asam Garam 2 Puteri dan 2puteri.wordpress. Demi untuk memudahkan pengguna mendapatkan produk kami, syarikat juga dalam proses memasarkan Cili Boh Asli 2 Puteri di 22 rangkaian Pasaraya Aeon Big sedikit masa lagi.


Memiliki status Halal daripada Jabatan Agama Islam Malaysia serta mendapat seliaan daripada Kementerian Kesihatam Malaysia, Cili Boh Asli 2 Puteri boleh digunakan didalam hidangan anda tanpa was-was.



Dengan harga RM2.00 untuk sebungkus dengan berat 280g+/- ianya memang berbaloi untuk diperolehi kerana ianya menggunakan HANYA CILI ASLI.


Ayuh dapatkan di Pasaraya Tesco Store sekarang dan jadikan ia sebagai satu bahan dalam setiap hidangan anda untuk keluarga tersayang! Feel like a Chef!


**Terima kasih pada pemilik gambar yang terpapar. Credit kepada hasil kerja mereka yang terbaik.

testing

testing.... testing... one two three

Rabu, 3 Julai 2013

Sejarah & Pelancongan: Pulau Pangkor, Perak

Kali ni jom saya bawa bercuti sambil belajar di Pulau Pangkor pulak.


Pulau Pangkor yang terletak di negeri Perak adalah berlokasi di perairan Selat Melaka. Luasnya cuma 2,200 hektar dan penduduknya berjumlah kira-kira 25,000 orang. Pulau Pangkor merupakan salah satu destinasi pelancongan utama di Malaysia. Pulau Pangkor merupakan sebuah pulau tropika yang menawan dan memiliki beberapa tempat tarikan pelancong yang menarik.


Diantara tempat yang menjadi tumpuan pelancong adalah:-

1. Kota Belanda
 

2. Batu bersurat 



3. Pantai Puteri Dewi 

Pantai Pasir Bogak

4. Pantai Pasir Bogak 
Pasir bogak juga terletak di tepian pantai menjadi tumpuan pelancong untuk berkelah. Kawasan ini dulunya dipenuhi pokok bogak. Akhirnya tempat ini diberi nama Pasir Bogak


5. Teluk Nipah
Teluk Nipah terletak di tepian pantai dengan pasir memutih dan landai. Kawasan ini yang dulunya berteluk dan sungainya dipenuhi dengan pokok nipah. Akhirnya kawasan tersebut diberi nama teluk Nipah.


Pulau Pangkor boleh dijelajahi dengan berjalan kaki atau menggunakan kenderaan dan laut hangat di sekelilingnya sesuai untuk aktiviti laut seperti berenang, snorkling, berkayak dan memancing.
Pelancong juga boleh menaiki bot untuk pergi ke Pulau Pangkor Laut yang dimiliki oleh orang persendirian, di mana terdapat peranginan Pangkor Laut iaitu sebuah tempat peranginan kecil mewah.


6. Teluk Raja Bayang
Menjadi tempat persinggahan sebentar Raja Bayang ketika datang ke Pulau pangkor. Lalu tempat tersebut di panggil Teluk Raja Bayang. 


7. Sungai Pinang
Sungai yang dipenuhi dengan pokok pinang, akhirnya penduduk dikawasan tersebut sepakat meletakkan nama tempat tersebut Sungai Pinang. 

 

Antara gugusan pulau berdekatan Pulau Pangkor ini adalah
  • Pulau Mentagor
  • Pulau Pangkor Laut
  • Pulau Giam (terletak kira-kira 3.8 batu nautika)


Asal Usul Pulau Pangkor

Terdapat Dua Versi Asal Usul Nama Pulau Pangkor


Versi Pertama

Pada zaman dahulu pedagang-pedagang tongsan dari negara China telah belayar ke serata dunia dan salah satu tempat yang disinggahi ialah Pulau Pangkor. Semasa mereka belayar, mereka membawa bersama isteri dan anak-anak. Dengan cara tersebut mereka boleh belayar dalam jangka masa panjang.
Semasa pelayaran ke Pulau Pangkor, ribut dan ombak besar telah melanda Pulau Pangkor. Lalu tiang layar yang dipanggil “PANG” telah patah dan sebutan “KOR”yang bermaksud patah adalah dalam bahasa cina. Apabila perkataan tersebut sering disebut maka sepakat menamakan pulau tersebut Pangkor sempena kejadian tersebut.



Versi Kedua

Pada zaman dahulu Pulau Pangkor tidak mempunyai penghuni, hanya pedagang yang datang singgah untuk berehat. Pulau ini digunakan sebagai “tempat percutian Diraja” sejak lama dahulu. Raja-raja dan pembesar yang belajar di Selat Melaka sering singgah di pulau ini untuk beristirehat. Oleh itu, pulau ini dahulu dipanggil “Pulau Singgah”.

Sultan Perak tertarik dengan keindahan pulau ini sehingga baginda membina sebuah istana di situ. Istana itu di panggil Istana Hinggap. Setahun sekali baginda berkunjung ke istana tersebut. Pada masa itu, tiada orang menetap di Pulau Singgah. Namun lama-kelamaan tergeraklah hati beberapa penduduk persisiran pantai untuk berkampung di pulau tersebut. Orang yang mula-mula berpindah ke situ ialah Pak Pangkor dan keluarganya. Dia berasal dari Pantai Remis dan kehidupan di sini amat susah dan Pak Pangkor terpaksa berusaha untuk hidup. Mereka sekeluarga telah sepakat untuk berpindah ke Pulau Singgah.
Pak Pangkor mendirikan pondok kecil untuk mereka bertiga berlindung dan bermalam. Keesokkan harinya dia berjalan-jalan meninjau di sekitar pulau mencari tapak untuk mendirikan pondok yang lebih baik. Akhirnya Pak Pangkor menjumpai suatu tempat bermata air lantas terpikat dan mendirikan pondoknya di situ.

Setiap hari mereka mengembleng tenaga untk membersihkan kawasan hutan yang berhampiran pondok mereka. Apabila hutan telah dibersihkan mereka mula menanam ubi kayu, pisang, jagung serta pokok buah-buahan. Tanah di situ subur dan tanaman menjadi. Pada suatu hari, Sultan Perak dan rombongan singgah di pulau itu. Pada mulanya rombongan Diraja tidak menyedari bahawa pulau itu sudah ada penghuni. Ketika rombongan sultan pergi berburu, seorang pembesar telah terpandang akan kebun Pak Pangkor dan beliau segera memberitahu rakan-rakannya. Mereka amat terkejut kerana pada kunjungan yang lalu, tiada penduduk di pulau ini dan mereka memaklumkan kepada baginda sultan. Pak Pangkor telah dijemput untuk menghadap sultan. Pak pangkor telah membawa hasil tanamannya untuk dipersembahkan kepada sultan. Selepas peristiwa itu ramai orang dari tanah besar mula berpindah ke situ. Mereka menamai kampung yang baru berkembang ini dengan nama Pangkor sempena nama orang yang mula-mula menerokanya.


Pak Pangkor mempunyai seorang anak lelaki bernama Awang yang gagah perkasa dan amat disenangi oleh penduduk kampung keran sifatnya yang peramah dan suka menolong orang. Pada suatu ketika, Sultan dan rombongan baginda sekali lagi belayar ke Kampung Pangkor, dalam pelayaran itu kapal baginda telah dipukul ribut. Keadaan sangat mencemaskan, laut bergelora, langit dicakar petir dan hujan turun mencurah-curah. Mereka amat ketakutan dan berusaha keras menyelamatkan kapal daripada tenggelam. Bagi mengelakkan kejadian tidak diingini,mereka mebuang barang-barang ke laut. Semasa Sultan hendak membuang sebuah peti, tengkolok baginda telah tertanggal dan terjatuh ke dalam laut. Tengkolok yang bertatah emas itu merupakan lambang kuasa dan kebesaran negeri tidak sempat disambar. Setelah sekian lama barulah ribut berhenti. Air laut kembali tenang. Sultan dan anak-anak kapal gembira kerana semuanya telah selamat.Namun baginda amat bersedih keran tengkoloknya telah jatuh ke dalam laut.

Rombongan Diraja meneruskan perjalanan ke Kampung Pangkor. Mereka keluar beramai-ramai menyambut ketibaan baginda. Namun meraka berasa hairan kerana anak-anak kapal semuanya kelihatan letih. Setelah diberitahu bahawa kapal Sultan dipukul ribut kencang dan Sultan selamat, penduduk kampung bergotong-royong memperbaiki kapal baginda yang rosak. Pada malam itu Sultan dan rakyatnya berkumpul, lalu baginda bertitah kepada sesiapa yang mendapat atau menemui tengkolok Diraja, akan diberi hadiah yang lumayan dan dilantik sebagai pembesar daerah. Ramailah yang cuba mencari tengkolok tersebut termasuklah Awang anak Pak Pangkor. Namun, tiada yang berjaya. Pada suatu hari baginda bermimpi bahawa tengkolok itu sedang dijaga oleh seekor naga berkepala tujuh. Awang juga bermimpi yang sama seperti baginda. Awang yakin bahawa mimpinya itu benar. Dia segera menempah pedang bermata tujuh dan membuat persiapan untuk mencari tengkolok tersebut. Orang kampung berasa hairan melihat pedang Awang yang ganjil itu.


Keesokkannya baginda memberitahu orang ramai tentang mimpi baginda. Rakyat yang mendengar cerita itu telah berputus asa dan tiada sesiapa yang berni berhadapan dengan naga itu. Apabila mengetahui hal sedemikian, baginda segera mengeluarkan tawaran baru. Baginda akan mengahwinkan puteri baginda kepada yang berjaya mengembalikan tengkolok tersebut. Semangat Awang membara apabila mendengar tawaran sultan. Setelah selesai semua persiapan, Awang menaiki perahunya menuju ke tempat kapal baginda dipukul ribut. Apabila tiba, Awang terus terjun ke laut. Di dasar laut Awang menjumpai sebuah gua yang besar dan Awang terjumpa seekor naga berkepala tujuh dan dapat melihat tengkolok sultan disisi naga itu. Awang bersembunyi disebalik batu sambil mencari akal untuk mendekati naga itu. Apabila naga menjulurkan salah satu kepalanya dengan pantas Awang menetak kepala naga itu. Kepala naga itu putus dan darah memancut dengan banyaknya sehingga air laut dalam gua itu bertukar menjadi merah.

Hari itu Awang hanya dapat memotong satu kepala saja.  Keesokkannya,Awang pergi ke gua itu lagi mengulangi usahanya. Kali ini Awang menggunakan mata pedangnya yang kedua dan begitulah dilakukannya pada setiap hari. Menjelang hari ketujuh, setelah Awang berjaya membunuh naga berkepala tujuh itu dia mengambil tengkolok raja dan membawanya ke istana. Awang disambut sebagai seorang pahlawan oleh rakyat jelata. Sultan juga sangat gembira dengan keberanian Awang. Sultan telah menunaikan janjinya dan Awang dilantik menjadi pembesar negeri dan mengahwinkan puteri baginda dengan Awang. Tidak lama kemudian Awang diberi gelaran Datuk Maharaja Awang Pangkor. Dia dihadiahi tanah yang luas, iaitu keseluruhan Pulau Singgah termasuk Kampung Pangkor dan untuk mengenang bakti Awang, Pulau Singgah ditukar namanya kepada Pulau Pangkor.

Sejarah

Pulau Pangkor terkenal sejak sekian lama .
  • 1670: Belanda telah menjadikan Pulau Pangkor sebagai lokasi memunggah bijih timah dari negeri Perak. Kota Belanda telah dibina bagi menyimpan bijih timah dan lain-lain dagangan dari negeri Perak. Selalu terjadi aktiviti lanun di Selat Dinding.
  • 1874: Sir Andrew Clarke selaku Gabenor Negeri Selat yang beribu pejabat di Singapura telah datang ke Pulau Pangkor bagi menandatangani Perjanjian Pangkor. Perjanjian ini bersetuju dan mengiktiraf Sultan Abdullah sebagai Sultan Perak. Pelombong bijih timah yang berperang merebut kawasan juga setuju untuk didamaikan dan ini menguntungkan Syarikat Hindia Timur Inggeris. (SHTI)

Kota Belanda, Pulau Pangkor

KOTA BELANDA adalah gelaran yang diberi oleh orang-orang Melayu kepada runtuhan sebuah bangunan lama di Pulau Pangkor. Bagaimanapun, rekod-rekod merujuk kepada binaan tersebut sebagai Kota Dindingh, sempena nama Sungai Dinding di pantai barat Semenanjung dalam Negeri Perak.


Perak merupakan sebuah negeri pengeluar timah yang paling utama di Semenanjung Tanah Melayu ketika itu dan Syarikat Hindia Timur Belanda berhasrat mengawal dan mengekalkan monopoli perdagangan komoditi tersebut. Kapal-kapal perang dan kapal-kapal dagang Belanda bertaburan di perairan Perak pada hampir sepanjang kurun ketujuh belas dan kelapan belas. Ada sebab-sebab strategik mengapa Belanda menempatkan kapal-kapal mereka di sini. Perak merupakan pintu masuk utama ke Aceh manakala negeri Sumatera tersebut adalah musuh Belanda. Dengan alasan ini sebuah tapak pengawasan diasaskan di Teluk Gedung pada tahun 1670 untuk memberi sokongan dan bantuan kepada kapal-kapal yang membuat sekatan-sekatan di laluan perairan Selat Melaka. Satu lagi sebab ialah untuk melemahkan saingan orang-orang British yang juga aktif berdagang di kawasan ini.

Mengikut laporan Gabenor Belanda Balthasar Bort dalam tahun 1678: “Pada ketika ini 59 orang berada di Perak, terbabit dengan usaha sekatan di tempat itu dan mereka ini ditempatkan di Pulau Dinding, yang mana Syarikat Yang Dihormati memilikinya, menetap dalam sebuah kubu yang diperbuat daripada kayu berbentuk segiempat, dilengkapi 9 buah meriam.” Di antara 59 orang itu ialah seorang saudagar yang menjadi penyelia, seorang kapten, seorang jurukira, tiga pembantu, tiga pegawai, dua doktor, lapan pengawal dan 40 kelasi. Selain kubu tersebut mereka juga memiliki kapal layar dan perahu ‘Laren’, ‘Cacap’ dan ‘Dindingh’.

Orang-orang Belanda ini, walaupun mereka turut berdagang dengan orang-orang Melayu, mereka kurang percaya kepada penduduk tempatan ini. Kerana takut kepada orang-orang Melayu mereka tidak berani meninggalkan kubu mereka terlalu jauh kerana hanya di kubu itu sajalah mereka berasa selamat. Beberapa tahun kemudian kubu ini diperkasakan dengan binaan bangunan batu dan dilengkapi 12 hingga 14 buah meriam.



Seorang peneroka dan pelayar British, William Dampier, menceritakan satu peristiwa: “Gabenor, tetamu-tetamunya dan beberapa orang pegawai baru sahaja hendak makan apabila seorang soldadu bertempik, ‘Melayu!’ Sepantas kilat gabenor itu melompat keluar melalui tingkap, untuk segera berlindung di kubu. Pegawai-pegawai pun berebut-rebut, diikuti orang-orang suruhan, untuk cepat sampai ke kubu: ada yang keluar ikut tingkap dan ada yang keluar ikut pintu. Tiga orang tetamu gabenor terpegun dan terpinga-pinga ditinggalkan di situ.

“Di kubu, mereka menembak ke arah laut bertalu-talu memberi isyarat kepada orang-orang Melayu bahawa mereka sudah bersedia untuk mempertahankan diri, tetapi musuh yang ditakuti tidak juga sampai-sampai.

“Sebenarnya, berapa orang soldadu Belanda yang sedang memancing tidak jauh dari teluk itu telah diserang oleh orang-orang Melayu yang bersenjatakan keris dan lembing. Beberapa orang daripada mereka telah dibunuh sementara yang lainnya terjun ke laut dan berenang ke darat. Salah seorang yang terselamat inilah yang bertempik begitu kuat sehingga menakutkan gabenor yang baru sahaja hendak makan.

“Kami berjaga sepanjang malam dengan semua senjata siap sedia untuk digunakan. Tetapi pada malam itu hujan lebat dan saya tidak takut sangat diserang oleh orang-orang Melayu kerana menurut salah seorang kelasi yang kami ambil dari Melaka, orang-orang Melayu ini tidak akan menyerang di dalam hujan. Keesokan paginya kami pergi mencari musuh dengan kapal di sekeliling pulau tetapi tidak menjumpai mereka. Selepas itu kami pun pulang dan berlabuh.”

Pada tahun 1690 kubu Belanda ini telah diserang sekali lagi oleh Panglima Kulup dan pengikut-pengikutnya. Semua orang Belanda telah terbunuh di dalam serangan ini. Pada 24 Jun 1693 sebuah arahan telah dikeluarkan bahawa askar-askar tidak lagi ditempatkan di Pulau Dinding (Pangkor) dan sebuah tugu dibina dengan meletak lambang Persekutuan Syarikat Hindia Timur dan lambang Wilayah Bersekutu sebagai tanda hakmilik Belanda. Pada 1695, 1721 dan 1729 arahan-arahan dikeluarkan untuk membaiki tugu ini.

Pada 20 November 1745 Gabenor-Jeneral Gustraaf Willem, Baron van Imhoff mengarahkan pembinaan semula kota di Pulau Dinding: dikawal oleh sebuah ketumbukan yang anggotai 30 orang Eropah dan 30 orang berketurunan Asia (kecuali orang-orang Bugis). Tetapi pada 22 Oktober 1746, Ary Verbrugge telah dihantar untuk memastikan Sultan membenarkan sebuah kubu dibina di hulu sungai dan bersetuju untuk menjual timah kepada Syarikat. Sultan Muzaffar Shah III telah menandatangani perjanjian ini pada 25 Jun 1747. Pada 18 Oktober 1748 van Imhoff mengarahkan ketumbukan di Pulau Dinding dipindahkan ke kubu yang baru ini.




Berdekatan Kota Belanda itu terdapat sebuah batu bersurat yang terdapat lukisan seekor harimau sedang membaham seorang budak di Batu Bersurat ini, satu lagi tanda yang ditinggalkan oleh orang-orang Belanda berhampiran Kota Belanda di Teluk Gedung. Lukisan itu dipercayai mengandung sebuah cerita tragik, kononnya anak seorang pembesar Belanda telah dilarikan seekor harimau. Oleh kerana kesedihan serta untuk memperingatinya maka peristiwa tersebut dipahatkan pada batu ini. Lukisan dan tulisan itu dipahat oleh askar-askar kompeni Belanda semasa mereka mendiami Kota Belanda dalam tahun 1743.

Sehingga kini boleh dilihat lakaran yang diukir pada permukaan Batu Bersurat tersebut ialah berbentuk seekor harimau yang sedang menyerang sesuatu (dipercayai seorang budak lelaki) dan terdapat dua bulatan berbentuk daun dan perkataanperkataan Belanda serta Inggeris iaitu ‘If Carlo 1743’ / 1743 I.F CRALO dan lambang VOC (Veerenigde Oostindische Compagnie) yang membawa maksud Syarikat Hindia Timur Belanda. Tahun yang tercatat dikatakan sebagai tahun pendudukan semula Belanda di Pulau Pangkor selepas diusir oleh penduduk tempatan yang diketuai oleh Panglima Kulup pada sekitar tahun 1690an.

Walaubagaimanapun, menurut penduduk tempatan, kisah ini merupakan rekaan semata-mata oleh orang Belanda untuk menutup malu kerana sebenarnya anak pembesar Belanda tersebut telah dilarikan oleh lanun atau oleh orang Melayu yang tidak suka penjajah Belanda bertapak di Negeri Perak. Orang Melayu dilambangkan sebagai harimau.


Tokoh Tempatan


Y.B. DATO’ Dr. ZAMBRY BIN ABDUL KADIR DPMP,AMS merupakan anak tempatan yang akhirnya menjawat jawatan sebagai Menteri Besar Perak. Beliau yang lahir pada 22 Mac 1962 di Pulau Pangkor, Perak dilihat membawa banyak perubahan kepada pembangunan Perak seiring dengan perubahan Malaysia yang semakin membangun. Semoga kemajuan di Perak ini berterusan hendaknya. Kemajuan yang kami dahagakan turut meliputi pembangunan kemajuan negeri, pembangunan insan dan menyemarakkan pembangunan perniagaan dikalangan rakyat negeri.


Aktiviti Menarik Di Pulau Pangkor

1. Jelajah Pulau Pangkor / Pangkor Island Tour
Banyak tempat untuk dikunjungi di Pulau Pangkor. Ini termasuk kesan tinggalan sejarah Kota Belanda di Teluk Gedung dan Taman Fu Lin Kong di mana terdapatnya replika Tembok Besar Negeri Cina. Perjalanan dengan van (untuk 10 orang) boleh diatur, termasuk lawatan ke Kilang Satay Fish, Pekan Pangkor dan pantai-pantai. Atau jika mahu mengelilingi Pulau Pangkor dengan bot laju. Tentunya ia bakal menjadi pengalaman yang sukar dilupakan.

2. Trip memancing / Fishing Trip
Memancing di perairan Pulau Pangkor (Pulau Dua, Karang Darat, Tanjung Terengganu, Rumah Raja dan dalam selat) atau Pulau Sembilan. Tekong-tekong ternama seperti Cokodok, Man Kanji, Pak Wahab, Pak Musa sedia membantu serta memberi tip-tip yang berguna. Trip memancing serba mewah (kapal yang lengkap dengan kabin, kemudahan asas dan sajian makanan) juga disediakan!


3. Trip Menyelam / Scuba Trip
Perairan Pangkor kaya dengan pelbagai spesis batu karang dan hidupan laut, dikatakan bilangan spesisnya lebih banyak daripada yang terdapat di terumbu perairan Sabah.

4. Pukat Tarik / Fish Netting
Aktiviti unik yang ditawarkan, menangkap ikan dengan menggunakan pukat tarik. Bakal memberi kepuasan yang tidak terhingga.
 
5. Sukan Air / Watersport
Pantai Pasir Bogak dan Teluk Nipah berpusatnya aktiviti sukan laut seperti kayak, snorkeling, boat trip, dan sebagainya.

6. Aktiviti Luar / Outdoor
Selain sukan laut, Pulau Pangkor juga cukup ideal bagi penggemar sukan lasak seperti jungle trekking, abseiling, flying fox dan ekspedisi berbasikal.


Cara Nak Ke Sana


  • Untuk pergi ke Pulau Pangkor, ada sebuah pangkalan atau jeti di Lumut. Naik feri di Lumut, 20 minit, mulai 2003 tambang feri dikenakan RM10.00 untuk dewasa dan RM6.00 untuk kanak-kanak.
  • Lebuh raya Ipoh Lumut memudahkan perjalanan dari Ipoh untuk berkelah di Pulau Pangkor. 90 km di Barat daya bandar Ipoh.
  • Dari Kuala Lumpur menerusi Lebuh raya Utara Selatan, ikut susur keluar di Gopeng dan masuk ke arah Lumut / Sitiawan
  • kapal terbang Berjaya Air dari Lapangan Terbang Subang menuju ke Lapangan Terbang Pangkor (IATA: PKGICAO: WMPA) ialah sebuah lapangan terbang di Pulau Pangkor, terletak di pesisir pantai negeri Perak di barat laut Semenanjung Malaysia.
  • Sekitar pulau Pangkor, boleh sewa bas dengan kadar RM40.00 pusing satu pulau.




Sumber: Wikipedia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...